نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

بي انگيزگي در كودكان يكي از نشانه هاي خطري است كه والدين بايد به آن توجه ويژه كنند. وقتي كودك از درون احساس هيجان و اشتياق خود را براي انجام كارهاي مختلف از جمله بازي و انجام تكاليف درسي از دست مي‌دهد مي‌توان حالت بي انگيزگي را به او اطلاق نمود. بي انگيزگي در كودكان زماني تشخيص داده مي‌شود كه آن‌ها در برابر محرك هاي بيروني، مانند يك تكه مجسمه سرد و خاموش يكجا مي‌نشينند و علاقه‌اي به فعاليت ندارند. علل بروز بي انگيزگي در كودكان بسيار متنوع بوده و عوامل متعددي اعم از خانواده، مدرسه و غيره را در برمي‌گيرد. اگر كودك شما نيز دچار بي انگيزگي شده و نمي‌دانيد چگونه و از چه طريقي به او كمك كنيد، در ادامه مقاله با ما همراه باشيد و يا براي دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

منيع: بي انگيزگي در كودكان

بي انگيزگي در كودكان

ما آدم بزرگ ها به دلايل مختلفي ممكن است دچار ياس و بي انگيزگي شويم، اما كودكي دوره اي نيست كه بي انگيزگي براي آن طبيعي باشد. كودكان سرشار از انرژي و كنجكاوي هستند و اگر تجربه بودن با كودكي را داشته باشيد مي‌دانيد كه او انگار كل روز كار دارد و شما اگر بخواهيد پا به پاي او راه برويد حتما از او عقب خواهيد ماند. پس بي انگيزگي كودك خود را ناديده نگيريد و حتما در صورت ديدن نشانه هاي آن با متخصص كودك و نوجوان صحبت نماييد. براي آشناي بيشتر با روانشناسي كودك كليك كنيد.

نشانه هاي بي انگيزگي در كودكان

نشانه هاي زير از عوامل بي انگيزگي كودكان محسوب مي‌شود كه توجه به آن‌ها مي‌تواند در درمان كودكان بي انگيزه موثر باشد. شما با توجه به اين نشانه ها بايد اقدامات لازم را با مشورت يك متخصص كودك انجام دهيد.

عدم انجام تكاليف مدرسه

بي انگيزگي كودكان ممكن است در زمينه هاي مختلف و با نشانه هاي متفاوت بروز كند، اما مهم‌ترين موقعيت‌هاي كه كودكان بي انگيزگي خود را در سطح وسيع‌تري نشان مي‌دهند، مربوط به انجام تكاليف مدرسه است. معمولا مربيان و معلمان كودك وقتي مي‌بينند دانش آموز به طور مداوم تكاليف خود را انجام نمي‌دهند يا نصفه و نيمه انجام داده‌اند، متوجه بي انگيزگي آن‌ها مي‌شوند.

كودكان ممكن است ندانند براي چه درس مي‌خوانند و درس خواندن قرار است آن‌ها را به كجا برساند. به همين دليل نسبت به انجام تكاليف درسي احساس اشتياق و علاقه ندارند. صحبت كردن معلمان درباره آينده و اينكه كودكان به واسطه تحصيل مي‌توانند به چه جايگاه‌هايي برسند، قطعا مانند جرقه‌اي خواهد بود كه در وجود كودكان شعله مي‌كشد و آن‌ها را به سمت هدف گذاري سوق مي‌دهد.

بي انگيزگي در كودكان ناشي از افسردگي

علاقه نداشتن به انجام تكاليف درسي، ورزش و تحرك هاي بدني، كناره گيري از جمع دوستان نشانه هايي هستند كه زنگ خطر را به صدا در مي‌آورند. وقتي كودكان نسبت به حضور در جمع دوستان و آشنايان بي ميل گردند و ترجيح بدهند ساعت‌ها تنها و بدون فعاليت فيزيكي در يك گوشه بنشينند يا اينكه مانند گذشته از انجام برخي بازي‌ها لذت نبرند، مشخص مي‌شود كه محرك‌هايي كه قبلا مورد علاقه‌اش بوده اند، اكنون كم رنگ‎‌تر شده‌اند.

تشديد اين حالت در كودكان ممكن است تا جايي پيش رود كه آن‌ها دوره‌اي از افسردگي را تجربه نمايند و حتي براي انجام فعاليت‌هاي ساده و پيش پا افتاده نيز احساس هيجان نداشته باشند. براي آشنايي بيشتر با نشانه هاي افسردگي در كودكان كليك كنيد.

كاهلي در انجام وظايف

وقتي احساس مي‌كنيد كودك تان چند مدتي است كه از لحاظ رفتاري تغيير كرده است و وقتي به او مسئوليتي ميسپاريد يا وظيفه‌اي محول مي‌كنيد، آن را بدرستي انجام نمي‌دهد يا با اكراه آن را مي‌پذيرد، بايد نسبت به سلامت روان او توجه بيشتري نشان دهيد. چرا كه ممكن است انگيزه كودك براي انجام وظايف خود در منزل كاهش پيدا كرده باشد و با حالت هايي چون بهانه گرفتن و ريخت و پاش اتاق، آن را بروز نشان دهد.

علل بي انگيزگي در كودكان

بي انگيزگي در كودكان دلايل متعددي دارد كه مي‌توان به موارد زير به عنوان مهم‌ترين دلايل بي انگيزگي در كودكان اشاره كرد.

توقعات نابجاي والدين

گاهي اوقات پدر و مادر به دليل كمال گرايي يا به علت اينكه خودشان نتوانسته‌اند به جايگاه دلخواه برسند، از كودك خود انتظارات بيش از اندازه‌اي دارند و مي‌خواهند او را در موقعيتي كه خود آرزو داشته‌اند ببينند. عدم علاقه به موقعيت مدنظر، سطح پايين توانايي و شكست هاي پي در پي در مسير رسيدن به هدف تعيين شده ممكن است حالت بي انگيزگي را در كودكان ايجاد كند.

والدين بايد بدانند فرزند آن‌ها يك شخصيت كاملا مستقل با آرزوها، اميال، سطح توانايي و استعداد متفاوت هستند كه دوست دارند هدف هاي مورد علاقه خود را دنبال كنند. وقتي هدف به طور تحميلي براي كودك تعيين شود، كاهش سطح انگيزه دور از انتظار نخواهد بود. براي آشنايي بيشتر با چگونگي شكل گيري كمال گرايي در كودكان كليك كنيد.

مقايسه كودك با ديگري

هريك از انسان ها، آفريده‌اي مستقل با ويژگي‌هاي منحصر به فرد هستند. تفاوت‌هاي فردي حتي در بين اعضاي يك خانواده و بين خواهر و برادرها هم ديده مي‌شود. هر كدام داراي توانايي و استعداد خاصي هستند به همين دليل مقايسه كردن كودكان با خواهر و برادرهايش و حتي دوستان، رفتاري كاملا غلط مي‌باشد. وقتي كودك به اين نتيجه برسد كه هر كاري هم بكند باز هم، خواهر يا برادرش مورد رضايت پدر و مادر قرار مي‌گيرد و وي متهم مي‌شود كه مانند برادر و خواهرش نيست، علاقه خود را از دست مي‌دهد. ترجيح مي دهد به جاي اينكه حرفاي مقايسه‌اي پدر و مادر را بشنود از آنها فاصله بگيرد.

براي آن كه بدانيد چطور بايد با او برخورد كنيد حتما مقاله آموزش پدر و مادر را بخوانيد.

افزايش استفاده از فضاي مجازي

وقتي كودك ساعت ها در فضاي مجازي مي‌چرخد و از بازي هاي اينترنتي استفاده مي‌كند، قطعا نسبت به انجام ساير تكاليف خود بي رغبت مي‌شود. بازي‌هاي هيجان انگيز كامپيوتري كجا و انجام تكاليف سخت درسي كجا؟ به دليل اينكه كودك در هنگام بازي هاي رايانه‌اي انرژي زيادي صرف مي‌كند، خسته مي‌شود و ديگر تواني برايش باقي نمي‌ماند كه به فعاليت‌هاي روزمره بپردازد.

شكست هاي مداوم

اگر كودك در مسير تحقق يك هدف هر چند ساده قدم بردارد و در طي مسير چندين بار شكست بخورد، علاقه دروني خود را براي به پايان رساندن آن مسير از دست مي‌دهد. شكست‌هاي پي در پي اين ذهنيت را در كودك به وجود مي‌آورد كه تو استعداد انجام اين كار را نداري و يا اينكه از پس آن برنميايي.

در نتيجه اعتماد به نفس او كاهش مي‌يابد و مي‍‌پذيرد كه فردي بي استعداد و با سطح توانايي پايين است. به طور مثال وقتي در درس رياضي نمره پايين كسب مي‌كند و در امتحانات نيز موفق عمل نمي‌كند به اين نتيجه مي‌رسد كه هرگز موفق نخواهد شد و نسبت به خواندن اين درس، علاقه و انگيزه خود را از دست مي‌دهد.

راهكارهاي تقويت انگيزه در كودكان

  • هيچگاه فرزند خود را با ديگري مقايسه نكنيد. قطعا كودك شما نيز داراي توانايي‌هاي منحصر به فردي است.
  • وقت بيشتري را به بازي كردن با كودكان اختصاص بدهيد. به ويژه اگر پدر و مادر شاغل باشند و ساعت‌هاي طولاني در منزل حضور نداشته باشند.
  • كودك را به گروه‌هاي دوستانه كه هم سن او هستند وارد كنيد.
  • در انجام تكاليف درسي كه براي كودك سخت و طاقت فرسا مي‌باشد، او را راهنمايي كنيد.
  • به ويژگي‌هاي مثبت كودك خود توجه نماييد و درباره آن‌ها با اطرافيان صحبت كنيد.
  • به توانايي و استعداد فرزند خود توجه داشته باشيد و زمينه‌هاي پرورش استعدادهايش را فراهم آوريد.
  • خواسته‌ها و انتظارات خود را متناسب با توانايي كودك قرار دهيد.
  • ميزان بازي‌هاي رايانه‌اي را كاهش داده و از كودك خود بخواهيد وقت بيشتري را به فعاليت‌هاي فيزيكي بپردازد.
  • به كودك خود آزادي انتخاب و عمل بدهيد تا اعتماد به نفسش افزايش پيدا كند و احساس مثبتي نسبت به خود داشته باشد.
  • حتما از خدمات مشاور كودك كمك بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي توانيد از طريق شماره تلفن 02191002360 با متخصصان كودك در كلينيك تخصصي كودك ني ني مايند صحبت كنيد.

 

سوالات متداول

آيا تشويق كردن كودك با وجود شكست هاي پي در پي او مي تواند تاثير گذار باشد و به او انگيزه موفقيت بدهد؟

قطعا اگر چندين بار هم شكست بخورد بازهم مي تواند ادامه دهد و به موفقيت برسد. تشويق هاي اطرافيان و تمركز بر روي استعداد هاي نهفته كودك او را در اين مسير ياري مي دهد.

منيع: بي انگيزگي در كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بي انگيزگي در كودكان،
موضوع:
[ ۱ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۰۱:۱۷:۳۰ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی