نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

يكي از موضوعات چالش‌برانگيز براي والدين حس مالكيت كودكان است كه گاه آن‌ها را در مواجهه با رفتارهاي كودك دچار استيصال مي‌كند. اغلب كودكان نسبت به اسباب‌بازي‌هاي خود احساس مالكيت دارند و به سختي آن‌ها را در اختيار ديگر همسالان قرار مي‌دهند. گاه اين موضوع دعواي بين دو كودك را به بار مي‌آورد و زماني كه والدين مداخله مي‌كنند، ممكن است مشكلات بيشتري به وجود بيايد و كودك دچار ناراحتي و آزردگي شود. برخورد و واكنش صحيح والدين در اين مواقع اهميت بسياري دارد. برخورد والدين بايد به گونه‌اي باشد كه ضمن حفظ حس مالكيت كودك حس دوستي و مهرباني او رشد كند. با اطلاع از راه‌هاي برخورد با حس مالكيت كودكان و كمك گرفتن از يك فرد متخصص، مي‌توانيد بهترين برخورد را بر فرزند خود داشته باشيد. براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

منبع: حس مالكيت كودكان

اهميت حس مالكيت در كودكان

اهميت حس مالكيت در كودكان

رشد و تكامل انسان در دوران كودكي جنبه‌هاي مختلفي دارد كه شامل رشد اجتماعي، عاطفي، شناختي و جسماني مي‌شود. يكي از موضوعات پر اهميتي كه در حوزه‌ي رشد ذهني اجتماعي مطرح مي‌شود، حس مالكيت كودكان است. اين حس از دو سالگي شروع به رشد كرده و باعث مي‌شود كودك نسبت به اشياء گوناگوني مانند اسباب‌بازي‌هايش كه مهم‌ترين داراييش هستند، حساس شده و آن‌ها را تنها متعلق به خود بداند.

اين حس مالكيت كودكان در سنين دو تا پنج سالگي به اوج خود مي‌رسد. احساس مالكيت كودك را وادار مي‌سازد تا در برابر عوامل تهديد كننده، مانند كودكي كه مي‌خواهد با اسباب بازي‌اش بازي كند يا مادر و پدري كه مي‌خواهند اسباب‌بازي خاصي را از او بگيرند، مقاومت كرده و با رفتارهايي همچون جيغ زدن، گريه كردن و يا كتك زدن كودك ديگر واكنش نشان دهند.

اغلب والدين به دليل عدم درك درست از رفتارهاي كودك با برخوردهاي نامناسب به فرزند خود آسيب‌هاي رواني اجتماعي وارد مي‌كنند. رشد اجتماعي كودك زماني حاصل مي‌شود كه او بتواند در قالب سازگاري متقابل با همسالان و محيط، به درك رفتارهاي ديگران و كنترل و تنظيم رفتارها و تعاملات خود بپردازد. از اين رو برخورد صحيح والدين در برابر حس مالكيت كودكان در مسير كمك به مهارت‌هاي ارتباطي و سازگاري كودك اهميت فراوان دارد. براي آشنايي بيشتر با كودكان مقاله روانشناسي كودك را مطالعه نماييد.

برخورد مناسب والدين در مواجهه با دعواي كودكان به خاطر مالكيت طلبي

بسياري از والدين دعواهاي كودكان بر سر اسباب‌بازي‌هايشان را شاهد بوده‌اند؛ گاه كودك نمي‌خواهد اسباب‌بازي خود را به شخص ديگري بدهد و يا اينكه بر سر مدت زمان بازي با يك اسباب‌بازي خاص با كودك ديگر دعوايش مي‌شود و گاه كتك‌كاري مي‌كند. در اين شرايط لازم است والدين وارد ماجراي دو كودك شوند و برخوردي منصفانه داشته‌باشند. واكنش آن‌ها بايد به گونه‌اي باشد تا ضمن كمك به تقويت حس دوستي و اشتراك‌گذاري در كودك، لطمه‌اي به حس مالكيت طلبي‌اش وارد نشود و به او احترام گذاشته‌شود. دعوا كردن كودك و يا تنبيه فيزيكي آن هم در حضور كودك ديگر تنها باعث ايجاد تنفر و اختلاف بيشتر در كودك مي‌شود.

براي آشنايي بيشتر با دنياي كودكان كليك كنيد.

1. هنگام دعواي دو كودك با آرامش با آن‌ها صحبت كنيد

 

با مشاهده‌ي دعواي كودكتان با كودك ديگر پيش از هر چيز سعي كنيد آرام باشيد. سپس علت و موضوع دعوا را از هر دو كودك بپرسيد و نظر آن‌ها را جويا شويد. از آن‌ها بپرسيد كه كدامشان در ابتدا مشغول بازي با اسباب‌بازي بوده و به چه مدت بازي كرده‌است. سپس كودكي كه حس مالكيت طلبي دارد را از احساسات كودك ديگر باخبر سازيد. براي مثال از او بپرسيد “مي‌داني حال كه اسباب‌بازي‌ات را به برادرت نداده‌اي چه احساسي دارد؟ فكر نمي‌كني او ناراحت و دلگير است؟” با اين كار كودك متوجه احساس ناراحتي كه در كودك ديگر ايجاد كرده مي‌شود.

با لحن ملايم و محبت‌آميز از او بخواهيد براي مدتي اجازه دهد تا كودك مقابل هم با اسباب‌بازي‌اش مشغول شود. از فرياد زدن و تهديد كردن كودكان و به كار بردن جملاتي مانند “اگر نمي‌توانيد با هم بازي كنيد اسباب‌بازي‌ات را مي‌گيرم و ديگر بهت نمي‌دهم” بپرهيزيد. همچنين اسباب‌بازي كودك را از او نگيريد؛ اين كار حس مالكيت كودكان را خدشه‌دار كرده و به احساساتشان ضربه مي‌زند.

 

2. برخورد با كودكي كه به زور اسباب‌بازي را از كودك ديگر مي‌گيرد

ابتدا روش ذكر شده را به كار ببريد و بعد توجه كودكان را به اين موضوع جلب كنيد كه براي بازي كردن با يكديگر و اشتراك‌گذاري اسباب‌بازي‌ها چه راهكارهاي مختلفي وجود دارد. لازم است جهت تقويت روحيه دوستي و همچنين حل چالش‌هاي بين كودكان از روشي جذاب براي آن‌ها استفاده كنيد. مثلا از كودكان بپرسيد “به نظرتان براي اين كه هر دوي شما بتوانيد از اين اسباب‌بازي استفاده كنيد چه كار مي‌توانيم بكنيم؟”

با اين كار كودكان را تشويق كنيد تا براي بازي كردن با يكديگر و استفاده‌ي مشترك از يك اسباب‌بازي، برنامه‌ريزي كنند. شما هم در طرح‌ريزي اين برنامه به آن‌ها كمك كنيد. براي مثال به آن‌ها پيشنهاد دهيد براي بازي كردن با ماشين اسباب‌بازي يك نفر راننده شود و ديگري در كنار راننده به او در مورد موانع و ماشين‌هاي ديگر هشدار دهد و با بلندگو اعلام كند.

 

3. احترام به حس مالكيت كودكان

احترام به حس مالكيت كودكان

حواستان باشد به عنوان والدين كودك هميشه به حس مالكيت او احترام بگذاريد. با اين كار به حفط ارزش و اعتماد به نفس كودك كمك مي‌كنيد. گاه كودك اسباب‌بازي گران قيمتي دارد كه دلش نمي‌خواهد آن را به خواهر برادر يا دوستش بدهد؛ ابتدا علت آن را جويا شويد. ممكن است كودكان عنوان كند كه كودك ديگر اسباب‌بازي محبوبش را خراب مي‌كند. در اين صورت اصراري براي گرفتن اسباب‌بازي از كودك نداشته‌باشيد بلكه با كمال احترام از او خواهش كنيد اسباب‌بازي ديگري كه براي خواهر يا برادرش جذاب است به او بدهد. با اين كار حس دوستي و سخاوت نيز در او تقويت مي‌شود و در عين حال به حس مالكيتش آسيبي وارد نمي‌شود.

 

4. آموزش به كودك

آموزش به كودك

اگر كودك احساس تملك زيادي به اسباب‌بازي خود و يا ديگران دارد و تحت هيچ شرايطي كوتاه نمي‌آيد، او را درك كنيد؛ كودكان در ابتداي كار درك مناسب و كاملي از مفهوم به اشتراك گذاري ندارند و اين امري طبيعي است كه آموزش و راهنمايي شما را مي‌طلبد. بايد با او گفتگو كنيد و اجازه دهيد تا براي مدتي خوب به حرف‌هايتان فكر كند. توجه داشته‌باشيد هر چه ارتباط صميمانه‌تر و محبت‌آميزتري با كودك داشته‌باشيد، حرف‌شنوي بيشتري هم از شما خواهد داشت.

مفاهيمي مانند به اشتراك گذاشتن وسايل و بازي گروهي را با بازي و آهنگ به او آموزش دهيد. تشويق كردن كودك به تقويت رفتارهاي مثبت در او مي‌انجامد؛ براي مثال هر گاه وسايلش را با كودك ديگري به اشتراك گذاشت يا نوبت را در بازي كردن رعايت كرد او را تشويق كنيد، در آغوش بگيريد و يا خوراكي مورد علاقه‌اش را به او بدهيد.

 

5. حس مالكيت كودكان | آموزش از طريق مشاهده

آموزش حمايت از طريق مشاهده

كودكان بيشتر از هر چيزي با مشاهده كردن مسائل را ياد مي‌گيرند و در اين زمينه والدين اولين الگوي آن‌ها هستند. در صورتي كه به عنوان بزرگتر كودك، بخشندگي و مشاركت داشته‌باشيد و به طور نامحسوس كاري كنيد تا كودك اين موارد را از شما ببيند، به مرور زمان تقليد كرده و خودش چنين رفتارهايي را در بازي با دوستانش به كار مي‌برد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سؤالات متداول

كودكم همه چيز را براي خودش مي‌خواهد. بايد چه كار كنم؟

اگر هيچ كدام از راه‌حل‌هاي ذكر شده مؤثر نبودند يا كودك نسبت به وسايل ديگران احساس مالكيت زيادي پيدا كرد، مي‌توانيد از كمك روانشناس و مشاوره كودك بهره‌مند شويد. روانشناس شرايط كودك و خانواده را بررسي مي‌كند و راهكارهاي مناسب را در اختيارتان قرار مي‌دهد.

منبع: حس مالكيت كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حس مالكيت كودكان،
موضوع:
[ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۰۰:۲۷ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی