نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

بازتاب پلك زدن نوزاد همانند ديگر بازتاب‌ها يك واكنش ناآگاهانه و غيرارادي است كه در برابر محرك‌هاي بيروني انجام مي‌شود. برخلاف اكثر بازتاب‌ها كه سن آغاز و از بين رفتن مشخصي دارند، بازتاب پلك زدن از بين نخواهد رفت و در تمامي عمر وظيفه محافظت از چشم ها را برعهده دارد. گفتني است برخي از بازتاب ها به دليل وجود بيماري هاي خاص مختل مي‌شوند و در اين صورت آگاهي والدين از انواع بازتاب‌ها و نحوه عملكرد و سن شروع و پايان آن‌ها ضروري است. براي آشنايي با انواع بازتاب هاي نوزاد كليك كنيد.

منبع: بازتاب پلك زدن نوزاد

تعريف بازتاب

به منظم‌ترين و سازمان يافته‌ترين رفتارهاي نوزاد كه فطري است و به صورت خودكار اتفاق مي‌افتد و براي رشد سيستم عصبي و عضلاني لازم است، بازتاب مي‌گويند. بازتاب‌ها براي ادامه زندگي نوزاد ارزش زيادي دارند و در صورت عدم وجود آن‌ها روند طبيعي رشد مختل خواهد شد و نوزاد قادر به رفع نيازهاي اوليه خود نيست. فقدان بازتاب‌ها، ادامه يافتن پس از سن معين و بروز مجدد در سنين بزرگسالي مي‌تواند از علايم آسيب مغزي باشد.

بازتاب پلك زدن در نوزاد

بازتاب پلك زدن يا eye blink يكي از پاسخ‌هاي ذاتي و خود كار كودك در مقابل محرك هاي گوناگون است. اين بازتاب در همه عمر وجود دارد و تقريبا به صورت ارادي عمل مي‌كند ولي در آغاز زندگي و سنين نوزادي بايد به صورت غير ارادي باشد. بازتاب پلك زدن، چشم نوزاد را خيس كرده و به وسيله پخش كردن اشك از بروز عفونت در قرنيه جلوگيري مي‌كند. همچنين وظيفه حفاظت در برابر تحريكات شديد چشمي را دارد. در صورت بروز تاخير در انجام اين بازتاب و يا عدم وجود آن در نوزاد سريعا موضوع را با متخصص اطفال در ميان گذاشته، چون احتمال دارد تيك هاي عصبي يا حملات سرع را در پي داشته باشد.

نحوه تحريك و پاسخ بازتاب پلك زدن

اين بازتاب مانند پلك زدن هاي غيرارادي در بزرگسالي است و با نزديك شدن جسم خارجي به چشم و يا حس خطر اين بازتاب اتفاق مي‌افتد. نحوه تحريك اين بازتاب در نوزاد به اين صورت است كه نور درخشان غير مضر را به چشم او مي‌تابانيم و نوزاد بايد شروع به پلك زدن كند. همچنين در روشي ديگر نزديك صورت و يا سر نوزاد شروع به دست زدن كرده و نوزاد بايد سريعا پلك بزند. لازم به ذكر است وجود بازتاب پلك زدن در حكم سلامتي كامل نوزاد نيست و كسب اطلاع و بررسي نشانه‌هاي ديگر ضروري است.

سن ظهور و از بين رفتن بازتاب پلك زدن نوزاد

اين بازتاب از بدو تولد وجود داشته و برخلاف بقيه بازتاب هاي غير ارادي كه در طي زمان و تا حداكثر يك سالگي از بين مي روند، اين بازتاب هميشگي است و از بين نخواهد رفت. پلك زدن مانع از ورود گرد و غبار و اشيا خارجي به چشم خواهد شد.

سخن پاياني

بازتاب پلك زدن از بازتاب‌هاي ضروري و حياتي نوزاد است و در صورت نبود و يا تاخير در بروز آن مراجعه به پزشك ضروري است. آگاهي والدين در مورد بازتاب‌هاي دوران نوزادي به شناسايي مشكل فرزند آنان و اقدام سريع در جهت درمان آن كمك زيادي خواهد كرد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

منبع: بازتاب پلك زدن نوزاد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بازتاب پلك زدن نوزاد،
موضوع:
[ ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۴۷:۲۹ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی