نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

تاثير دود سيگار بر نوزاد چگونه است؟ امروزه مصرف سيگار در بين زنان و مردان با رشد فزاينده‌اي همراه بوده است. بسياري از اين افراد والديني مي‌باشند كه صاحب فرزند هستند و يا تصميم به بچه دار شدن دارند. عوارض مصرف سيگار توسط والدين و اطرافيان در هر فاصله‌اي از نوزاد كه باشد مي‌تواند بهداشت جسمي و رواني فرزندتان را به خطر بياندازد و او را مستعد ابتلا به بيماري‌ها و مشكلات مختلف كند. در برخي موارد والدين به دليل عدم آگاهي از اين آسيب‌ها مصرف سيگار را ادامه مي‌دهند. آگاهي و آشنايي با اين عوارض و مشكلات احتمالي سبب مي‌شود تا والدين نسبت به ترك كردن اين ماده زيان آور اقداماتي انجام دهند. در همين راستا بهره بردن از مشاوره كودك كمك مي‌كند تا بتوانيد با اتخاذ راهكارهاي مناسب براي سلامت جسماني و رواني كودك خود اهميت قائل شويد. براي اطلاع از روند دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

منبع: تاثير دود سيگار بر نوزاد 

تاثير دود سيگار بر نوزاد

دود سيگاري كه توسط والدين يا هر يك از اعضاي خانواده در محيط يكسان با نوزاد پخش مي‌شود سلامت نوزاد را به خطر مي‌اندازد و او را مستعد ابتلا به بيماري‌ها و مشكلات مختلف مي‌كند. دود سيگار مي‌تواند به طور مستقيم يا غير مستقيم بر وضعيت سلامتي نوزاد و حتي جنين داخل رحم تاثير منفي داشته باشد كه در ادامه به انواع مشكلاتي كه در پي اين موضوع به وجود مي‌آيد اشاره خواهيم كرد.

تاثير بر رشد جنين

مصرف سيگار علاوه بر اين كه مي‌تواند بر روي نوزاد متولد شده تاثير منفي داشته باشد، در دوران بارداري هم مي‌تواند بر روي جنين تاثير منفي بگذارد. مصرف سيگار در دوران بارداري توسط مادر باعث مي‌شود تا نيكوتين و ساير مواد مضر موجود در سيگار به بدن جنين منتقل شود. از جمله آسيب‌هايي كه ممكن است جنين با آن مواجه شود مي‌توان به زودرسي، نارسي، تاثير بر ريه و بروز مشكلات مادرزادي و سقط جنين اشاره كرد. حتي اگر مادر هم سيگار نكشد اما در معرض دود سيگار اطرافيان قرار داشته باشد باز هم مي‌تواند دچار اين آسيب‌ها شود.

سندرم مرگ ناگهاني نوزاد

يكي از مشكلاتي كه معمولاً نوزادان زير يك سال و تازه متولد شده با آن مواجه مي‌شوند سندرم مرگ ناگهاني نوزاد است كه نوزاد بدون دليل واضح و مشخصي ناگهان در خواب مي‌ميرد. يكي از عوامل احتمالي بروز سندرم مرگ ناگهاني نوزاد، مصرف سيگار توسط والدين و اطرافيان است كه باعث افزايش احتمال ابتلاي كودك به اين مسئله مي‌شود. 

بيشتر بخوانيد: نوزاد تازه متولد شده

تاثير دود سيگار بر نوزاد | بيماري‌هاي تنفسي

شايد بتوان گفت رايج‌ترين اتفاقي كه براي نوزادان به دليل مصرف سيگار توسط والدين يا اطرافيان رخ مي‌دهد بروز مشكلات تنفسي است. بيماري‌ها و مشكلات تنفسي با كشيدن سيگار ارتباط مستقيمي دارند. قرار گرفتن در معرض دود سيگار افزايش احتمال تنگي نفسي، ابتلا به بيماري آسم، سرفه‎‌هاي شبانه و خس خس سينه در نوزادان و كودكان را افزايش مي‌دهد. همچنين اگر نوزاد يا كودكي به يكي از بيماري‌هاي تنفسي به صورت مادرزادي مبتلا باشد، مصرف سيگار توسط والدين يا اطرافيان به دليل كاهش جريان‌ ‌هوا مي‌تواند سبب شدت گرفتن و عود بيماري‌اش شود.

عفونت گوش مياني

احتمال ابتلا به عفونت گوش مياني در دوره نوزادي و كودكي بسيار رايج است و يكي از مسائلي كه مي‌تواند باعث شدت گرفتن التهاب گوش مياني شود قرار گرفتن در معرض دود سيگار مي‌باشد.

تاثير دود سيگار بر نوزاد | افزايش احتمال ابتلا به سرطان

مصرف سيگار توسط والدين هم مي‌تواند به طور مستقيم باعث افزايش احتمال ابتلا به سرطان در والدين مصرف كننده شود هم مي‌تواند بر سلامت نوزاد تاثير بگذارد به صورتيكه يكي از عوامل خطر جدي براي وجود سرطان‌هاي مختلف مانند سرطان ريه يا سرطان خون در سنين جواني و ونوجواني، مواجهه با دود سيگار است. علاوه بر اين به دليل وجود نيكوتين، دود سيگار مي‌تواند احتمال ايجاد غدد لنفاوي بدخيم را در كودكان افزايش دهد.

پوسيدگي دندان

مصرف سيگار و دود آن مي‌توان سلامت دندان فرد مصرف كننده و حتي فردي كه در مواجهه با دود آن قرار دارد را كاهش دهد. به طوريكه مواجهه با دود سيگار باعث افزايش ماده‌اي در خون به نام كوتينين مي‌شود كه افزايش اين ماده ارتباط مستقيمي با پوسيدگي و خرابي دندان كودكان دارد.

بيماري‌هاي قلبي عروقي

علاوه بر اينكه دود سيگار مي‌تواند باعث مشكلات ريوي شود، بر وضعيت قلب و عروق هم تاثير منفي مي‌گذارد. نوزاد و يا كودكي كه به طور ناخواسته در معرض دود سيگار قرار دارد به احتمال بيشتري به تصلب شرايين دچار مي‌شود. نكته‌اي كه بايد به آن اشاره كرد اين است كه اين تاثيرات مي‌تواند به طور دائمي و هميشگي براي نوزاد و يا كودك وجود داشته باشد، در واقع تاثيرات منفي سيگار بر وضعيت قلب و عروقي نوزاد به طور غيرقابل برگشت و هميشگي است. به همين خاطر لازم است كه والدين براي ايمني و سلامت نوزاد و كودك خود اهميت قائل شوند.

براي آشنايي بيشتر درباره ايمني نوزاد و كودك كليك كنيد.

تاثير دود سيگار بر نوزاد | پريشاني‌هاي رواني

تاثيرات منفي دود سيگار مختص به مشكلات جسماني نيست، وجود نيكوتين و مواد موجود مضر ديگر در دود سيگار مي‌تواند منجر به برهم زدن تعادل سطح انتقال دهنده‌هاي عصبي نوزاد و يا كودك شود به طوريكه ممكن است اين مسئله بر فرآيند رشد و تكامل نوزاد تاثير منفي داشته باشد و او را مستعد ابتلا به اختلالات و پريشاني‌هاي رواني نظير افسردگي و اضطراب كند. كودكان علاوه بر اين بسياري از رفتار‌هايشان را از طريق مشاهده والدين ياد مي‌گيرند و الگو برداري مي‌كنند، مصرف سيگار توسط والدين و اطرافيان نزديك او باعث مي‌شود تا خود كودك هم در سال‌هاي بعد به كشيدن و مصرف سيگار روي بياورد.

مشكلات گوارشي

به طور كلي مي‌توان گفت دود سيگار مي‌تواند بر تمام اعضاي بدن نوزاد تاثير بگذارد. يكي ديگر از قسمت‌هاي بدن نوزاد كه آسيب مي‌بيند دستگاه گوارش است. دود سيگار مي‌تواند باعث رفلاكس معده و بازگشت شير شود و همچنين احتمال ابتلا به كوليك، زخم‌هاي پپتيك و گاستريت را افزايش دهد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد. 

 

سوالات متداول

 

والديني كه سيگار مي‌كشند چه زماني بايد مصرف سيگار را ترك كنند؟

به طور كلي مصرف سيگار توسط والدين مي‌تواند از همان دوران بارداري بر وضعيت جنين تاثير منفي داشته باشد. در نتيجه اگر والدين سيگار مي‌كشند و تصميم به بدنيا آوردن فرزند دارند بهتر است قبلا از بارداري شروع به ترك سيگار كنند.

منبع: تاثير دود سيگار بر نوزاد

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ] [ ۰۳:۱۲:۳۶ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی