نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

تغذيه كودك يك تا دو ساله چگونه بايد باشد؟ زماني كه كودكتان يك ساله شد مي‌تواند بيشتر غذاهاي بزرگسالان را در كنار شير مادر مصرف كند. والدين بايد در اين دوران حساس، غذاهايي با ارزش غذايي بالا و طعم مطلوب براي فرزند كوچك خود فراهم كنند چراكه معده كودك تا سن دو سالگي بسيار كوچك است بنابراين غذاهاي مصرفي بايد در عين كم حجم بودن، تمام مواد مورد نياز بدن او را فراهم كند. همچنين كودك در يك تا دو سالگي بايد سه وعده كامل غذا و دو ميان وعده در روز مصرف كند. توجه داشته باشيد كه در اين دوران شير طبيعي و مصرف آهن در رشد و سلامتي كودك اهميت بسيار زيادي دارد. همچنين با رعايت يكسري نكات رفتاري به راحتي مي‌توانيد به بهبود تغذيه و رشد فرزند خود كمك كنيد كه در ادامه به بررسي آن خواهيم پرداخت. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد فوايد شير مادر كليك كنيد.

منبع: تغذيه كودك يك تا دو ساله

ميزان و برنامه تغذيه براي كودك يك تا دو ساله

در اين سن بهتر است يك برنامه غذايي سالم و روزانه براي كودك خود فراهم كنيد. ايجاد برنامه غذايي براي كودك كمك مي‌كند تا عادت‌هاي غذايي از همان ابتداي خردسالي در او ايجاد شود. كودك در يك تا دو سالگي بايد سه وعده كامل غذا و دو ميان وعده در روز مصرف كند. انرژي مورد نياز بدن كودك 100 كيلوكالري به ازاي هر كيلوگرم وزن است. همچنين غذاي كودك بايد تنوع داشته باشد. بهترين برنامه غذايي براي كودك يك تا دو ساله بايد شامل كليه مواد مغذي، نشاسته‌اي، پروتئيني و چربي، به نسبت‌هاي متعادل و مقادير كافي از ويتامين‌ها و املاح باشد. براي اطلاع والدين يك نمونه از بهترين برنامه غذايي در زير آورده شده است. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد غذاي كمكي كودكان كليك كنيد.

صبحانه: نان (1 تا 2 تكه از نان‌هاي معمولي و سنتي) همراه با كره، مربا يا عسل، پنير كم نمك و چاي كم رنگ به علاوه يك گوجه فرنگي متوسط.

ميان وعده ظهر: يك تكه نان تست، كلوچه و يا بيسكوييت كه حاوي گندم سبوس دار است. به علاوه پنير خامه‌اي يا كره بادام زميني و يا يك تكه نان يا كيك خانگي به علاوه نصف يك موز.

نهار: ساندويچ قطعه قطعه با گوشت مرغ و يا گوشت بوقلمون و يا عدس پلو يا لوبيا پلو با يكي از انواع لوبياها مانند چيتي يا چشم بلبلي.

ميان وعده عصر: نصف فنجان ماست با دو عدد خرما.

شام: سبزي پلو با ماهي يا ماكاراني و سيب زميني پخته و يا 60 الي 90 گرم گوشت پخته شده است.

توجه داشته باشيد كه در تغذيه كودك يك تا دو ساله حداقل هفته‌اي يك بار جگر گوسفند يا جگر مرغ وجود داشته باشد چراكه اين دو ماده غذايي، پروتئين، بخشي از آهن و كل ويتامين A مورد نياز كودك را برآورده مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد غذاهاي سرشار از آهن كليك كنيد.

 

اهميت شير در رژيم غذايي كودك يك تا دو ساله

مصرف شير گاو براي كودكان تا زير يك سالگي توصيه نمي‌شود چراكه ممكن است براي معده‌اش سنگين باشد اما شير مهم‌ترين بخش تغذيه كودك 1 تا 2 ساله است. شير گاو به دليل دارا بودن مقدار زيادي كلسيم و ويتامين D در رشد استخوان‌ها و حفظ سلامتي كودك موثر است. همچنين شير كمك مي‌كند تا چربي لازم براي رشد مغز كودك زير دو سال فراهم شود. برخي از كودكان از مزه و بوي شير گاو خوششان نمي‌آيد چرا كه طعم آن‌را متفاوت از طعم شير مادر يا شير خشك مي‌بينند. مي‌توانيد در ابتدا شير گاو را با شير خشك و يا شير خودتان مخلوط كنيد و كم كم از يك سال و نيم به بعد شيرتان را حذف كنيد. براي اطلاع از نيازهاي اوليه و اساسي كودك كليك كنيد.

اهميت آهن در رژيم غذايي كودك يك تا دو ساله

بعد از 12 ماهگي اهميت مصرف مواد غذايي سرشار از آهن در كودك افزايش مي‌يابد. مواد غذايي از جمله گوشت، مرغ، ماهي، زرده تخم‌مرغ و سبزي‌هايي با برگ پهن و رنگ تيره بايد بيش از قبل در برنامه غذايي كودك 1 ساله گنجانده شود. مواد غذايي غني از آهن در اين سن رشد جسمي، رواني و رفتاري كودك را سرعت مي‌بخشد و از فقر آهن و كم خوني پيشگيري مي‌كند. مي‌توانيد از قطره‌هاي آهن تحت نظر پزشك براي كودك خود استفاده كنيد. همچنين استفاده از آب هويج، عسل و سبزيجات براي كودكان 1 ساله بسيار مفيد است.

نكات مهم تغذيه كودك 1 تا 2 سال

1. بعد از يك سالگي شير مادر همچنان منبع عمده تامين انرژي و مواد مورد نياز بدن كودك است. اما در اين سن شير مادر بايد بعد از صرف وعده‌هاي غذايي به كودك داده شود.

2. كودك بعد از يك سالگي از غذاهاي ديگر اعضاي خانواده استفاده كند اما همچنان بايد غذاها را به صورت له شده و نرم شده و برنج را به صورت كته در اختيار او قرار داد. در اين سن نيز مصرف قطره‌هاي مولتي ويتامين و آهن بايد ادامه داشته باشد.

3. كودكان در اين سن به دليل معده كوچكشان سريع سير مي‌شوند و از آن طرف چون تحرك و فعاليت زيادي دارند سريع گرسنه مي‌شوند. در نتيجه قرار دادن ميان وعده در برنامه غذايي كودك از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

4. اشتهاي كودك بعد از يك سالگي بسيار متغير مي‌شود. مثلا ممكن است زمان‌هايي بسيار كم اشتها باشد. در اين مواقع مادران بايد از اجبار و زور به فرزند خود خودداري كنند. اما توجه داشته باشيد در صورت طولاني مدت بودن كم اشتهايي كودكان و يا پرخوري بيش از حد با پزشك كودك مشورت كنيد.

5. در تغذيه كودك يك تا دو ساله بايد حواستان به ميزان نمكي كه به غذا اضافه مي‌كنيد باشد. سعي كنيد مصرف نمك را در غذاي كودك محدود كنيد. به اين صورت از همان كودكي به غذاي كم نمك عادت مي‌كند و در بزرگسالي نيز خطرات فشارخون بالا او را تهديد نمي‌كند.

نكات مهم رفتاري در تغذيه‌كودك 1 تا 2 سال

1. غذاهاي تكراري و يكنواخت سبب بي‌علاقگي كودك به غذا مي‌شود. استفاده از غذاهايي با رنگ‌هاي متفاوت و همچنين استفاده از ظرف غذاهايي با رنگ‌هاي خاص در اشتها و علاقه مندي كودك نسبت به غذا بسيار تاثير دارد. براي مثال مي‌توان براي تزئين غذاي كودك از سبزي‌هايي با برگ سبز و يا هويج و گوجه استفاده كرد يا مي‌توان غذاي كودك را به شكل حيوانات مختلف تزئين كرد.

2. سعي كنيد هر روز در ساعت مشخصي به كودك خود غذا دهيد. اين كار سبب تحريك اشتهاي او مي‌شود.

3. در زمان غذا به كودك زمان لازم را بدهيد. هرگز كودك را به خاطر غذا نخوردن دعوا نكنيد و به زور به او غذا ندهيد. عصبانيت و اجبار سبب مي‌شود كودك علاوه بر بيزاري نسبت به غذا، استرس و تنش نيز در او افزايش يابد.

4. خستگي در كودكان برعكس بزرگسالان سبب بي اشتهايي آنان مي‌شود. بنابراين سعي كنيد بعد از زمان استراحت به او غذا بدهيد. براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه نوزاد و كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

از آن جايي كه بين يك تا دوسالگي زمان دندان در آوردن كودك است، به چه نكاتي بايد در مورد تغذيه او توجه كرد؟

همزمان با رشد و زياد شدن دندان‌ها لازم است تا غلظت و سفتي غذاها نيز بيشتر شود تا به تقويت جويدن كودك كمك گردد. همچنين اگر هنگام دندان در آوردن كودك، از بي حسي‌هاي موضعي براي لثه استفاده مي‌كنيد، سعي كنيد كه زمان غذا خوردن كودك نباشد چون اين كار ماهيچه‌هاي گلو را بي حس كرده و كودك در بلع غذا دچار مشكل مي‌شود.

منبع: تغذيه كودك يك تا دو ساله

امتیاز:
بازدید:
[ ۸ آبان ۱۴۰۱ ] [ ۰۲:۰۲:۱۱ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی