نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

هفته بيستم بارداري زماني است كه مادر وارد نيمه دوم بارداري شده است و جنين به سرعت در حال رشد و تكامل مي‌باشد. به طور روزانه وزن جنين با افزايش همراه است و از نظر ساختاري و ظاهري هرچه بيشتر شبيه به يك نوزاد مي‌شود. در اين هفته تغييرات ظاهري مادر نيز به وضوح نشان دهنده باردار بودنش است. در سه ماهه دوم بارداري، خصوصا هفته بيستم مادران معمولاً سرشار از انرژي هستند و مشكلات زيادي را تجربه نمي‌كنند. با اين حال برخي از مادران ممكن است عوارض و مشكلات ناخوشايندي از جمله يبوست، درد كمر، گرفتگي عضلات پا، انقباضات رحم و سوزش معده داشته باشند. آشنايي با اين تغييرات و راهكارهاي مديريت كردن آن مي‌تواند براي افزايش سلامت مادر و جنين حائز اهميت باشد كه در ادامه بيشتر درباره آن صحبت خواهيم كرد.

منبع: هفته بيستم بارداري

وضعيت جنين در هفته بيستم بارداري

در هفته بيستم بارداري جنين افزايش وزن قابل توجهي نسبت به هفته گذشته پيدا مي‌كند. اكنون قدش به حدود 26 سانتي‌متر و وزنش حدود 300 گرم رسيده است. رشد موهاي سر و بدن و وجود ورنيكس براي محافظت از پوست و جنين همچنان در اين هفته ادامه پيدا مي‌كند. اگر نوزاد در زمان مقرر به دنيا بيايد لايه ورنيكس به طور خود به خود از بين مي‌رود با اين حال نوزاداني كه زودتر از موعد مقرر به دنيا مي‌آيند مقداري از لايه ورنيكس بر روي پوستشان باقي مي‌ماند. به دليل رشد اندام‌هاي تناسلي جنين، بسياري از والدين تا هفته بيستم بارداري متوجه جنسيت فرزند خود مي‌شوند با اين حال اگر هنوز جنسيت فرزندتان دقيقا مشخص نيست مي‌توانيد حدودا يك يا دو هفته بعدي سونوگرافي مجدد انجام دهيد. علاوه بر اين رشد دندان‌هاي شيري و اصلي كودك در زير لثه در اين هفته شروع مي‌شود.

وضعيت مادر در هفته بيستم بارداري

در طي اين هفته وزن مادر همانند وزن جنين رو به افزايش است و اين بزرگ‌تر شدن جنين امري خوشايند محسوب مي‌شود. انرژي و سرزندگي مادر در اين هفته بيشتر مي‌شود و همچنان ميل براي برقراري رابطه جنسي وجود دارد. مادراني كه تا اين هفته متوجه تكان خوردن جنين خود نشده بودند در اين هفته بايد براي اولين بار اين تكان خوردن را احساس كنند چراكه حركات جنين فعال‌تر و قوي‌تر شده است. براي اينكه بهتر متوجه تكان خوردن جنين شويد دستتان را بر روي شكم خود قرار دهيد و منتظر تكان خوردن بمانيد. اگر در طولاني مدت جنين در داخل شكمتان تكان نخورد بهتر است با پزشك خود ملاقات داشته باشيد. به طور كلي مادر در اين هفته وضعيت و تغييرات خاصي را تجربه نمي‌كند با اين حال برخي از مادران ممكن است دچار علائم ناخوشايند و عوارض احتمالي بشوند كه در ادامه اين نكات بيان مي‌شود.

عوارض شايع مادر در هفته بيستم بارداري

درست است كه به طور كلي اين هفته براي مادران با علائم و عوارض ناخوشايندي همراه نيست، با اين حال برخي مادران ممكن است دچار مشكلاتي نظير يبوست، درد كمر، گرفتگي عضلات پا، انقباضات رحم، سوزش معده و كم شدن حجم تنفس بشوند. عمده ترين مسئله‌اي كه ممكن است مادران تجربه كنند درد كمر است. همانطور كه جنين رشد مي‌كند و وزنش بيشتر مي‌شود ممكن است مركز ثقل بدن مادر هم دچار تغييراتي شود كه از جمله اين تغييرات مي‌توان به درد كمر و درد باسن اشاره كرد. علاوه بر اين با بزرگ‌تر شدن حجم و بالاتر آمدن رحم، فشار بيشتري به ريه‌ها وارد مي‌شود و ممكن است تنفس را براي مادر دچار مشكل كند. تمام اين موارد طبيعي و موقتي است و پس از زايمان بهبود پيدا مي‌كند.

خودمراقبتي‌هاي لازم در هفته بيستم بارداري

تغذيه مناسب

بهتر است براي كاهش يبوست ناشي از بارداري در هفته بيستم از غذاهاي فيبردار مانند ميوه، سبزيجات و غلات استفاده كنيد و از افزايش وزن از طريق خوردن غذاهاي پرچرب پرهيز كنيد چراكه اين شيوه از افزايش وزن فايده مثبتي براي مادر و جنين به همراه ندارد.

ورزش منظم

ورزش منظم و صحيح مي‌تواند كمر درد، درد باسن و… را كاهش داد. به طور كلي انجام تمرينات ورزشي صحيح و سبك در دوران بارداري مي‌تواند منجر به تقويت عضلات مادر شود. با اين حال بهتر است براي انجام تمرينات ورزشي با پزشك خود مشورت كنيد.

مراقبت‌هاي پزشكي

در سه ماهه دوم بارداري بهتر است حتما براي انجام معاينات و ارزيابي بيشتر با پزشك خود ملاقات داشته باشيد. اگر تا اين هفته هنوز براي انجام معاينات به پزشك مراجعه نكرده‌ايد بهتر است در اولين فرصت اين كار را انجام دهيد. پزشك معمولا با اندازه گيري تناسب وزن مادر و جنين، اندازه گيري فشار خون و ميزان ورم دست و پاي مادر، معاينه وضعيت شكم، اندازه گيري بزرگ شدن رحم و ضربان قلب جنين، سلامت جنين و مادر را مورد بررسي و ارزيابي قرار مي‌دهد.

خوابيدن صحيح و كافي

هر چه از مدت زمان بارداري بيشتر مي‌گذرد شيوه خوابيدن اهميت زيادي پيدا مي‌كند چراكه خوابيدن به روش غلط مي‌تواند منجر به افزايش كمردرد مادر و آسيب رساندن به جنين شود. بهترين شيوه خوابيدن در اين دوران خوابيدن به پهلوي سمت چپ است.

برقراري رابطه جنسي

در دوران بارداري برقراري رابطه جنسي براي جنين و مادر خطرناك نيست. با اين حال در برخي موارد به دليل شرايط جسماني ممكن است پزشك انجام اين كار را منع كرده باشد. در مجموع در شرايط عادي با رعايت نكات و پوزيشن‌هاي مناسب دوران بارداري مي‌توان از برقراري رابطه جنسي در هفته بيستم بارداري لذت برد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره كودك از طريق شماره 02166419012 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

 

 

سوالات متداول

در هفته بيستم بارداري از خوردن چه غذاهايي بايد پرهيز شود؟

به طور كلي در تمام دوران بارداري بهتر است از خوردن غذاهاي پرچرب و به اصطلاح فست فودي پرهيز شود چراكه باعث چاقي و افزايش وزن كاذب مي‌شوند. به جاي خوردن اين قبيل‌ غذاها مي‌توانيد از مواد سرشار از فيبر و مواد غذايي حاوي ويتامين B استفاده كنيد.

منبع: هفته بيستم بارداري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: هفته بيستم بارداري،
موضوع:
[ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۱۲:۲۱:۱۸ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی