نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

هوش انواع مختلفي دارد كه يكي از انواع آن هوش هيجاني كودكان است. هوش هيجاني يا هوش عاطفي به معني شناخت و مديريت عواطف و هيجانات است. در واقع هوش هيجاني بيان كننده هيجانات فرد و درك هيجانات ديگران است. در نتيجه آشنايي با هوش هيجاني و روش‌هاي افزايش هوش هيجاني از همان دوران كودك داراي اهميت زيادي است زيرا كه مؤلفه‌هاي هوش هيجاني در دوران كودكي راحت‌تر پرورش پيدا مي‌كنند و فرد در دوران بعدي زندگي مشكلات كمتري را در ارتباط با بيان هيجانات و درك هيجانات ديگران تجربه مي‌كند و تعاملات موفق و موثرتري برقرار مي‌كند. براي برآورد هوش فرزندتان مي‌توانيد خدمات استعداديابي كودكان استفاده نماييد.

منبع: هوش هيجاني كودكان

هوش هيجاني كودكان

به زبان ساده مي‌توان هوش هيجاني (EQ) را توانايي شناسايي، مديريت و درك هيجانات خود و ديگران تعريف كرد. به عبارتي فرد به راحتي مي‌تواند هيجانات و عواطف تجربه شده خود و ديگران را نظاره و مديريت كند. هوش هيجاني مفهوم پركاربردي است كه مجموعه گسترده‌اي از مهارت‌ها و خصوصيات فردي را شامل مي‌شود و داراي 4 مؤلفه اصلي است كه شامل: ادراك و شناسايي هيجانات، استفاده صحيح و مناسب از هيجانات، درك هيجانات در خود و ديگري، مديريت و تنظيم هيجانات مي‌باشد. براي آشنايي با انواع هوش كودك كليك كنيد.

اهميت پرورش هوش هيجاني كودك

هوش هيجاني كودك از همان ابتداي تولد وجود دارد. همانطور كه بهره هوشي هر كودك تحت تاثير عوامل مختلف قرار دارد و هر كودك داراي هوشبهر متفاوتي است، هوش هيجاني هم از اين قاعده مستثني نيست.

بنابراين هر كودك با هوش هيجاني منحصر به خودش متولد مي‌شود. هوش هيجاني در فعاليت‌هاي مختلفي نظير ارتباط با ديگران، مهارت‌هاي كلامي، اجتماعي، حل مشكلات و تعارضات، سلامت روان و جسم و… تاثير مي‌گذارد. هوش هيجاني بالا باعث مي‌شود تا كودك هيجان و عواطف خود و ديگران را درك كند و نزد همسالانش صميميت بيشتري داشته باشد. صحبت‌ها و نقطه نظرات ديگران را بهتر بفهمد و بهتر ارتباط برقرار كند، همين مسئله باعث مي‌شود تا كودك در بين همسالانش محبوب‌تر و دوست داشتني‌تر باشد. در نتيجه پرورش هوش هيجاني كودك مي‌تواند عامل موثري در جهت موفقيت و سلامت فرزند در كودكي و حتي در سال‌هاي بعد زندگي فرد باشد.

ويژگي‌هاي كودكان با هوش هيجاني بالا

كودكان با هوش هيجاني بالا ويژگي‌هايي دارند كه آن‌ها را از ساير كودكان متمايز مي‌كند كه از جمله اين ويژگي‌ها مي‌توان به توانايي بيان احساسات و سركوب نكردن آن‌ها، توانايي تشخيص هيجانات ديگران، توانايي همدلي بالا، مديريت هيجانات و… اشاره كرد.

روش‌هاي پرورش و افزايش هوش هيجاني كودكان

آموزش مهارت حل مسئله

آموزش مهارت حل مسئله از جمله عوامل تاثيرگذار در تقويت هوش هيجاني كودك است. زيرا كودكي كه مهارت حل مسئلي بهتري دارد ياد مي‌گيرد كه در موقعيت‌هاي مختلف و دشوار مانند تعارض در هنگام بازي در بين همسالان، به جاي انجام اعمال پرخاشگرانه و لجبازانه، وضعيت را مديريت كند و با صحبت كردن و گفتگو مشكل را حل كند.

اجازه ابراز وجود به كودك

والدين بايد به جاي سركوب كردن هيجانات و عواطف كودك و همچنين بي‌اهميت نشان دادن آن‌ها، احساسات و عواطف فرزند خود را بپذيرند و اجازه دهند كه فرزند به راحتي احساساتش را بروز دهد. زيرا بروز دادن هيجانات در موقعيت‌هاي مختلف باعث مي‌شود تا كودك هيجانات خودش را بهتر بشناسد و بر اساس بازخوردي كه از ديگران مي‌گيرد متوجه مي‌شود كه ابراز هيجان چه هيجاني در چه موقعيتي مناسب يا نامناسب است. در نتيجه سركوب كردن هيجانات كودك فقط باعث مي‌شود كودك آزرده خاطر و به اصطلاح سرخورده شود. آموزش دادن به كودك براي ابراز وجود و شناسايي هيجانات خودش و ديگران راهي براي افزايش هوش هيجاني كودك محسوب مي‌شود.

همدلي با كودك

هنگامي كه با كودك خود در هنگام ناراحتي همدلي مي‌كنيد باعث ايجاد احساس خوب و تسكين ناراحتي در او مي‌شود. كودكان به مرور زمان ياد مي‌گيرند كه همدلي كردن و درك هيجانات ديگران توسط خودشان باعث ايجاد احساس خوب در ساير افراد مي‌شود. همدلي كردن به معناي تاييد يا موافقت با خواسته يا نظر فرد نيست، بلكه نشان دهنده آن است كه كودك را درك كرده‌ايد و از زاويه او به اين ماجرا نگاه مي‌كنيد. در نتيجه اگر مي‌خواهيد كه فرزندي با هوش هيجاني بالا داشته باشيد هيچگاه هيجاناتش را سرزنش نكنيد، بلكه به او نشان دهيد كه هيجانش را درك مي‌كنيد.

آموزش از طريق بازي

بهترين شيوه براي آموزش هر ويژگي يا توانايي براي كودكان، آموزش از طريق بازي است. به عبارتي كودكان بهترين آموزش‌ها را از طريق بازي دريافت مي‌كنند. بازي از طريق نمايش‌هاي عروسكي، بازي‌هاي دسته جمعي، يا بازي‌هايي كه برانگيزاننده هيجانات كودك هستند مي‌تواند فرصت خوبي براي آموزش شناسايي، ابراز و درك هيجانات خود و ديگران به كودك باشد. براي دريافت آموزش‌هاي بيشتر در ارتباط با افزايش هوش هيجاني مي‌توانيد از روانشناس كودكان كمك بگيريد.

يادگيري مشاهده‌اي

كودكان بيشتر توانايي‌ها و مهارت‌هاي خود را از طريق مشاهده الگوهاي خود ياد مي‌گيرند. بهترين شيوه براي افزايش مهارت و هوش هيجاني كودك اين است كه خودتان اين ويژگي را داشته باشيد. والدين مي‌توانند هيجانات‌شان را ابراز كنند و در ارتباط با آن‌ها با فرزند خود و ديگران صحبت كنند. اين عمل والدين باعث مي‌شود تا كودك به مرور بتواند هيجانات ديگران را درك كند و اتباط صميمانه‌اي با ديگران برقرار كند. در صورتي كه مي‌خواهيد اين هوش فرزندتان را افزايش دهيد، مشاوره كودك دريافت كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه نوزاد و كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

آيا هوش هيجاني كودكان قابل پرورش و افزايش است؟

هوش هيجاني مانند هر توانمندي و مهارت كودك قابل پرورش و افزايش است. با اين حال هر كودكي با يك ظرفيت زيستي به دنيا مي‌آيد كه از طريق آموزش مي‌توان اين ويژگي را تا حد زيادي پرورش و افزايش داد. در مجموع بايد در نظر داشت كه هوش هيجاني تحت تاثير عوامل زيستي، رواني و اجتماعي مختلف قرار دارد و هر يك از اين عوامل در افزايش هوش هيجاني نقش دارند.

منبع: هوش هيجاني كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: هوش هيجاني كودكان،
موضوع:
[ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۲۳:۱۳ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی