نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

خشك شدن شير مادر يكي از مراحل طبيعي است كه هر مادري به آن خواهد رسيد. فرزند شما به طور ميانگين در حدود دو سال به تغذيه با شير شما نياز دارد. پس از اين مدت او غذا خوردن را شروع مي‌كند؛ و اين به معناي آن است كه ديگر نيازي به شير مادر نيست. به همين خاطر بدن شما نيز بايد با اين تغيير جديد هماهنگ بشود. اما اين موضوع مي‌تواند براي بعضي از خانم‌ها كمي دردناك و آزاردهنده باشد. به‌علاوه خانم‌هايي نيز هستند كه از خشك‌ شدن شيرشان آن هم قبل از رسيدن فرزند به دوسالگي نگران هستند. به عبارتي مي‌توان گفت اينكه شما در طي دو سال شير داشته باشيد و سپس فرايند خشك‌ شدن شير مادر را به‌راحتي پشت سر بگذاريد بسيار مهم است. به همين خاطر در اين مطلب سعي مي‌كنيم تا راجع به هر دو دسته نگراني‌ها كمي بيشتر صحبت كنيم.

منبع: خشك شدن شير مادر | علل تا راهكارهايي براي جلوگيري

خشك شدن شير مادر

اگر ماه‌هاي آخر بارداري را پشت سر مي‌گذاريد احتمالاً متوجه اين شده‌ايد كه سينه‌هايتان سنگين‌تر از قبل شده‌اند؛ و شايد با لمس سينه‌ها كمي شير از آنها خارج شود. اين به معناي آن است كه بدنتان در حال آماده‌شدن براي شرايط جديد است. اما توليد شير به‌اندازه كافي براي سير كردن فرزندتان دقيقاً پس از زايمان شروع مي‌شود. خروج جفت از بدن مادر اين پيام را به مغز مي‌رساند كه وقت ترشح بيشتر شير است.

از اين زمان به بعد بدن با ترشح هورموني به نام پرولاكتين به توليد شير كافي در سينه‌ها كمك مي‌كند. هرچقدر كه شما از طريق شيردادن به نوزاد يا دوشيدن، شير توليد شده را خارج كنيد بدن تلاش بيشتري براي توليد شير مي‌كند. اما اگر مدتي شير در سينه‌ها باقي بماند و آن را به هر شكلي خارج نكنيد اين پيام به مغز مي‌رسد كه ديگر نيازي به توليد شير نيست. در اين هنگام هورمون مهاركننده پرولاكتين ترشح مي‌شود. و اين به معناي خشك‌ شدن شير مادر خواهد بود.

خشك‌ شدن شير مادر و از شير گرفتن نوزاد

طبيعي‌ترين حالت براي خشك‌ شدن شير مادر زماني است كه فرزند شما به دوسالگي رسيده باشد. اما اين كار براي بعضي از مادران با احساس درد و ناراحتي در سينه‌ها همراه است. بهترين راه براي كم‌كردن احساس ناراحتي اين است كه نوزاد را به‌تدريج از شير بگيريد. براي اين كار ابتدا يك وعده از تعداد دفعاتي كه به فرزندتان شير مي‌دهيد كم كنيد. براي مثال اگر فرزندتان پنج وعده در روز شير مي‌خورد آن را به چهار وعده برسانيد. براي چند روز فرزندتان را چهار وعده با شير تغذيه كنيد. تا جايي كه احساس كنيد توليد شير در سينه‌هايتان كمتر شده است. وقتي به اين احساس رسيديد يك وعده ديگر نيز كم كنيد؛ و از اين به بعد سه وعده در روز به فرزندتان شير بدهيد. اين كار را تا جايي تكرار كنيد كه نياز كودك شما به شير مادر قطع شود.

راهكارهايي براي خشك‌ شدن شير مادر

همان‌طور كه گفتيم خشك‌ شدن شير مادر گاهي اوقات و براي بعضي از مادران موضوع دردناكي است. براي اينكه بتوانيد اين مرحله را راحت‌تر بگذرانيد مي‌توانيد از راهكارهاي زير استفاده كنيد.

استفاده از دم‌نوش‌هاي طبيعي

داروهاي گياهي يكي از بهترين و كم‌خطرترين راهكارها براي كاهش توليد شير مادر هستند. يكي از اين دم‌نوش‌ها كه تأثير بسياري در خشك‌ شدن شير مادر دارد مريم‌گلي است. مريم‌گلي داراي مقداري استروژن طبيعي است. اين هورمون به بدن شما كمك مي‌كند تا فرايند توليد شير را سريع‌تر كاهش دهد. براي استفاده از مريم‌گلي، يك قاشق آن را در يك فنجان آب گرم بريزيد؛ و اجازه دهيد براي مدتي در حدود 15 دقيقه دم بكشد.

داروهاي جلوگيري از بارداري

استروژن و پروژسترون دو هورمون در بدن زنان هستند. در طول دوراني كه به فرزندتان شير مي‌دهيد ميزان پروژسترون در بدن افزايش پيدا مي‌كند. استروژن نيز همان‌طور كه راجع به مريم‌گلي گفتيم كاهش خواهد داشت. زيرا اين هورمون باعث كاهش در سطح توليد شير مادر مي‌شود. به همين خاطر يكي از راهكارها براي خشك‌ شدن شير مادر اين است كه از داروهاي ضدبارداري حاوي استروژن استفاده كنيد. اما به اين نكته دقت داشته باشيد كه استفاده از هورمون‌ها حتماً مي‌بايست زير نظر پزشك انجام شود. در غير اين صورت ممكن است شما سلامت خود و حتي فرزندتان را به خطر بيندازيد.

داروهاي ضد گرفتگي يا ضد احتقان

داروهاي ضد گرفتگي يا احتقان همان‌هايي هستند كه در زمان سرماخوردگي استفاده مي‌شوند. اين داروها باعث خشكي مايعات و مخاط توليد شده در بدن مي‌شوند. به همين خاطر تأثير خوبي هم در كاهش توليد شير مادر دارند. اما درست همان‌طور كه راجع به قرص‌هاي ضدبارداري گفتيم براي استفاده از اين داروها حتماً بايد از يك متخصص كمك بگيريد.

از تحريك اين ناحيه خودداري كنيد

هر چيزي كه باعث تحريك بيشتر سينه‌هاي شما بشود مي‌تواند توليد شير را افزايش دهد. پس اگر به دنبال راهكاري براي كم‌كردن شير در سينه‌هايتان هستيد بهتر است تا جاي ممكن از تحريك سينه‌ها خودداري كنيد. كارهايي مثل دوش آب گرم، ماساژ دادن سينه‌ها و يا استفاده از سوتين‌هاي تنگ و چسبنده باعث افزايش توليد شير مي‌شود. به‌علاوه استفاده از سوتين‌هاي تنگ و سفت مي‌تواند خطر عفونت در سينه‌ها را نيز افزايش بدهد.

خشك‌ شدن ناگهاني شير مادر

خشك‌ شدن شير مادر هميشه هم چيزي نيست كه با ميل و اراده خودمان دنبال آن باشيم. گاهي اوقات اين موضوع ناگهاني و ناخواسته در بعضي از خانم‌ها پيش مي‌آيد و نگراني بسياري را به همراه خواهد داشت. به همين خاطر بايد دلايل اين موضوع را بشناسيم و راهكارهايي براي مبارزه با آن ياد بگيريم.

دلايل خشك‌ شدن ناگهاني شير مادر

  • مصرف بيش از حد كافئين
  • مصرف نوشيدني‌هاي الكلي
  • استرس و مشكلات روحي
  • استفاده از بعضي داروها

راهكارهايي براي جلوگيري از خشك‌ شدن ناگهاني شير مادر

پمپ شير از پستان

همان‌طور كه گفتيم هرچقدر شما دوشيدن شير از سينه را بيشتر كنيد اين پيام را به مغز مي‌فرستيد كه نياز به توليد شير، بيشتر است. در مقابل هرچقدر شيري كه در سينه‌هايتان است را خالي نكنيد فرايند خشك‌ شدن آن زودتر انجام مي‌شود. پس حتي اگر فرزندتان از شير شما نمي‌خورد يا شير سينه‌هايتان كم است بهتر است زير نظر يك متخصص برنامه‌اي براي تخليه كردن شير سينه‌هايتان داشته باشيد.

نوك سينه را شيرين كنيد

اگر فرزندتان از سينه شما شير نمي‌خورد اين موضوع مي‌تواند باعث خشك‌ شدن شير شود. يكي از راهكارها براي مبارزه با اين مسئله اين است كه نوك سينه را با خوراكي‌هايي مثل آب قند شيرين كنيد. اين كار باعث مي‌شود گرفتن سينه و خوردن شير براي كودك دلچسب‌تر باشد.

اهميت مشاوره روان‌شناسي

امروزه همه متخصصان روان‌شناسي اعتقاد دارند كه تغذيه براي نوزاد چيزي بيشتر از سير شدن و رفع نيازهاي فيزيولوژيك است. كودك از راه تغذيه شدن با مادر ارتباط برقرار مي‌كند؛ و به‌تدريج پيوند عاطفي بين آنها محكم‌تر مي‌شود. اين موضوع به كودك كمك مي‌كند تا باور كند كه دنيا جاي امني براي زندگي است. و هميشه كسي هست كه از او حمايت كند. اين، اولين و مهم‌ترين باوري است كه در ذهن هركدام از ما شكل مي‌گيرد. كساني كه نمي‌توانند با ديگران رابطه صميمانه برقرار كنند و يا هميشه بدبين و منفي‌نگر هستند احتمالاً در شكل‌دادن به اين باور مشكل دارند. به همين خاطر اينكه شما كودك خود را چطور تغذيه مي‌كنيد و چه زماني از شير مي‌گيريد موضوع بسيار مهمي است. پس بهتر است در كنار تمام برنامه‌هايي كه براي اين موضوع داريد مشاوره با روان‌شناس را نيز در برنامه خود قرار دهيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك و مادر مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سؤالات متداول

اگر شيردهي قطع شده باشد چقدر طول مي‌كشد تا وضعيت مادر به حالت اوليه برگردد؟

معمولاً در حدود هفت تا ده روز بعد از اينكه شيردهي را قطع مي‌كنيد هورمون‌هاي بدن شما به حالت عادي برمي‌گردند.

منبع: خشك شدن شير مادر | علل تا راهكارهايي براي جلوگيري

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۸ مهر ۱۴۰۱ ] [ ۰۲:۰۸:۰۵ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی