نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

اعتياد نوزادان به مواد مخدر از همان لحظه‌هاي آغازين تولد و به صورت ناخواسته شروع مي‌شود كه متاسفانه مسئله‌اي بسيار دردناك و نگران كننده است. بر اساس آمارهاي به دست آمده حدود ۱۰ درصد از معتادان جامعه را زنان تشكيل مي‌دهند كه اگر اين زنان باردار شوند اعتياد آنان از طريق بند ناف و جفت و به وسيله گردش خون به نوزادان انتقال مي‌يابد. درمان اعتياد نوزادان مسئله بسيار مهم و حساسي است چراكه ممكن است پيامدهاي جبران ناپذيري در آينده براي كودك ايجاد نمايد. براي درمان و كاهش آسيب‌هاي ناشي از اعتياد نوزادان بهتر است كه از يك مشاور با تجربه و متخصصين كمك بگيريد. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

منبع: اعتياد نوزادان | نوزاد معتاد را چگونه با كمترين اذيت ترك دهيم ؟

اعتياد نوزادان

مادران بايد به تمامي آنچه كه در بارداري مي‌خورند، مي نوشند و حتي استنشاق مي‌كنند، توجه داشته باشند. چرا كه تمامي اين مواد به واسطه بند ناف و جفت مي‌تواند به جنين برسد. در نتيجه اگر مادري اعتياد داشته باشد به احتمال خيلي زياد نوزاد بعد از تولد نيز به آن ماده اعتياد خواهد داشت. اما اين تنها آسيب وارده نيست؛ بلكه اعتياد نوزادان منجر به انواع آسيب هاي ذهني و جسمي خواهد شد كه در ادامه آن‌ها را بررسي خواهيم كرد.

تاثير مواد مخدر بر روي نوزاد

مواد مخدر در انواع و اقسام مختلفي يافت مي‌شود كه هر كدام از آن‌ها نيز پيامدها و عوارض متفاوتي را به دنبال دارند. در واقع شدت آسيب وارده به جنين به نوع مصرف مادر بستگي دارد. مواد مخدر علاوه بر اعتياد فرزند پس از تولد، ممكن است در دوران جنيني در روند رشد نوزاد نيز اختلالاتي را ايجاد نمايند.

متاسفانه بسياري از مادران به دليل عدم آگاهي از عواقب مصرف مواد مخدر و تاثير آن بر جنين، همچنان به مصرف آن ادامه مي‌دهند. در ادامه به برخي از تاثيرات مواد مخدر بر روي نوزاد پرداخته خواهد شد:

-كم وزني شديد هنگام تولد
-اختلال در عملكرد شناختي و تاخير در آن
-مشكلات و آسيب‌هاي رفتاري
-ايجاد اضطراب
-اختلال در برقراري روابط اجتماعي و حفظ آن
-مشكل در حفظ شغل
-افزايش احتمال گرايش فرد به مواد مخدر در بزرگسالي

بيشتر بخوانيد: خطرات بارداري

اعتياد نوزادان | عوارض مواد مخدر گوناگون بر روي نوزاد

اعتياد والدين مي‌تواند بر روي جنين تاثير گذار باشد و سهم مادر در اين زمينه بسيار بيشتر است. چرا كه اعتياد پدر مي‌تواند بر ميزان كيفيت رشد اسپرم اثر گذاشته و سقط جنين را به دنبال داشته باشد. اما ايجاد نقص مادرزادي و انتقال اعتياد از پدر به فرزند امكان پذير نيست. البته احتمال اعتياد نوزادان و فرزنداني كه از پدر معتاد متولد مي‌شوند در آينده به دليل الگو پذيري فرزند وجود دارد. در ادامه به عوارض هر كدام از مواد مخدر بر روي نوزاد پرداخته خواهد شد:

1. اعتياد به الكل

هر چه ميزان مصرف مادر به الكل بيشتر باشد، احتمال آسيب جنين نيز افزايش مي‌يابد. ناهنجاري جنين الكلي و يا FASD از مهم‌ترين عوارض مصرف الكل مي‌باشد كه علائم آن به شرح زير هستند:

-كوچك شدن غير طبيعي دور سر نوزاد
-پهن شدن استخوان گونه
-كندي در ياد گرفتن مهارت‌هاي حركتي
-مشكلات يادگيري در بزرگسالي
-ضعيف بودن حافظه و تمركز
-عدم توانايي در نگهداري دوست و شغل

2. اعتياد نوزادان | اعتياد به كوكائين

مصرف كوكائين در دوره بارداري، بر روي مسيرهاي دوپامين و سروتونين تاثير گذاشته و باعث تغييرات عصبي در درون رحم مي‌گردد. وزن كم و كاهش رشد جنين از ديگر عوارض مصرف كوكائين در دوران بارداري مي‌باشد. از جمله خطرات كوكائين در بزرگسالي مي‌توان به موارد زير اشاره نمود:

-احتمال خطر تشنج
-افسردگي
-اختلال اسكيزوفرني
-پاركينسون

3. تاثير هروئين بر روي نوزاد

تاثير در رفتار و تكامل شناختي، از عوارض مهم هروئين بر روي نوزاد مي‌باشد. بر اساس تحقيقات صورت گرفته تنها درصد كمي از كودكاني كه در نوزادي اعتياد را تجربه كرده‌اند، از تولد تا ۵ سالگي با مادر خود زندگي مي‌كنند. همچنين وزن كم و كوچك شدن دور سر از ديگر عوارض اين ماده مخدر محسوب مي‌شود. از عوارض بلند مدت هروئين مي‌توان موارد زير را نام برد:

-اختلال بيش فعالي
-داشتن ضريب هوشي بسيار پايين
-تضعيف حافظه

4. اعتياد نوزادان | تاثير كافئين، نيكوتين و ماريجوانا

مصرف كافئين در حد اعتدال نمي‌تواند مشكلي داشته باشد اما اگر اين ميزان از ۳۰۰ ميلي گرم فراتر رود، باعث كاهش وزن در نوزاد شده و نواقص قلبي را به دنبال خواهد داشت. همچنين مصرف سيگار ارتباط مستقيمي با سندروم مرگ ناگهاني نوزاد (SIDS) دارد. مصرف نيكوتين نيز در دوران بارداري ممكن است باعث اختلال در يادگيري شده و در آينده مشكلاتي نظير بيش فعالي و افزايش حالت اضطراب را براي فرد به دنبال داشته باشد.

براي مخدر ماري جوانا هنوز عوارض بلند مدتي ثبت نشده اما مصرف بيش از حد اين مخدر، وزن كم در زمان تولد و همچنين مشكلات رفتاري را براي فرزند به همراه دارد. لازم به ذكر است كه براي ترك ماري‌جوانا بايد به مشاور و روانشناس مراجعه نماييد. چراكه روانشناسان با ارائه خدمات حرفه‌اي روانپزشكي و روانشناسي شما را در پروسه ترك اعتياد ياري مي‌دهند.

بيشتر بخوانيد: عوارض اعتياد در بارداري

درمان اعتياد نوزادان

علائم خماري مواد مخدر پس از گذشت ۲۴ الي ۳۶ ساعت ظاهر مي‌شود اما علائم مصرف الكل پس از ۳ الي ۱۲ ساعت خود را نشان مي‌دهد. همچنين علائم خماري مهاركننده‌هايي كه براي بازجذب سروتونين مورد استفاده قرار مي‌گيرند پس از چند روز نمايان مي‌شوند.

اگر نوزاد شما به كمك‌هاي انجام شده واكنشي نشان ندهد و علائم خماري را از خود بروز دهد، بهتر است براي جلوگيري از تشنج، كاهش وزن و تب از شيوه دارودرماني كمك بگيريد. راهكارهاي زير براي افزايش آسايش نوزاد معتاد مي‌تواند مفيد باشد :

  1. كمك به راحتي نوزاد به شيوه‌هاي مختلف
  2. كاهش دادن ميزان نور و صدا
  3. قنداق كردن نوزاد
  4. تاب دادن نوزاد
  5. استفاده از دارودرماني جهت كم كردن نشانه‌هاي خماري

نكته مهم در درمان اعتياد نوزاد

پروسه ترك اعتياد مواد مخدر در نوزادان اعم از هرويين، ترياك، الكل و… بايد زير نظر پزشك متخصص باشد؛ پس هيچ وقت تصميم به ترك خودسرانه در منزل نگيريد. چرا كه اين كار ممكن است شرايط را از آنچه كه هست بدتر كند و پيامدهاي جبران ناپذيري را براي مادر و نوزاد به همراه داشته باشد.

ترك اعتياد به خصوص براي نوزادان بسيار سخت و زمان‌بر بوده و به بررسي‌هاي پزشكي نياز دارد. در واقع درمان اعتياد قبل از بارداري مي‌تواند بهترين گزينه براي ترك باشد تا جنين نيز از عوارض و پيامدهاي اعتياد در امان بماند. كمك گرفتن از تجربيات و راه حل‌هاي روانشناسان در اين زمينه مي‌تواند بسيار كمك كننده باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اعتياد نوزادان مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

آيا دارودرماني براي ترك اعتياد نوزاد مفيد است؟

بله در صورت تشخيص پزشك، دارودرماني مي‌تواند يكي از روش‌هاي تاثيرگذار در ترك اعتياد نوزاد باشد.

علائم اعتياد در نوزاد چند روز پس از تولد نمايان مي‌شود؟

علائم اعتياد چند ساعت پس از تولد يا ۱۳ روز پس از آن ظاهر مي‌شود.

منبع: اعتياد نوزادان | نوزاد معتاد را چگونه با كمترين اذيت ترك دهيم ؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ] [ ۱۲:۴۵:۴۳ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی