نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

كاهش اضطراب كودكان حتما بايد توسط والدين و سيستم آموزشي مورد توجه قرار بگيرد. اضطراب يكي از مسائل رايجي است كه امروزه بسياري از بزرگسالان و حتي كودكان با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند. علت‌هاي زيستي، رواني اجتماعي متعددي براي مبتلا شدن كودك به اضطراب وجود دارد. شدت زياد اضطراب در كودكان حتي منجر به آسيب‌هاي جدي در بخش‌هاي مختلف زندگي كودك مي‌شود. اضطراب مزمن (باشدت كم اما طولاني مدت) در دوران كودكي بر وضعيت سلامت روان و جسم كودك تاثير منفي مي‌گذارد و باعث بروز مشكلاتي نظير مشكلات خواب، افزايش احتمال ابتلا به بيماري‌هاي عفوني، كج خلقي و… مي‌شود. بنابراين يكي از اصول حفظ سلامت روان و جسم كودك آشنايي والدين با راهكارهاي كاهش اضطراب كودكان مي‌باشد. در صورت بروز چنين مساله‌اي حتما مشاوره كودك دريافت نماييد.

منبع: درمان و كاهش اضطراب كودكان

علت يابي براي كاهش اضطراب در كودكان

اضطراب در كودكان مي‌تواند تحت تاثير عوامل مختلفي روي دهد. مهم‌ترين مسئله در ارتباط با درمان و راهكارهاي كاهش اضطراب در كودكي توانايي تشخيص علت اضطراب است. زيرا درمان و كاهش اضطراب كودكان بر اساس علت آن مي‌تواند متفاوت باشد.

عمدتاً اضطراب به دليل مسائل ژنتيكي رخ مي‌دهد، به عنوان مثال اگر يكي از اعضاي خانواده مبتلا به اضطراب باشد به احتمال بيشتري ساير اعضاي خانواده به آن مبتلا مي‌شوند. همچنين برخي از مسائل زيستي مانند برهم خوردن تعادل انتقال دهنده‌هاي عصبي مي‌تواند در بروز اضطراب در كودكان نقش داشته باشد. علاوه بر اين شرايط زندگي، محيط خانوادگي و ويژگي‌هاي روانشناختي كودك باعث ايجاد اضطراب در كودك مي‌شود، به عنوان مثال كودكان با دلبستگي ناامين به احتمال بيشتري درگير اضطراب مي‌شوند. در نتيجه مي‌توان گفت راهكار موثر براي كاهش اضطراب در دوران كودكي تا حد زيادي با علت اضطراب ارتباط دارد. براي آشنايي با نشانه هاي استرس در كودكان كليك كنيد.

راهكارهايي براي كاهش اضطراب كودكان

روش‌هاي آرام سازي كودك

انجام تمرين‌هاي مختلف آرام سازي هم مي‌تواند براي كاهش اضطراب بزرگسالان موثر باشد هم براي كودكان. تكنيك‌هايي مانند تنفس آرام، ريلكس كردن ماهيچه‌ها و تكنيك‌هاي ذهن‌آگاهي از جمله روش‌هايي هستند كه براي كاهش اضطراب تاثير زيادي در كودكان دارد.

با اين حال انجام اين تكنيك‌ها نيازمند آموزش توسط يك روانشناس متخصص هست. براي دريافت آموزش صحيح روش‌هاي آرام سازي از يك روانشناس كمك بگيريد. علاوه بر اين نوشتن اتفاقات مثبت و جملات مثبت براي كودكان باعث ايجاد آرامش و مثبت انديشي در او مي‌شود. با اين حال بايد در نظر داشت كه تكنيك نوشتن اتفاقات مثبت براي كودكان با سنين بالاتر مناسب‌تر است. براي كودكان با سنين پايين‌تر مي‌توان از كشيدن نقاشي استفاده كرد.

كاهش اضطراب كودكان با بازي درماني

بازي درماني يكي از روش‌هاي علمي و تخصصي است كه عمدتاً توسط روانشناسان كودك انجام مي‌شود. بازي درماني بر اساس ديدگاه‌هاي مختلف روش‌هاي مختلفي براي اجرا دارد. در بازي درماني عمدتاً به صورت غيرمستقيم بر حل مشكل كودك متمركز مي‌شود. كودك در حال بازي كردن است اما اين بازي‌ها به طور غيرمستقيم بر كاهش اضطراب كودك متمركز هستند. در صورت تشخيص درمانگر و آموزش بازي درماني به والدين، بازي درماني مي‌تواند توسط والدين هم اجرا شود.

به طور كلي بازي ابزاري موثر و هيجان انگيز براي كودكان است، كودكان با استفاده از بازي‌هاي مختلف دنياي خودشان و اطرافشان را مي‌شناسند، به عبارتي مي‌توان گفت بازي كردن كودك حكم خون در رگ‌هاي او را داد. بازي كردن مي‌تواند شرايطي را فراهم كند تا كودك احساساتش را بروز دهد و مشكل خودش را بيان كند و تخليه هيجاني شود. به طور كي بازي شيوه‌اي مناسب براي كاهش اضطراب كودكان است.

گوش كردن به حرف‌هاي كودك

به عنوان يك والد هميشه براي كودك خود وقت كافي اختصاص دهيد. صحبت كردن به طور روزانه با كودك باعث مي‌شود تا كودك ارتباط بهتري با والدينش داشته باشد و مسائل و مشكلاتش را براي آن‌ها تعريف كند. علاوه بر اين صحبت كردن با كودك به طور خود به خود مي‌تواند باعث آرام شدن و بهبود ارتباط با والدين شود.

برخي از كودكان به دليل ارتباط نامطلوب با والدينشان دچار اضطراب مي‌شوند و دوست دارند والدين هميشه در دسترسشان باشد. اين كار باعث مي‌شود تا اضطراب كودك كاهش پيدا كند. پيشنهاد مي‌شود مقاله اختلال اضطراب جدايي در كودكان را بخوانيد.

آموزش هيجانات

به عنوان يك والد در هنگام صحبت كردن با كودك بهتر است هيجانات مختلف را به او آموزش بدهيد. آشنايي با هيجانات مختلف باعث مي‌شود تا كودك بتواند اين هيجان‌ها را از يكديگر به درستي تشخيص دهد و علائم آن‌ها را بشناسد. انجام اين فعاليت باعث مي‌شود تا كودك بتواند اضطراب را از ساير هيجانات به درستي تشخيص دهد و عوامل ايجاد كننده آن را تشخيص دهد.

مواجهه با استرس و ترس‌هاي كودك

برخي از كودكان به دليل ترس از يك موقعيت يا مكان خاص دچار اضطراب مي‌شوند. براي از بين بردن ترس كودك بهتر است به طور تدريجي و در حضور خودتان با آن شرايط و موقعيت‌ها روبرو شود. براي انجام اينكار مي‌توانيد به كمك كودك فهرستي تهيه كنيد و موقعيت‌هاي ترسناك را از كمترين به بيشترين يادداشت كنيد. و سپس با همكاري يكديگر، كودك را با آن موقعيت‌ها به طور تدريجي مواجهه كنيد. با اين حال بهتر است اين روش توسط يك روانشناس متخصص انجام شود، زيرا كه انجام اشتباه آن مي‌تواند باعث شدت مشكلات اضطرابي كودك شود.

الگوسازي

كودكان بسياري از اعمال و فعاليت‌ها را توسط مشاهده الگو ياد مي‌گيرند و انجام مي‌دهند. به عنوان يك والد از كودك خود حمايت كنيد و به او آموزش دهيد تا با انگيزه به فعاليت‌هاي خودش ادامه دهد. مراقبت از كودك و احساس اطمينان دادن به او باعث مي‌شود تا اضطرابش را در موقعيت‌هاي مختلف مديريت كند. به ياد داشته باشيد كه اگر خودتان دچار مشكلات اضطرابي يا پريشاني‌هاي رواني مختلف باشيد به احتمال زياد فرزندتان هم دچار چنين مسائلي مي‌شود. در نتيجه براي اينكه بتوانيد باعث كاهش اضطراب در كودكتان شويد خودتان هم بايد فردي آرام و بدون اضطراب باشيد.

مراجعه به روانشناس

اگر اضطراب فرزندتان به تمام بخش‌هاي زندگي‌اش گسترش پيدا كرده است و هيچ يك از راهكارها شرايط او را بهتر نكرد بهتر است با يك روانشناس ديدار داشته باشيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

 

سوالات متداول

آيا اضطراب والدين مي‌تواند باعث ايجاد اضطراب در كودك شود؟

كودكان بسياري از فعاليت‌ها و ويژگي‌ها را از طريق والدين خود به ارث مي‌برند يا از طريق مشاهده آن‌ها ياد مي‌گيرند. در نتيجه والديني كه مضطرب باشند به احتمال بيشتري فرزندشان دچار اضطراب مي‌شود.

منبع: درمان و كاهش اضطراب كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۳۱:۲۸ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی