نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

دنياي كودكان بهترين راه برقراري ارتباط با آنان است. در گذشته گفته مي‌شد كودكان بزرگسالاني هستند در ظاهري متفاوت. اما آيا اين صحبت گذشتگان درست است و براي شناخت كودكان نياز به داشتن اطلاعات خاصي نيست؟ درست است كه كودكان تا حدود زيادي محيط خود را مي‌شناسند اما تفاوت‌هاي بنياديني با بزرگسالان دارند. بزرگسالاني كه اگر به دوران كودكي خود، حسرت‌ها، روياها، سرگرمي‌ها و غم و شادي‌هاي آن زمان نگاه كنند و به آن‌ها بها بدهند، طبيعتا بيشتر متوجه دنياي كودكان خود خواهند شد. كودكان اميد زندگي خانواده‌ها و سرمايه آينده هر جامعه هستند و جوامعي كه به آينده روشن خود بها مي‌دهند، بيش از هر چيز بر روي درك دنياي كودكان و آموزش صحيح و بدون تعصب آنان تاكيد دارند. با آگاهي از دنياي كودكان و كمك گرفتن از يك فرد متخصص مي‌توانيد بهترين برخورد را با فرزند خود داشته باشيد. براي اطلاع بيشتر از مشاوره كودك كليك كنيد.

منبع: دنياي كودكان

دنياي كودكان چگونه است؟

كودكان، در حال آشنايي با جهان هستند و اكثر چيزهايي كه پيرامون خود مي‌بينند برايشان جديد است. مدام سوال مي‌پرسند و گاهي به سختي قانع مي‌شوند، مخصوصا اگر پاسخ فريب دهنده دريافت كنند. كودكان در دنياي خود زندگي مي‌كنند و رويكردي خودمحورانه دارند. منظور از خودمحوري در دوران كودكي اين است كه كودكان دنيا را فقط از دريچه نگاه خود مي‌بينند و توانايي درك نظرات و شرايط و نگاه ديگران به دنيا را ندارند. بنابراين براي رسيدن به خواسته‌هاي خود بسيار اصرار مي‌كنند و گاهي زمين و زمان را به هم مي‌ريزند. بنابراين اولين قدم براي شناخت دنياي كودكان، توانايي نگاه به دنيا از ديد كودك است. يعني بزرگسالان بتوانند دنيا را از دريچه چشم كودك خود نگاه كرده و آن‌ها را درك كنند.

چرا نبايد به كودكان سخت گرفت؟

در گذشته كودكان و مخصوصا كودكان پسر از سنين كودكي به كارهاي يدي عموما دشوار روي مي‌آوردند. كارهايي كه معمولا دنباله شغل پدري و براي مرد تربيت كردن فرزندان پسر انجام مي‌دادند. مشاغلي نظير كشاورزي و دامداري كه عمده كارهاي انسان قبل از انقلاب صنعتي بوده، باعث مي‌شده كه داشتن فرزند پسر بسيار خوشايند باشد، به اين دليل كه سال‌ها نيروي كار براي خانواده خواهد بود. همچنين فرزندان دختر نيز از سنين پايين به كارهاي خانه داري مي‌پرداختند. همين مسائل باعث مي شده كه كودكان به قولي كودكي نكرده و رشد رواني خود را به دست نياورند.

اينكه هميشه گفته مي‌شود بگذاريد كودكان بچگي كنند، به اين معني است كه نبايد از كودك انتظار درك يك بزرگسال و كاركردن را داشت. بله، ممكن است كودك بپذيرد و كار بكند اما هرگز نخواهد فهميد كه چرا نبايد بازي كند يا آزادانه به رشد خود ادامه دهد. بنابراين دومين قدم در درك دنياي كودكان، دادن آزادي نسبي و فراهم كردن شرايط مناسب براي بازي و فعاليت كودك است. زيرا اصلي‌ترين محرك رشد كودك، بازي است.

بازي، دنياي كودكان است

براي اينكه بتوانيد يك كودك و دنياي آن را بشناسيد، بايد به بازي‌هاي كودكان نگاه كنيد. به عبارت ديگر بازي‌هاي كودكان نسخه كوچك شده و نمود واقعي زندگي و تفكرات آنان است. كودكي عاشق بازي‌هاي پر سروصدا و فعالانه است و كودك ديگر، به تنها بازي كردن با وسايل و اسباب بازي‌هاي خود علاقه دارد. كودكي هميشه دنبال خانه سازي براي خود است و كودكي ديگر، به وقت گذراندن با اداره و دوست‌هاي خيالي مي‌گذراند. بنابراين بازي‌ها آينه شناخت كودكان هستند و كودكي كه اجازه و امكانات آزادانه بازي كردن را داشته باشد، نه تنها رشد سالمي خواهد داشت بلكه به مربيان و والدين براي شناخت بهتر خود كمك مي‌كند. براي آشنايي با انواع خيال پردازي كودك كليك كنيد.

به همين دليل است كه برخي از متخصصان كودك، به طور جدي و گسترده بر روي ساخت بازي‌هاي آموزشي براي كودكان كار مي‌كنند. زيرا مي‌دانند بهترين راه آموزش هر چيز به كودك، آموزش آن از طريق بازي است. ساعت‌ها نصيحت كردن يك كودك به اندازه 10 دقيقه بازي كردن فايده يكساني خواهد داشت و چه بسا كودك اصلا به صحبت‌هاي شما گوش ندهد.

دوره هاي مختلف كودكي و ويژگي‌هاي آن

كودكي به دوره‌هاي متعددي تقسيم مي‌شود. از زمان تولد تا رسيدن به سن بلوغ، دوران كودكي به حساب مي‌آيد. البته اكثر روانشناسان تا دو سالگي را خردسالي يا دوره شيرخوارگي نام مي‌گذارند و از 2 سالگي تا رسيدن به سن بلوغ كه معمولا از 12 تا 15 سالگي است را دوران كودكي مي‌نامند. بنابراين 0 تا 2 سالگي دوره نوزادي، 2 تا 6 سالگي دوره كودكي اول يا پيش دبستاني و 6 تا 12 سالگي كودكي دوم يا دوران دبستان نام گذاري مي‌شود. دليل اين تقسيم بندي‌ها نيز تغيير محسوس توانايي‌هاي مغزي و جسمي كودك و همچين ميزان ارتباط او با محيط است. در ادامه به طور خلاصه دنياي كودكان در اين 3 دوره را بررسي مي‌كنيم:

1. دوره نوزادي، سلطه حواس پنجگانه

كودك تازه متولد شده، صرفا موجودي با چند حس غريزي ساده است. به مرور زمان كودك از طريق قواي پنجگانه خود يعني لامسه به عنوان اولين حس، بويايي، چشايي، شنوايي و بينايي كه به عنوان آخرين حس تكامل پيدا كرده و در حدود 6 ماهگي ظاهر مي‌شود، دنياي پيرامون خود را مي‌شناسد. بنابراين براي ارتباط با كودك بايد اين حواس و گيرنده‌هاي آن‌ها را تحريك كرد. به مرور زمان و با آموزش راه رفتن در حدود 1 سالگي، كودك به عنوان يك فرد مستقل و بي نياز به ديگران، به شناخت محيط روي آورده و به گفته عموم، خرابكاري‌هايش شروع مي‌شود. درك كنجكاوي كودك در اين دوره، حرف زدن بسيار زياد با او، توضيح دادن تمام كنجكاوي‌ها و توجه به كودك، تمام ابعاد دنياي كودك شيرخوار است.

بيشتر بخوانيد: حرف زدن كودك با خودش

2. دنياي كودكان | كودكي اول، دوره ارتباط با دنيا

بارزترين ويژگي كودك اين دوره، توانايي تكلم است كه به او كمك مي‌كند تا با ديگران ارتباط برقرار كند. كودك در اين دوره بايد متوجه شود كه ديگر مثل دوران خردسالي، همه چيز ساده در اختيار او نيست و بايد برخي از وظايف خود را به مرور زمان ياد بگيرد. به عنوان مثال استفاده از توالت يكي از چالش‌هاي كودكان اين دوره است. كودكان اين دوره خود محور هستند و همه چيز را براي خود مي‌خواهند. در عين حال بيش از حد پر انرژي و كنجكاوند، بنابراين والدين بايد محيط غني براي شناخت و يادگيري در اختيار كودك قرار دهند، با او بازي كنند، به سوالاتش پاسخ دهند و انرژي تمام نشدني آن‌ها را در مسير درست تخليه نمايند. يكي از راه هاي پي بردن به توانايي و دنياي كودكان توجه به نقاشي‌هاي آن‌هاست، براي تفسير نقاشي كودك كليك كنيد.

3. كودكي دوم، شكل گيري مفهوم جامعه

پررنگ‌ترين و مهم‌ترين قسمت دوران كودكي، سن آغاز مدرسه و ورود به آن است. كودك در اين دوره كاملا درگير مفاهيمي مثل نظم، درك ديگران، كارگروهي، مسئوليت‌پذيري و غيره مي‌شود و دنياي بسيار جذاب و هيجان انگيزي دارد. كودك در اين دوران متوجه مي‌شود كه بايد هدفمند شد و زندگي بي دليل معنايي ندارد. همچنين درك مي‌كند كه بايد به نظر ديگران هم احترام گذاشته و از خودمحوري گذشته فاصله مي‌گيرد. كودكان در اين سن بسيار انعطاف پذير و ساده هستند و والدين بايد با شناخت كودك خود، نيازهاي او، علايق و استعدادهايش را شناخته و آن‌ها را در مسير شكوفايي قرار دهد.

بيشتر بخوانيد : حس مالكيت در كودكان

نقش والدين در دنياي كودكان

والدين به عنوان اولين مراقبان كودك و مهم‌ترين الگوهاي رفتاري او نقش اساسي در شكل‌دهي دنياي كودكان دارند. رفتار والدين و آموزش‌هاي صحيح آنان شخصيت كودك را شكل مي‌دهد و حتي مي‌توانند استعدادهاي كودك را نيز كشف كرده و از همين سنين كودكي آن‌ها را پرورش دهند. مشاوره كودك مي‌تواند در اين زمينه كمك‌كننده والدين باشد. توصيه مي‌شود حتما در زمينه روانشناسي كودك نيز مطالعه داشته باشيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

منبع: دنياي كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دنياي كودكان،
موضوع:
[ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۰۴:۵۳ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی