نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

بازي‌ فكري كودكان يك راهكار ساده و بسيار مفيد براي تقويت ذهن آنها در سنين مختلف است. به‌طوركلي بازي‌كردن يكي از نيازهاي اساسي براي رشد كودك در جنبه‌هاي مختلف شناختي، عاطفي، جسماني و اجتماعي است. بازي‌هاي فكري مي‌توانند عملكرد‌هاي ذهني و فكري كودكان را بهبود ببخشند؛ اين موضوع تا جايي اهميت دارد كه مي‌توان بسياري از مشكلات شناختي و فكري كودكان را با، بازي برطرف كرد. ازاين‌جهت آشنايي با انواع بازي فكري كودكان مي‌تواند براي والدين‌ اهميت بسياري داشته باشد. به همين خاطر ما در اين مطلب سعي مي‌كنيم تا بازي فكري كودكان را از ابعاد مختلف بررسي كنيم. به‌علاوه اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه كمك‌گرفتن از يك مشاور و دريافت مشاوره كودك براي انتخاب اختصاصي‌تر بازي‌هايي كه فرزند شما به آن نياز دارد مي‌تواند بسيار مفيد باشد.

منبع: بازي فكري كودكان

اهميت بازي‌ فكري كودكان

كودكان براي رشد در زمينه‌هاي مختلف و به‌خصوص توانايي‌هاي ذهني‌شان به بازي نياز دارند. تا جايي كه مي‌توان گفت كودك بسياري از مهارت‌هايش را از طريق بازي‌كردن ياد مي‌گيرد. بازي‌هاي فكري علاوه بر اين كه نقش سرگرمي دارند روي توانايي‌هاي شناختي و فكري كودك مثل حافظه و توجه تأثير مثبتي مي‌گذارند. بنابراين بازي‌هاي فكري چيزي بيشتر از يك بازي ساده هستند. هدف اصلي اين بازي‌ها اين است كه كودك در يك فضاي بدون استرس و نگراني و از طريق راه‌هايي كه برايش جذاب هستند مهارت‌هاي ذهني مختلف را ياد بگيرد. هرچه توانايي‌هاي فرزند شما بيشتر بشود به اين معني است كه او مهارت‌هاي بيشتري براي اداره كردن زندگي خود خواهد داشت. و به‌عبارت‌ديگر راحت‌تر از پس مشكلات برمي‌آيد. به همين خاطر است كه روان‌شناسان توصيه مي‌كنند در تربيت فرزندتان به نقش بازي‌ها توجه داشته باشيد. توصيه مي كنيم مقاله استعداديابي كودك را مطالعه نماييد.

دسته‌بندي بازي‌هاي فكري

بازي‌هاي فكري را مي‌توان به دو دسته بازي‌هاي سنتي و مدرن تقسيم كرد. بازي‌هاي سنتي عمدتاً به شكل اسباب‌بازي‌ها يا مداد كاغذي هستند. با پيشرفت تكنولوژي شكل جديدي از بازي‌هاي فكري به وجود آمده‌اند و تا حدودي جايگزين بازي‌هاي سنتي شده‌اند. زيرا اين بازي‌ها جذابيت بيشتري براي بچه‌ها دارند. به همين خاطر بسيار مهم است كه والدين با، بازي‌هاي مفيد براي كودكان آشنا باشند. بعضي از مهم‌ترين انواع بازي فكري كودكان عبارتند از:

بازي‌هاي سازه‌اي

از قديمي‌ترين بازي‌هاي فكري مي‌توان به بازي‌هاي سازه‌اي اشاره كرد. بازي‌هاي سازه‌اي از چند قطعه سازه در رنگ‌هاي مختلف تشكيل شده‌اند. كودكان باتوجه‌به خلاقيت خودشان مي‌توانند با اين سازه‌ها اشكال مختلفي را بسازند‌. تشخيص رنگ‌ها و شناسايي و به‌كاربردن قطعات مختلف براي ساختن يك سازه مي‌تواند باعث پيشرفت و افزايش خلاقيت كودك شود. توصيه مقاله بازي نكردن كودك را مطالعه نماييد.

پازل | بازي فكري كودكان

يكي از بازي‌هاي فكري كه تقريباً همه كودكان از آن لذت مي‌برند پازل است. پازل مي‌تواند بر مهارت‌هاي مختلفي مانند قدرت استدلال منطقي، تصويرسازي ذهني و هماهنگي چشم و دست كودك تأثير مثبتي داشته باشد.

ماز يا مارپيچ

بازي مارپيچ يا ماز براي كودكان جذابيت زيادي دارد؛ و مهارت‌هاي شناختي مختلفي را درگير مي‌كند. اين بازي يك فعاليت سودمند براي تقويت مغز به حساب مي‌آيد. بازي مارپيچ انواع مختلفي دارد و از ساده تا دشوار تقسيم‌بندي مي‌شوند. مارپيچ بر مهارت‌هاي ديداري، حركتي، حل مسئله، كنترل تكانشگري و… تأثير مي‌گذارد.

بازي با نقاشي | بازي فكري كودكان

يكي از بازي‌هايي كه نشان‌دهنده رشد شناختي و فكري كودك است نقاشي كردن كودك است. نقاشي كردن مي‌تواند به صورت انتخاب يك شكل يا نقاشي آزاد باشد. كودكان عمدتاً هيجانات و احساسات خود را در نقاشي كشيدن نشان مي‌دهند. به‌علاوه نقاشي مهارت‌هاي ديگري مثل خلاقيت و هماهنگي چشم و دست را نيز در كودك افزايش مي‌دهد. توصيه مي كنيم مقاله تفصير نقاشي كودك را مطالعه نماييد.

خميربازي

كودك به‌واسطه بازي با خمير مي‌تواند شكل‌هاي مختلفي ايجاد كند و هماهنگي چشم و دست، قدرت تخيل و تصويرسازي خود را تقويت كند.

بازي مارپله

بازي مارپله يكي ديگر از بازي‌هاي فكري است كه مهارت‌هاي مختلفي مانند تسلط بر مفاهيم اساسي و درك توالي اعداد را در كودكان تقويت مي‌كند.

بازي تشخيص صدا | بازي فكري كودكان

بازي تشخيص صدا از آن دسته بازي‌هايي است كه منجر به تقويت حافظه و توجه شنيداري، تمييز و تفاوت صداهاي مختلف مي‌شود. اسباب‌بازي‌هاي مختلفي براي انجام اين كار وجود دارد. در صورت در دسترس نبودن اين اسباب‌بازي‌ها مي‌توانيد خودتان صداي حيوانات يا چيزهاي مختلف را تقليد كنيد و سپس از كودكان بخواهيد صداها را حدس بزند. توصيه مي كنيم مقاله هوش كودك را مطالعه نماييد.

جورچين اشكال مختلف

جورچين اشكال از آن دسته اسباب‌بازي‌هايي است كه كمك مي‌كند كودك نسبت به ابعاد و اشكال مختلف شناخت پيدا كند. اين عملكرد يكي از نيازهاي تأثيرگذار رشد است. عمدتاً جورچين‌ها داراي اشكال هندسي هستند بااين‌حال جورچين‌هايي با شكل حيوانات، پرندگان و… وجود دارند. در اين بازي مهارت حل مسئله، تصميم‌گيري و درك فضايي كودك تقويت مي‌شود.

بازي‌هاي ديجيتالي

نسل جديدي از بازي‌هاي فكري شامل بازي‌هاي ديجيتال است كه عمدتاً جذابيت و دقت بيشتري نسبت به بازي‌هاي سنتي دارند. بااين‌حال بازي‌هاي ديجيتال در كنار فوايدي كه دارند اگر به طور مناسب از آن‌ها استفاده نشود مي‌توانند مشكلاتي را به همراه داشته باشند. از جمله بازي‌هاي فكري ديجيتال مي‌توان به نورولند، لوموسيتي، پيك، اوتيسمو و فيت برين اشاره كرد.

بهترين بازي‌هاي فكري براي كودكان

بازي دينگو

دينگو يكي از بازي‌هاي فكري مناسب براي كودكان است. در اين بازي تعدادي كارت وجود دارد كه روي هركدام مجموعه‌اي از تصاوير را مي‌بينيد. فرزند شما بايد بتواند زودتر از ساير رقبا تصوير اصلي را در ميان ساير تصاوير تشخيص بدهد. ديدن تصوير اصلي و به خاطر سپردن آن و در مرحله دوم تلاش براي پيداكردن آن باعث تقويت حافظه ديداري در كودك مي‌شود. جلوگيري از تكانشگري، تقويت قدرت تمركز و تقويت سرعت عمل از ديگر مزاياي اين بازي فكري هستند.

بازي چيدمان | بازي فكري كودكان

چيدمان يك بازي ساده اما داراي فوايد بسيار است. اين بازي از يك صفحه چوبي و تعدادي ميله به رنگ‌ها و اندازه‌هاي مختلف تشكيل شده است. شما مي‌توانيد از فرزندتان بخواهيد ميله‌هاي همرنگ را در يك رديف روي صفحه چوبي قرار دهد. يا از او بخواهيد ميله‌ها را به ترتيب از كوچك به بزرگ مرتب كند. شما مي‌توانيد هر دستورالعملي را براي اين بازي در نظر بگيريد. به همين خاطر است كه مي‌گوييم چيدمان يك بازي ساده اما بسيار مفيد است. اين بازي به درك رنگ‌ها، شباهت و تفاوت‌ها، توالي و ترتيب و همين‌طور تقويت هوش فضايي كودك كمك مي‌كند.

بازي شكلك

شكلك از آن دسته بازي‌هايي است كه توانايي‌هاي اجتماعي و هيجاني فرزند شما را تقويت مي‌كند. در اين بازي تعدادي كارت وجود دارد كه هركدام احساس مختلفي را نشان مي‌دهند. فرزند شما با ديدن هر كارت بايد بتواند حالت چهره شخصيت داخل كارت را در صورتش به وجود بياورد. اين بازي به كودك در شناخت احساسات و درك آنها بسيار كمك مي‌كند.

بازي دست‌چين

دست‌چين بازي فكري است كه از تعدادي كارت و ليوان رنگي تشكيل شده است. كودك بايد بتواند ليوان‌هاي رنگي را درست مطابق رنگي كه در داخل تصوير مي‌بيند كنار هم يا روي هم بچيند. اين كار باعث بالارفتن سرعت عمل، هماهنگي چشم و دست، تمركز و قدرت تشخيص كودك مي‌شود.

بازي فكري كودكان و اهميت مشاوره

همان‌طور كه گفتيم بازي‌ها نقش مهمي در رشد توانايي‌هاي فرزند شما دارند. به همين خاطر بهتر است در تربيت فرزندتان حتماً به بازي نيز توجه داشته باشيد. اما يك سؤال مهم اين است كه چه بازي‌هايي براي فرزند شما مناسب است. بهترين راه براي جواب دادن به اين سؤال اين است كه از يك روان‌شناس كودك كمك بگيريد. روان‌شناسان با استفاده از تخصص و ابزارهايي كه در اختيار دارند به‌خوبي توانايي‌هاي فرزند شما را بررسي مي‌كنند. سپس به شما اطلاع مي‌دهند كه بهتر است روي كدام توانايي‌هاي فرزندتان بيشتر كار كنيد؛ و همچنين بازي‌هاي مناسب براي تقويت اين مهارت را نيز به شما معرفي مي‌كنند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه نوزاد و كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سؤالات متداول

منظور از بازي فكري چيست؟

بازي‌هاي فكري به آن دسته از بازي‌ها گفته مي‌شود كه علاوه بر جنبه سرگرمي و لذت‌بخش بودن توانايي تقويت مهارت‌ها و عملكرد‌هاي مغز را داشته باشند.

بهترين بازي فكري براي كودكان كدام است؟

بهترين بازي فكري براي هر كودك باتوجه‌به سن و ميزان مهارت‌هاي او مشخص مي‌شود. به همين خاطر بهتر است براي پيداكردن بازي‌هاي مناسب براي فرزندتان از يك مشاور كودك كمك بگيريد.

منبع: بازي فكري كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بازي فكري كودكان،
موضوع:
[ ۷ آبان ۱۴۰۱ ] [ ۱۲:۱۶:۳۴ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی