نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

شير نخوردن نوزاد اعتصاب شيرخوار و يا سندروم قهر از شير مادر همگي نام‌هاي نگران‌كننده‌اي هستند. همان‌طور كه از اين اسم‌ها مشخص مي‌شود در اين شرايط فرزند شما ناگهان عادت‌هاي غذايي خود را تغيير مي‌دهد. او ديگر از سينه شما شير نمي‌خورد و يا ممكن است مقدار شيري كه مي‌خورد بسيار كمتر از قبل شده باشد. باتوجه‌به اينكه رشد فرزندتان به تغذيه او وابسته است، طبيعتا اين شرايط براي مادر و پدر نگران‌كننده خواهد بود. پس بايد دلايل شير نخوردن نوزاد و راه‌هاي برطرف‌كردن آن را پيدا كنيد. در ادامه علل، علائم و راه هاي درمان شير نخوردن نوزاد را بررسي كرده‌ايم. در صورت هر گونه ابهام مي‌توانيد از خدمات مشاوره كودك استفاده نماييد.

منبع: شير نخوردن نوزاد

شير نخوردن نوزاد

شير نخوردن نوزاد مشكلي است كه ممكن است براي هر كودكي پيش بيايد. حتي بسياري از مواقع مادراني درگير اين موضوع شده‌اند كه تا پيش از اين شيردهي موفقي داشته‌اند. به‌طوركلي متخصصين معتقدند كه نوزاد با نخوردن شير مي‌خواهد شما را از يك مشكل باخبر كند. به همين خاطر بسيار مهم است كه كليه شرايط محيطي و همين‌طور سلامت نوزاد را در اين موقعيت ها بررسي كنيد.

دلايل شير نخوردن نوزاد

نوزادان ممكن است بنا به دلايل مختلفي در برابر خوردن شير مقاومت كنند‌. از جمله اين مسائل مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

بيماري‌ها

مشكلات ساده‌اي مثل سرماخوردگي نوزاد يا دندان درآوردن او، تا مشكلات جدي تري مثل برفك دهان و ساير عفونت‌ها مي‌توانند دليلي براي شير نخوردن نوزاد باشند. پس اگر فرزندتان مانند گذشته به شير خوردن علاقه‌اي نشان نمي‌دهد قبل از هر چيز وضعيت سلامتي او را بررسي كنيد.

تغيير شرايط

فرزند شما مادرش را بيشتر از هر چيزي با بوي او مي‌شناسد. به همين خاطر استفاده از عطرها يا هر چيز ديگري كه بوي هميشگي شما را تغيير بدهد، مي‌تواند دليلي براي شير نخوردن نوزاد باشد. يكي ديگر از دلايلي كه فرزند شما تمايلي به شير خوردن نشان نمي‌دهد اين است كه مزه شير به دليل استفاده از داروها، مواد مخدر و يا غذاهايي كه مصرف كرده‌ايد تغيير كرده باشد.

براي آشنايي با مشكلات شير دهي كليك كنيد.

محيط نامناسب

اينكه در چه شرايطي به فرزندتان شير مي‌دهيد اهميت بسياري دارد. شيردادن در موقعيت‌هاي شلوغ يكي از دلايلي است كه باعث بي‌ميلي فرزندتان به شير خوردن خواهد شد. سعي كنيد براي تغذيه نوزاد زمان‌هاي مناسب و منظمي را در نظر بگيريد؛ و اين كار را در يك محيط آرام كه استرسي براي فرزندتان نداشته باشد انجام بدهيد.

رابطه عاطفي مادر و كودك

تقريباً همه متخصصين معتقدند كه شيردادن مادر به نوزاد چيزي بيشتر از تغذيه كردن او است. اين كار يك ارتباط عاطفي عميق را بين مادر و فرزند به وجود خواهد آورد. در حقيقت شيردادن مادر به نوزاد نياز او به دلبستگي ايمن و احساس امنيت در محيط را فراهم مي‌كند. به همين خاطر اگر رابطه عاطفي مناسبي بين مادر و فرزند برقرار نشود احتمالاً نوزاد نيز از شير خوردن امتناع خواهد كرد.

راهكارهايي براي شير نخوردن نوزاد

شير نخوردن نوزاد مشكلي است كه براي بسياري از والدين پيش مي‌آيد. پس بهتر است در اين شرايط آرامش خودتان را حفظ كنيد. اين مشكل معمولاً بين 2 تا 5 روز طول مي‌كشد؛ و سپس از بين خواهد رفت. در روزهايي كه فرزندتان علاقه‌اي براي شير خوردن نشان نمي‌دهد بسيار مهم است كه شما نظم هميشه را در شيردادن به نوزاد و همين‌طور توجه كردن به او داشته باشيد. بعضي از راهكارهاي مناسب براي شير نخوردن نوزاد به شرح زير است. پيشنهاد مي‌شود مقاله راهنماي شير دادن به نوزاد را بخوانيد.

تغيير موقعيت شيردهي

برخي از نوزادان ممكن است در يك وضعيت راحت نباشند و نسبت به شير خوردن مقاومت كنند. وضعيت شيردهي خود را تغيير دهي؛ و موقعيت‌هاي ديگر را امتحان كنيد. اگر مشكل فرزند شما وضعيت شيردهي باشد با اين روش حل خواهد شد. براي مثال بعضي از كودكان دوست دارند كه شما آن‌ها را بغل كرده، كمي تكان بدهيد و به آن‌ها شير بدهيد.

شيردهي در محيط مناسب و آرام

به‌خصوص زماني كه فرزند شما به 6 تا 9 ماهگي رسيده باشد، توجهش به محيط بيشتر خواهد بود. اين موضوع باعث مي‌شود كه او توجه و تمركزي روي شير خوردن نداشته باشد. در نتيجه به‌راحتي حواس‌شان از اين مسئله پرت مي‌شود. به همين خاطر بهتر است شيردادن به نوزاد را در يك فضاي آرام و بدون محرك‌هاي مزاحم انجام دهيد.

نزديك كردن نوزاد به پوست بدن

هنگام شيردهي هرچقدر كه بدن مادر با پوست نوزاد ارتباط داشته باشد، نوزاد احساس آرامش بيشتري مي‌كند. بهتر است براي شيردادن به فرزندتان لباسي بپوشيد كه پوست بدنتان، پوست نوزاد را لمس كند. اين حالت به نوزاد احساس امنيت و آرامش بيشتري مي‌دهد.

شيردادن به نوزاد در هنگام خواب‌آلودگي

تجربه نشان داده بيشتر نوزادان وقتي خسته و خواب‌آلوده هستند سينه مادر را راحت‌تر مي‌پذيرند. به همين خاطر بهتر است اين زمان را نيز براي تغذيه فرزندتان امتحان كنيد.

فرزندتان را به شير خوردن مجبور نكنيد

تحت هيچ شرايطي از زور و اجبار براي شيردادن به نوزاد استفاده نكنيد. مادر براي نوزاد يك جايگاه ايمن محسوب مي‌شود. زماني كه نوزاد به هر دليلي شير نمي‌خورد يا لجبازي مي‌كند و پستان مادر را نمي‌پذيرد نسبت به او پرخاشگر نباشيد. به‌جاي اين كار بهتر است تلاش كنيد تا فرزندتان را در حالت آرامش قرار دهيد.

سينه‌هاي‌تان را خالي كنيد

در همان زماني كه هميشه به فرزندتان شير مي‌دهيد با دست يا با استفاده از شيردوش سينه‌هايتان را خالي كنيد. اين كار از جمع‌شدن شير در سينه جلوگيري مي‌كند؛ و همچنين باعث خواهد شد تا توليد شير در سينه‌هاي شما طبق نظم و تعادل هميشگي ادامه داشته باشد.

كمك‌گرفتن از يك متخصص

اگر هيچ‌كدام از راهكارهاي گفته شده نمي‌تواند فرزند شما را آرام كند و يا زمان طولاني است كه او شير نمي‌خورد بهتر است اين موضوع را با يك متخصص در ميان بگذاريد. گاهي اوقات ممكن است علت شير نخوردن نوزاد يك بيماري جدي باشد كه بايد به فكر برطرف‌كردن آن باشيد. براي آشنايي با نشانه هاي نوزاد تازه متولد شده كليك كنيد.

اهميت روان‌شناختي شير نخوردن نوزاد

اهميت شير خوردن و تأثير آن بر رشد جسماني نوزاد بر هيچ‌كس پوشيده نيست. اما علاوه بر اين شير خوردن براي سلامت روان كودك نيز بسيار مهم است. همان‌طور كه گفتيم تغذيه باعث مي‌شود نوزاد از نظر رواني به اين باور برسد كه افرادي هستند كه به او و نيازهايش اهميت مي‌دهند. همين موضوع باعث خواهد شد تا او دنيا را جاي امني تصور كند و در نتيجه دلبستگي ايمن كه اولين پله سلامت روان است در كودك شكل خواهد گرفت.

به همين خاطر متخصصين توصيه مي‌كنند حتي زماني كه فرزندتان به شير خوردن تمايلي نشان نمي‌دهد ارتباط و توجه خود نسبت به او را ادامه بدهيد. اما اگر فكر مي‌كنيد كه زمان شير نخوردن فرزندتان طولاني شده يا نمي‌دانيد كه چطور در مقابل اين موضوع رفتار كنيد بهتر است از يك مشاور كودك كمك بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سؤالات متداول

درصورتي‌كه نوزاد نسبت به شير مادر حساسيت دارد باز هم بايد به او شير داده شود؟

آن چيزي كه براي نوزاد و والدين‌ بيشترين اهميت را دارد سلامت نوزاد است. برخي مواقع نوزاد به شير مادر حساسيت دارد و خوردن شير از نخوردن آن بيشتر به نوزاد آسيب وارد مي‌كند در نتيجه در چنين شرايطي بهتر است به يك پزشك براي تغذيه نوزاد و يك روان‌شناس كودك براي اهميت روان‌شناختي شير خوردن مراجعه كنيد.

منبع: شير نخوردن نوزاد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: شير نخوردن نوزاد،
موضوع:
[ ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۰۱:۲۴:۰۳ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی