نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

غذاي كودك زير يك سال با توجه به اين كه هنوز معده كودك آمادگي هضم همه نوع خوراكي را ندارد، بايد مورد توجه مادر و ساير مراقبان قرار گيرد. علاوه بر نوع تغذيه، زمان غذا دادن نيز در كودكان زير يك سال تفاوت‌هايي دارد. كودك تا 6 ماهي فقط از شير مادر تغذيه مي‌كند اما با ورد به ماه ششم، كم كم آمادگي خوردن غذاهاي ساده و نرم را پيدا مي‌كنند. برنامه غذايي نوزادان و كودكان زير يكسال با بايدها و نبايدهاي غذايي همراه است. متاسفانه بسياري از مادران بدون توجه به اين نكات با دادن غذاهايي كه مناسب كودك زيريك سال نيست، موجبات مشكلاتي از جمله حساسيت‌هاي غذايي را ايجاد مي‌كنند.

منبع: غذاي كودك زير يك سال

غذاي كودك زير يك سال

غذاي كودك تا 2 ماهگي

در اين مدت زمان تنها غذاي مناسب براي كودك شير خشك يا شير مادر است، بايد دقت داشته باشيد به اندازه كافي به كودك شير بدهيد. مصرف بي اندازه شير توسط كودك، معده‌اش را ناراحت مي‌كند.

غذاي كودك زير يك سال | در 3 ماهگي

در اين مدت زمان نيز همچنان تنها غذاي‌مورد نياز كودك شير خشك و يا شير مادر است. تنها تفاوت آن با ماه قبل در تعداد دفعات خوردن شير است. معمولا در ماه سوم 5 تا 8 وعده شير خوردن كافي است. اين آخرين ماهي است كه كودك فقط شير مي‌خورد و در ماه‌هاي بعد شروع به خوردن مكمل‌هاي غذاي مي‌كند.

غذاي‌كودك در 4 ماهگي

به طور معمول كودكان از شش ماهگي شروع به خوردن غذاي كمكي مي‌كنند اما در برخي موارد به شرط اينكه كودك توانايي ثابت نگه داشتن گردن خود را داشته باشد مي‌توان از ماه چهارم شروع به دادن غذاي كمكي به كودك نمود. به دليل اينكه اين ماه اولين ماهي است كه كودك به جز شير مادر از غذاي كمكي استفاده مي‌كند، معده او بسيار حساس است و نبايد از مواد غذايي جامد استفاده كرد. براي آشنايي با نحوه شروع غذاي كمكي كليك كنيد.

غذاي كودك زير يك سال | در ماه پنجم

به منظور افزايش رشد قد و وزن كودك در اين ماه بهتر است شروع به درست كردن فرني و پوره نماييد. نكته حائز اهميت اين است كه چنانچه مصرف اين نوع غذاها در كودك حساسيت ايجاد كند بايد از پزشك متخصص كمك گرفت.

غذاي كودك در ماه ششم و هفتم

تا كنون كودك آب مورد نياز بدن خود را به واسطه شير مادر تامين مي كرد، اما حال وقت آن رسيده است كه در كنار خوردن شير مادر و غذاهاي كمكي مانند سوپ و فرني با آرد برنج، از آب جوشيده سرد شده استفاده نمايد.

وقت آن رسيده است كه به غذاي‌كودك كمي چاشني اضافه كنيد و مزه غذا را براي آنها كمي خوشايندتر نماييد. مي‌توانيد به سوپ كودك، آب ماهيچه اضافه كنيد تا طعم غذاي خوشمزه را تجربه كند. براي آشنايي با ساير مراقبت‌هاي لازم در ارتباط با تغذيه نوزاد تا شش ماهگي كليك كنيد.

غذاي كودك زير يك سال | در هشت ماهگي

بهترين زمان براي اضافه كردن تخم مرغ و تكه‌هاي گوشت به برنامه غذايي كودك ماه هشتم تولد او است. در اين ماه معده كودك ظرفيت هضم اين نوع غذاها را پيدا مي‌كند.

غذاي كودك در ماه نهم

در اين ماه كودك همچنان از شير مادر و مكمل‌هاي غذايي تغذيه مي‌كند. نكته مهم اين است كه كودك از اين زمان به بعد ياد مي‌گيرد كه خودش غذا را بردارد و در دهان بگذارد.

غذاي كودك زير يك سال | در ماه دهم

به دليل رشد چند دندان، كودك توانايي جويدن برخي غذاهاي سفت را پيدا مي‌كند اما بايد كاملا مواظب بود كه دچار خفگي نشود. مي‌توان هسته ميوه‌ها را بيرون آورد و آن‎‌ها را به كودك بدهيد تا بخورند.

غذاي كودك در ماه يازده و دوازدهم

زمان آن فرا رسيده است كه كودك روزهاي پاياني تغذيه از شير مادر را سپري كند و كم كم براي هميشه با آن خداحافظي نمايد. ديگر نيازي نيست كودك غذاهاي ساده و معمولي چون فرني و غذاهاي سبك بي مزه را بخورد. به منظور تغذيه سالم كودك، خوردن غذاهايي چون حليم، خرما، نان، پنير و گردو نرم شده توصيه مي‌شود.

بيشتر بخوانيد: نيازهاي اوليه كودكان

 

ممنوعيت هاي مربوط به غذاي كودك زير يك سال

نمك

يكي از ممنوعيت‌هاي غذايي نوزاد، مصرف نمك مي‌باشد. براي حفظ سلامت كودك بايد از ريختن نمك در غذاي او جلوگيري كرد. براي اينكه كمي طعم خوشمزه پيدا كنيد كافي است از برخي گياهان معطر و يا كره بي نمك استفاده كنيد.

تخم مرغ

اگر چه تخم مرغ حاوي پروتين بسيار زيادي است اما مصرف آن توسط كودك زير شش ماه توصيه نمي‌شود. هر چند در شش ماه دوم نيز بايد نسبت به پخت كامل آن بسيار محتاط باشيد. زيرا احتمال ابتلا به سالمونلات به واسطه مصرف تخم مرغ در سن زيريك سالگي بالاست.

عسل

عسل، ماده غذايي بسيار مفيد و لذت بخشي است كه حاوي مواد مقوي مي‌باشد. اما به دليل اينكه باكتري‌هاي بوتوليسم در آن وجود دارد بايد از وعده غذايي كودكان زير يكسال حذف شود. اين باكتري ناشي از فرايند ساخت عسل توسط زنبور به وجود مي‌آيد.

آجيل

آجيل‌ها سفت هستند و جويدن آنها نيازمند دندان‌هاي تيز مي‌باشد. كودكان زير يك‌سال به دليل اينكه فاقد دندان زيادي هستند نمي‌توانند آن‌ها را خوب بجوند و خطر خفگي در كمين آن‌هاست.

شكر

اگر چه دندان‌هاي نوزادان زير يكسال كاملا رشد نكرده ولي به اين به معناي عدم خراب نشدن لثه نيست. به واسطه مصرف شكر، ممكن است لثه كوك آسيب ببيند.

براي آشنايي با بهترين تغذيه كودك 6 تا 12 ماهه كليك كنيد.

رژيم غذايي مناسب كودكان زير يكسال

  • مخلوط كردن روزانه 15 قطره آهن در آب جوشيده شده در بازيابي انرژي كودك و رشد او بسيار لازم و ضروري است.
  • كودك زير يكسال مي‌بايست علاوه بر شير مادر، 5 وعده غذاي كمكي نيز مصرف كند.
  • بهتر است در وعده‌هاي غذايي نوزادان زير يكسال، مقدار كمي روغن مايع و يا كره آب شده استفاده نماييد.
  • مصرف سوپ جوانه گندم و يا جوانه ماش به رشد بيشتر نوزادان كمك مي‌كند.
  • تركيب شير، ارد برنج و كره، ماده غذايي بسيار مفيدي را مي‌سازد كه باعث افزايش انرژي كودك مي‌گردد.
  • چنانچه نوزاد كاهش وزن داشت و لاغر به نظر مي‌رسد ، بهتر است استفاده از حبوبات در وعده غذايش را به تعويق بياندازيد و تقريبا بعد از 10 ماهگي از حبوبات در برنامه غذايي نوزاد استفاده كنيد.
  • استفاده از قلم گاو در برنامه غذايي نوزاد به رشد استخوان‌هاي او كمك مي‌كند.
  • استفاده از آب مرغ و تهيه كته نرم در وعده غذاي كودك حائز اهميت است.
  • به منظور تهيه دسر براي نوزاد، مي‌توانيد دو عدد خرما را پوست كنده و در آب حل كنيد.

غذاهاي مقوي براي كودك زير يكسال

  • فرني
  • حريره بادام همراه با شير و نشاسته
  • حريره خرما با سرلاك گندم
  • حريره گردو و نشاسته

حساسيت هاي غذايي كودكان زير يك سال

نوزادان ممكن است نسبت به مصرف غذاهاي مختلف حساسيت نشان دهند. به طور مثال وقتي مي‌خواهيد غذاي جديدي به كودك شش ماهه بدهيد، بايد با فاصله زماني 7 روز اقدام به اين كار نماييد. تركيب غذاهاي مختلف معده نوزاد را حساس كرده و عوارضي چون استفراغ، اسهال، خس خس سينه و علائم پوستي را به دنبال دارد. در صورتي كه با خوردن غذاي خاصي توسط كودك، اين علائم مشاهده شود، بايد به صورت موقت از مصرف آن اجتناب كرد و در دوره ديگري مصرف آن غذا را امتحان نمود. معمولا غذاهايي كه بيشترين حساسيت را ايجاد مي كنند ، به شرح زير مي باشند. براي كسب اطلاعات بيشتر درباره غذاهاي حساسيت زا براي كودكان كليك كنيد.

  • سفيده تخم مرغ
  • شكلات
  • شير گاو
  • مغزها و آجيل

 

براي دريافت مشاوره در زمينه غذاي كودك زير يك سال مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

در صورتي كه تعداد دفعات تغذيه كودك همراه با مصرف شير مادر افزايش پيدا كند اما تغييري در وزن كودك مشاهده نشود، چه بايد كرد؟

افزودن شير خشك به وعده غذايي كودكاني كه با وجود مصرف شير مادر و وعده‌هاي غذايي به وزن مناسب نرسيده‌اند، مفيد و نتيجه بخش است.

آيا مي‌توان در برنامه غذايي كودك زير يك سال آب ميوه اضافه نمود؟

آب ميوه‌هاي صنعتي به دليل داشتن مواد نگهدارنده و اسانس‌هاي رنگي براي سلامت كودك مضر هستند. بهتر است ميوه‌هاي طبيعي را با پشت قاشق له كرده و به كودك بدهيد.

منبع: غذاي كودك زير يك سال

امتیاز:
بازدید:
برچسب: غذاي كودك زير يك سال،
موضوع:
[ ۲۷ مهر ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۳۳:۵۸ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی