نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

در هفته بيست و يكم بارداري شكم مادر همچنان در حال بزرگ‌تر شدن است اين مسئله باعث مي‌شود تا سرعت حركات و فعاليت مادر كمي كند‌تر گردد. هرچقدر كه مدت زمان بيشتري از دوران بارداري مي‌گذرد هيجانات خوشايند مادر هم بيشتر مي‌شود. همچنين در اين هفته وضعيت پاهاي جنين صاف‌تر و كشيده‌تر شده و چرخه خواب و بيداري او منظم‌تر خواهد شد. به‌طوركلي هفته بيست و يكم بارداري، ناراحتي‌ها و عوارض ناخوشايندي براي مادر به همراه ندارد با اين حال برخي افراد كمردرد، يبوست، ورم دست و پا و… را تجربه مي‌كنند. آشنايي با راهكارهاي خودمراقبتي در سه ماه دوم بارداري مي‌تواند باعث كاهش نگراني و اضطراب مادر شود، براي دريافت خدمات مشاوره بارداري كليك كنيد.

منبع: هفته بيست و يكم بارداري

هفته بيست و يكم بارداري

اين همان هفته شيريني است كه مادر ديگر حركات جنين را حس كرده و بيشتر از قبل از مادر بودنش لذت مي‌برد. كم شدن عوارض بارداري در كنار احساس مادرانه، لذت فرزند دار شدن را بيش از پيش خواهد كرد. گلبول هاي سفيد خوني جنين شكل گرفته و ساير قسمت هاي بدن مثل واژن (البته براي نوزاد دختر)، پلك ها، ابروها و.. تشكيل مي‌شود. همچنين نوزاد شروع به خوردن مايع درون كيسه مادر كرده و اين گونه بلع و هضم را تمرين مي‌كند. او بهتر از قبل قادر به شنيدن صداهاي اطرافش خواهد بود.

براي آشنايي بيشتر با مراقبت هاي دوران بارداري كليك كنيد.

وضعيت جنين در هفته بيست و يكم بارداري

رشد و تكامل جنين در اين هفته به سرعت انجام مي‌شود به طوري كه قدش حدود 27 سانتي متر و وزنش به حدود 360 گرم مي‌رسد. با اين حال هنوز وزن جفت از وزن جنين بيشتر است. از جمله تغييراتي كه در اين هفته رخ مي‌دهد مي‌توان به شكل گيري چرخه خواب و بيداري اشاره كرد. در واقع خوابيدن و بيدار شدن جنين يك وضعيت منظم پيدا مي‌كند و حتي مي‌تواند پوزيشن مورد علاقه خواب خود را پيدا كند، اين مسئله نشان دهنده آن است كه مادر ممكن است در اين هفته به طور مداوم متوجه حركات جنين خود نشود زيرا در برخي موارد جنين خواب است و تكان نمي‌خورد.

هفته بيست و يكم بارداري

علاوه بر اين ريتم ضربان قلب جنين منظم‌تر مي‌شود و صداي ضربان قلب افزايش مي‌يابد. نكته جالبي كه وجود دارد اين است كه تعداد ضربان قلب جنين حدود دو برابر تعداد ضربان قلب يك فرد بزرگسال است به طوريكه در يك دقيقه حدود 120 تا 160 بار صداي ضربان قلب جنين شنيده مي‌شود. از تغييراتي كه در وضعيت ظاهري جنين رخ مي‌دهد مي‌توان به تكامل شكل انگشت، دست و پاي جنين اشاره كرد. همچنين در اين هفته اثر انگشت جنين هم شكل مي‌گيرد. برخي از جزئيات بدن جنين مانند رشد ابرو، مژه و ناخن‌ها بيشتر تكامل پيدا كرده و حتي ممكن است حس چشايي در او شروع به فعاليت كند؛ به صوريتكه طعم و مزه مايع آمنيوتيك را احساس مي‌كند. از آنجايي كه جنين مايع آمنيوتيك را مي‌بلعد روده‌ها ممكن است آماده جذب مقدار كمي از قند موجود در مايع آمنيوتيك باشند.

براي آشنايي با مراقبت هاي لازم در سه ماه دوم بارداري كليك كنيد.

وضعيت مادر در هفته بيست و يكم

در هفته بيست و يكم بارداري وزن مادر و شكم او همچنان در حال بزرگ‌تر شدن و رشد كردن است. اين مسئله مي‌تواند هيجانات زيادي را براي مادر به وجود بياورد. در اين هفته مادر به وضوح در هنگام بيداري جنين، حركات و لگد زدن‌هايش را احساس مي‌كند. همچنين ناراحتي‌ها و حالت‌ تهوع‌هايي كه پيش از اين وجود داشت ديگر در اين هفته وجود ندارد يا شدت آن‌ها بسيار كمتر شده است. برخي مادران از اين هفته به بعد بايد تغييراتي را در سبك زندگي خود ايجاد كنند، به عنوان مثال اگر مادري شاغل است و ساعت زيادي را مشغول كاركردن مي‌باشد بهتر است از اين هفته به بعد براي گرفتن مرخصي و استراحت تلاش كند. به طور كلي در اين هفته مادر تغييرات ناخوشايندي را تجربه نمي‌كند با اين حال برخي از مادران عوارضي را تجربه مي‌كنند كه در ادامه به آن پرداخته مي‌شود.

عوارض شايع مادر در هفته بيست‌ويكم

از جمله عوارضي كه در اين هفته مي‌توان به آن اشاره كرد شامل ترك‌هاي پوستي، رگ‌هاي واريسي، نفخ شكم، كمردرد، يبوست، گرفتگي عضلات پا و انقباضات رحم مي‌باشد. گرفتگي عضلات پا يكي از شكايت‌ها و ناراحتي‌هاي رايج مادران در سه ماهه دوم بارداري است و اين مسئله عمدتا در طول شب و به هنگام خوابيدن رخ مي‌دهد. همچنين با بزرگ‌تر شدن شكم مادر ممكن است دردكمر مادر هم بيشتر شود چراكه فشار بيشتري به بدنش مي‌آيد. علاوه بر اين بزرگ شدن شكم و افزايش وزن مي‌تواند باعث ايجاد ترك‌هاي پوستي و كشيده شدن پوست مادر در قسمت‌هاي مختلف بدنش شود. يكي ديگر از عوارض احتمالي كه به دليل بزرگ‌تر شدن شكم و رحم رخ مي‌دهد سوزش معده است، عامل ديگري كه مي‌تواند در سوزش معده نقش داشته باشد تغييرات هورموني در دوران بارداري است.

بيشتر بخوانيد: مراحل رشد جنين

خودمراقبتي‌هاي لازم در هفته بيست و يكم بارداري

اگر تا اين هفته به پزشك مراجعه نكرده‌ايد بهتر است براي اطمينان از سلامت خودتان و جنين اين كار را فوراً انجام دهيد چراكه برخي از آزمايش‌ها و غربالگري‌هاي مخصوص سه ماه دوم بارداري وجود دارد كه با توجه به وضعيت مادر و جنين انجام دادن‌ آن‌ها ضروري مي‌باشد.

براي برطرف كردن و بهبود درد كمر و درد باسن و گرفتگي عضلات پا بهتر است حركات ورزشي و كششي ساده انجام دهيد. اما قبل از انجام اين كار حتما با پزشكتان مشورت كنيد زيرا ممكن است با توجه به شرايط جسميتان انجام حركات ورزشي برايتان مضر باشد. براي رفع و بهبود يبوست نيز از غذاهاي فيبردار و مايعات استفاده كنيد و تحت هيچ شرايطي براي افزايش وزن غذاهاي پرچرب و فست‌فودي مصرف نكنيد.

مسئله ديگري كه رعايت آن مي‌تواند به بهبود وضعيت و سلامت مادر و جنين كمك كند شيوه صحيح خوابيدن است، بهترين شيوه خوابيدن در دوران بارداري خوابيدن به پهلوي سمت چپ است، به طور كلي خوابيدن به سمت پهلو در دوره بارداري توصيه مي‌شود اما به ياد داشته باشيد كه تحت هيچ شرايطي به روي شكم يا به پشت نخوابيد. همچنين براي اينكه ترك‌هاي پوستي و التهاب ايجاد شده به دليل كشيده شدن پوست كمتر شود، مايعات زياد مصرف كنيد و شكم و يا ناحيه مورد نظر را با استفاده از كرم‌هاي مخصوص يا روغن‌ها مرطوب نگه داريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

 

سوالات متداول

آيا برقراري رابطه جنسي در هفته بيست و يكم مضر است؟

برقراري رابطه جنسي در دوره بارداري به طور طبيعي مشكلي براي مادر و جنين به وجود نمي‌آورد. با رعايت نكات و پوزيشن‌هاي مخصوص دوره بارداري مي‌توان رابطه جنسي برقرار كرد اما توجه داشته باشيد كه پزشكتان به دليل شرايط جسمانيتان اين كار را ممنوع نكرده باشد.

منبع: هفته بيست و يكم بارداري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: هفته بيست و يكم بارداري،
موضوع:
[ ۹ مهر ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۳۵:۲۳ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی