نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

آيا عطر زدن به كودك ضرر دارد؟ همه والدين دوست دارند بچه‌هاي تميز و خوشبو داشته باشند. برخي از مادران به خصوص آن‌هايي كه روي تميزي وسواس خاصي دارند، از عطر و مواد آرايشي بهداشتي براي كودكان خود استفاده مي‌‌كنند. كودكان هم كه آينه رفتار بزرگ‌‌تر‌ها هستند، دوست دارند عمل عطر زدن را مدام تقليد كنند. اما بايد بدانيد كه عطر براي كودكان با بزرگسال تفاوت دارد. عطر و ادكلن به سيستم تنفسي و پوستي بچه‌ها آسيب مي‌‌زند و همچنين ممكن است واكنش‌هاي آلرژيك را در كودكان به وجود بياورد. با آگاهي از مضرات عطر زدن به كودكان و راه‌هاي كاهش اين خطرات مي‌توانيد از آسيب ديدن فرزند خود پيشگيري نماييد. مشاوره كودك مي‌تواند در اين زمينه شما را ياري كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

منبع: عطر زدن به كودك

آيا عطر زدن به كودك خطرناك است؟

صراحتا پاسخ به اين سوال مثبت است. عطر زدن از جهات زيادي مي‌تواند براي كودكان خطرساز باشد. عطرهاي موجود در بازار از مواد شيميايي تهيه مي‌شوند. مواد شيمايي اثر بسيار بدي روي سيستم ايمني بدن كودكان مي‌گذارند و حتي در مواردي باعث آسيب‌هاي بسيار جدي مي‌شوند. به همين دليل متخصصان توصيه مي‌‌كنند از عطر و ادكلن براي كودكان خود استفاده نكنيد. در برخي از فروشگاه‌هاي كودكان عطرهايي با عنوان عطر مخصوص كودكان فروخته مي‌شود اما توجه داشته باشيد كه اين محصولات لزوم امن نيستند و ممكن است خطراتي را به دنبال داشته باشند.

بيشتر بخوانيد: تربيت كودك

عوارض عطر و ادكلن براي بچه‌ها

واكنش‌هاي آلرژيك: اگر كودك شما به بوي عطر آلرژي داشته باشد، بعد از زدن عطر دچار واكنش‌هاي آلرژيك مثل عطسه، سرفه، آبريزش چشم و آبريزش بيني مي‌‌شود.

حساسيت پوستي: معمولا عطر‌ها روي پوست لطيف و نازك كودكان ايجاد حساسيت مي‌‌كنند. با عطر زدن به كودك حتي ممكن است در شرايط عادي اين حساسيت مشخص نشود اما بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض نور، خارش، تاول و قرمزي براي پوست كودك پيش مي‌‌آيد.

حساسيت تنفسي: حساسيت تنفسي به عطر و ادكلن در كودكاني كه بسيار كوچك‌اند و كمتر از 2 سال سن دارند ديده مي‌‌شود. اين حساسيت گاهي مي‌‌تواند نشانه يك مشكل جدي مانند بيماري تنفسي باشد.

براي آشنايي با ساير اشتباهات تربيتي والدين كليك كنيد.

دلايل تمايل والدين براي عطر زدن به كودك

آيا تا به حال از خود پرسيده‌ايد كه چرا دوست داريد به فرزند كوچكتان عطر بزنيد؟ شايد دليل اين موضوع به وسواس شديد شما باز مي‌‌گردد؛ شما بايد تلاش كنيد كه اين وسواس را كنار بگذاريد چرا كه پژوهش‌ها نشان داده وسواس مادر آسيب‌هاي جدي در دوران رشد به كودك وارد مي‌‌كند.

همچنين ممكن است بوي مداوم و بد بدن كودك، شما را به عطر زدن به كودك وادار كند. بچه‌ها غدد عروقي ندارند و به همين دليل عرق نمي‌‌كنند. اگر متوجه شديد كه كودك شما به صورت غير طبيعي عرق مي‌‌كند احتمالا مشكلي وجود دارد. برخي بيماري‌هاي جسمي‌‌مانند مشكلات تيروئيد مي‌‌توانند سبب تعريق بيش از حد در كودكان شوند. در صورت مشاهده تعريق كودك به پزشك مراجعه نماييد.

 

كم خطر‌‌ترين راه استفاده از عطر براي كودكان

اگر فرزند شما كمتر از 2 سال سن دارد نبايد از هيچ گونه عطري براي او استفاده كنيد. نوزادان و كودكان زير 2 سال به بوي عطر و ادكلن واكنش جدي نشان مي‌‌دهند چرا كه در سن كم حساسيت به رايحه‌هاي خارجي بسيار بالاست. اما اگر كودك شما بالاي 5 سال سن دارد با رعايت برخي نكات مي‌‌توانيد عطر زدن را كم خطر‌‌ترانجام دهيد.

1. عطر را روي لباس بزنيد

عطر را هزگز مستقيم به پوست كودك نزنيد چرا كه سبب حساسيت‌هاي پوستي مي‌‌شود. حتي مستقيما به لباسي كه تن كودك است عطر نزنيد چون رايحه اوليه عطر، كودك را اذيت مي‌‌كند. روش درست اين است كه در اتاق خودتان و نه دراتاق كودك، كمي‌‌به لباس فرزندتان عطر بزنيد و پس از گذشت نيم ساعت تا يك ساعت لباس را تن كودك كنيد.

2. عطر زدن به كودك | استفاده از عطر مخصوص

از عطرهاي مخصوص كودكان استفاده كنيد. اين عطر‌ها حاوي مقدار كمتري مواد شيميايي هستند و آسيب كمتري به تنفس وارد مي‌‌كنند. البته در خريد اين نوع عطر‌ها بايد دقت داشته باشيد زيرا همانطور كه گفته شد فقط خواندن نوشته روي محصول كافي نيست. عطرهاي مخصوص كودكان بايد داراي استاندارد و برچسب معتبر باشند.

3. تعداد دفعات كم

سعي كنيد فقط يك بار در هفته به كودك خود عطر بزنيد. زماني هم كه به لباس كودك عطر مي‌زنيد، مقدار زيادي از عطر را مصرف نكنيد چرا كه خطرات آن بيشتر مي‌‌شود. مقدار كم عطر و در دفعات كم احتمال بروز مشكل و آسيب به كودك را كاهش مي‌دهد.

 

علاقه كودكان به بازي با عطر و ادكلن

حتما شما هم مي‌‌دانيد كه كودكان از تقليد رفتار‌هاي بزرگ‌‌تر‌ها لذت مي‌‌برند. عطر زدن هم يكي از همين رفتارهاست. كودك شما ممكن است به تقليد از خودتان اقدام به عطر زدن كند. كودكان حد و مرز استفاده از عطر را بلد نيستند و به همين خاطر وقتي شيشه عطر به دستشان مي‌‌آيد آن را روي خودشان خالي مي‌‌كنند. استفاده افراطي از عطر و ادكلن آن هم عطر و ادكلن‌هايي كه مخصوص به كودكان نيست آسيب‌هاي زيادي در پي خواهد داشت.

بسياري از كودكان به خصوص دختر‌ها به بازي كردن با عطر و ادكلن هم علاقه دارند. به راحتي هم نمي‌‌توان اين وسايل را از چشم آن‌ها پنهان كرد و يا از دستشان گرفت. به جاي عطر زدن به كودك براي حل اين مسئله يك شيشه عطر خالي را برداريد و آب درونش بريزيد. براي خوشبوتر شدن آن مي‌‌توانيد از كمي ‌‌گل سرخ هم استفاده كنيد. اين شيشه را به دست كودك بدهيد تا هرقدر مي‌‌خواهد با آن بازي كند. مطمئن باشيد فرزندتان كم كم از اين بازي خسته مي‌شود و آن را كنار مي‌‌گذارد. براي كسب اطلاعات در زمينه آموزش تربيت كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه عطر زدن به كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

آيا مي‌‌توان در حضور نوزاد كمي‌‌عطر استفاده كنيم؟

بهتر است اين كار را انجام ندهيد چرا كه تا يك ماهگي، بدن نوزاد به استشمام بوي عطر واكنش‌هاي شديدي نشان مي‌‌دهد. واكنش‌هاي آلرژيكي مانند سرفه، عطسه و آبريزش بيني.

چرا توصيه مي‌‌شود مادران شيرده از عطر استفاده نكنند؟

نوزادان از دوران جنيني به بوي بدن مادرانشان عادت دارند. وقتي شما از عطر و ادكلن هنگام شيردهي استفاده مي‌‌كنيد فرزند شما بوي تن‌تان را حس نمي‌‌كند و دچار نگراني مي‌‌شود. براي برقراري رابطه بهتر با نوزاد خود مي‌توانيد از مشاوره كودك كمك بگيريد.

منبع: عطر زدن به كودك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: عطر زدن به كودك،
موضوع:
[ ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ] [ ۰۲:۰۳:۳۱ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی