نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

مادر خوب ويژگي هايي را در تربيت خود ارائه مي‌دهد كه باعث پيشرفت كودكش مي‌شود. آيا مي‌دانيد ويژگي هاي مادر خوب چيست؟ هدف هر مادري اين است كه براي فرزندش بهترين عملكرد خود را داشته باشد؛ اما نكته اينجاست كه معني مادرخوب بودن به تعداد افراد روي زمين متفاوت است.

عده‌اي مادرخوب بودن را در سخت‌گيري و تحميل عقايد و تجارب خود به كودك و عده‌اي ديگر آن را در سهل گرفتن، آزاد گذاشتن و دادن حق انتخاب به فرزند خود مي‌دانند. بااين‌حال هدف همه، كمك به فرزندان خود در رسيدن به خوشبختي و موفقيت است. لذا توصيه مي‌شود ابتدا صفات و ويژگي‌هاي حقيقي مادر خوب را شناخته تا بتوانيد در جهات آن‌ها گام برداريد.

منبع: مادر خوب | ويژگي هاي بهترين مادر چيست؟

مادر خوب

از نظر روانشناسي، مادر خوب ويژگي هايي دارد. كه اين ويژگي ها باعث پيشرفت نوجوان در آينده خواهد شد. كودكي كه توسط مادر خوب تربيت شود، از سلامت جسماني و رواني خوبي نيز برخوردار است. مادران خوب نيز براي تربيت فرزندان خود سخت گيري مي‌كنند.

اما به طور كل اصلي ترين نقش اين مادران، صبر و نقش حمايتگري آنها است. مادر خوب از ويژگي هايي برخوردار است كه شامل: صبر، حمايت، كشف استعداد، گوش شنوا و … مي‌شود. اگر توانايي كنترل رفتار و كردار خود در مقابل تربيت فرزندان نداريد، بهتر است از روانشناس كودك كمك بگيريد. بچه مهم است، اما تربيت بچه از خودش مهم تر!

ويژگي هاي مادر خوب

ويژگي هاي مادر خوب بايد به شيوه اي باشد كه فرزند در زندگي آينده خود با مشكل روبرو نشود. مادر خوب در شيوه تربيتي خود از روانشناس كودك كمك مي‌كند تا با خطا روبرو نشود. در ادامه راجع به ويژگي هاي مادر خوب توضيح داده ايم.

📌 نقش حمايتگري مادر

حمايت‌گر بودن‌ مادر از مهم‌ترين ويژگي‌هاي او محسوب مي‌گردد. يك مادر خوب و نمونه تلاش مي‌كند تا از علايق و ويژگي‌ها شخصيتي فرزندش آگاه شود و وي را در راه رسيدن به اهداف و آرزوهايش حمايت كند. مادران نمونه به اين درك رسيده‌اند كه سبك و هدف زندگي فرزندانشان مي‌تواند با سبك زندگي خودشان متفاوت باشد. مادرخوب هرگز از ياد نمي‌برد كه كودكانش، هر يك شخصيت مستقل و منحصربه‌فردي دارند و بنا بر همين، هركدام نياز به حمايت‌هاي متفاوتي دارند.

📌 استعدادهاي فرزندش را كشف مي‌كند

پي بردن به استعداد كودكان نيازمند گذراندن وقت و توجه به آن‌ها مي‌باشد. مادر از همان ابتداي شكل گرفتن نطفه نزديك‌ترين فرد به كودك محسوب مي‌شود. كودك بيشتر وقت خود را با مادر مي‌گذارند. و مادر بيش از هر كس ديگري به علايق و خصايص كودكش آگاهي دارد.

بنابراين در پي همين توجه مادرانه مي‌توانيد استعدادهاي ذاتي كودك تان را شناسايي كنيد. براي پي بردن دقيق تر بهتر است از همان سنين 3 سالگي براي ارزيابي و استعداديابي فرزندتان اقدام كنيد. تا بتوانيد براي سبك تربيتي و كلاس هاي آموزشي برنامه ريزي داشته باشيد. بنابراين يكي از ويژگي هاي مادر خوب، كشف استعدادهاي فرزندش است.

📌 مادر خوب صبوري مي كند

صبر اصلي ترين ويژگي مادر خوب است. مادرشدن همواره با اين موضوع همراه است كه زن در طول شبانه‌روز با چالش‌هاي فراواني روبرو مي‌شود. بااين‌حال مادران‌خوب سعي مي‌كنند در اين شرايط خويشتن‌داري كرده و به اوضاع تا جايي كه امكان دارد كنترل داشته باشند.

حفظ خونسردي و غلبه بر خشم و اضطراب هميشه براي مقابله با تنش‌هاي زندگي ضروري است و اين موضوع براي مادران، كه پايه‌ها و ستون خانواده به شمار مي‌آيند، به‌مراتب مهم‌تر است. گاهي لازم است مادر مهارت‌هايي همچون كنترل خشم يا غلبه بر استرس را نيز براي كنترل اوضاع تنش‌زا فرابگيرد.

📌 مادر بايد گوش شنوا داشته باشد

مادر خوب هميشه به صحبت هاي فرزندش اهميت مي‌دهد. از آنجا كه مادر اولين كسي است كه هر كودك مي‌شناسد، طبيعتاً بيش از هر شخص ديگري به او اعتماد مي‌كند. يك‌مادر نمونه بايد تلاش كند گوش شنوايي براي شنيدن دغدغه‌ها و نگراني‌هاي كودك خود باشد. فرزند در هر سني كه باشد اگر حس كند كه مادرش او را مي‌شنود بسيار آرام خواهد گرفت.

📌 در كنار فرزندان حضور داشته باشد

منظور از قابل‌دسترس بودن اين است كه فرزند بتواند در هرزماني به حمايت و محبت مادرش دسترسي داشته باشد. لازم به ذكر است در دسترس بودن مادر منافاتي با مشاغل زنان ندارد. چه‌بسا كارمندان خانمي كه بهتر از مادران خانه‌دار مي‌توانند اين ويژگي را در خود ايجاد كنند. امروزه، براي اين منظور مي‌توان از طريق تماس تلفني و يا فضاي مجازي، هرلحظه با فرزند خود در ارتباط بود. بنابراين وقت گذاشتن براي فرزندان در دسته ويژگي هاي مادر خوب است.

📌 عاشق باشد و عشق بورزد

مادران براي رشد و پرورش مناسب كودكان مهم و حياتي هستند. چرا كه زنان قدرت عشق‌ورزي و ابراز احساسات مادرانه زيادي دارند. مادر خوب بايد عشقي را كه به فرزندان خود دارد در گفتار و رفتارش به‌صورت بي‌قيدوشرط نشان دهد. مادر بايد دوست داشتن ديگران را به فرزندش بياموزد و هرگز مانع علاقه او به ديگران مثلاً پدر، مادربزرگ و… نشود.

حتي اگر مادر تمام امكانات و نيازهاي مادي فرزند خود را فراهم كند. ولي كودك را از نظر عاطفي با كمبود بار بياورد، مي‌توان تلاش‌هاي او را بي‌فايده در نظر گرفت. مادر خوب بايد روش ابراز صادقانه علاقه و محبت خود به فرزندش را پيدا كند. نشان دادن عشق بين مادروفرزند در هر رابطه‌اي منحصربه‌فرد است. و به ويژگي‌هاي شخصيتي طرفين بستگي دارد.

📌 سلامت جسمي و روحي خود را حفظ كند

عده‌اي از مادران از همان زماني كه خبر بارداري خود را مي‌شوند، كودك خود را اولويت قرار داده. و ديگر به خودشان هيچ اهميتي نمي‌دهند. با تولد و رشد فرزند نيز، اين مادران هر نوع ايثاري را براي خود به جان مي‌خرند. همين موضوع باعث مي‌شود به‌تدريج از قواي جسمي و رواني آن‌ها كاسته شده. و مشكلات شديدي بروز پيدا كند.

اين در حالي است كه صرف حضور مادر براي تربيت مناسب فرزند كافي نيست. مادران وظيفه دارند نحوه چگونه زيستن را به كودكان خود بياموزند. اما با اين وضعيت آن‌ها تنها ياد مي‌گيرند كه بايد خود را فداي ديگران كنند و به خويشتن اهميتي ندهند. يك مادر خوب بايد به سلامت جسماني و روحي خود اهميت دهد.

📌 تربيت گر خوبي باشد

مادر خوب كسي است كه فرزندش را براي زندگي سازگارانه در جامعه تربيت مي كند. اين قبيل روش‌هاي تربيتي بايد بدون توجه به جنسيت كودك آموزش داده شود. چرا كه امروزه در بسياري از مشاغل، ديگر تمايز جنسيتي وجود ندارد. با اين كه مراكز مختلف آموزشي و اجتماعي سعي مي كنند به كودكان در سنين مختلف مهارت هاي لازم را ياد دهند.

اما مهم‌ترين مهارت‌ها بايد در محيط خانه و توسط والدين، به‌ويژه مادر آموزش داده شود. اين موضوع براي داشتن عملكرد مناسب فرزندان در آينده شغلي و اجتماعي‌شان بسيار پراهميت است.

📌 به سلامت جسمي و روحي خود اهميت دهيد

لازمه تربيت فرزند سالم، وجود مربي آموزش دهنده سالم است. از آنجا كه مادران يكي از مهم‌ترين منابع تاثيرگذار بر كودك، در بخش‌هاي متنوع زندگي هستند. لازم است براي سلامت جسمي و رواني آن‌ها نيز اهميت قائل شد. سختي‌هاي مختلف زندگي، هر يك به نوعي مي‌تواند باعث بروز مشكلات متنوع در افراد گردد.

لذا توصيه مي‌شود در صورتي كه مسائلي در زندگي براي مادران رخ داده. و سايه آسيب زاي آن هنوز هم وجود دارد. مادر خوب بايد حتما به متخصصين حوزه سلامت جسم و روان مراجعه كنند.

📌 آگاه و مطلع باشد

يكي از ويژگي هاي مادر خوب، آگاه بودن است. از آنجا كه جامعه همه روزه در حال تغيير است، مهم است كه فرزندان بر طبق اين تحولات پرورش يابند. بنابراين مهم است كه والدين، به خصوص مادران به شرايط زمانه و جامعه آگاه بوده و همواره اطلاعات خود را تازه نگه دارند. براي دريافت آموزش پدر و مادر كليك كنيد.

📌 يك دلي با فرزندان

يكي از ويژگي هاي مادر خوب، همدردي و يكدلي كردن است. مادران بايد فرزندان خود را درك كنند و براي رابطه پايدار با فرزندان تلاش داشته باشند. در واقع اين ويژگي به آن معني است كه مي‌توانيد در شرايط سخت و حساس، رفتار آرام داشته باشيد و براي حل مشكل فرزندتان را آسوده خاطر كنيد.

📌 قدرت بخشيدن به فرزندان

قدرت بخشيدن به فرزندان يكي از ويژگي هاي مادر خوب است. مادران بايد به شيوه اي با فرزندان خود رفتار كنند كه كودك در مقابل ترس ها، نگراني ها، اضطراب ها و شرايط خاص زندگي هراس نداشته باشد. در واقع بايد قدرتمند تمام كارهاي خودش را پيش ببرد.

📌 ابراز احساسات

از نظر من نويسنده، ابراز احساسات مادر به فرزند بايد به صورت واضح رخ دهد. كودك بايد اين حس مادر را كاملا متوجه شود. نسبت به علاقه مادر به خود شكي نداشته باشد. در اين شرايط هر اتفاقي كه براي او رخ دهد، به مادر رجوع مي‌كند. زيرا اعتقاد دارد كه مورد علاقه مادر است، و بهترين ها را براي او در نظر مي‌گيرد. يك مادر خوب ابراز محبت را از كودك دريغ نمي‌كند.

بهترين مادر دنيا كيست؟

در باور اغلب مردم، بهترين مادر كسي توصيف مي‌شود كه همه جور فداكاري را براي فرزندانش انجام دهد. بر اساس اين ديدگاه، انتظار مي‌رود كه مادر تمام خواسته‌هاي كودك را برآورده سازد. اين در حالي است كه از نظر علمي، مادر خوب كسي است كه «به اندازه كافي‌خوب» باشد. اين موضوع اشاره به آن دارد كه قرار نيست تمام نيازهاي كودك توسط مادر يا والدين ارضا شود. بايد به فرزند خود ياد داد كه توقع شكست خوردن و تحمل رنج را در خود پرورش دهد. زيرا در زندگي اجتماعي هميشه موفقيت رخ نمي‌دهد.

مادر بد كيست؟

همانطور كه از ويژگي هاي مادر خوب گفته شد. اين بخش از مقاله در رابطه با مادر بد است. بر طبق نكات مادراني كه ويژگي‌هاي مذكور را نداشته باشند. طبق ديدگاه‌هاي علمي مادر بد محسوب شده و كفايت لازم را ندارند. براي مثال، ممكن است مادري براي فرزندانش از سلامت جسمي خود گذشته باشد و تمام زمان خود را به كار مشغول باشد. با اين حال، از آنجا كه به ساير نيازهاي كودكانش، از جمله نياز به صميمت مادر-فرزند، بي توجه است، باز هم نمي‌توان او را مادر نمونه به شمار آورد.

برخي از ويژگي‌هاي مادر نمونه نياز به تلاش و تمرين زيادي دارند. تعدادي از آن‌ها نيز بايد تحت نظارت مشاورين و روانشناسان پرورش يابند تا از حد خود خارج نشوند. بنابراين پيشنهاد مي‌شود براي آن كه در مسير بهترين مادرشدن براي كودك خود قدم برداريد، ابتدا از راهنمايي‌هاي متخصصين استفاده كنيد.

كلام آخر

همانطور كه در اين مقاله ذكر شد، مادر خوب ويژگي هايي دارد. اما برخي از والدين به اشتباه براي تربيت فرزندان خود از شيوه هايي استفاده مي‌كنند كه باعث آسيب رواني به كودك مي‌شود. تربيت فرزند بسيار حساس است و هر اشتباه در تربيت، آسيب بالايي به او وارد مي‌كند. بنابراين اگر در تربيت و رفتار با فرزندتان كوشا هستيد، بايد از روانشناس كودك كمك بگيريد. مركز مشاوره نيني مايند به صورت حضوري و تلفني به مراجعان خدمات ارائه مي‎دهد. براي‌كسب اطلاعات بيشتر با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مادر خوب مي‌توانيد در هر ساعت از روز از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: مادر خوب | ويژگي هاي بهترين مادر چيست؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ ] [ ۱۲:۱۱:۱۵ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی