نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

نشانه هاي والدين سختگير بيش از همه براي كودكان مشخص است. سختگيري بيش از حد والدين به كودكان آن‌ها را با مشكلاتي در آينده (مثل نداشتن اعتمادبه‌نفس يا كمال‌گرايي) همراه خواهد كرد. در عين‌ حال اگر نخواهيد به بعضي از مقررات پايبند باشيد كودكتان هم مسئوليت‌پذيري و اخلاقيات را ياد نمي‌گيرد. به همين خاطر سؤال بسياري از والدين اين است كه واقعاً چطور بايد با فرزند خود رفتار كنند؟ در ادامه راجع به سختگيري‌هاي بعضي از والدين و نشانه‌هاي آن صحبت كرده‌ايم. با اين‌ حال توصيه مي‌كنيم براي اتخاذ سبك تربيتي خود مشاوره كودك بگيريد.

منبع: والدين سختگير

والدين سختگير

هر پدر و مادري تمام تلاشش را دارد تا بتواند بهترين ها را براي تربيت هر چه بهتر فرزندش به كار ببرد. اما بيش از هر چيز رفتار و واكنش هاي والدين تحت تاثير تجربيات و گذشته آن ها است. پس اگر بينش كافي نسبت به كاركردهاي رواني خودشان نداشته باشند، يك سيستم آسيب زا را مي‌توانند به نسل بعدي خود انتقال دهند. سبك رفتاري والدين سختگير در واقع ناشي از باورهاي بنيادي آن ها از زندگي است. به عنوان والدين بايد در مورد روش مناسب تربيتي آموزش ديده و مطالعه كافي داشته باشيد. براي آشنايي با بهترين روش‌هاي تربيت كودكان كليك كنيد.

والدين چقدر بايد براي تربيت صحيح سختگير باشند؟

سؤال بسياري از والدين اين است كه چطور با كودك رفتار كنيم؟ تا هم به اصول و قوانين خانواده پايبند باشيم و هم بيش‌ازحد سختگيري نكرده باشيم. در جواب اين سؤال بايد گفت هركدام از ما در محيط خانواده‌مان قوانيني داريم كه همه بايد به آن احترام بگذارند و بي‌توجهي به آن‌ها از سوي هيچ‌كس پذيرفته نيست. براي مثال هيچ‌كس نبايد با كلمات زشت در خانه صحبت كند؛ يا همه بايد در نظافت خانه با يكديگر همكاري داشته باشيم. به خاطر داشته باشيد كه اين‌ها قوانين خانه شما هستند. اگر اين قوانين را زير پا بگذاريد يا حتي گاهي از آن‌ها كوتاه بياييد شايد ديگر نتوانيد آن‌ها را به فرزندتان آموزش دهيد. پس هرگز نگران اينكه كار شما سخت‌گيري حساب مي‌شود نباشيد. برعكس؛ سعي كنيد تا جاي ممكن روي حسن انجام اين نكات دقت داشته باشيد.

ويژگي اصلي والدين سختگير اين است كه با وجود آن چيز خاصي به كودك ياد نمي‌دهيد. يا شايد خواسته‌هاي شما بيش‌ازحد توانايي‌هاي فرزندتان باشد. پس هميشه قبل از اينكه خواسته‌اي از او داشته باشيد و يا قانوني براي خانواده وضع كنيد با خودتان به اين سؤال پاسخ دهيد كه هدف‌تان از اين كار چيست؟ آيا با ايجاد اين انتظار جديد فرزند شما چيزي ياد مي‌گيرد كه ندانستن آن قرار است به ضررش تمام بشود؟

نشانه هاي والدين سختگير

به نشانه‌هاي زير دقت كنيد و ببينيد كه چندتا از اين نشانه‌ها را در خود پيدا مي‌كنيد. هرچقدر تعداد بيشتري از آن‌ها در رفتار شما پيدا بشوند به اين معني است كه شما پدر يا مادر سختگيرتري هستيد.

انعطاف‌پذير نيستيد

يكي از نشانه‌هاي سختگيري اين است كه حرف، حرف خودتان است. والديني كه نسبت به فرزندانشان سختگير نيستند به آن‌ها اجازه صحبت كردن مي‌دهند. فرزند شما بايد به‌راحتي بتواند راجع به آنچه از قوانين و رفتارتان احساس مي‌كند با شما صحبت كند. اما اگر شما به فرزندتان اجازه صحبت كردن از احساساتش را نمي‌دهيد يا صحبت‌هاي او بي‌نتيجه مي‌مانند بهتر است در رفتار خود دقت بيشتري داشته باشيد.

فرزندتان شما را با ديگران مقايسه مي‌كند

تابه‌حال اين جمله را شنيده‌ايد: (مادر مريم به او اجازه مي‌دهد….) يا (مادر محمد هرگز از او نمي‌خواهد…)؟ اگر اين جملات را از فرزندتان شنيده‌ايد يعني بايد خودتان را يك مادر يا پدر سختگير بدانيد. وقتي فرزندتان قوانين داخل خانه را با خانه دوستانش مقايسه مي‌كند و به اين نتيجه مي‌رسد كه شرايط هر دو خانواده يكسان نيست، دو حالت وجود دارد؛ يا شما والدين سختگيري هستيد و يا والدين دوست فرزندتان بيش‌ازحد سهل گير هستند. در اين شرايط با خودتان فكر كنيد و ببينيد آيا اين شما هستيد كه به فرزندتان سخت مي‌گيريد؟ براي آشنايي با ساير سبك هاي فرزندپروري كليك كنيد.

والدين سختگير فرزندشان را تنبيه مي‌كنيد

تنبيه يك پايه اصلي در تربيت والدين سختگير است. در مقابل آن‌ها توجه چنداني به تشويق ندارند. در حقيقت انجام دادن درست كارها وظيفه فرزند شما است. و تنها زماني كه كارهايش را به‌درستي انجام نمي‌دهد بايد مورد تنبيه قرار بگيرد. البته منظورمان از تنبيه هميشه هم تنبيه‌هاي جدي يا بدني نيستند. تنبيه‌هاي كلامي، تحقير كردن يا حتي مقايسه مي‌توانند به همين اندازه مخرب باشند. در صورتي كه از تنبيه بدني استفاده مي‌كنيد حتما مقاله پيامدهاي تنبيه بدني كودكان را بخوانيد.

بيش‌ازحد قانون داريد

زندگي در محيط خانه شما چند قانون دارد؟ اگر از آن دسته والديني هستيد كه همه‌چيز در زندگي‌تان هزاران قانون و اما و اگر پيدا مي‌كند متأسفانه بايد بگوييم كه شما يكي از والدين سختگير هستيد. به خاطر داشته باشيد قرار نيست فرزندتان همه‌چيز زندگي را از بين قوانين شما ياد بگيرد. بلكه خيلي اوقات آن‌ها بايد آزمون‌وخطا كنند؛ حتي در بسياري از مسائل شكست بخورند تا بتوانند راه و رسم زندگي كردن را ياد بگيرند.

فرزندتان را (بچه) مي‌دانيد

گاهي اوقات قوانين و سخت‌گيري‌هاي بيش‌ازحد به اين خاطر هستند كه شما احساس مي‌كنيد فرزندتان به‌تنهايي از پس زندگي برنمي‌آيد. درواقع توانايي‌هاي آن‌ها را كمتر از حدي كه هست برآورد مي‌كنيد؛ و همين باعث مي‌شود كه احساس كنيد بايد با سخت‌گيري‌هايتان از آن‌ها مراقبت كنيد.

قضاوت ديگران راجع به شما

يك راه ديگر براي اينكه بفهميد آيا پدر يا مادر سختگيري هستيد اين است كه به قضاوت ديگران راجع به خودتان دقت كنيد. اگر بسياري از اطرافيان معتقدند كه شما در تربيت فرزندتان سختگيري مي‌كنيد شايد بهتر باشد شما هم به اين نكته با دقت بيشتري نگاه كنيد.

والدين سختگير | پيامدهاي سختگيري والدين به كودكان

بسياري از والديني كه با فرزندشان سخت‌گيرانه رفتار مي‌كنند به دنبال تربيت صحيح او هستند. اما واقعيت اين است كه اين كار شما از فرزندتان يك كودك نمونه نمي‌سازد. بلكه شما مشكلات بسياري را در شخصيت او ايجاد مي‌كنيد كه شايد هرگز نتواند آن‌ها را اصلاح كند. ازجمله پيامدهاي سختگيري با كودك مي‌توان به اين موارد اشاره كرد:

كمال‌گرايي در كودكان

معيارهاي سخت‌گيرانه يا صددرصدي شما قبل از هر چيز از فرزندتان انساني كمال‌گرا مي‌سازد. در حقيقت سختگيري‌هاي شما به فرزندتان اين پيام را منتقل مي‌كند كه “تنها بهترين است كه ارزش دارد”. به همين خاطر آن‌ها سعي مي‌كنند براي بهترين بودن تلاش كنند و اين مي‌تواند شروعي براي كمال‌گرايي باشد. با توجه به اثرات منفي كه كمال‌گرايي در سلامت روان و همين‌طور ارتباطات آينده فرزندتان دارد بهتر است به اين موضوع به حد كافي دقت داشته باشيد.

از دست دادن اعتمادبه‌نفس و ايجاد طرح‌واره‌هاي معيوب

دومين پيام معيارهاي سخت‌گيرانه شما براي فرزندتان اين است كه “او به‌اندازه كافي خوب نيست!” درواقع شما با سختگيري‌هاي‌تان تا حد زيادي تلاش‌هاي كودك را ناديده مي‌گيريد و به او ياد مي‌دهيد براي جلب رضايت شما بايد بيش از اين‌ها تلاش كند. اين كارتان علاوه بر اينكه باعث مي‌شود كودك اعتمادبه‌نفس خود را براي انجام همه كارها از دست بدهد باعث مي‌شود طرح‌واره‌ها يا باورهاي غلطي در ذهن او شكل بگيرند.

براي مثال ممكن است او باور كند براي به دست آوردن پذيرش ديگران هميشه بايد بيش‌ازحد تلاش كند. اين الگويي است كه فرزندتان در آينده هم در روابط خود آن را رعايت مي‌كند و احتمالاً همه عمر در حال تلاش براي به دست آوردن تأييد ديگران خواهد بود.

بيماري‌هاي روحي

سختگيري والدين يكي از اشتباهات قطعي در تربيت فرزند است. اين كار باعث مي‌شود فرزندتان در معرض بيماري‌هاي روحي قرار بگيرد. موردتوجه قرار گرفتن و ديدن تلاش‌ها يكي از نيازهاي اساسي در كودكان است. اگر شما به اين نياز فرزندتان بي‌توجه باشيد احساس شايسته نبودن و بي‌ارزشي را در او زنده مي‌كنيد.

وقتي كودك‌تان برخلاف همسالان احساس مي‌كند كه توانمند نيست افسردگي يكي از اولين مشكلاتي است كه او را درگير خود مي‌كند. به‌علاوه ممكن است آن‌ها دچار ترس و اضطراب از قضاوت ديگران شوند. در اين شرايط آن‌ها از اينكه با همسالان‌شان ارتباط برقرار كنند و يا در كلاس به سؤالات معلم جواب بدهند مي‌ترسند. درواقع فرزند شما باور كرده كه نمي‌تواند كاري انجام بدهد و اين باعث مي‌شود هر وقت مجبور باشد كاري را به‌تنهايي انجام دهد دچار ترس شود.

مشاور چه كمكي به والدين سختگير مي‌كند؟

همان‌طور كه مي‌بينيد سختگيري در تربيت كودك مي‌تواند مشكلات بسياري را در شخصيت و زندگي آن‌ها به دنبال داشته باشد. به همين خاطر اين شما هستيد كه بايد دست از سختگيري‌هايتان برداريد. بسياري از والدين هستند كه وقتي از آن‌ها مي‌خواهيم سختگيري‌هايشان را كنار بگذارند نمي‌توانند اين كار را بكنند.

بعضي از آن‌ها نگران هستند كه شايد فرزندشان آن‌طور كه بايد درست تربيت نشود. بسياري ديگر هم نمي‌توانند حدومرز بين سختگيري و پايبند بودن به قوانين را رعايت كنند. همه اين شرايط مي‌تواند براي فرزند شما آسيب‌رسان باشد. به همين خاطر است كه در چنين شرايطي توصيه مي‌كنيم از يك مشاور كودك كمك بگيريد. مشاورين با بررسي ويژگي‌هاي شخصيتي شما و همين‌طور تخصصي كه درزمينهٔ تربيت كودك دارند مي‌توانند بهترين راهكار را در اين زمينه به شما معرفي كنند. براي دريافت خدمات مشاوره تلفني كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در كلينيك تخصصي كودك ني ني مايند از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

 

 

سؤالات متدوال

سختگيري با كودكان چه اشكالي دارد؟

ابتلا به بيماري‌هاي روحي در كودك، تقويت كمال‌گرايي و همين‌طور از دست دادن اعتمادبه‌نفس از نشانه‌هاي سختگيري هستند.

منبع: والدين سختگير

امتیاز:
بازدید:
برچسب: والدين سختگير،
موضوع:
[ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۶:۵۷:۲۲ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی