نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

جلب توجه كردن در كودكان يكي از نيازهاي اساسي در سنين كودكي محسوب مي‌شود. در برخي شرايط كودكان احساس نياز شديدي به توجه طلبي پيدا مي‌كنند و براي دستيابي به اين مسئله دست به هر كاري مي‌زنند. با اين حال اگر اين رفتارها به يك عادت هميشگي تبديل شود مي‌تواند مشكلاتي را در زندگي والدين و حتي خود كودك به وجود بياورد. در واقع گاهي اين رفتارهاي كودك براي جلب توجه به سمت بروز پرخاشگري يا صدمه زدن به خود پيش مي‌رود و اگر والدين به دليل عدم آشنايي با نيازها و اهداف كودك واكنش درستي نشان ندهند باعث شكل گيري اختلالات رفتاري در فرزندشان مي‌شوند. از اين جهت آشنايي با شيوه برخورد و رفتار صحيح و انجام راهكارهاي اصولي با توجه طلبي كودك براي والدين يك مسئله مورد نياز محسوب مي‌شود.

منبع: جلب توجه در كودكان

جلب توجه در كودكان | كودكان توجه طلب

به طور كلي رفتارهاي كودكان هميشه نشان دهنده يك منظور و هدف خاصي مي‌باشد. اگر به كودك به اندازه كافي و مداوم توجه نشود، بدرفتاري و لجبازي بروز مي‌دهد زيرا با اين شيوه رفتاري مي‌تواند به نوعي توجه والدين و اطرافيانش را به خود جلب كند. در صورتي كه به كودك خود توجه كافي نداشته باشيد و از طرفي فرزندتان نيز رفتارهاي پرخاشگرايانه كه در راستاي توجه طلبي است را ادامه دهد به مرور باعث شكل گيري اختلالات رفتاري در كودك مي‌شود. مسائل و عوامل مختلفي مانند سبك فرزندپروري، ارتباط بين والد و فرزند، موقعيت فرزند در خانواده و… مي‌تواند بر نياز احساس توجه كودكان تاثير بگذارد. مهمترين وظيفه والدين اين است كه با اين مسائل آشنايي داشته باشند و به طور ناخواسته منجر به لجبازي و بدرفتاري كودك نشوند.

بيشتر بخوانيد : اختلالات رفتاري

دلايل جلب توجه در كودكان

معمولا زماني كه كودكان در بين اعضاي خانواده دست كم گرفته مي‌شوند يا توانايي‌هايشان مورد شك و ترديد اعضاي خانواده قرار مي‌گيرد، شروع به توجه طلبي به روش‌هاي مختلف مي‌كنند. هرچقدر كه كودك از طريق والدين كمتر مورد توجه قرار بگيرد و اعتماد به نفس و عزت نفسش كمتر باشد، به اندازه بيشتري رفتارهاي توجه طلبي از خود بروز مي‌دهد. ناديده گرفتن كودك در هنگام بازي، صحبت كردن و ساير رفتارهاي روزمره باعث مي‌شود تا كودك خودش را نامرئي در نظر بگيرد و براي رها شدن از اين احساس نامرئي بودن رفتارهاي غير عادي و معمولا پرخاشگرانه و لجبازانه انجام ‌دهد.

رفتارهاي شايع كودكان توجه طلب

يك كودك توجه طلب انواع و اقسام رفتارهاي پرشخاشگرانه، لجبازانه و غير عادي را انجام مي‌دهد تا به هر نحوي كه شده است توجه اطرافيان را به سمت خودش متمركز كند. از جمله رفتارهاي شايع كودكان توجه طلب مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

  • پرخاشگري با همسالان
  • رفتارهاي مقابله‌اي و لجبازانه با والدين يا معلمان و مسئولان مدرسه
  • نافرماني از بزرگ‌ترها
  • رد كردن درخواست‌هاي والدين
  • افت عملكرد تحصيلي
  • انجام ندادن تكاليف مدرسه
  • به هم ريختن كلاس درس در مدرسه
  • پرسش سوالات غير ضروري
  • انجام رفتارهاي غير متعارف گوناگون
  • خودزني كودك
  • پوشش نامعمول لباس
  • پرخاشگري كلامي
  • كوبيدن سر به زمين
  • و…

بيشتر بخوانيد : كوبيدن سر به زمين در كودكان

 

جلب توجه در كودكان | نحوه برخورد صحيح

ناديده گرفتن رفتار‌هاي نامتعارف

كودكان توجه طلب ممكن است كارها و رفتارهاي مختلفي انجام دهند، بايد توجه داشت كه برخي از رفتارها تحت هيچ شرايطي نبايد ناديده گرفته شود اما برخي از رفتارهاي كمتر غير متعارف را مي‌توان چشم پوشي كرد. شناسايي اين كه كدام رفتار بايد ناديده گرفته شود و به كدام رفتار بايد توجه نشان داد امري مشكل است. منظور از ناديده گرفتن رفتار توجه طلبي كودك، ناديده گرفتن خود كودك نيست بلكه صرفا به رفتار و درخواست كودك نبايد توجهي نشان داد خصوصا اگر رفتار و درخواستش نامتعارف باشد.

براي انجام اين كار مي‌توانيد در گام اول هنگامي كه كودك به دليل توجه طلبي شروع به بدرفتاري مي‌كند آن رفتار را ناديده بگيريد، سپس اگر پس از چند دقيقه بدرفتاري كودك همچنان ادامه پيدا كرد به او تذكر كلامي بدهيد. اگر در اين وضعيت عصباني شويد و يا كودك را با پرخاشگري تنبيه كنيد، عملتان نتيجه معكوس مي‌دهد چراكه اين كار باعث مي‌شود تا كودك بيشتر بر رفتار نادرست خود پافشاري كند. هرگاه احساس كرديد كه در حال عصباني شدن هستيد بهتر است از محيط فاصله بگيريد و كمي قدم بزنيد، سپس با فرزند خود صبحت كنيد. پيشنهاد مي‌شود مقاله اقدامات مناسب در زمان جيغ زدن كودك را هم بخوانيد.

جلب توجه در كودكان | القاي محبت و عشق به كودك

براي اينكه بتوانيد مشكل توجه طلبي كودك خود را برطرف كنيد به حرف‌هايش گوش كنيد و به توانايي‌ها و عزت نفس كودك احترام بگذاريد تا احساس مفيد بودن و موثر بودن در او شكل بگيرد. براي دوست داشتن و ابراز علاقه به فرزند خود قانون و قيد و شرط در نظر نگيريد، در واقع هميشه او را دوست داشته باشيد و به او محبت كنيد و از عبارت‌هايي نظير “من تو را دوست دارم” يا “به تو افتخار مي‌كنم” استفاده كنيد.

مراجعه به يك روانشناس

در برخي موارد ممكن است يك مشكل جدي‌ در سبك فرزندپروري والدين يا مشكلات مربوط به كودك از جمله اختلالات رفتاري وجود داشته باشد كه در اين شرايط مراجعه به يك روانشناس مي‌تواند در حل اين مشكل ريشه‌اي كمك زيادي كند. در همين راستا مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو با داشتن مشاوراني برجسته در زمينه كودك امكان بهره بردن از مشاوره تلفني و مشاوره حضوري را براي شما فرآهم آورده است تا بتوانيد با كمك روانشناس راهكار صحيحي را براي برخورد با جلب توجه در كودكان انتخاب نماييد.

بيشتر بخوانيد : مشاوره كودك

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

چه زماني بايد رفتارهاي منفي كودك ناديده گرفته شود؟

در ارتباط با اين مسئله بايد سبك فرزندپروري، فرهنگ خانواده و… را در نظر گرفت. با اين حال هر خانواده‌اي اصول و قوانيني براي خودش دارد، اگر رفتارهاي نامتعارف كودك بر خلاف اين قوانين و اصول نبود و صرفا رفتارهاي شيطنت‌آميز و لجبازانه از خود نشان داد مي‌توان آن‌ها را ناديده گرفت. با اين حال اگر در شناسايي رفتارهاي نامتعارف كودك ترديد داريد بهتر است از يك روانشناس كودك كمك بگيريد.

منبع: جلب توجه در كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: جلب توجه در كودكان،
موضوع:
[ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۰۸:۴۶ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی