نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

عفونت بند ناف نوزاد يكي از مشكلات دوران نوزادي است كه بسياري از والدين در مورد آن نگران هستند و در زمينه علت ايجاد اين مشكل و راه‌هاي بهبود آن از متخصصين سؤال مي‌پرسند. عوامل مختلفي نظير نحوه بريدن بند ناف در همان ابتدا مي‌تواند در رشد ميكروب‌ها و ايجاد عفونت تأثير داشته باشد و موجب بروز علائمي مثل التهاب، قرمزي و درد در ناحيه ناف نوزاد شود. با اين حال جاي نگراني وجود ندارد چراكه در صورت آگاهي به موقع از مشكل و مراجعه به متخصص مي‌توانيد به بهبود و درمان عفونت بند ناف نوزاد خود كمك كنيد. توجه داشته باشيد با رعايت چند نكته ساده شما خواهيد توانست از بروز اين مشكل پيشگيري كنيد تا نيازي به مصرف دارو و آزمايشات براي نوزاد شما وجود نداشته باشد. در ادامه به علل، علائم و روش‌هاي درمان اين عفونت اشاره‌ كرده‌ايم، براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

منبع: عفونت بند ناف نوزاد

عفونت بند ناف در نوزاد

عوامل مختلفي در ايجاد اين عفونت در نوزاد تأثيرگذار هستند كه از جمله مهم‌ترين علل مشاهده شده مي‌توان به بريده نشدن درست آن توسط مراقبان بهداشتي يا انجام ندادن مراقبت‌هاي بهداشتي كافي كه باعث رشد ميكروب‌ها در اين ناحيه مي‌شود اشاره كرد. در كنار اين موضوع باورهاي غلط خانواده‌ها مانند خمير گرفتن بند ناف نوزاد و ماليدن روغن باعث به وجود آمدن عفونت مي‌شود.

براي آشنايي با موارد ضروري در مراقبت از نوزاد كليك كنيد.

علائم عفونت بند ناف نوزاد

پس از قطع بند ناف كودك، ايجاد زخم در ناحيه انتهايي آن و حتي مقدار كمي خونريزي قابل پيش بيني و طبيعي است. اما اين خونريزي هنگام اعمال فشار بر ناف كودك بايد بسيار جزئي باشد و سريعاً متوقف شود. در صورتي كه فرزند شما دچار عفونت بند ناف شده باشد معمولاً علائم زير را از خود نشان مي‌دهد.

– ايجاد تورم، قرمزي يا داغ شدن بدن نوزاد در ناحيه اطراف ناف

– چرك كردن ناف (بيرون زدن مايع زرد يا سبز رنگ كه از پوست اطراف ناحيه بند ناف بيرون مي‌زند)

– بروز بوي بد از ناحيه بند ناف

– بالا رفتن تب كودك

– بي‌قراري و خواب آلودگي بيش از حد نوزاد

 

توصيه‌هايي براي پيشگيري از بروز عفونت بند ناف

رعايت برخي توصيه‌هاي بهداشتي به مراقبت مناسب‌تر از كودك و پيشگيري از بروز عفونت ناف كمك مي‌كند. از جمله مهم‌ترين كارهايي كه بايد در اين زمينه انجام دهيد مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

1- تميز نگه داشتن ناحيه بند ناف

اگر ناحيه بند ناف كودك كثيف به نظر مي‌رسد با يك دستمال مرطوب به آرامي آن را تميز كرده و سپس با دستمالي ديگر خشك نماييد. در اين ميان استفاده از صابون يا محلول‌هاي حاوي الكل توصيه نمي‌شود چراكه اين‌ها مي‌توانند پوست نوزاد را تحريك كنند و به طور كلي براي بهبودي بند ناف ضروري نيستند.

2- خشك نگه داشتن ناحيه بند ناف

مرطوب ماندن ناحيه بند ناف يكي از عواملي است كه مي‌تواند به بروز عفونت بيانجامد. باز گذاشتن اين ناحيه و قرار دادن آن در معرض هوا در طول روز به خشك شدن آن كمك بيشتري مي‌كند.

3- مراقبت در حمام

تا قبل از خشك شدن كامل و افتادن بند ناف كودك را به حمام كامل نبريد. شما مي‌توانيد براي تميز كردن كودك از ليف‌هاي نمناك استفاده كنيد. البته شستن نواحي ديگر به غير از ناف مشكلي ندارد بلكه آنچه اهميت دارد اين است كه ناف كودك به طور كامل خيس يا شسته نشود.

4- درست پوشك كردن كودك

وقتي نوزاد پوشك خود را كثيف مي‌كند تلاش كنيد تا هرچه زودتر او را تعويض نماييد تا ميكروب‌ها به سمت ناحيه ناف حركت نكنند. همچنين هنگام بستن نوزاد دقت نماييد كه پوشك را روي ناحيه ناف قرار ندهيد تا در معرض فشار و رطوبت قرار نگيرد.

5- انتخاب لباس‌هاي راحت

لباسي كه براي نوزاد انتخاب مي‌كنيد نيز سهم بسزايي در ايجاد عفونت‌ها يا پيشگيري از آن ايفا مي‌كند. سعي كنيد از پوشاندن لباس‌هاي بسيار تنگ بر تن كودك خودداري كنيد. لباس‌ها بايد به‌گونه‌اي باشد كه هوا به طور مناسبي در آن در گردش باشد و همچنين فشاري بر ناحيه ناف نيز وارد نكند.

براي آشنايي با ساير دانستني ها درباره نوزاد تازه متولد شده كليك كنيد.

درمان عفونت بند ناف نوزاد

توصيه‌هايي كه تاكنون ذكر شد براي پيشگيري از بروز عفونت است اما اگر نوزاد دچار اين مشكل شد بايد حتماً از يك پزشك براي بهبود اوضاع كمك بگيريد. پزشك ممكن است نمونه‌اي از ناحيه عفونت كرده بردارد تا در آزمايشگاه مورد بررسي قرار بگيرد و علت عفونت دقيقا مشخص شود. معمولاً براي درمان اين مشكل آنتي بيوتيك تجويز مي‌شود اما نوع آنتي بيوتيك بستگي به تشخيص و علت بروز عفونت دارد.

در عفونت‌هاي جزئي پزشكان پمادهاي حاوي آنتي بيوتيك به شما مي‌دهند تا روزي چند بار آن را بر ناحيه مورد نظر بماليد. اما در عفونت‌هاي متوسط تا شديد ممكن است مصرف خوراكي اين داروها يا تزريق وريدي آن‌ها براي نوزاد تجويز شود. در كنار اين موضوع، مي‌توانيد براي دريافت مشاوره در زمينه عفونت بند ناف و مشكلات پيش آمده با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران تماس بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

منبع: عفونت بند ناف نوزاد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: عفونت بند ناف نوزاد،
موضوع:
[ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۳۷:۵۴ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی