نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

كابوس هاي شبانه كودكان يكي از مشكلات شايع ميان كودكان 3 تا 6 ساله است كه خواب آنان را مختل كرده و ترس و اضطراب شديدي را برايشان به وجود مي‌آورد. اكثر كودكان در اين دوره سني مشخص كابوس شبانه را تجربه مي‌كنند چراكه مفاهيم و ترس‌هاي واقعي در اين دوره شكل مي‌گيرد و قوه تخيل بسيار فعال كودكان نيز شدت اين ترس‌‌ها را افزايش مي‌دهد. نحوه برخورد والدين با كابوس شبانه كودكان بسيار اهميت دارد. با آگاهي از دلايل و راه‌هاي درمان كابوس شبانه مي‌توانيد اين مساله را برطرف سازيد و آرامش فرزندتان را مهيا سازيد. مشاوره كودك نيز مي‌تواند در اين زمينه به شما كمك كند. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

منبع: كابوس هاي شبانه كودكان

كابوس هاي شبانه كودكان

برخي كودكان به طور ناگهاني از خواب بر مي‌خيزند در حالي كه عرق كرده‌اند و تپش قلب شديدي دارند. اين كودكان معمولا يك روياي ترسناك شبانه را تجربه كرده‌اند كه اصطلاحا كابوس ناميده مي‌شود و به سرعت آن را به ياد مي‌آورند. اين كابوس‌هاي وحشتناك ناشي از قوه تخيل كودك و يا تهديدهاي واقعي هستند كه او را به اضطراب شديد دچار مي‌سازد. محتواي كابوس شبانه كودكان معمولا شامل هيولاها، ارواح، حيوانات ترسناك و انسان‌هاي بد مي‌باشد.

بيشتر : روانشناسي كودك

علت كابوس هاي شبانه كودكان

-بيماري‌هاي جسمي
-مشكلات روانشناختي
-تجربه يك اتفاق وحشتناك در واقعيت
-احساس ترس شديد
-مصرف دارو
-مشكلات تنفسي
-اختلال اضطراب
-غذا خوردن قبل از خواب

براي آشنايي با نشانه هاي كودك سالم كليك كنيد.

 

علائم كابوس هاي شبانه كودكان

1. تكرار خواب‌هاي پريشان كننده كه كودك پس از بيدار شدن آن‌ها را خوب به ياد مي‌آورد.

2. كابوس هاي شبانه كودك معمولا درباره اتفاقاتي چون فرار كردن، تلاش براي زنده ماندن و حفظ جان اتفاق مي‌افتد.

3. كابوس هاي شبانه كودكان معمولا در نيمه دوم خواب اصلي ايجاد مي‌شوند.

4. كودك پس از پريدن از خواب به سرعت كابوسي را كه ديده به ياد مي‌آورد.

 

كابوس هاي شبانه در كودك از چه سني شروع مي‌شود؟

به طور معمول از زماني كه كودك درباره خواب‌هاي خود صحبت مي‌كند و آن‌ها را به ياد مي‌آورد، ديدن كابوس هاي شبانه نيز آغاز مي‌شود. اگرچه نمي‌توان سن قطعي براي ديدن كابوس هاي شبانه در نظر گرفت، اما به طور تقريبي بايد گفت كابوس ديدن در كودكان در سن 3 سالگي شروع شده و در سنين 4 تا 6 سالگي به اوج خود مي‌رسند و كودك دوره‌اي از خواب ديدن‌هاي ترسناك شبانه را تجربه مي‌كند.

 

آيا كابوس ديدن كودك امري طبيعي است؟

در پاسخ به اين سوال بايد گفت كابوس هاي شبانه جزئي از روند طبيعي رشد كودك هستند؛ البته به شرط آن كه به طور مفرط اتفاق نيفتد و عملكرد كودك را تحت الشعاع قرار ندهند. سنين بين 4 تا 6 سالگي زماني است كه كودك از حيواناتي چون مار و موجودات عجيب و غريب مي‌ترسد و در خواب خود را در حال فرار كردن از دست آن‌ها مشاهده مي‌كند.

 

راهكار هاي كاهش كابوس ديدن كودكان

شما مي‌توانيد براي كاهش كابوس ديدن فرزند خود از راهكارهاي زير استفاده كنيد:

1. پيدا كردن علت و اطمينان دادن به كودك

اگر كودك دچار درگيري ذهني است و احساس استرس شديد دارد، بهتر است والدين با او صحبت كنند و علت را جويا شوند. به فرزند خود اطمينان دهيد كه هيچ خطري او را تهديد نمي‌كند و شما همواره مراقب او هستيد. براي كسب اطلاع در زمينه نيازهاي اساسي كودك كليك كنيد.

2. خسته كردن كودك

بهتر است كودك خواب كافي داشته باشد. عدم خواب كافي در كابوس ديدن‌هاي شبانه نقش مهمي دارند. مي‌توانيد در طول روز فرزند خود را به پارك ببريد يا با او بازي كنيد تا خسته شود و با راحتي بيشتري به خواب برود. براي كسب اطلاعات در زمينه ميزان خواب كودكان كليك كنيد.

3. امن كردن فضا

اسباب بازي‌هاي ترسناك يا تصاوير حشتناك را بايد از اتاق خواب كودك خارج كنيد. وقتي فضا تاريك مي‌شود ممكن است اسباب بازي‌هاي ترسناك به شكل هيولا و موجودات خيالي ترسناك مجسم شوند و خواب كودك را به ديدن كابوس‌هاي وحشتناك همراه سازند.

4. آرامش دادن به كودك

اگر كودك نگراني و اضطراب غير معمولي را تجربه مي‌كند، بهتر است قبل از خواب تكنيك‌هاي آرامش بخش مانند نفس كشيدن عميق و پر كردن شكم با هوا و خالي نمودن آن را انجام دهد تا از شدت اضطراب كاسته شود. قبل از خواب براي كودك خود قصه‌هاي لذت بخش بخوانيد تا با آرامش بيشتري بخوابد.

5. روشن گذاشتن چراغ خواب

ترس از تاريكي يك ترس طبيعي و رايج در كودكان است كه در صورت شدت يافتن مي‌تواند به كابوس هاي شبانه تبديل شود. بهترين راه حل در اين زمان روشن گذاشتن چراغ اتاق خواب كودك است. يك چراغ كوچك با نور ملايم تهيه كنيد و آن را شب‌ها براي فرزند خود روشن بگذاريد.

6. كمك گرفتن از روانشناس

در صورت ادامه دار بودن كابوس هاي شبانه كودك مراجعه به يك روانشناس براي ريشه‌يابي اين موضوع و درمان آن ضروري است. برخي مواقع كابوس هاي شبانه كودك ريشه در اتفاقات و ترس‌هاي شديد دروني دارد كه بايد درمان شوند.

 

واكنش صحيح والدين در هنگام كابوس ديدن كودك

والدين بايد با نرمي و ملايمت با كودك خود كه كابوس وحشتناكي را تجربه كرده صحبت نمايند. بايد با دقت به حرفاي كودك گوش بدهند و با در آغوش كشيدن به اوه آرامش بخشند. نبايد حرف‌هاي كودك را در مورد كابوسي كه ديده است مورد تمسخر قرار داد. با توجه به اينكه برخي كودكان در هنگام كابوس ديدن دچار خوابگردي مي‌شوند، بايد نكات ايمني را رعايت كرد و محيطي امن را فراهم آورد تا كودك در هنگام راه رفتن در حالت خواب دچار مشكل نشود. براي كسب اطلاعات در زمينه آموزش پدر و مادر كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

آيا كابوس هاي شبانه كودك قابل درمان است؟

بسياري از كودكان كابوس هاي شبانه را تجربه مي‌كنند كه براي درمان آن القاي آرامش و ايجاد محيطي امن براي كودك توسط والدين و كمك گرفتن از مشاوره‌هاي روانشناسي در حيطه كودكان اهميت دارد.

عوامل تشديد كننده كابوس‌هاي شبانه چيست؟

كابوس‌هاي شبانه كودكان معمولا در دوره‌هايي گذرا و موقت اتفاق مي‌افتند اما برخي عوامل مانند خواب نامنظم، استرس و كم خوابي آن را تشديد مي‌كند.

منبع: كابوس هاي شبانه كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كابوس هاي شبانه كودكان،
موضوع:
[ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۱۰:۴۴ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی