نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

انجام معاينات عمومي پيش از بارداري نقش حياتي در سلامت مادر و جنين در طول دوره بارداري خواهد داشت. با توجه به اينكه پزشك با انجام اين معاينات وضعيت سلامت مادر را مي‌سنجد و آمادگي رحم او را براي باروري مورد بررسي قرار مي‌دهد، انجام اين معاينات قبل از بارداري حائز اهميت مي‌باشند. در اين مطلب با انواع معاينات عمومي پيش از بارداري آشنا مي‌شويد و نكات مهمي را در اين مورد فرا خواهيد گرفت. پس براي كسب اطلاعات بيشتر تا انتهاي مطلب همراه ما باشيد.

منبع: معاينات عمومي پيش از بارداري

اهميت انجام معاينات عمومي پيش از بارداري

انجام معاينات عمومي قبل از بارداري بدين جهت مهم است كه درصد شانس زنان را براي داشتن دوران بارداري راحت افزايش مي‌دهد و خطر ابتلا به بيماري‌هاي احتمالي را تا حد زيادي كاهش مي‌دهد. با انجام معاينات عمومي پيش از بارداري، مادران مي‌توانند با كسب راهنمايي‌هاي لازم عادت‌هاي رفتاري خود را كه به جنين آسيب مي‌رساند ترك كنند. به طور مثال مصرف دخانيات از جمله سيگار آسيب‌هاي زيادي به سلامت مادر و جنين در طول دوران بارداري وارد مي سازد كه به واسطه معاينات عمومي پيش از ازدواج مي‌توان با كسب راهنمايي‌هاي لازم از يك متخصص آن را ترك كرد. براي آشنايي با اقدامات قبل از بارداري كليك كنيد.

 

بهترين زمان براي انجام معاينات عمومي پيش از بارداري

چند ماه قبل از بارداري بايد به پزشك مراجعه كرد ؟ پزشكان معتقدند بهترين زمان براي انجام معاينات عمومي پيش از بارداري، 6 ماه قبل از آغاز بارداري است و بهتر است در اين دوره زماني، معاينات انجام گيرد و پرونده سلامت براي مادر تشكيل شود. در نتيجه وقتي تصميم به بچه‌دار شدن گرفتيد لازم است تا 6 ماه دست نگه داريد و در اين فاصله اقدامات لازم براي ايجاد آمادگي بدني و رواني را انجام دهيد. براي آشنايي با نحوه برنامه ريزي براي بچه دار شدن كليك كنيد.

 

معاينات عمومي پيش از بارداري | تشكيل پرونده سلامت براي مادر

با اولين مراجعه مادر به پزشك به منظور معاينات عمومي پيش از بارداري، پرونده‌اي براي وي تشكيل مي‌شود كه اطلاعاتي شامل مشخصات فردي، سابقه بيماري‌هاي ژنتيكي، سابقه مصرف دارو، الكل و همچنين رابطه خويشاوندي زن و شوهر را در برمي‌گيرد. از ديگر اطلاعاتي كه مي‌بايست در پرونده سلامت درج شود مي‌توان به سابقه بارداري، سقط جنين و نظم چرخه قاعدگي اشاره كرد. براي آشنايي با فوايد آزمايش ژنتيك كليك كنيد.

 

معاينات فيزيكي قبل از بارداري

به منظور انجام معاينات فيزيكي پيش از بارداري بايد موارد زير توسط پزشك مورد بررسي قرار گيرد.

  • اندازه گيري وزن، قد، شاخص توده بدني و چربي‌هاي اضافي بدن
  • معاينه واژن و اطمينان يافتن از عدم بيماري‌هايي نظير سرطان دهانه رحم
  • بررسي حساسيت‌هاي ناحيه تناسلي و مشكلات احتمالي كه ممكن است با شروع بارداري رخ دهد.
  • معاينه لگن و آمادگي آن براي باروري
  • معاينه غده تيروئيد
  • اندازه گيري ميزان زردي بدن به واسطه معاينه چشم
  • اندازه گيري طحال و كبد با معاينه شكم
  • معاينه پستان و اطمينان از نبود غده و توده
  • بررسي صداي ضربان قلب و ريه ها براي اطمينان از سلامت كامل
  • معاينه پستان و بررسي احتمال وجود توده يا ترشح غير طبيعي در سينه ها

 

معاينات عمومي پيش از بارداري شامل چه آزمايش‌هايي مي‌باشد؟

معمولاً پزشكان متخصص زنان و زايمان روش‌هاي متفاوتي را براي انجام معاينات عمومي پيش از بارداري مورد استفاده قرار مي‌دهند. ما در ادامه مهم‌ترين آزمايش‌هايي كه پيش از بارداري توصيه مي‌شود را معرفي كرده‌ايم:

1- انجام آزمايش خون در معاينات پيش از بارداري

انجام آزمايش خون به منظور تعيين تعداد هموگلوبين خون بسيار مهم و حياتي است. نتيجه آزمايش خون هم چنين ميزان گلبول‌هاي سفيد را نشان مي‌دهد و سطح مقاومت در برابر بيماري‌هايي نظير سرخجه و آبله مرغان را تعيين مي‌كند.

2- آزمايش قند خون

يكي از مهم ترين معاينات عمومي پيش از بارداري آزمايش قند خون است. با انجام اين آزمايش احتمال بيماري ديابت در مادر ارزيابي مي‌شود. از آنجايي كه ديابت دوران حاملگي يك امر معمول و رايج مي‌باشد اگر مادر قبل از بارداري نيز دچار قند خون باشد وضعيت سلامت وي به خطر خواهد افتاد. در اين شرايط لازم است قبل از بارداري مادر براي كاهش قند خون تحت درمان قرار بگيرد.

3- آزمايش غده تيروئيد در معاينات پيش از بارداري

به دليل اينكه مشكلات غده تيروئيد مي‌تواند دوران بارداري را به شدت تحت تأثير قرار دهد و پيامدهاي نامطلوبي بر سلامت مادر و جنين داشته باشد، تمامي متخصصين زنان و زايمان بر انجام اين آزمايش اتفاق نظر دارند. كم كاري يا پركاري تيروئيد مي‌تواند در مسائلي نظير تغيير وزن و خلق و خوي شما تأثير بسزايي بگذارد.

4- واكسيناسيون

به جهت اينكه در دوران بارداري محدوديت در مصرف دارو و تزريق واكسن وجود دارد، مادراني كه تصميم جدي به باردار شدن گرفته‌اند بايد با تجويز پزشك قبل از بارداري واكسن‌هاي خاصي را تزريق كنند و بدن خود را عليه بيماري‌هاي احتمالي ايمن سازند. از جمله واكسن‌هاي تزريقي كه به سلامت بيشتر بدن كمك مي‌كند؛ واكسن آنفولانزا، واكسن هپاتيت B، واكسن سرخجه مي‌باشد. متخصصين طي معاينات عمومي قبل از بارداري به شما تمامي اقدامات لازم در اين زمينه را خواهند گفت.

5- آزمايش ادرار

با انجام اين آزمايش، چنانچه مادر دچار عفونت‌هاي مجاري ادراري باشد مورد درمان قرار مي‌گيرد و پس از برطرف شدن عفونت امكان بارداري ممكن خواهد بود. ضرورت انجام اين آزمايش بخاطر اين است كه وجود عفونت‌هاي ادراري مي‌تواند موجب سقط جنين شود.

بيشتر بخوانيد: مراقبت هاي قبل از بارداري

6- بررسي گروه خوني در آزمايشات عمومي پيش از بارداري

طي اين آزمايشات RH خون مادر مشخص مي‌شود. علاوه بر تكميل شدن پرونده سلامت مادر، نتيجه اين آزمايش تعيين مي‌كند كه براي مادراني كه RH منفي دارند، اقدامات لازم جهت جلوگيري از اختلال خوني مادر و جنين صورت بگيرد.

چك كردن سابقه واكسيناسيون هاي مادر پيش از بارداري

براي به دنيا آوردن فرزندي سالم تا حد امكان بايد جلوي ابتلاي مادر به بيماري هايي كه به جنين آسيب مي‌رساند را گرفت. به مادراني كه قصد بارداري دارند، تزريق واكسن هاي سرخجه، آبله مرغان، ديفتري و كزاز، آنفلوانزا و هپاتيت B توصيه مي‌شود.

در صورتي كه قصد سفر به خارج از كشور و مكان خاصي را داريد، حتما به معالج خود اين موضوع را اطلاع دهيد، تا براي پيشگيري از بيماري هاي خاص اقدامات لازم براي حفظ سلامت مادر و جنين صورت بگيرد.

سخن آخر

علاوه بر اينكه در معاينات عمومي قبل از بارداري بايد در مورد آمادگي جسمي و بدني براي بچه‌دار شدن توجه كنيد، ارزيابي وضعيت آمادگي رواني نيز از اهميت بسزايي برخوردار است. در همين راستا لازم است كه از يك روانشناس كمك گرفته و يك ارزيابي كلي از سلامت روان خود انجام دهيد.

مراجعه به روانشناس هم چنين مي‌تواند به شما كمك كند كه در مورد تغييرات خلق و خو در دوران بارداري و پس از زايمان آگاهي بيشتري داشته باشيد و بتوانيد اقدامات پيشگيرانه مناسبي جهت مبتلا نشدن به افسردگي دوران بارداري يا افسردگي پس از زايمان انجام دهيد. هرچقدر شما از روحيه بهتري برخوردار باشيد از همان دوران جنيني مي‌توانيد ارتباط عميق‌تر و سالم‌تري با فرزند خود برقرار نماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

 

سؤالات متداول

در زمان معاينه‌هاي عمومي پيش از بارداري، نمونه‌برداري از سلول‌هاي دهانه رحم به چه دليل ضرورت دارد؟

اين نمونه‌برداري از طريق تست پاپ اسمير به منظور اطمينان از عدم سرطان دهانه رحم انجام مي‌شود. در صورتي كه نتيجه نمونه برداري منفي باشد، مادران با اطمينان مي‌توانند اقدام به بارداري كنند.

چرا بايد داروهاي مصرفي قبل از شروع بارداري مورد بررسي پزشك قرار بگيرد؟

به دليل اينكه مصرف برخي قرص‌ها مي‌تواند بر بافت بدن مادر در دوران بارداري تأثيرات منفي بگذارد و سلامت جنين را به خطر بياندازد مي‌بايست توسط پزشك مورد بررسي قرار بگيرد.

منبع: معاينات عمومي پيش از بارداري

امتیاز:
بازدید:
[ ۲ مهر ۱۴۰۱ ] [ ۱۲:۳۴:۴۱ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی