نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

تنفر از فرزند به چه دليلي اتفاق مي‌افتد؟ خستگي زياد، بي‌احترامي فرزند يا عوامل ديگر مي‌توانند عللي باشند كه در برخي مواقع والدين را دچار اين احساس منفي مي‌كنند كه نسبت به فرزند خود احساس تنفر داشته باشند. اما آيا واقعاً ممكن است پدر و مادر بتوانند از فرزند خود متنفر باشند؟ احساس تنفر از فرزند يك احساس منفي گذراست كه نياز به ريشه يابي و درمان دارد چرا كه اگر تداوم يابد، مي‌تواند به يك مشكل بزرگ رواني تبديل گردد و رابطه آميخته از عشق و علاقه بين والد و فرزند را به مخاطره بياندازند. براي اصلاح روابط با فرزند خود مي‌توانيد از مشاوره كودك كمك بگيريد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

منبع: تنفر از فرزند

دلايل تنفر والدين از فرزند

دلايل زيادي مي‌تواند موجبات تنفر والدين از فرزند شود كه برخي از آن‌ها به شرح زير هستند:

1. مشكلات رواني

در صورتي كه پدر و مادر دوران كودكي سختي را  همراه با كمبودهاي عاطفي پشت سر نهاده باشند، در دوران بزرگسالي وقتي خود در نقش پدر و مادر قرار مي‌گيرند، زخم‌هاي قديمي باز مي‌شوند و در ضمير ناخودآگاه اين باور منفي نقش مي‌بندد كه او نيز بايد مانند پدر و مادر خود عمل نمايد و تاوان همه كمبودهايي را كه داشته با تنفر از فرزند خود تلافي نمايد.

پيشنهاد مي‌شود مقاله والدين سمي را بخوانيد.

2. حسادت

با تولد فرزند ممكن است اين احساس به شما دست بدهد كه ديگر مانند گذشته مركز توجه همسر خود نيستيد و او تمام محبت و وقت خود را صرف فرزندتان مي‌‌كند. اين احساس زمينه كشمش و در گيري را بين زن و شوهر ايجاد نموده و حس حسادت را به فرزند، كه اكنون تمام محبت همسر را به خودش اختصاص داده، افزايش مي‌دهد.

3. تنفر از فرزند | افزايش مسئوليت

گاهي والدين به دلايل مختلف اعم از نياز مالي مجبورند ساعت‌هاي زيادي به كار پرداخته و شب‌ها خسته و بي رمق به منزل بازگردند. در اين حالت آن‌ها مانند شيشه‌اي ترك خورده و شكننده هستند كه با كوچكترين ضربه‌اي خواهند شكست. سطح تحمل آن‌ها به شدت پايين است و حوصله سر و صدا يا گفتگو كردن با فرزند خويش را نخواهند داشت.

4. كمال گرايي

پدر و مادرهايي كه بسيار كمال گرا هستند و مي‌خواهند در تمام موقعيت‌ها خوش بدرخشند و حرفي براي گفتن داشته باشند، نسبت به اشتباهات كودك خود منعطف نخواهند بود. زيرا معتقدند خطاها و اشتباهات فرزندشان در شان نقش پدر و مادري آن‌ها نيست. در نگاه پدر و مادرهاي كمال گرا، فرزندان بايد به بهترين شكل رفتار نمايند تا موقعيت اجتماعي والدين حفظ شود. اگر خلاف اين امر اتفاق بيفتد احساس منفي آميخته با تنفر نسبت به فرزند خود خواهند داشت.

5. فقر

مشكلات مالي و اقتصادي امروزه دامن گير بسياري از خانواده‌ها مي‌باشد و فشار رواني زيادي را بر اعضاي خانواده به ويژه پدر و مادر وارد مي‌سازد كه به نوبه خود تهديد جدي براي ارتباطات گرم و صميمانه بين خانواده خواهد شد. در اين صورت هر اشتباه كودك هر چند كوچك مي‌تواند جرقه‌اي باشد كه آتش خشم و تنفر والدين را شعله ور سازد.

اثرات و پيامدهاي تنفر از فرزند

در صورتي كه تنفر از فرزند بسيار عميق باشد و مدت زيادي اين حس با والدين همراه باشد، اثرات و پيامدهايي دارد كه برخي از آن‌ها به شرح زير هستند:

1. درونگرايي كودك

كودك به دليل عدم دريافت محبت و حمايت عاطفي از طرف والدين به سمت گوشه گيري و انزوا طلبي گرايش پيدا مي‌كند و دايره تعاملات خود را به شدت محدود و تنگ مي‌سازد. منزوي شدن كودك مشكلات زيادي در روابط بين فردي او ايجاد مي‌كند.

2. پرخاشگري

در نتيجه بي‌اعتنايي والدين و محبت نكردن به كودك، كمبود عاطفي به شكل يك عقده رواني در وجود كودك رخنه كرده و باعث مي‌شود در برخورد با دوستان و آشنايان، رفتاري پرخاشگرانه و توام با عصبانيت داشته باشند.

3. تنفر از فرزند | اضطراب و ترس

محبت نكردن به كودك زمينه بروز انواع اختلالات رواني همچون اضطراب و ترس‌هاي مفرط را ايجاد مي‌كند. اين اضطراب مي‌تواند به شكل اضطراب اجتماعي و ترس از حضور در اجتماع نيز خود را نشان بدهد. زيرا كودك با خود فكر مي‌كند تنفر والدين از او به منزله تنفر همه افراد اجتماع است.

4. مشكلات تحصيلي

اگر كودك به اندازه كافي از محبت و عاطفه پدر و مادر بهره مند نگردد، در هنگام تحصيل دقت و تمركز كافي نخواهد داشت و  مشكلات تحصيلي زيادي را گزارش خواهد نمود.

5. تنفر از فرزند | كاهش اعتماد به نفس كودك

پدر و مادر به عنوان بزرگ‌ترين حامي كودك نقش بسيار مهمي در شكل گيري شخصيت وي و بالفعل رساندن توانايي‌هاي بالقوه او دارند. اگر كودك در روند رشد رواني خود از حمايت عاطفي پدر و مادر برخوردار نباشد، اعتماد به نفس خود را از دست خواهد داد و تصوير خود ارزشمندي از خويش نخواهد ساخت.

براي آشنايي با جديدترين متدهاي آموزش پدر و مادر كليك كنيد.

راهكارهاي مقابله با احساس تنفر نسبت به فرزندان

_تكنيك‌هاي مديريت خشم را ياد بگيريد و در مواقعي كه اشتباهي از كودك خود مشاهده كرديد آن‌ها را به كار ببنديد.

_ويژگي‌هاي سني كودك خود را بشناسيد و متناسب با آن عمل نماييد.

_براي افزايش حس مثبت در خود، در كلاس‌هاي ورزشي و هنري مورد علاقه‌تان شركت كنيد، با دوستانتان بيرون برويد و وقتي را به خوش گذراني اختصاص دهيد.

_جملات تاكيدي مثبت مانند” من نقش پدر يا مادري را به نحو احسن انجام مي‌دهم. من به فرزند خود احترام مي‌گذارم” را به كار ببريد.

_مهارت‌هاي فرزند پروري خود را با مطالعه كتاب‌هاي مرتبط و مشاوره با روانشناسان فعال در زمينه تربيت كودك تقويت كنيد. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره تلفني كودك كليك كنيد.

براي درياقت مشاوره در زمينه كودك مي توانيد از طريق تلفن 02191002360 با برترين و مجرب ترين متخصصان كودك و نوجوان در كلينيك تخصصي كودك ني ني مايند ارتباط برقرار كنيد.

منبع: تنفر از فرزند

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تنفر از فرزند،
موضوع:
[ ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۰۰:۰۳ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی