نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

هفته نوزدهم بارداري سرشار از تغييرات و هيجانات مختلف براي مادر و جنين است. با رسيدن به هفته نوزدهم، در واقع نيمي از دوران بارداري را سپري كرده‌ايد. در اين هفته اندام‌هاي جنين در حال رشد كردن و تكامل يافتن است به طوريكه جنين شباهت زيادي به يك نوزاد پيدا مي‌كند. به طور كلي علائم و تغييرات خاصي در هفته نوزدهم بارداري براي مادر رخ نمي‌دهد با اين حال برخي از مادران ممكن است علائم ناخوشايندي از جمله كمردرد، يبوست، گرفتگي عضلات پا و درد باسن را تجربه كنند. از اين جهت آگاهي و اطلاعات بيشتر در ارتباط با تغييرات بدن و خودمراقبتي‌ها براي مادران ضروري به نظر مي‌رسد و باعث كاهش نگراني و اضطراب مادر در سه ماه دوم بارداري مي‌شود. در ادامه بيشتر درباره هفته نوزدهم بارداري صحبت خواهيم كرد.

منبع: هفته نوزدهم بارداري

وضعيت جنين در هفته نوزدهم بارداري

وزن و قد جنين در اين هفته افزايش پيدا مي‌كند و وزنش به حدود 250 گرم و قدش به حدود 17 سانتي متر مي‌رسد. حواس 5 گانه جنين از جمله چشايي، لامسه، بويايي، شنوايي و بينايي تكامل پيدا مي‌كند و مسيرهاي عصبي آن در مغز جنين در حال شكل گيري مي‌باشد. علاوه بر اين جنين مي‌تواند صداي محيط بيرون از رحم و صداي مادرش را بشنود از اين جهت ممكن است استرس و آرامش مادر و محيطش را ادراك كند. در اين هفته چرخه خواب و بيداري جنين نيز منظم‌تر مي‌شود.

اندام‌هاي جنسي هم در اين هفته تكامل بيشتري پيدا مي‌كنند به طوريكه، كيسه بيضه جنين پسر و واژن جنين دختر شكل مي‌گيرد. علاوه بر اين اندام‌هاي داخلي بدن مانند روده، معده، كبد و… در حال تكميل شدن هستند و در حفره شكمي قرار مي‌گيرند. رشد بازوها و پاها بيشتر مي‌شود و به طور كلي تناسب بدن و سر جنين افزايش مي‌يابد. علاوه بر اين روي پوست جنين كرك‌هايي به نام ورنيكس ايجاد مي‌شود كه از جنين در برابر مايع آمنيوتيك محافظت مي‌كند. اگر نوزاد در زمان مقرر و صحيح به دنيا بيايد ورنيكس به طور خود به خودي از بين مي‌رود اما اگر جنين نارس متولد شود مقداري از ورنيكس بر روي پوست باقي مي‌ماند.

وضعيت مادر در هفته نوزدهم بارداري

برخي از مادران ممكن است در سه ماهه دوم بارداري دچار مشكلاتي مانند سرگيجه بشوند. اين اتفاقات معمولاً به دليل تغيير در جريان فشار خون، كم خوني و كمبود ويتامين‌هاي مورد نياز بدن رخ مي‌دهد. يكي ديگر از علت‌هايي كه مي‌توان براي سرگيجه و ضعف مادر در نظر گرفت كمبود اكسيژن مادر به دليل بزرگ‌تر شدن شكم و جنين است زيرا در اين حالت فضاي كمتري براي ريه‌هاي مادر وجود دارد. علاوه بر اين دماي بدن مادر در اين دوران بيشتر مي‌شود و نسبت به گذشته بيشتر عرق مي‌كند از اين جهت بهتر است از پوشيدن لباس‌هاي نامناسب و تنگ و چسبان پرهيز گردد.

در برخي موارد مادران ممكن است دچار انقباضات رحم شوند، اين انقباض‌هاي رحم مي‌تواند براي مادران نگراني زيادي به وجود بياورد، اما اين مسائل كاملاً طبيعي است و نشان دهنده زايمان زودرس نمي‌باشد. برخي موارد هم مادران تكان خوردن جنين را با انقباضات رحم اشتباه مي‌گيرند. بايد در نظر داشت كه در هفته نوزدهم بارداري هر چقدر جنين بزرگ‌تر مي‌شود و وزن مادر افزايش پيدا مي‌كند فشار به عضلات و ماهيچه‌هاي شكم مادر بيشتر مي‌شود اين مسئله مي‌تواند باعث بروز دردهاي شكمي در مادر شود. اگر شدت اين درد بسيار زياد بود بهتر است حتما با پزشك خود مشورت كنيد.

عوارض شايع مادران در هفته نوزدهم بارداري

در هفته نوزدهم بارداري و به طور كلي در سه ماهه دوم بارداري مادران معمولاً عوارضي را تجربه نمي‌كنند. با اين حال ممكن است برخي از مادران دچار علائم و عوارضي نظير كمردرد، يبوست، گرفتگي عضلات پا، درد باسن، انقباضات رحم و حساس شدن پستان‌ها شوند. درد كمر و درد ساير اعضاي بدن عمدتاً به دليل افزايش وزن مادر و جنين و كم تحركي رخ مي‌دهد. همچنين نخوابيدن به شيوه صحيح مي‌تواند منجر به افزايش درد كمر شود.

خودمراقبتي‌هاي لازم در هفته نوزدهم بارداري

تغذيه مناسب

داشتن تغذيه مناسب و برنامه غذايي صحيح در تمام دوران بارداري ضروري است. اگر مادري كمبود وزن دارد نبايد با خوردن غذاهاي پرچرب دچار افزايش وزن و چاقي كاذب شود زيرا اينگونه افزايش وزن سلامت جنين و مادر را به خطر مي‌اندازد. بهتر است در دوران بارداري هميشه از غذاهاي فيبردار مانند ميوه و سبزيجات، غلات و… استفاده كنيد. خوردن غذاهاي فيبردار و مايعات به اندازه كافي مي‌تواند يبوست دوران بارداري را هم كاهش دهد.

مراقبت‌هاي پزشكي | هفته نوزدهم بارداري

اگر در سه ماهه دوم بارداري و هفته نوزدهم بارداري هستيد و تا اين هفته به پزشك مراجعه نكرده‌ايد بهتر است براي انجام معاينات هرچه سريع‌تر با پزشك خود ملاقات داشته باشيد. ممكن است با توجه به شرايط مادر و جنين انجام برخي از آزمايش‌ها و غربالگري‌‌ها در سه ماهه دوم بارداري ضروري باشد. انجام سونوگرافي آنومالي و آزمايش آمنيوسنتز جهت تشخيص اختلالات و ناهنجاري‌هاي ژنتيكي در سه ماهه دوم بارداري انجام مي‌شود. همچنين بهتر است پزشك با ارزيابي وضعيت شكم و وزن‌گيري مادر از سلامت جنين اطمينان پيدا كند.

ورزش منظم

ورزش منظم و سبك بايد در هفته نوزدهم بارداري هميشه جزئي از برنامه روزانه مادر باشد زيرا ورزش باعث تقويت عضلات مادر مي‌شود و در نتيجه زايمان را براي مادر راحت‌تر مي‌كند. با اين حال انجام ورزش سنگين و حرفه‌اي مي‌تواند نتيجه معكوس داشته باشد. علاوه بر اين انجام ورزش‌هاي كششي مي‌تواند سبب بهبود درد كمر شود. براي دريافت برنامه ورزشي صحيح و مناسب با شرايطتان با پزشك خود مشورت كنيد.

خوابيدن صحيح و كافي

هر چقدر كه از دوران بارداري بيشتر مي‌گذرد مادر بايد به وضعيت خوابش توجه داشته باشد. بهترين روش خوابيدن در سه ماهه دوم و در هفته نوزدهم بارداري خوابيدن به سمت پهلوي چپ است. همچنين خواب كافي باعث تقويت سيستم ايمني بدن مادر مي‌شود.

برقراري رابطه جنسي

در سه ماهه دوم بارداري عمدتاً ميل جنسي زنان افزايش پيدا مي‌كند. به طور كلي اگر پزشك، انجام رابطه جنسي را به دليل شرايط جسماني‌تان ممنوع نكرده باشد مي‌توانيد با رعايت نكات و پوزيشن صحيح دوران بارداري، رابطه جنسي را انجام دهيد. در مجموع انجام رابطه جنسي براي مادر و جنين خطري به همراه ندارد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره كودك از طريق شماره 02166419012 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

 

سوالات متداول

آيا در هفته نوزدهم بارداري جنين در داخل شكم تكان مي‌خورد؟

به طور طبيعي بين هفته شانزدهم تا بيستم بارداري براي اولين بار مادر تكان خوردن جنين را احساس مي‌كند. با اين حال برخي از مادران ممكن است به دلايلي متوجه تكان خوردن جنين نشوند. به طور كلي و در شرايط طبيعي مي‌توان گفت بسياري از مادران تا هفته نوزدهم بارداري تكان خوردن جنين را در شكمشان احساس مي‌كنند.

منبع: هفته نوزدهم بارداري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: هفته نوزدهم بارداري،
موضوع:
[ ۹ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۰۹:۵۷ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی