نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

سونوگرافي يكي از روش‌ها تشخيص بيماري‌ها و مشكلات در علم پزشكي و درمان به شمار مي‌رود. در حقيقت سونوگرافي نيز از جمله روش‌ها تصويربرداري است. با كمك امواج فراصوتي و مهارت تكنسين‌هاي‌سونوگرافي مي‌توان اندام‌ها داخلي بدن را مشاهده كرده و مشكلات مربوط به آن‌ها را بررسي كرد. علاوه بر دوران بارداري، در ساير موارد نيز مي‌توان از سونوگرافي به عنوان بررسي و تشخيص بيماري‌ها و مشكلات ساير ارگان‌ها و اندام‌ها استفاده كرد. انواع مختلف سونوگرافي وجود داشته كه هر كدام كاربرد مناسب خود را دارد. در ادامه مطلب به بيان هر آنچه در موردسونوگرافي بايد بدانيد، اشاره مي‌كنيم. براي دريافت مشاوره تلفني زنان كليك كنيد.

منبع: سونوگرافي چيست

سونوگرافي و ابزارها آن

دستگاه تصويربرداري يكي از اجزا اصلي در سونوگرافي است. قطعه‌اي به نام ترنسفورماتور امواج فراصوتي را از سطح پوست بدن به اندام‌ها و ارگان‌ها داخلي مي‌فرستد.

بازتاب اين امواج مجددا توسط ترنسفورماتور دريافت مي‌گردد. در نهايت اين امواج فراصوت بازتاب‌شده از سطح بدن به شكل تصوير بر صفحه مانيتور موجود در اتاق ايجاد مي‌شود.

تكنسين‌سونوگرافي به كمك تصاوير دريافتي مي‌تواند ساختمان، اندازه، شكل اعضا بدن را تشخيص دهد. هم‌چنين ميزان سختي بافت‌ها بدن را بررسي كند؛ زيرا هرچه بافتي سخت‌تر باشد، تصاوير ايجاد شده واضح نيستند.

بنابراين سونوگرافي‌مانند راديولوژي كه از اندام‌ها مختلف تصوير تهيه مي‌كند.

كساني كه دريچه فلزي قلب يا هر نوع فلز ديگري در بدن آن‌ها به كار رفته و نمي‌توان براي آن‌ها MRI انجام داد، كانديدسونوگرافي هستند.

نحوه انجام sonographie

پزشك يا تكنسين آزمايش‌سونوگرافي را انجام مي‌دهد. ممكن است سونوگرافي‌نياز به ناشتا بودن، يا پر بودن مثانه يا ساير آمادگي‌ها داشته باشد كه حتما قبل از انجام اين موارد را رعايت كنيد.

ابتدا روي تخت دراز بكشيد. سپس لباس خود را بالا بزنيد تا محل مورد نظر در دسترس باشد.

پزشك ژل مخصوص‌سونوگرافي روي پوست زده و دستگاه ترنسفورماتور يا مبدل را در محل مورد نظر حركت مي‌دهد. اطلاعات دريافتي در كامپيوتر و مانيتور اتاق نشان داده مي‌شوند.

انواع سونوگرافي

شكل‌ها مختلفي براي‌سونوگرافي موجود است كه هر كدام كاربرد منحصربه‌فرد خود را دارد. انواع‌سونوگرافي عبارتند از:

معمولي

رايج‌ترين نوع سونوگرافي كه تصاوير دو بعدي از داخل بدن ايجاد مي‌كند. در اين ژل مخصوص روي پوست زده شده و سپس مبدل به حركت درمي‌آيد.

تخصصي

مانند نوع معمولي است. اگر به پزشك به مورد مشكوكي برخورد كند، با وسايل و ابزار‌ها تخصصي‌تر به بررسي آن مي‌پردازد.

واژينال

جهت تشخيص قطعي بارداري در ماه‌ها اول بارداري به كار مي‌رود. تصويربرداري از داخل واژن انجام مي‌شود.

سه‌ بعدي و چهار بعدي

در دوران بارداري براي بررسي حركات و صورت جنين از اسكنرها مخصوص سونوگرافي‌سه بعدي و چهار بعدي استفاده مي‌گردد.

اكوكارديوگرافي جنين

اكوكارديوگرافي جنين ابزارها پيشرفته و تخصصي دارد. مشكلات قلبي مادرزادي جنين را قبل از تولد مي‌توان با اين روش بررسي كرد.

آيا سونوگرافي خطرناك است؟

شايد برخي تصور كنند كه امواج فراصوت ممكن است خطرناك و آسيب‌زا باشند اما در واقعيت اين‌طور نيست.

سونوگرافي‌روشي ايمن، بدون درد و بدون خطر و آسيب براي فرد به حساب مي‌آيد. هم‌چنين عوارضي ندارد‌. اين تست تشخيصي از طريق پوست انجام شده و ارگان‌هاي داخل بدن را درگير نمي‌كند.

آمادگي‌ها قبل از سونوگرافي

معمولا پزشك براي تشخيص بيماري در قدم اول‌سونوگرافي را به همراه آزمايش درخواست مي‌كند. بهتر است قبل از انجام آزمايش و سونوگرافي از پزشك در خصوص آمادگي‌ها و رژيم غذايي سوال بپرسيد.

چند ساعت قبل از انجام بعضي از انواع سونوگرافي بايد ناشتا باشيد. رعايت اين مورد به نتايج دقيق‌تر و صحيح‌تر سونوگرافي كمك مي‌كند.

در مقابل، نوع ديگري از سونوگرافي مانند سونوگرافي مثانه وجود دارد كه قبل از آن بايد مايعات و آب فراوان بنوشيد.

لباس راحت بپوشيد تا بالا زدن آن مشكل نباشد. ممكن است در سونوگرافي‌واژينال، لباس زير خود را درآوريد.

كاربرد سونوگرافي

دوران بارداري، تشخيص جنسيت
بررسي رشد جنين
تعيين مشكلات و بيماري‌ها مادرزادي در جنين
شكم و اندام‌ها شكمي مانند كبد
مشاهده بافت سينه
مشكلات قلبي و عروق
سيستم تناسلي زنان
بيماري‌ها غده تيروئيد، گردن
عضلات و ماهيچه‌ها

مدت زمان سونوگرافي

مدت زماني كه انجام سونوگرافي طول مي‌كشد به نوع آن بستگي دارد. در صورتي كه آمادگي‌ها قبلي را رعايت كرده باشيد، معمولا بيشتر از نيم ساعت طول نمي‌كشد.

هزينه

به طور معمول سونوگرافي معمولي و رايج هزينه چنداني نداشته و برخي از شركت‌ها بيمه هزينه آن را پوشش مي‌دهند. اين آزمايش در مراكز درماني دولتي و خصوصي در دسترس است.

نوع سه بعدي و چهار بعدي معمولا بنا به خواسته خود فرد انجام مي‌شوند. تحت پوشش بيمه نيست و هزينه تقريبا بالايي به خود اختصاص مي‌دهد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

منبع: سونوگرافي چيست

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سونوگرافي چيست،
موضوع:
[ ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۳۱:۴۶ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی