نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

ناسازگاري خوني پدر و مادر با چه مشكلاتي براي جنين و فرزند آينده آن‌ها ايجاد مي‌كند؟ خون انسان‌ها از نظر فاكتورهاي مختلف در دسته‌بندي‌هاي متفاوتي قرار مي‌گيرند. يكي از اين فاكتورها پروتئيني است كه وجودش سبب Rh مثبت و نبودنش سبب Rh منفي مي‌گردد. بنابراين هر كس به هر گروه خوني در يكي از دو دسته مثبت و يا منفي قرار مي‌گيرند. زماني كه دو نفر قصد برقراري پيوند زناشويي دارند، اين موضوع بررسي مي‌شود چراكه بهتر است زن و مرد جدا از نوع گروه خوني خود، داراي Rh يكساني باشند.

وجود تفاوت در Rh خون پدر و مادر سبب ايجاد ناسازگاري خوني مي‌گردد و در بردارنده مشكلاتي براي جنين است. در ادامه ضمن ارائه اطلاعات بيشتر پيرامون ناسازگاري خوني پدر و مادر، مشكلاتي كه در اثر اين موضوع براي جنين به وجود مي‌آيد را نيز بررسي كرده‌ايم. براي دريافت مشاوره بارداري و فرزندآوري كليك كنيد.

منبع: ناسازگاري خوني پدر و مادر

ناسازگاري خوني پدر و مادر

خون هر انسان متناسب با فاكتورهاي مورد بررسي در طبقه‌بندي انواع گروه خوني، شامل يكي از گروه‌هاي خوني B، O، A و AB مي‌باشد. هر كدام از اين گروه‌هاي خوني مي‌تواند داراي Rh مثبت و يا منفي باشد.

يكسان بودن Rh در پدر و مادر سبب كاهش آسيب‌هاي احتمالي به جنين مي‌شود. براي مثال؛ اگر مادر داراي گروه خوني O منفي و پدر داراي گروه خوني A منفي باشد؛ مشكلي براي جنين ايجاد نخواهد شد اما اگر يكي از اين دو گروه خوني مثبت باشد؛ مسئله ناسازگاري خوني پدر و مادر احتمال دارد به وجود آيد.

فاكتور Rh چيست؟

در اين قسمت قصد داريم توصيحات بيشتري پيرامون فاكتور Rh ارائه كنيم كه مثبت و يا منفي بودن آن نشان‌ دهنده چه چيزي در خون انسان‌ها مي‌باشد.

فاكتور Rh وابسته به وجود نوعي پروتئين در گلبول‌هاي قرمز است. در صورتي كه پروتئين نامبرده در خون افراد وجود داشته باشد؛ گروه خوني داراي Rh مثبت و در صورتي كه وجود نداشته باشد Rh منفي خواهد بود. اين فاكتور بيشترين و مهم‌ترين اهميت خود را در دوران بارداري نشان مي‌دهد كه ناسازگاري‌آن در‌زن‌ومرد مي‌تواند در زمينه فرزندآوري مشكل‌ساز باشد.

چگونگي انتقال Rh از والدين به فرزندان

با وجود پيچيدگي هايي كه در انتقال آنتي ژن ها از والدين به فرزندان وجود دارد، متخصصان با توجه به گروه خوني و آنتي ژن هاي والدين مي توانند گروه خوني فرزندان را پيش بيني بكنند.

بر اساس آنتي ژن هاي والدين اگر پدر و مادر هر دو داراي Rh + باشند، فرزندان آن ها مي‌توانند داراي Rh + يا – باشند.

اگر پدر و مادر هر دو داراي Rh – باشند، فرزندان آن‌ها داراي Rh – هستند.

اگر والدين يكي Rh – و ديگري Rh + باشد، فرزندان آن‌ها مي‌توانند داراي Rh + يا – باشند.

در مورد گروه هاي خوني نيز مي توانيد از روي جدول زير گروه خوني فرزندتان را پيش بيني كنيد.

ناسازگاري خون پدر و مادر و ايجاد زردي شديد در جنين

انواع گروه خوني با توجه به وجود و يا عدم وجود انواع مختلفي از پروتئين‌ها در گلبول‌هاي قرمز خون به وجود آمده‌اند. ناسازگاري‌خوني پدر و مادر سبب مي‌شود كه جنين داراي Rh مشابه با پدر باشد. بنابراين ناسازگاري خوني پدر و مادر منجر به ناسازگاري خوني مادر و جنين مي‌گردد (البته نه صددرصد).

زماني كه مادر داراي Rh متفاوتي با نوزاد باشد، گلبول‌هاي قرمز موجود در خون مادر به جفت و يا جنين منتقل مي‌شوند. انتقال اين گلبول‌ها سبب توليد آنتي بادي‌هايي در بدن جنين مي‌گردند كه با حمله به سلول‌هاي خوني نوزاد، مي‌تواند منجر به زردي شديد شود. لازم است اشاره كنيم كه احتمال بروز اين مشكل در زمان نزديك به زايمان به بيشترين حالت خود مي‌رسد.

بررسي گروه خوني پدر و مادر و احتمال ناسازگاري‌خون و Rh قبل از بارداري امكان پذير است. همينطور مي‌توان با بررسي و تشخيص اين موضوع قبل از شروع دوران حاملگي، با دريافت درمان‌هاي پيشگيرانه از بروز خطرات احتمالي در نوزاد جلوگيري كرد.

البته در بهترين حالت پيوند زناشويي ميان زن و مردي كه داراي Rh يكسان هستند برقرار گردد. چراكه گاهي تفاوت در Rh سبب بروز مشكلان جدي در جنين و يا افزايش خطر سقط جنين مي‌گردد.

اهميت بررسي ناسازگاري خوني براي جلوگيري از آسيب‌هاي مغزي جنين

متفاوت بودن Rh خون پدر و مادر سبب بروز ناسازگاري‌خوني مي‌شود. از آنجايي كه جنين Rh خون خود را از پدر به ارث مي‌برد، در نهايت خون مادر و جنين نيز با يكديگر ناسازگار خواهد بود.

با باردار شدن مادر و وجود ناسازگاري خوني بين او و فرزندي كه در رحم دارد، بدنش جنين را به عنوان يك مهاجم شناسايي مي‌كند و آنتي بادي‌هايي را بر عليه او فعال مي‌كند. فعال شدن اين آنتي‌بادي‌ها و حمله به گلبول‌هاي قرمز جنين، سبب ايجاد نوعي كم خوني شديد در نوزاد مي‌شود كه زمينه به خطر افتادن سلامت مغز و يا سقط جنين را افزايش مي‌دهد.

عوارض ناسازگاري خوني پدر و مادر براي جنين

ناسازگاري‌خون پدر و مادر از موضوعات مهم در زمينه بارداري است كه مستقيما سلامت نوزاد را هدف مي‌گيرد. از عوارض ناسازگاري‌خوني پدر و مادر براي كودك مي‌توان به موارد زير اشاره كرد :

  • تولد نوزاد با آنمي شديد و يا همان كم خوني
  • ابتلا به يرقان يا همان زردي
  • آسيب به بافت‌هاي مغزي نوزاد
  • ابتلاي نوزاد به انواع اختلالات مغزي
  • سقط جنين
  • مرده زايي
  • و …

پيشگيري از مشكلات احتمالي با ناسازگاري خوني پدر و مادر

در صورتي كه زن و مرد پيش از بارداري از ناسازگاري‌خوني خود مطلع باشند، مي‌توانند اقدامات پيشگيرانه‌اي را انجام دهند.

يكي از اين اقدامات دريافت آمپول رگام است كه به مادر تزريق مي‌گردد. دريافت به موقع اين دارو از بروز خطرات احتمالي ناشي از ناسازگاري‌خوني پدر و مادر در جنين جلوگيري مي‌كند. از سويي ديگر رعايت رژيم غذايي خاص كه توسط پزشك براي مادر تجويز مي‌گردد نيز در اين زمينه موثر است.

بنابراين توصيه مي‌شود زوجيني كه تصميم به فرزندآوري دارند، قبل از اقدام براي بارداري، ابتدا آزمايش‌هاي پزشكي لازم را انجام دهند تا در صورت وجود هر گونه مشكل از جمله ناسازگاري خوني پدر و مادر، با اقدام به موقع از مشكلات احتمالي جلوگيري كنند.

لازم است اشاره كنيم كه مشكلات مرتبط با ناسازگاري خوني زوجين، از بارداري‌هاي دوم به بعد نيازمند پيگيري‌هاي جدي‌تري است چراكه بر اساس آمار، پزشكان بر اين باورند كه مشكلات مرتبط با ناسازگاري خوني پدر و مادر از فرزند دوم به بعد بيشتر نمايان مي‌شود. براي آشنايي با ساير خطرات بارداري كليك كنيد.

آيا در هر بار بارداري بايدبراي جلوگيري از ناسازگاري خوني پدر و مادر رگام تزريق كرد؟

همانطور كه متوجه شده ايد زماني كه Rh خون مادر منفي است، احتمال ناسازگاري خوني با فرزند وجود دارد. اما اين احتمال 50 درصد است كه براي سلامت كودك بسيار زياد است. به همين دليل حتما اقدامات لازم انجام مي شود. اما در صورت عدم تزريق روگام اينكه جنين عامل خارجي شناخته شود، باز هم صدرصد نيست.

در صورت ورود پادتن هاي بدن مادر به جنين چه راه هايي وجود دارد؟

متخصصان تمام تلاششان را مي كنند تا با انجام اقدامات ضروري از ورود پادتن هاي خون مادر به جنين جلوگيري كنند. اما در مواردي اين احتمال وجود دارد كه به دلايل مختلف تغييراتي در خون جنين به وجود آمده باشد. به همين دليل بعد از تولد گاه نياز به تعويض خون وجود دارد. در اين حالت از گروه خوني جنين با Rh منفي تزريق مي شود (گروه هاي خوني با Rh مثبت مي توانند Rh منفي دريافت كنند). اين گونه سطح گلبول هاي قرمز خون جنين ثابت مي شود. به مرور زمان نيز خون با Rh منفي دفع شده و خون با Rh مثبت جايگزين مي‌شود. تا آن زمان تمام پادتن ها نيز از بين مي روند.

پزشك اگر قبل از تولد متوجه ورود پادتن ها شود، در صورت امكان زايمان را زودتر انجام مي دهد و يا از طريق بند ناف عمل تغيير خون را اعمال خواهد كرد. نوزاداني كه در داخل رحم خون با Rh منفي دريافت مي كنند، شانس بيشتري براي بهبودي دارند. حتي اگر دچار كم خوني شده باشند باز هم با اين روش سلامت نوزاد بيشتر تامين مي شود.

سخن آخر

يكي از اقدامات لازم هنگام ازدواج بررسي ناسازگاري خوني پدر و مادر است. در صورتي كه مادر داراي Rh منفي باشد، مراقبت هاي حين بارداري و زايمان اهميت بيشتري پيدا مي‌كند. به منظور جلوگيري از به دنيا آمدن نوزاداني با مشكلات مادرزادي انجام اين آزمايشات در كشور ما اجباري شده است. اما هنوز هم ممكن است ناسازگاري خوني پدر و مادر موجب بروز مشكلات جسمي و رواني براي كودك و خانواده شود. از اين رو آموزش ها و دريافت مشاوره هاي پيش از ازدواج ضرورت زيادي دارند.

براي دريافت مشاوره در زمينه ناسازگاري خوني پدر و مادر مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

سؤالات متداول

آيا در آزمايش خون پيش از ازدواج ناسازگاري خوني پدر و مادر مشخص مي‌گردد؟

در آزمايش خون پيش از ازدواج، نوع گروه خوني و Rh مرتبط با آن براي زن و مرد مشخص مي‌شود. يكسان نبودن Rh طي اين آزمايش به معناي ناسازگاري خوني پدر و مادر است.

ناسازگاري خوني پدر و مادر چه تاثيري بر جنين مي گذارد؟

ناسازگاري خوني باعث مي شود كه بدن مادر نسبت به RH مثبت خون جنين واكنش نشان دهد آن را يك عامل خارجي شناسايي كند. اين وضعيت باعث بروز مشكلاتي مثل زردي، آسيب مغزي، عدم رشد كافي، سقط و حتي مرده زايي شود.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: ناسازگاري خوني پدر و مادر

امتیاز:
بازدید:
[ ۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۱۱:۲۵:۱۲ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی