نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

درس نخواندن بچه مخصوصا در سنين ابتدايي براي والدين دشواري زيادي ايجاد مي‌كند. چرا كه كودكان هنوز معناي مسئوليت را درك نكرده و والدين خود را در قبال تربيت آن‌ها مسئول مي‌دانند. براي حل مساله به اين نكته نيز توجه كنيد كه علت تاكيد شما بر درس خواندن چيست؟ تنها فايده درس خواندن براي كودك‌تان پيدا كردن شغل و جايگاهي در آينده نيست، بلكه كودك براي برقراري ارتباط و همين‌طور حل مسائل زندگي خود نياز دارد كه تجربيات مختلفي را ياد بگيرد. به همين خاطر مي‌توان گفت درس نخواندن بچه ازجمله مشكلاتي است كه بايد به آن توجه كافي داشته باشيد. اگر احساس مي‌كنيد به‌تنهايي نمي‌توانيد اين مشكل را حل كنيد بهتر است از يك مشاور متخصص در اين زمينه كمك بگيريد.

منبع: درس نخواندن بچه

درس نخواندن بچه

خيلي از بچه ها علاقه اي به درس‌خواندن ندارند و از آن فراري هستند. در اين موارد اصولا خانواده ها سعي دارند با سخت گيري و سرزنش بچه‌ها، آن‌ها را به سمت درس‌خواندن سوق دهند. اما اين روش اصلا درست است؟ والدين مي‌توانند با درك علت درس نخواندن بچه ها و استفاده از راهكارهايي كه در ادامه به آن ها اشاره مي‌كنيم، بچه ها را به‌درس علاقه مند سازند. پيشنهاد مي‌شود حتما مقاله روانشناسي كودكان ابتدايي را هم بخوانيد.

علت درس نخواندن بچه

بسياري از والدين با فرزندانشان به خصوص در دوره ابتدايي در مورد درس نخواندن او دچار مشكل هستند. عموما كودك ترجيح مي‌دهد به جاي درس‌خواندن، با هم سالان خود بازي كند، بازي‌هاي كامپيوتري انجام دهند يا تلويزيون ببيند. والدين اين كودكان با درك علت درس نخواندن بچه ها مي‌توانند راهكاري مناسب براي تشويق آن‌ها براي جلوگيري از درس نخواندن آن ها پيدا كنند. براي آشنايي با راه هاي مقابله با مشكلات دانش آموزان ابتدايي كليك كنيد.

مشكلات جسماني يا ناتواني‌هاي ذهني

پيش از اينكه به دنبال هر دليلي در رفتار فرزندتان براي درس نخواندن بگرديد، ابتدا از اين موضوع مطمئن شويد كه او دچار مشكل جسماني يا روحي خاصي نباشد. برخي مشكلات مانند ضعف در بينايي، شنوايي يا صحبت كردن و همين‌طور مشكلاتي مانند ناتواني‌هاي ذهني خفيف گاهي اوقات تا پيش از رسيدن كودك به سنين مدرسه قابل‌شناسايي نيستند. به همين خاطر بهتر است ابتدا با كمك گرفتن از يك روانشناس كودك و استفاده از تست هوش سطح توانايي‌هاي فرزندتان را بررسي كنيد.

درس نخواندن بچه و احتمال اختلالات عصبي-رشدي

اختلالات عصبي-رشدي مجموعه‌اي از مشكلات مانند بيش فعالي يا اختلالات يادگيري هستند كه از بدو تولد در كودك وجود دارند و به برخي نارسايي‌ها در شرايط مغزي مربوط هستند. اين اختلالات نيز ممكن است در فرايند تحصيل فرزند شما مشكل ايجاد كنند. اگر چنين مشكلاتي وجود داشته باشد، به‌راحتي مي‌توانيد با كمك گرفتن از متخصصين روانشناسي و درمان‌هاي لازم از شديدتر شدن مشكل فرزندتان جلوگيري كرده و به او براي بهبود شرايط كمك كنيد. به همين خاطر تشخيص اين دسته از مشكلات نيز موضوع ديگري است كه بايد به آن توجه كافي داشته باشيد.

تأخيرهاي رشدي

براي اينكه كودك بتواند به‌خوبي مطالب آموزشي را متوجه شود، بايد به سطح مشخصي از توانايي‌هاي ذهني رسيده باشد. تمركز كردن و بي‌توجهي به محرك‌هاي مزاحم، حجم مشخصي از حافظه، فهم كلام و دايره واژگان مناسب ازجمله اين توانايي‌ها هستند، بااين‌حال برخي كودكان با دلايل مختلفي به‌خصوص محيط نامناسب در اين توانايي‌ها ضعيف هستند و اين مي‌تواند درس خواندن را براي آن‌ها تبديل به كاري سخت يا پر از شكست كند و به همين خاطر آن‌ها از اين موضوع فرار مي‌كنند. در شرايطي كه فرزندتان دچار اين مشكلات باشد بايد با استفاده از يك برنامه دقيق و مشخص براي برطرف كردن ناتواني‌ها به وي كمك كنيد.

درس نخواندن بچه و بيماري‌هاي روحي

يكي از مهم‌ترين تأثيرات بيماري‌هاي روحي در كودكان اين است كه توانايي آن‌ها براي تحصيل كم مي‌شود. افسردگي و به‌خصوص اضطراب بيماري‌هايي هستند كه ممكن است در كودكان ديده شود. كمال‌گرايي والدين، ترس كودك از شكست خوردن، اضطراب جدايي و بسياري از مشكلات روحي ديگر مي‌توانند توانايي‌هاي تحصيلي كودك را تحت تأثير خود قرار دهند.

ناراحتي از شرايط تحصيل

گاهي اوقات نيز بي‌ميلي كودك نسبت به درس خواندن واكنشي است كه آن‌ها به يك شرايط آزاردهنده نشان مي‌دهند. بدرفتاري معلم يا همكلاسي‌ها، احساس اضطراب در مدرسه و يا هر شرايط منفي ديگري مي‌تواند مدرسه و درس خواندن را براي فرزندتان تبديل به موضوعي كند كه او دوست دارد از آن‌ها فرار كند.

درس نخواندن بچه و رفتار والدين

بزرگ‌ترها و به‌خصوص والدين الگوهايي هستند كه كودك بر اساس رفتار آن‌ها عمل مي‌كند. اگر شما يا خواهر و برادرهاي بزرگ‌تر كودك برخلاف گفته‌هايتان عادت‌هايي مثل درس خواندن يا مطالعه نداشته باشيد فرزندان شما نيز به اين مسائل توجهي نمي‌كنند.

بي‌نظمي در رفتار

شايع‌ترين دليل درس نخواندن بچه‌ها بي‌نظمي در رفتار است. بعضي از كودكان نمي‌توانند زمان‌هاي خود را مديريت كنند و بين كارهايي مثل درس خواندن، فعاليت‌هاي فوق‌برنامه و همين‌طور تفريح به‌درستي اولويت‌بندي نمي‌كنند. در اين شرايط شما مي‌بايست با استفاده از روش‌هاي مختلف به كودك كمك كنيد تا اين مشكلات را برطرف كند.

راهكارهاي مقابله اي با درس نخواندن بچه

1- دلايل را پيدا كنيد

در نخستين قدم دلايل درس نخواندن فرزندتان را پيدا كنيد و همان‌طور كه گفته شد در ابتدا از نبود بيماري‌هاي جسمي و رشدي مطمئن شويد. همچنين مي‌توانيد به روزهايي كه فرزندتان آسان‌تر سراغ درس‌هايش مي‌رود و روزهايي كه به‌سختي تكاليفش را انجام مي‌دهد توجه كنيد تا به اين نتيجه برسيد كه چه شرايطي خلقيات او را تحت تأثير قرار مي‌دهد.

2- اجازه بدهيد فرزندتان تصميم بگيرد

گاهي اوقات بي‌ميلي كودكان به درس خواندن به دليل جلب‌توجه والدين يا لجبازي با آن‌ها صورت مي‌گيرد. اين شرايط به‌خصوص زماني اتفاق مي‌افتد كه والدين با رفتارهاي اضطرابي دائماً درس خواندن فرزندشان را بررسي مي‌كنند. در اين حالت شما بدون اينكه متوجه باشيد استرس خود را به كودك منتقل مي‌كنيد. يكي از راهكارهايي كه در اين شرايط مي‌توانيد امتحان كنيد اين است كه به‌جاي بحث كردن با كودك به او اجازه دهيد خودش براي زمان مطالعه درس‌ها برنامه‌ريزي كند و همين‌طور هنگامي‌كه تكاليفش را انجام نمي‌دهد با پيامدهاي آن مواجه شود. از اين طريق شما بدون ايجاد درگيري با كودك دلايل اهميت توجه به تكاليفش را به وي نشان مي‌دهيد.

3- اوج انرژي فرزندتان را پيدا كنيد

هريك از ما سيستم ذهني و انرژي خاص خود را داريم. بعضي‌ها اوايل صبح و بعضي‌ها غروب انرژي بيشتري داريم. بعضي از كودكان مي‌بايست پيش از شروع بازي و تفريح تكاليف خود را تمام كنند، اما برخي ديگر پس از پايان تفريح با تمركز بيشتري به سراغ فعاليت‌ها مي‌روند. به همين خاطر يكي از دلايلي كه باعث درس نخواندن كودك مي‌شود اين است كه والدين اين زمان‌ها را نمي‌شناسند و سعي مي‌كنند كودك را با شرايط خودشان هماهنگ كنند. براي آشنايي با روش هاي افزايش تمركز در كودكان كليك كنيد.

4- انگيزه ايجاد كنيد

اگر مي‌خواهيد درس خواندن در فرزندتان تبديل به فعاليتي خودكار شود و او خود به اين موضوع علاقه‌مند باشد، ابتدا بايد با استفاده از انگيزه‌هاي بيروني كودك را به تحصيل تشويق كنيد، پس از مدتي خود فرايند درس خواندن و موفقيت‌هايي كه كودك در اين راه به دست مي‌آورد تبديل به انگيزه‌اي براي فعاليت تحصيلي او مي‌شوند. براي اينكه بتوانيد فرزندتان را به درس خواندن تشويق كنيد بهتر است رفتارهاي صحيح او را مورد تشويق قرار دهيد و همين‌طور به‌جاي تمركز بر انجام تمام و كمال كارها هرگونه پيشرفت فرزندتان را تشويق كنيد.

موضوعي كه در تشويق كودك بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه تشويق‌ها نبايد مانند باج دادن به كودك باشد. گاهي بيان يك جمله تحسين‌آميز، تعريف كردن از كودك در حضور بقيه و يا حتي تهيه غذاي موردعلاقه كودك نيز مي‌توانند به‌عنوان پاداش در نظر گرفته شوند.

5- استراحت در كنار فعاليت

بعضي مواقع از فرزندمان انتظار داريم بي‌وقفه تمام فعاليت‌هاي درسي‌اش را انجام دهد و استراحت كردن‌هاي او را دليلي بر درس نخواندن مي‌دانيم. روانشناسان معتقدند در ازاي هر نيم ساعت تا چهل‌وپنج دقيقه مطالعه كودك به يك‌ربع استراحت نياز دارد. البته اين زمان‌بندي مي‌تواند با توجه به توانايي‌هاي فرزندتان متفاوت باشد، اما آنچه اهميت دارد اين است كه بدانيد كودك مي‌بايست مابين زمان‌هايي كه درس مي‌خواند استراحت كند اين كار بهره‌وري وي براي ادامه مطالعه را نيز افزايش مي‌دهد.

6- الگوي مناسبي باشيد

فرزندان‌تان بيش از هر چيز از رفتارهاي شما الگوبرداري مي‌كنند. به همين خاطر اگر مي‌خواهيد آن‌ها چيزي را ياد بگيرند، بهتر است در درجه اول خودتان آن را انجام دهيد يا در رفتارتان نشان بدهيد كه براي آن ارزش قائل هستيد. اگر فرزندتان يك‌بار كتاب يا مجله‌اي را دست شما ببيند اثر تربيتي آن صدها برابر بيش از آن است كه شما او را براي درس خواندن نصيحت‌كنيد.

7- كمال‌گرا نباشيد

با خودتان به اين سؤال پاسخ دهيد كه آيا واقعاً فرزندتان درس نمي‌خواند يا اين انتظارات شماست كه كمي غيرمنطقي است؟ آيا شما به‌اندازه توانايي‌هاي كودك از او انتظار داريد و تلاش‌هايش را مي‌بينيد يا همواره از وضعيت درس خواندنش گلايه داريد؟ گاهي اوقات اضطراب والدين از اينكه مبادا ديگران راجع به آن‌ها يا فرزندشان قضاوت بدي داشته باشند و همين‌طور كمال‌گرايي‌ها و انتظارات نامعمول باعث مي‌شود بيش‌ازحد به فرزندتان سخت بگيريد و اين كار باعث بروز مشكلات بسياري ازجمله آسيب ديدن رابطه شما و كودك خواهد شد.

اهميت مشاوره درباره درس نخواندن بچه

موضوع تحصيل براي كودكان از آن دسته مسائلي است كه نبايد اهميت آن را فراموش كرده يا به حال خود رها كنيد. بسياري از مواقع درس نخواندن در سنين پايين باعث مي‌شود فرزندتان در برخي مهارت‌هاي پايه از همسالان خود عقب بيافتد و جبران كردن اين فاصله در آينده بسيار سخت خواهد بود.

علاوه بر اين گاهي خاطرات تلخ و ناراحتي‌هايي كه با درس خواندن پيوند مي‌خورند، باعث خواهد شد تا فرزندتان به‌طوركلي از اين موضوع گريزان شود به همين خاطر اگر احساس مي‌كنيد مشكل درس نخواندن فرزند شما جدي‌تر از آن شده كه بتوانيد از پس آن بربياييد، بهتر است از يك مشاور در اين زمينه كمك بگيريد. مشاورين با توجه به شناختي كه از اصول برنامه‌ريزي تحصيلي دارند و همين‌طور شناخت شخصيت و روحيات كودكان مي‌توانند براي برطرف كردن اين مشكل به شما كمك كنند. براي دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سؤالات متداول

چطور فرزندم را به درس خواندن تشويق كنم؟

تشويق كردن پيشرفت‌ها و زمان‌هايي كه فرزندتان درس مي‌خواند، اهميت دادن به استراحت و تفريح در كنار فعاليت و همين‌طور پرهيز از كمال‌گرايي ازجمله راهكارهايي هستند كه بهتر است امتحان كنيد.

چرا بعضي از بچه‌ها علاقه‌اي به درس خواندن ندارند؟

وجود مشكلات جسمي، روحي و يا عقب مانگي‌هاي رشدي در كنار موضوعاتي كه ممكن است در مدرسه باعث آزار آن‌ها شده باشد ازجمله دلايل بي‌علاقگي به درس خواندن هستند.

منبع: درس نخواندن بچه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: درس نخواندن بچه،
موضوع:
[ ۶ مهر ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۵۰:۳۸ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی