نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

آيا پستانك براي نوزاد ضرر دارد؟ بسياري از والدين براي آرام كردن نوزاد خود و كاهش عمل مكيدن انگشت در كودك از پستانك استفاده مي‌كنند در صورتي كه استفاده بيش از حد مي‌تواند با آسيب‌هاي زيادي همراه باشد. اين آسيب‌ها به مرور بهداشت جسمي و رواني كودك را به خطر مي‌اندازد و او را با ناهنجاري‌هايي در ناحيه فك و دندان مواجه مي‌سازد. با اين حال گاهي ممكن است كه والدين مجبور به استفاده از پستانك باشند كه در اين شرايط بايد با رعايت يكسري از اصول به سلامت نوزاد خود اهميت دهند. بهره بردن از مشاوره كودك نيز به والدين كمك خواهد كرد تا از روش‌هاي ديگري براي آرام كردن نوزاد و كاهش عمل مكيدن انگشت استفاده كنند. در ادامه به طور كامل درباره مزايا و معايب استفاده از پستانك صحبت خواهيم كرد پس همراه ما باشيد.

منبع: پستانك براي نوزاد

پستانك براي نوزاد

استفاده از پستانك براي نوزادان يك عمل ضروري نيست و بسياري از والدين فقط جهت آرام كردن فرزند خود از پستانك استفاده مي‌كنند. به طوريكه تا فرزندشان شروع به گريه كردن مي‌كند پستانك را در دهانش قرار مي‌دهند. در مجموع مي‌توان گفت عمل مكيدن براي نوزادان يك كار آرامبخش است و پستانك به خوبي مي‌تواند براي اين مسئله مناسب باشد. غير از اين پستانك كاربردهاي ديگري نيز دارد اما به نوعي بيشتر به منظور آرام كردن نوزاد به كار مي‌رود.

بيشتر بخوانيد : نوزاد تازه متولد شده

زمان مناسب استفاده از پستانك براي نوزاد

استفاده از پستانك مانند هر چيز ديگر مزايا و معايبي دارد، متخصصين كودك بر اين باورند كه استفاده زودهنگام از پستانك معايبي با خود به همراه دارد از جمله اين معايب نامنظمي خوردن شير در نوزاد است. نوزادان معمولا پستانك را با پستان مادر اشتباه مي‌گيرند و از آنجايي كه هميشه در دسترس است به آن وابسته مي‌شوند، اين مسئله باعث مي‌شود كه تعداد دفعات خوردن شير و مكيدن پستان كاهش پيدا كند. از اين جهت بهترين زمان براي دادن پستانك به نوزادان موقعي است كه به شير خوردن از سينه مادر عادت كرده باشد و به طور كلي اين زمان بين ماه اول و دوم بعد از تولد متغير است. براي اطلاع از نحوه صحيح شير دادن به نوزاد كليك كنيد.

چه مواقعي نبايد به نوزاد پستانك داد

مواقعي وجود دارد كه در آن زمان بهتر است والدين پستانك را در اختيار نوزاد قرار ندهند زيرا منجر به افزايش مشكلات و بيماري در نوزاد مي‌شود. اين مواقع شامل موارد زير است.

_وجود عفونت در گوش نوزاد

_مشكل در اضافه كردن وزن

_ياد نگرفتن خوردن شير از پستان مادر

_ نوزاد در شير خوردن به هر دليلي مشكل داشته باشد

_سطح توليد شير ناكافي در پستان مادر (مكيدن پستان توسط نوزاد ميزان توليد شير در پستان مادر را افزايش مي‌دهد)

مزاياي استفاده از پستانك براي نوزاد

مي‌توان گفت اولين مزيت و كاربرد استفاده از پستانك، ساكت كردن و حتي پرت كردن حواس اوست اما استفاده از پستانك غير از اين مورد مزاياي ديگري هم دارد كه به عنوان مثال مي‌توان به كاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهاني نوزاد، كاهش ناراحتي‌هاي ناشي از ريفلاكس، متعادل كردن وزن، كاهش استرس، متعادل كردن خوردن غذا (براي نوزاداني كه عادت زياد به مكيدن پستان دارند) و عدم مكيدن انگشت اشاره كرد. همچنين برخي مادران به دليل مشكلات پوستي امكان اين را ندارند كه نوك پستان را در دهان فرزند قرار دهند از اين جهت استفاده از پستانك براي آرام كردن كودك مي‌تواند يك مزيت مهم براي اين مادران محسوب شود. به طور خلاصه مزاياي پستانك براي نوزاد به شرح زير است.

• پستانك در جهت راحت خوابيدن به كودك كمك مي‎‌كند.
• به نوزاد كمك مي‎‌كند تا تحمل بيشتري در دل دردهاي نوزادي داشته باشد.
• عادت به پستانك را خيلي راحت از عادت به مكيدن انگشت در كودك مي‌توان ترك كرد.
• استفاده از پستانك سطح ايمني بدن نوزاد را افزايش داده وامكان ايجاد آلرژي در كودك را كاهش مي‌دهد.
• استفاده از پستانك در آرام كردن كودك تاثير زيادي دارد همچين حس مكيدن در نوزاد را ارضاء مي‌كند.
• استفاده از پستانك حس حواس پرتي در كودك را بالا برده؛ مثلا هنگام واكسن زدن يا آماده شدن مادر براي شيردهي و…

معايب استفاده از پستانك

افزايش احتمال ابتلا به عفونت گوش

شايع‌ترين مسئله‌اي كه براي نوزادان با مكيدن پستانك رخ مي‌دهد عفونت گوش مياني است. اما اين مسئله به اين منظور نيست كه هر نوزادي كه پستانك مي‌خورد دچار عفونت گوش مي‌شود. استفاده از پستانك ممكن است صرفا يكي از راه‌هاي ورود باكتري‌ها به گوش مياني از طريق حلق و دهان نوزادان باشد.

افزايش مشكلات گوارشي و اختلال در تغذيه

نوزاداني كه از قبل يادگيري مهارت مكيدن پستان مادر با پستانك آشنا شوند و به آن عادت كنند، ديگر توجه كمتري به پستان مادر نشان مي‌دهند اين مسئله مي‌تواند بر تغذيه نوزاد اثر منفي بگذارد. عدم خوردن شير از پستان مادر تعادل توليد شير در پستان را تحت تاثير قرار دهد. همچنين خوردن پستانك منجر به ورود هوا به داخل معده نوزاد مي‌شود كه همين مسئله به تنهايي مي‌تواند مشكلات گوارشي زيادي ايجاد كند.

تغيير شكل فك و دندان

امروزه مطالعات در زمينه رشد نوزاد نشان داده است كه بيشترين ضرر استفاده از پستاك آسيب رساندن به دندان و فك نوزاد است. اين آسيب معمولا براي دندان‌هاي شيري اتفاق مي‌افتد، اما اگر استفاده از پستانك بيش از دو سال طول بكشد ممكن است ترك استفاده از آن دشوار شود و منجر به آسيب به دندان‌هاي اصلي كودك گردد. آسيب‌ها و تغيير شكل معمولا به صورت حركت دندان‌هاي بالا به سمت بيرون و حركت دندان‌هاي پايين به سمت درون است. اين حركت دندان‌ها مي‌تواند بر نامتقارني فك بالا و پايين كودك تاثير منفي بگذارد.

تأخير در حرف زدن

استفاده از پستانك باعث بروز اختلال در صحبت كردن كودك مي‌شود، پس اگر كودك‌تان گريه كرد فوراً به اون پستانك يا شيشه ندهيد و سعي كنيد با روش‌هاي ديگر او را آرام كنيد. استفاده از پستانك و شيشه باعث جلو آمدن زبان مي‌شود و باعث ميشود كودك نتواند به خوبي كلمات را تلفظ كند.

ايجاد آلرژي و زخم هاي دهاني

پستانك گاه كودك را مبتلا به آلرژي ،عفونت ها و همچنين زخم‌هاي دهاني مي‌كند، زيرا پستانك را هر چقدرهم كه تمييز نگه داريد بازهم مركز تجمع انگل و ميكروب هاست.

تأثير برفك كودك

مكيدن بيش ازحد پستانك در نوزاد باعث جلو زدگي فك، تنگي قوس فك بالا و تغيير حالت دندان‌ها مي‌شود، همچنين در رويش دندان‌هاي كودك نيز تأثير دارد. براي اشنايي با روش‌هاي گرفتن پستانك از كودك كليك كنيد.

نكات بهداشتي براي استفاده از پستانك

به طور كلي متخصصين رشد كودك معتقدند كه استفاده زياد از پستانك مي‌تواند آسيب‌هاي زيادي به همراه داشته باشد به همين جهت بهتر است تا جايي كه مي‌شود پستانك را در اختيار نوزاد خود قرار ندهيد. اما اگر به هر دليلي مجبور به استفاده از پستانك هستيد به نكات زير توجه كنيد.

  • مهمترين مسئله اين است كه تا هنگامي كه نوزاد شير خوردن را ياد نگرفته است به او پستانك ندهيد.
  • هنگام گريه نوزاد قبل از اينكه پستانك در اختيارش بگذاريد، تلاش كنيد تا به او شير دهيد.
  • با توجه به سن و شرايط نوزاد پستانك مناسب تهيه كنيد.
  • پستانك را تميز و استريل شده در دهان كودك قرار دهيد تا ميكروب وارد بدن كودك نشود.
  • به هيچ وجه پستانك را با آب دهان خود تميز نكنيد.
  • بند پستانك را دور گردن نوزاد نيندازيد زيرا مي‌تواند منجر به خفگي‌اش شود.
  • بعد از خوابيدن نوزاد پستانك را از دهانش خارج كنيد.
  • به طور ميانگين هر دوماه پستانك جديد تهيه كنيد.
  • از پستانك‌هاي چند تكه استفاده نكنيد، ممكن است قطعات آن جدا شود و منجر به خفگي نوزاد شود.

براي دريافت مشاوره در زمينه پستانك براي نوزاد مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

بهترين سن براي گرفتن پستانك از كودك چه زماني است؟

در كل بهتر است نوزاد زياد به پستانك عادت نكند و در حد محدود از آن استفاده شود. اما زمان مناسب گرفتن پستانك بسته به شرايط هر نوزاد متفاوت است. در مجموع بهترين سن حدود دو سالگي است. اگر در گرفتن پستانك از نوزاد دچار مشكل شديد پيشنهاد مي‌كنيم تا با يك روانشناس كودك مشورت نماييد.

منبع: پستانك براي نوزاد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: پستانك براي نوزاد،
موضوع:
[ ۸ مهر ۱۴۰۱ ] [ ۱۲:۳۱:۴۵ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی