نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

يكي از چالش‌ها در زمينه بچه‌داري، از پوشك گرفتن كودك و اينكه چگونه به كودك خود استفاده از دستشويي را ياد بدهيم. در مرحله اول چون كودك عادت به پوشك دارد، در ابتداي امر سخت است كه خود را كنترل كند و ادرار يا مدفوع خود را نگه دارد. كثيف شدن خانه و گريه‌هاي كودك ممكن است مادران را بسيار عصباني و سر در گم كند، اما اين يك چالش غيرقابل اجتناب است و همه مادران دير يا زود با اين اتفاق رو به رو خواهند شد. بيشتر مادران به خصوص آن‌هايي كه سابقه بچه‌داري را از قبل نداشته‌اند، نمي‌دانند در چه سني و چگونه كودك خود را از پوشك بگيرند و نحوه دستشويي رفتن را به آن‌ها بياموزند. اگر شما هم با اين دغدغه و چالش رو برو هستيد توصيه مي‌شود حتما اين مطلب را بخوانيد و در صورت لزوم مشاوره كودك دريافت نماييد.

منبع: از پوشك گرفتن كودك با چند روش ساده

از پوشك گرفتن كودك

شايد براي بسياري از والدين عجيب باشد كه از پوشك گرفتن مي‌تواند بر روان كودك تاثير بگذارد. اما طبق مطالعات و نظريه فرويد (پدر علم روانشناسي) از پوشك گرفتن به طور مستقيم با خصايص فرد در بزرگسالي تاثير دارد. به طوري كه ويژگي هاي فردي مثل خساست، محتاط بودن، گوشه گيري و در مقابل ولخرج بودن، ريسك پذيري بالا با نحوه از پوشك گرفتن فرزندتان ارتباط دارد. (براي درك بهتر مقاله هاي مربوط به نظريه فرويد و تثبيت دوران مقعدي را مطالعه بفرماييد). براي آشنايي بيشتر با روانشناسي كودك كليك كنيد.

بهترين زمان و سن مناسب از پوشك گرفتن كودك

اگر چه برخي روانشناسان معتقدند كه بهترين سن براي آموزش دستشويي رفتن كودك بعد از 28 ماهگي است، اما اين موضوع را نمي توان به همه كودكان تعميم داد. بسته به اينكه كودك دختر است يا پسر و اينكه ميزان تكامل مغز و هوش او تا چه حدي است، سن مناسب براي آموزش دستشويي رفتن و گرفتن او از پوشك متفاوت خواهد بود. كودك بايد به اين رشد مغزي رسيده باشد كه توانايي كنترل مثانه خود را در اختيار بگيرد و بتواند تا رسيدن به دستشويي خود را نگه دارد. اين توانايي از 18 ماهگي تا سه سالگي متغيير است. براي آشنايي بيشتر با روش‌هاي تربيت كودكان 2 تا 3 سال كليك كنيد.

نكات مهم براي از پوشك گرفتن كودك

  • بهترين زمان براي از پوشك گرفتن بچه‌ها فصل بهار است
  • نبايد نسبت به موضوع از پوشك گرفتن بچه‌ها عجله به خرج داد و قبل از اينكه به سن مناسب رشد برسد، او را از پوشك نگيريد، زيرا توانايي كنترل مثانه خود را ندارد.
  • هنگام آموزش دستشويي رفتن به كودك نبايد با عصبانيت و حالت پرخاشگرانه برخورد نماييد.
  • به كودك بگوييد كه اگر احساس مي‌كند به دستشويي نياز دارد، به شما اطلاع بدهد.
  • لباس كودك بايد به آساني قابل تعويض باشد، استفاده از لباس‌هايي كه دكمه و سگك دارند باعث اذيت كودك مي‌گردند و ممكن است نتواند خود را نگه دارد.
  • از تشويق و جايزه براي ايجاد انگيزه در او براي رفتن به دستشويي استفاده كنيد.

گام‌هاي اساسي و مهم در هنگام از پوشك گرفتن كودك

گام اول؛ اطمينان از اينكه كودك آمادگي گرفتن از پوشك را دارد.

گام دوم؛ استفاده از لگن و صندلي دستشويي

گام سوم؛ مكان دستشويي را به او نشان داده و به طور عملي به او آموزش دهيد كه چگونه بنشيند.

گام چهارم؛ به كودك ياد بدهيد با كلمات و رمزهاي خاصي، نياز به دستشويي رفتن خود را ابراز كند.

گام پنجم؛ نكات بهداشتي را حتما بايد به فرزندتان ياد آور شويد. به او طريقه صحيح شستن خودش و دستانش را و سپس خشك كردن خودش را بايد آموزش دهيد.

بيشتر بخوانيد: سن تربيت كودك

نكات مهم در زمان استفاده از صندلي توالت

  • به كودك اجازه بدهيد خودش صندلي توالت را انتخاب كند

وقتي به مغازه فروش اين نوع صندلي‌ها مي رويد، تعداد زياد از انواع صندلي‌هاي مناسب براي دستشويي كودك را با رنگ‌هاي متنوع خواهيد ديد. كودك بسته به اينكه به رنگ و شكل خاصي تمايل نشان بدهد، در زمان استفاده نيز رغبت بيشتري براي نشستن بر روي آن‌ها خواهد داشت.

  • صندلي‌هاي آهنگ دار

برخي از انواع صندلي‌هاي توالت موزيكال هستند و با نشستن كودك بر روي آن‌ها، شروع به پخش آهنگ مي‌كنند. قطعا استفاده از اين نوع صندلي‌ها براي كودك خوشايند و جذاب خواهد بود.

  • شستشوي آسان

جنس و نوع صندلي توالت بايد به گونه‌اي باشد كه به آساني بتوان آن را بشوييد و ضدعفوني كنيد.

  • ثابت و محكم بودن صندلي توالت

جنس صندلي بايد از استحكام كافي برخوردار باشد تا وقتي بچه‌ها روي آن مي‌نشينند، خميده و شكسته نشود.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مادر و كودك شيراز مي‌توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره در زمينه تربيت كودكان با برترين متخصصان در مركز مشاوره ني ني مايند از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

آيا تنبيه و مجازات كودك براي گرفتن او از پوشك روش منطقي است؟

كنترل نكردن مثانه و خود ادراري در ابتداي آموزش دستشويي رفتن به كودك و گرفتن او از پوشك، يك امر كاملا طبيعي است و تعيين مجازات و تنبيه فقط باعث ترس كودك مي شود و وضعيت او را وخيم‌تر مي‌كند. بهتر است بدانيد به مرور زمان كودك توانايي كنترل مثانه خود را به دست مياورد.

چه مدت بايد كودك را بر روي صندلي توالت نشاند؟

به طور معمول، مدت زمان تقريبي 10دقيقه كافي است كه كودك ادرار و يا مدفوع كند، اگر طي اين فاصله زماني، كودك دستشويي نكرد، به او فشار نياوريد و بعد از گذشت چند دقيقه مجددا اقدام نماييد.

چگونه مي توان به كودك ياد داد كه از دستشويي نرفتن نترسد و دچار اضطراب نگردد؟

اگر كودك از تنها ماندن در دستشويي مي‌ترسد، مي‌توانيد اوايل پيش او بمانيد و وقتي احساس ترس از بين رفت او را تنها بگذاريد. همچنين گفتن اين جمله كه دستشويي نرفتن ممكن است به بدن تو آسيب برساند، مي‌توانيد او را به حفظ سلامتي‌اش تشويق كنيد و باعث شويد بدون ترس و داوطلب به دستشويي برود.

منبع: از پوشك گرفتن كودك با چند روش ساده

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۱۰:۴۳ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی