نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

خلاقيت در كودكان قابل پرورش و رشد است. خيلي از ما در كودكي به واسطه روش هاي غلط آموزشي و تربيتي خلاقيت مان را از دست داده‌ايم. خلاقيت در كارآمدي و موفقيت مان مي‌تواند تاثير زيادي داشته باشد، بنابراين بايد به دنبال روش هايي براي رشد آن ها در فرزندانمان باشيم. مهم ترين عامل در حفظ و بالا بردن خلاقيت هر كودك ، پدر و مادر او هستند. بنابراين در قدم اول والدين بايد با روش هاي آموزشي و تربيتي كودكان آشنايي كامل پيدا كنند.در ادامه به اهميت و روش هاي تقويت خلاقيت در كودكان پرداخته‌ايم. براي آشنايي بيشتر با بهترين روش هاي تربيت كودك كليك كنيد.

منبع: خلاقيت كودكان

خلاقيت كودكان

كودكي، دوراني پر از ايده‌هاي جالب و تصورات تازه از جهان پيرامون است. كودكان برحسب تجارب خود از دنياي اطراف، گاه ديدگاه جديدي از رويدادها را بيان مي‌كنند كه افراد بزرگ‌سال هرگز به آن توجه توجهي نداشتند. اين موضوع تقريباً در مورد همه بچه‌ها صادق است و تمام كودكان داراي درجاتي از خلاقيت هستند. در حقيقت منظور از خلاقيت در دوران كودكي، توانايي فطري در تمام افراد است كه هر كس بنا بر وراثت و سبك تربيتي خانواده خود، سطوحي از آن را دارا است. اين توانايي مي‌تواند شامل فعاليت‌هاي هنري، فني، انتزاعي و ادبي و حتي علمي‌شود.

اهميت رشد خلاقيت در كودكان

مهم‌ترين نهادي كه وظيفه تقويت خلاقيت در كودكان را بر عهده دارد، در ابتدا خانواده و سپس آموزش‌وپرورش است. ازآنجايي‌كه خلاقيت‌هاي كودكان، وجوهي از برتري هوشي آن‌ها در زمينه‌هاي خاص را نشان مي‌دهد، بسيار مهم است كه شرايط لازم براي پرورش هر چه‌بهتر آن مهيا گردد. بااين‌حال، در سنين بالاتر، نمي‌توان همه افراد را داراي خلاقيت در نظر گرفت؛ زيرا با بي‌توجهي‌هاي صورت گرفته، اين ويژگي در بسياري از كودكان كم‌رنگ شده يا از بين مي‌رود. درنتيجه حجم زيادي از استعدادهاي افراد جامعه به دليل سهل‌انگاري، تخريب و از امكان پيشرفت آن كم مي‌شود.

براي آشنايي با روش هاي برآورد هوش كودك كليك كنيد.

روش‌هايي براي تقويت خلاقيت در كودكان

فراهم كردن شرايط براي ارضاء كنجكاوي فرزندان

تقريباً همه بچه‌ها در سال‌هاي اوليه تولد خود، اشتهايي سيري‌ناپذير براي كشف محيط پيرامون دارند. آن‌ها به‌طور مداوم مكان اطراف خود را جست‌وجو مي‌كنند و با مشاهده هر شي‌ء تازه‌اي، كنجكاو مي‌شوند. همين موضوع يكي از نگراني‌هاي مهم والدين به شمار مي‌رود زيرا احتمال رخ داد خطرات محيطي در اين دوران براي كودكان بسيار بالا مي‌رود. گروهي از والدين براي در امان نگه‌داشتن فرزند خود، اقدام به محدود كردن او و ممانعت از جست‌وخيز كودك مي‌كنند. درواقع، آن‌ها به‌جاي آنكه محيط را براي كودك ايمن كنند، سعي مي‌كنند او را از وسايل و بخش‌هاي خطرناك دورنگه دارند. بااين‌حال، مسئله‌اي كه به وجود مي‌آيد كاهش چشمگير محرك‌هاي جديد براي كودك است.

از اين‌سو توصيه مي‌شود والدين به‌جاي مراقبت افراطي از فرزندان و جلوگيري از جست‌وجوگري آن‌ها، از روش‌هاي زير براي كاهش خطرات استفاده كنند:

  • استفاده از درپوش‌هاي محكم براي پريزهاي برق
  • قرار دادن پوشش‌هاي محافظ براي گوشه‌هاي تيز اشياء منزل
  • پوشاندن كف خانه با موكت يا فرش
  • خارج‌سازي وسايل زينتي و خطرناك از محيط خانه

مهياسازي امكانات و ابزارهاي مختلف براي خلق تجارب تازه در كودكان

يكي از راه‌هاي پرورش و حفظ خلاقيت در كودكان ، فراهم كردن وسايلي براي كندوكاو آن‌ها است. ازاين‌رو، پيشنهاد مي‌شود والدين در تهيه وسايل بازي، اشيائي را انتخاب كنند كه موجب تحريك قوه تخيل و استفاده از قواي مختلف عقلاني در آن‌ها مي‌شود.

امروزه مؤسسات متنوعي در تلاش براي توليد بازي‌هاي فكري در سنين مختلف هستند. علاوه بر اين، مي‌توان از وسايل فني و حقيقي ديگر نيز براي آموزش برخي مهارت‌ها به كودكان سنين بيشتر استفاده كرد؛ منوط بر اينكه روش‌هاي محافظتي براي ايمني كودكان توسط والدينشان رعايت شود.

پرهيز از مقايسه كودك با ديگر همسالان

همه كودكان ازنظر ويژگي‌هاي شخصيتي، خلق‌وخو و ابعاد هوشي با يكديگر متفاوت‌اند. برخي از آن‌ها داراي توانمندي در زمينه‌هايي هستند كه در كوتاه‌مدت جلوه كرده و موجب خشنودي و افتخار بزرگ‌سالان مي‌شود. بااين‌وجود، گروهي از كودكان نيز براي نشان دادن پتانسيل‌هاي خود نيازمند صرف زمان، پشتيباني والدين و داشتن امكاناتي خاص هستند. بر اين اساس، مقايسه كودكان با يكديگر نه‌تنها بي‌فايده، بلكه آسيب‌رسان به شمار مي‌رود.

ازجمله نتايجي كه مقايسه كودكان با ديگران به همراه دارد، مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • گوشه‌گيري و تمايل به انزواي اجتماعي در كودك
  • خاموش شدن شعله‌هاي خلاقيت
  • جهت‌گيري فعاليت‌هاي كودك به سمت كارهايي كه ميزان مقايسه را كم كند
  • به وجود آمدن احساس خشم و عصبانيت در كودك
  • تحريك حسادت كودك نسبت به همسالان خود
  • تخريب حس اعتمادبه‌نفس كودك
  • افزايش احتمال ابتلاي كودكان به اختلالات اضطرابي يا افسردگي

عدم سرزنش و قضاوت رفتارهاي كودك به‌صورت افراطي

هنگامي‌كه كودكان دست به انجام كارهايي جديد يا خلاقانه مي‌زنند، همواره دو نتيجه مورد انتظار است. فعاليت آن‌ها يا موفقيت‌آميز بوده و نتيجه مورد تائيد اطرافيان قرار مي‌گيرد و يا شكست مي‌خورد. درصورتي‌كه موفق نبودن كودك با سرزنش و تمسخر اطرافيان همراه گردد، باعث مي‌شود وي نسبت به تكرار كار خود و عيب‌يابي آن بي‌علاقه مي‌شود.

همچنين كودك احساس شرمندگي و حقارت مي‌كند. در اين شرايط، او احساس مي‌كند پشتوانه حمايتي خود را ازدست‌داده و در برابر خطاهايش، پشتيبان ندارد. لذا حجم زيادي از انرژي رواني خود را صرف به كار بردن راهبردهاي مقابله‌اي براي روبه‌رو نشدن دوباره با اين هيجانات منفي مي‌كند. درنتيجه، فرصت‌هاي وي براي پرورش خلاقيت و نوآوري خويش را به ميزان چشم‌گيري از دست مي‌دهد.

احترام گذاشتن به شخصيت منحصربه‌فرد كودك

برخي از كودكان نيازمند صرف زمان بيشتري به‌صورت تنهايي هستند. آن‌ها در خلوت خود مي‌توانند روي تصورات نوآورانه يا ايده‌هاي جديدشان كار كنند. عده‌اي ديگر از كودكان، براي داشتن بهترين عملكرد خود، به همكاري اطرافيان و يا همراهاني نياز دارد. علاوه بر اين، ميزان حساسيت خلقي كودكان نيز متفاوت است. درنتيجه، حوادث كوچكي مي‌تواند روحيه آن‌ها را براي رشد خلاقيت‌شان تخريب كند.

به‌طوركلي بايد در نظر داشت كه توجه به مشخصه‌هاي خاص هر كودك، لازمه پرورش صحيح آن‌ها و تقويت استعدادهاي مختلفشان است.

ابراز محبت بي‌قيدوشرط نسبت به كودك

ازجمله حقوق هر كودكي، بهره‌مندي از محبت و عشق حقيقي از جانب خانواده خود است. اين موضوع يكي از نيازهاي اساسي انسان‌ها به شمار مي‌رود كه ارضاي مناسب آن، شخص را از ناراحتي‌هاي رواني بسياري مصون مي‌دارد. درنتيجه كودك مي‌تواند با رواني سالم، به سمت پرورش مهارت‌ها، توانايي‌ها و خلاقيت خود گام بردارد.

اين در حالي است كه اكثر والدين، باآنكه در حقيقت فرزند خود بسيار دوست دارند، اما اين علاقه را به انجام كارهايي از سوي كودك مشروط مي‌كنند. درنتيجه بچه‌ها به‌جاي آنكه در تلاش براي تجلي هويت و توانايي‌هاي خود باشند، به دنبال انجام اموري هستند كه خشنودي و ابراز محبت والدينشان را به همراه خواهد داشت. اين امر باعث مي‌شود تا كودكان تبديل به فردي وابسته شوند و هويت مستقلي از خود را شكل ندهند.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

منبع: خلاقيت كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خلاقيت كودكان،
موضوع:
[ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۳۶:۳۱ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی