نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

بد غذايي كودك يكي از مشكلاتي است كه دغدغه زيادي براي مادران ايجاد مي‌كند. سختي بچه‌داري و رسيدگي به ساير امور خانه داري از يك طرف، لجبازي و دردسرهاي غذا نخوردن‌هاي كودك از طرف ديگر شرايط را براي مادر يا مراقبان دشوار مي‌كند. اهميت تغذيه و رشد كودك موجب نگراني و بروز واكنش‌هايي مي‌گردد كه ممكن است موجب بدتر شدن اوضاع شود. اگر كودك‌تان دائم در وقت غذا موجب خشم و نگراني شما مي‌شود، حتما تا انتهاي مقاله با ما همراه باشيد، در صورت موثر نبودن اين مقاله مشاوره كودك دريافت كنيد.

منبع: بد غذايي كودك در سنين پايين

بد غذايي كودك | چرا كودك من بدغذا است؟

بعضي از بچه ها از همان دوران كودكي بدغذا هستند، يعني هر غذايي را نمي‌خورند و اشتهاي چنداني از خود نشان نمي‌دهند. در حقيقت آن‌ها سليقه غذايي محدودي دارند كه اين مسئله كار را براي مادر و ساير مراقبين دشوار مي‌سازد. عوامل زير از جمله مواردي هستند كه در بد غذا شدن كودك تاثير دارند.

1- علل پزشكي بد غذايي كودك

بيماري يا وجود مشكلات پزشكي اولين مسئله ايست كه هنگام مشاهده بد غذايي كودك بايد مورد توجه قرار بگيرد. چرا كه بسياري از بيماري‌هاي دوران كودكي با بي اشتهايي و بدغذايي خود را نشان مي‌دهند. از جمله رايج‌ترين مشكلاتي كه مي‌توانند با بدغذايي و بي‌اشتهايي بچه‌ها در ارتباط باشند بايد به رفلاكس معده و يبوست اشاره كرد. اگرچه رفلاكس در نوزادان بيشتر ديده مي‌شود، اما اين مشكل در برخي از بچه‌ها تا سال هاي بعد نيز ادامه پيدا مي‌كند.

در همين راستا از آنجايي كه كودكان قادر به توضيح درد و مشكل معده خود نيستند، اين مسئله را با بدغذايي و بي اشتهايي ابراز مي‌كنند. در نتيجه اگر مي‌بينيد فرزندتان تمايل چنداني به غذا خوردن از خود نشان نمي دهد پيش از هرچيزي در مورد نبود ناراحتي‌هاي جسماني اطمينان خاطر كسب كنيد و براي اينكار از يك متخصص كمك بگيريد. براي آشنايي با علل بي اشتهايي كودكان كليك كنيد.

2- علل روانشناختي و رفتاري

بد غذايي كودك در بسياري از موارد مي‌تواند علل روانشناختي داشته باشد. براي مثال كودكاني كه در زندگي تنش بالايي را تجربه مي‌كنند يا دچار اختلالاتي نظير افسردگي دوران كودكي هستند، اغلب علائمي نظير كاهش اشتها و مشكلات خواب را از خود بروز مي‌دهند.

هم‌چنين نكته حائز اهميت اينجاست كه بچه‌ها به مرور زمان درمي‌يابند كه والدين به غذا خوردن آن‌ها توجه مي‌كنند؛ در نتيجه ممكن است از آن به عنوان ابزار قدرت نمايي و كنترل‌گري استفاده كنند. براي مثال كودك با امتناع از غذا خوردن توجه بيشتري از جانب والدين دريافت مي‌كند و يا آن‌ها را وا مي‌دارد تا در برابر لجبازي‌هاي او تسليم شده و گوش به فرمان فرزند خود باشند. در اين شرايط براي اينكه بتوانيد كنترل اوضاع را به دست بگيريد و ارزيابي دقيقي از وضعيت روانشناختي فرزندتان به عمل بياوريد، بايد به يك روانشناس كودك و نوجوان مراجعه نماييد.

3- علل حسي

برخي از كودكان از نظر حسي، حساسيت بالايي نسبت به سايرين دارند. در واقع آن‌ها نسبت به بوها، مزه‌ها و ساير محرك‌هاي محيطي واكنش بيشتري نشان مي‌دهند. اين بچه‌ها از مزه‌هاي جديد استقبال نمي‌كنند. و هنگام به دهان‌بردن هر غذا به بافت، رنگ، طعم و بوي آن بيش از سايرين توجه مي‌كنند. همين مسئله باعث مي‌شود كه از هر غذايي خوششان نيايد و سليقه غذايي محدودي داشته باشند.

4- تغذيه مادر در دوران بارداري و شيردهي

نوع رژيم غذايي مادر در دوران شيردهي و بارداري مي‌تواند در ترجيحات غذايي كودك تاثير بگذارد. براي مثال تغذيه شما در طول شيردهي در طعم و بوي شيرتان تفاوت ايجاد مي‌كند و همين مسئله بر ذائقه فرزندتان تاثير مي‌گذارد. پس در اين زمان در رژيم غذايي خود گستره متنوعي از خوراكي‌ها را بگنجانيد. اينگونه علايق غذايي كودك بعدها نيز با خانواده يكسان خواهد بود. شما درباره هر كدام از اين مسائل، مي‌توانيدبا متخصصان كودك ني ني مايند براي دريافت مشاوره در مورد بد غذايي كودك تماس بگيريد.

مطالعه كنيد: نيازهاي اوليه و اساسي كودكان

روش هاي مقابله با بد غذايي كودك

براي آنكه بتوانيد عادت بدغذايي را از سر كودك بياندازيد توجه به برخي نكات مي‌تواند تا حد زيادي موثر باشد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترين آن‌ها اشاره كرده‌ايم.

1- از نبود مشكلات پزشكي اطمينان حاصل كنيد

قبل از هر راهكار روانشناختي، اطمينان حاصل نماييد كه فرزندتان دچار ناراحتي جسماني خاصي نيست. وجود برخي علائم پزشكي نظير تب، گلو درد و مشكلات گوارشي از جمله مسائلي هستند كه حتما بايد هنگام بد غذايي كودك مورد بررسي قرار بگيرند. اگر فرزندتان در كنار بدغذايي علائمي از بيماري نيز دارد حتما با يك متخصص اطفال در اين باره مشورت نماييد.

2- غذا خوردن را به ابزاري براي قدرت نمايي كودك تبديل نكنيد

در ازاي غذاخوردن فرزندتان هرگز نبايد به او باج بدهيد. در واقع نبايد به خاطر اينكه كودك غذا بخورد هر خواسته‌اي را برآورده كنيد. اينكار باعث مي‌شود كه كودك از غذا نخوردن به عنوان سلاحي در برابر شما استفاده نمايد. در اين شرايط بد غذايي كودك حاصل روش تربيتي خود شماست.

3- تنش هاي محيطي را كاهش دهيد

غذا نخوردن كودك بازتابي از نارضايتي يا نگراني او در مورد تنش‌هاي موجود در محيط نيز مي‌تواند باشد. سعي كنيد فضاي خانه را آرام نگه داشته و استرس‌هاي پيراموني را كم نماييد. اگر علائم اضطرابي نظير كابوس‌هاي شبانه و دل دردهاي مكرر را در فرزندتان مشاهده مي‌كنيد، بهتر است براي بهبود اوضاع از يك روانشناس متخصص در حوزه كودك و نوجوان كمك بگيريد. در اين شرايط بد غذايي كودك خود را به كمك متخصصين كودك از بين ببريد.

4- الگوي خوبي براي فرزندتان باشيد

كودكان بسياري از رفتارهاي خود را از طريق مشاهده رفتارهاي والدين ياد مي‌گيرند. در حقيقت كارهايي كه آن‌ها انجام مي‌دهند تا حد زيادي تقليدي از كردار بزرگسالان است. اگر فرد بد غذايي بوديد و يا عادات غذايي ناسالمي داشته باشيد، احتمال اينكه فرزندتان نيز همين ويژگي‌ها را از خود نشان دهد بيشتر خواهد شد. براي آشنايي با رژيم مناسب و تغذيه سالم كودكان كليك كنيد.

5- در كنار هم غذا بخوريد

فضايي كه كودك در آن غذا مي‌خورد تاثير بسزايي در رفتار و اشتهاي او دارد. پس حداقل يك وعده از روز همه اعضاي خانواده در كنار هم و در يك فضاي صميمانه غذا بخوريد. اين كار تا حد زيادي حس تعلق و امنيت خاطر را در كودك تقويت كرده و به بهبود بدغذايي او نيز كمك مي‌كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه بد غذايي كودك و نوزاد مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

آيا تغذيه مادر در دوران شيردهي مي تواند بر ذائقه و بد غذايي كودك تاثير بگذارد؟

بله، رژيم غذايي مادر در طعم و بوي شير او تاثير مي گذارد. در اين شرايط اگر شما از انواع محدودي غذا استفاده كنيد احتمال دارد فرزندتان نسبت به ساير مزه ها از خود واكنش منفي نشان داده و بد غذا شود.

منبع: بد غذايي كودك در سنين پايين

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۱ آبان ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۳۱:۳۲ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی