نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

بهانه گيري كودك يكي از مسائل رايجي است كه براي هر والدي با فرزند كوچك مساله ساز مي‌شود. بهانه گيري كودك مي‌تواند سبب خسته شدن و فرسوده شدن والدين شود. از اين جهت يكي از شكايات رايجي كه والدين در مراكز مشاوره دارند، همين مسئله بهانه گيري كودك است. به طور كلي بهانه گيري كودك علل مختلفي دارد و شناسايي و آشنايي با اين علل اولين گام براي بهبود و رفع اين مشكل است. بنابراين براي اينكه بتوان از راهكارهاي موثري جهت رفع و بهبود اين مسئله استفاده كرد آشنايي با ويژگي‌هاي كودك و علل بهانه گيري اوست. زيرا كه عمده‌ترين دليل بهانه گيري كودك ناشي از عدم توانايي او براي بيان احساسات و انتظاراتش است. از اين جهت آشنايي با ابعاد مختلف بهانه گيري كودك مي‌تواند براي والدين ضروري به نظر برسد.

منبع: بهانه گيري كودك در سنين مختلف

بهانه گيري كودك

اسباب بازي جديد مي‌خوام، اين غذا رو دوست ندارم، نمي خوام به مدرسه برم، از تاب بازي خوشم نمياد و… اين ها نمونه اي از بهانه گيري هاي كودكاني هستند كه طاقت پدر و مادر را كم مي‌كنند. فراموش نكنيد كه كودك چندان دركي از شرايطي ديگران ندارد و تنها به دنبال راهي براي ارضاي نيازهاي خودش است. اين والدين هستند كه با مشخص كردن ضوابطي خواسته ها و نيازهاي فرزندشان را در زمان مشخص برآورده مي‌كنند. در ادامه راهكارهايي براي تعامل راحت تر با كودكان بهانه گير شرح داده ايم.

علل بهانه گيري كودك

بهانه گيري كودك مي‌تواند دلايل مختلفي داشته باشد و آشنايي والدين با اين مسائل كمك بزرگي به آن‌ها در جهت رفع اين مسئله است. عمده كودكاني كه در بيان احساسات و خواسته‌هاي خود ناتوان هستند، بهانه گيري كرده و شروع به لجبازي، بهانه گيري و پرخاشگري مي‌كنند تا والدين خواسته و انتظارات او را برطرف كنند. در مجموع مي‌توان عوامل رواني، فردي، تربيتي مختلفي را عامل اين مسئله در نظر گرفت. به عبارتي مي‌توان گفت كودك بهانه‌گيري مي‌كند تا بتواند نياز خود را بيان كند، زيرا هنوز به رشد شناختي كافي جهت ابراز منطقي عقايد و خواسته‌هاي خود نرسيده‌ است. از جمله علل رايج بهانه‌گيري كودك مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

ناتواني در حرف زدن

مهم‌ترين مسئله‌اي كه در ارتباط با بهانه گيري كودك بايد در نظر گرفت توجه به ويژگي و دوره سني او است. در سنين پايين‌تر كودك حرف‌ها و نظرات والدين را متوجه مي‌شود اما مهارت كلامي مورد نياز براي بيان عقايد و انتظارات خود را ندارد. زماني كه نمي‌تواند منظور خود را به درستي بيان كند شروع به بهانه‌گيري و لجبازي مي‌كند. بهانه‌گيري و لجبازي كودك مي‌تواند نشانه‌اي از كلافه شدن باشد. در چنين شرايطي بهتر است والدين با صبر و تحمل بيشتري به درخواست و نياز كودك توجه داشته باشند.

مهارت ارتباطي ضعيف

در برخي موارد مهارت ارتباطي ضعيف كودك باعث مي‌شود تا نتواند به درستي منظور خود را بيان كند. در نتيجه براي اينكه بتواند انتظارات و صحبت‌هاي خود را بيان كند شروع به بهانه‌گيري مي‌كند تا توجه والدين را بيشتر به سمت خودش متمركز كند. همچنين نبود مهارت ابراز وجود مي‌تواند يكي ديگر از دلايل بهانه گيري كودك باشد.

نيازهاي فيزيولوژيك

در سنين پايين‌تر معمولاً برطرف نشدن نيازهاي فيزيولوژيك كودك مانند خواب، گرسنگي و… مي‌تواند باعث بهانه گيري كودك شود. زماني كه اين نيازهاي كودك برطرف نشود شروع به بهانه گيري مي‌كند. گرسنگي و تشنگي و… باعث مي‌شود تا هر فرد بزرگسالي هم دچار كج خلقي شود، در نتيجه اين شيوه رفتار كودكان هم طبيعي است.علاوه بر اين خوابيدن ناكافي خودش به تنهايي عاملي براي كج خلقي و بهانه گيري كودك است. كودكان معمولاً نياز بيشتري به خواب دارند و در مقابل كم خوابي بيشتر آسيب‌پذير هستند. بنابراين يكي از رايج‌ترين علل بهانه‌گيري كودكان صرفاً به همين مسئله نيازهاي فيزيولوژيك ختم مي‌شود. در نتيجه توجه به نيازهاي فيزيولوژيك كودك امري حائز اهميت است.

جلب توجه

در برخي موارد كودكان صرفاً به اين دليل كه مي‌خواهند مركز توجه باشند و تمام توجه والدين معطوف به آن‌ها باشد شروع به لجبازي و بهانه گيري مي‌كنند. اين نوع بهانه‌گيري‌ها معمولاً زماني اوج پيدا مي‌كند كه والدين مشغول كار ديگري باشند.

براي آشنايي با نحوه برخورد و رفتار هنگام جيغ زدن كودك كليك كنيد.

ساير عوامل موثر بر بهانه گيري كودك

از جمله ساير عوامل تاثيرگذار بر بهانه‌گيري كودك مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • خستگي
  • ناكامي
  • ترس و اضطراب
  • تحريك بيش از حد
  • درد و بيماري
  • برطرف نشدن نياز
  • سردرگمي
  • و…

بيشتر بخوانيد: اختلالات رفتاري كودك

راهكاري بهبود بهانه گيري كودك

بخش قابل توجهي از بهانه گيري كودك تحت تاثير والدين قرار دارد، در نتيجه بسياري از راهكارهاي اين مسئله هم به والدين ارتباط دارد. شيوه برخورد والدين با كودك، توجه به كودك، برطرف كردن نيازها و انتظارات كودك مي‌تواند اين بهانه‌گيري‌ها را كاهش دهد. در ادامه برخي از راهكارهاي بهبود بهانه‌گيري كودك توضيح داده مي‌شود.

كنترل و مديريت هيجانات والدين

كودكان ممكن است به دلايل مختلفي شروع به بهانه‌گيري كنند و رفتارهايي لجبازانه، پرخاشگرانه، حبس كردن نفس و… از خودشان نشان دهند. تحمل كردن اين مسائل اگر بيش از اندازه باشد براي والدين دشوار و طاقت فرسا است و معمولاً پس از مدت زمان محدودي والدين از كوره در مي‌روند و شروع به تنبيه كردن كودك مي‌كنند. به ياد داشته باشيد كه هرچقدر به عنوان والد با كودك بيشتر بدرفتاري كنيد، بيشتر با او دعوا كنيد، لجبازي و بهانه‌گيري او هم بيشتر مي‌شود. در اين مواقع بهترين كار اين است كه هيجانات خود را مديريت كنيد و به طور عجولانه واكنشي نشان ندهيد، اگر وضعيت برايتان غير قابل تحمل بود چند دقيقه از محيط خارج شويد و به كودك فرصت دهيد تا بهانه‌گيري خودش را تمام كند. حفظ آرامش بهترين كاري است كه در اين شرايط بايد والدين از خودشان نشان دهند.

يكي از عادت‌هاي بدي كه برخي از والدين دارند اين است كه به طور عجولانه و سريع پيشنهاد جايزه يا قولي را به دروغ به كودك مي‌دهند تا كودك به طور موقت ساكت شود. شايد اين عمل در كوتاه مدت موثر باشد اما در بلند مدت منجر به افزايش بهانه‌گيري كودك مي‌شود.

ابراز محبت به كودك

هنگامي كه كودك آرام است و بهانه‌گيري نمي‌كند او را تشويق كنيد و مورد محبت خود قرار دهيد. در آغوش گرفتن، ابراز محبت به صورت كلامي و غير كلامي باعث مي‌شود تا رفتارهاي مطلوب كودك افزايش پيدا كند و به طور غير مستقيم باعث كاهش لجبازي و بهانه‌گيري كودك مي‌شود.

انحراف توجه براي قطع بهانه گيري كودك

از آنجايي كه كاركردهاي شناختي كودكان هنوز به طور كامل رشد پيدا نكرده، ممكن است والدين مسئله‌اي را بارها به كودك از نظر منطقي توضيح دهند اما كودك همچنان به بهانه‌گيري خود ادامه دهد. در اين شرايط پرت كردن حواس و توجه كودك عامل موثري براي از بين بردن بهانه گيري كودك شود. بهتر است آرامش خود را حفظ كنيد و حواس كودك را به موضوع ديگري متمركز كنيد.

گفتگو در ارتباط با مسائل

صحبت با كودك در زماني كه ديگر لجبازي و پرخاشگري و بهانه‌گيري نمي‌كند مي‌تواند مفيد باشد. صحبت كردن در زمان ديگر در ارتباط با مسئله پيش‌آمده باعث مي‌شود تا بهتر متوجه نياز و خواسته كودك خود شويد. در هنگام صحبت كردن با كودك بهتر است لحن مهربان و با محبتي داشته باشيد تا كودك احساس راحتي و آرامش بيشتري پيدا كند و بدون استرس و اضطراب خواسته و انتظار خودش را بيان كند.

آشنايي با مهارت‌هاي فرزندپروري

به طور كلي اگر والدين با مهارت‌هاي فرزندپروي آشنايي داشته باشند، به دفعات كمتري با بهانه‌گيري و لجبازي كودك مواجهه مي‌شوند. يكي از اشتباهات رايج والدين اين است كه در هنگام گريه كردن كودك به او باج مي‌دهند تا ساكت شود. باج دادن به كودك شايد باعث شود تا در آن موقعيت مشخص كودك ساكت شود و بهانه‌گيري نكند، اما به مرور زمان ياد مي‌گيرد كه تمام خواسته‌هاي خودش را به اين شيوه بيان كند.

به عبارتي كودك تا باج نگيرد ساكت نمي‌شود و به رفتار نادرست خودش ادامه ‌مي‌دهد. آشنايي والدين با اصول فرزندپروي و شيوه‌هاي تقويت رفتار مطلوب و كاهش رفتار نامطلوب باعث مي‌شود تا به مرور زمان بهانه‌گيري و لجبازي كودك رفع شود. جهت آشنايي بيشتر با اصول فرزندپروري مي‌توانيد از يك روانشناس كودك كمك بگيريد. براي دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

فوايد احتمالي بهانه گيري كودك

به طور كلي بهانه‌گيري كودك رفتاري است كه اگر به طور بلند مدت و هميشگي رخ دهد باعث فرسودگي و خستگي والدين و كاهش روابط صميمانه بين والد و فرزند مي‌شود. اما گاهي بهانه گيري كردن كودك مي‌تواند تاثيرات مطلوبي هم داشته باشد، به عنوان مثال گريه كردن كودك مي‌تواند باعث كاهش استرس و تخليه هورمون استرس شود. همچنين كودك ياد مي‌گيرد كه هميشه قرار نيست در زندگي با بهانه‌گيري كردن و رفتارهاي لجبازانه به خواسته‌ها و تمايلاتش برسد. به مرور زمان ياد مي‌گيرد كه براي درخواست خواسته و انتظاراتش بايد از مهارت‌هاي ارتباطي موثر‌ استفاده كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه نوزاد و كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

آيا تنبيه كردن كودك براي پايان دادن به بهانه‌گيري كار مطلوبي است؟

تنبيه كردن تحت هيچ شرايطي شيوه موثري براي برخورد با كودك بهانه‌گير نيست. شايد در كوتاه مدت اين عمل موثر واقع شود اما در بلند مدت منجر به افزايش تعداد دفعات بهانه‌گيري مي‌شود.

منبع: بهانه گيري كودك در سنين مختلف

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۱۵:۳۰ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی