نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

والدين كنترل گر نيز دوست دارند فرزندي موفق و داراي شخصيت اجتماعي سالم داشته باشند، اما گاهي حساسيت شديد در اين باره آن‌ها را به سمت سبك‌هاي تربيتي ناسالم سوق مي‌دهد. سبك هاي تربيتي كنترل گرايانه، كودك و نوجوان را همچون مومي مي‌داند كه بايد شكل دلخواه پدر و مادرها را بپذيرد و طبق خواسته و انتظارات والدين رفتار كند. والدين كنترل گر ضمن اينكه كودك خود را تحت فشار رواني قرار مي‌دهد، خود نيز از اين وضعيت احساس رضايت نخواهند داشت؛ زيرا به شدت عصبي مي‌شوند. اگر شما نيز جزو آن دسته از پدر و مادرهايي هستيد كه فكر مي‌كنيد با سلب آزادي كودك و اعمال كنترل شديد بر رفتار و عملكرد او مي‌توانيد در راستاي تحقق شخصيت اجتماعي سالم براي فرزند خويش گام برداريد، حتما مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نماييد.

منبع: والدين كنترل گر

مسموميت توسط والدين كنترل گر

مسموميت غذايي به واسطه تغذيه نامناسب رخ مي دهد و سلامت جسمي كودك را تهديد مي كند. در حالي كه مسموميت رواني مي‌تواند به دليل سبك نامناسب تربيتي بر كودك تحميل شود. پدر و مادرهاي سختگير و كنترل گر در اصطلاح روانشناسي، والدين مسمومي ناميده مي‌شوند كه استقلال و آزادي فرزند خود را بسيار محدود مي‌كنند و به خود اجازه دخالت در همه كارهاي فرزندان حتي كارهاي شخصي‌شان را مي‌دهند. براي آشنايي بيشتر با ويژگي‌هاي والدين سمي كليك كنيد.

والدين كنترل گر

رفتارهاي والدين كنترل گر معمولا به جاي تاثير مثبت تاثيرات منفي بر تربيت و خلق و خوي فرزندان مي‌گذارد، معمولا تلاش اين والدين اين است كه فرزندشان را از همه خطرات دور كنند و فرزندشان به بهترين نحو رشد كند؛ اما تلاش‌شان اغلب باعث دوري از خانواده مي‌شود. در ادامه به بدترين رفتارهاي والدين كنترل گر پرداخته‌ايم. براي آشنايي با ساير انواع سبك فرزند پروري كليك كنيد.

كنترل دائمي

اختلالات اضطرابي كودك در برخي موارد ريشه در اين انديشه دارد كه دنيا جاي خطرناكي است و عوامل تهديد كننده در همه جا حضور دارند. اين تفكر غلط ناشي از اعمال كنترل شديد از ناحيه والدين است. اگر پدر و مادر دائما فرزند خود را چك مي‌كنند و تمام رفت و آمدها، حركت‌ها و عملكردهاي او را زير ذره بين قرار دهند، انتقال دهنده اين پيام به فرزند خود هستند” تو توانايي مراقبت از خود را نداري و به همين دليل بايد دائما حواسم به تو باشد” اين پيام منفي سبب مي‌شود كودكان و نوجوانان احساس بي‌كفايتي داشته باشند و دائما به اين فكر كنند كه خطرات در كمين هست.

به عهده گرفتن وظايف و مسئوليت هاي فرزندان

از آنجايي كه پدر و مادرهاي سختگير و كنترل گر دوست دارند فرزند شان در نهايت نظم رفتار كنند، از اينكه كوچك‌ترين بي نظمي را مشاهده كنند احساس آرامش نخواهند داشت و سريعا اقدام به انجام وظايف محوله مي‌نمايند. به عبارت ساده‌تر پدر و مادرهاي كنترل گر از سر دلسوزي يا وسواس سعي مي‌كنند اتاق فرزند خود را تميز و مرتب نمايند و كارهايي را كه ناقص واگذاشته شده‌اند، تكميل نمايند. اين عملكرد اگرچه از نظر پدر و مادرهاي كنترل گر طبيعي و عادي به نظر مي‌رسد اما در واقع يك عامل از بين برنده عزت نفس كودك به شمار مي‌آيد.

والدين كنترل گر مانع از آزادي و استقلال كودك مي‌شوند

پدر و مادرهايي كه سعي در تحميل خواسته‌هاي خود به فرزند خويش دارند، در حقيقت رفتار كنترل گرايانه خود را به نمايش مي‌گذارند. اگر فرزند دوست دارد در فلان رشته ورزشي وارد شود، يا فلان كار هنري را انجام دهد، بهتر است به جاي اينكه نقش يك سلطه گر را ايفا كنيد و فرزند خود را مجبور به كاري نماييد كه دوست ندارد، با كمي انعطاف به فرزند خود احساس استقلال و آزادي دهيد تا آن گونه كه دوست دارد و احساس راحتي مي‌كند عمل نمايد.

كنترل كردن روابط بين فردي فرزندان

فرزندان به ويژه در دوره نوجواني گرايش زيادي به گروه هم سالان پيدا مي‌كنند. در اين بين آنچه كه حائز اهميت است نوع دوستي‌هاي نوجوانان مي‌باشد. برخي از افراد آسيب رسان هستند و ممكن است فرزند شما را به بيراهه بكشانند، اما اين به معناي آن نيست كه شما همچون يك جاسوس عمل كنيد و تمام رفت و آمدهاي فرزندتان را تعقيب نماييد. بهتر است با حفظ استقلال نوجوان او را نسبت به خطرات اجتماعي آگاه سازيد.

براي آشنايي با بهترين روش هاي تربيت كودك كليك كنيد.

چگونه با رفتار هاي كنترل گرايانه پدر و مادر خود برخورد كنيم؟

وقت مناسبي را به گفتگو با پدر و مادر خويش اختصاص دهيد؛ اگر والدين عصباني و يا نگران هستند، خواسته و انتظارات خود را به وقت ديگري موكول كنيد. صحبت كردن در اين مواقع روابط شما و والدين را در چرخه معيوبي قرار مي‌دهد و وضعيت را بسيار پيچيده و آشفته خواهد ساخت. مراجعه به يك مشاور مي‌تواند نتايج مثبتي داشته باشد.

احساس خود را به والدين‌تان بيان كنيد؛ اگر دخالت هاي بي رويه پدر و مادرتان شما را عاصي كرده است و يا اينكه مانند يك بچه تحت نظارت والدين هستيد و به اين علت در بين دوستان‌تان احساس شرمندگي مي‌كنيد، حتما درباره احساس خود مستقيما با پدر و مادر صحبت كنيد و بگوييد كه مي‌دانم خير و صلاح مرا مي‌خواهيد اما اين رفتار شما آرامش مرا از بين مي‌برد. گاهي شنيدن اين سخنان از يك روانشناس متخصص براي والدين شما كار ساز تر خواهد بود. پيشنهاد مي‌شود مشاوره كودك و خانواده دريافت كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

 

سوالات متداول

كنترل بيش از حد فرزندان چه عواقبي دارد؟

والدين كنترل گر ضمن اينكه كودك خود را تحت فشار رواني قرار مي‌دهد، خود نيز از اين وضعيت احساس رضايت نخواهند داشت، زيرا به شدت عصبي مي‌شوند و همواره نگران وضعيت فرزند خود هستند.

چگونه والدين بايد روابط فرزندان با دوستانشان را كنترل كنند؟

برخي از افراد آسيب رسان هستند و ممكن است فرزند شما را به بيراهه بكشانند اما اين به معناي آن نيست كه شما همچون يك جاسوس عمل كنيد و تمام رفت و آمدهاي فرزندتان را تعقيب نماييد. بهتر است با حفظ استقلال نوجوان او را نسبت به خطرات اجتماعي آگاه سازيد.

منبع: والدين كنترل گر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: والدين كنترل گر،
موضوع:
[ ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۱۶:۱۸ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی