نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

بيشتر مادران نسبت به درد زايمان آگاهي نداشته و آن را فراتر از آنچه واقعا وجود دارد، تصور مي‌كنند. توجه داشته باشيد ميزان درد زايمان به عوامل مختلفي بستگي دارد و هم‌چنين از يك مادر باردار به مادر باردار ديگر متفاوت است. احتمالا زايمان و تولد نوزاد بزرگ‌ترين چالش موجود در بارداري است كه با آگاهي از منشا درد، علت درد، طول مدت درد، ميزان درد و… تا حدودي استرس و ترس مادران كاهش مي‌يابد. منشا اصلي درد زايمان انقباضات رحم است. رحم به عنوان يك عضو عضلاني با انقباضات خود به بيرون راندن نوزاد كمك مي‌كند. انقباض عضلات رحم و فشار وارد شده به دهانه رحم، فشار ناشي از سر نوزاد به مثانه و روده و هم‌چنين كشش كانال زايمان و واژن باعث درد زايمان مي‌شود. در صورتي كه نياز به اطلاعاتي درباره زايمان داريد براي دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

منبع: درد زايمان طبيعي يا سزارين معادل چيست؟

آنچه درباره درد زايمان بايد بدانيد

ميزان درد و زمان شروع درد از يك مادر باردار به مادر باردار ديگر متفاوت است؛ حتي ميزان دردزايمان در يك مادر ممكن است از يك تجربه بارداري تا تجربه بعدي متفاوت باشد.

ميزان دردزايمان به عوامل مختلفي از جمله سرعت زايمان، موقعيت جنين در لگن، قرارگيري سر جنين به سمت بالا يا پايين و قدرت انقباضات (با پيشرفت زايمان، قدرت انقباضات افزايش مي‌يابد) بستگي دارد. درد زايمان به شكل‌هاي مختلفي توصيف شده است، برخي از مادران اين درد را مانند دردهاي قاعدگي و برخي ديگر آن را به صورت فشار شديد و برخي از مادران اين اسپاسم‌ها را به صورت امواج قوي توصيف مي‌كنند.

زمان شروع دردزايمان نيز در مادران باردار متفاوت است. زايمان در برخي مادران در پايان هفته ۳۷ و در برخي مادران در پايان هفته ۴۱ رخ مي‌دهد. مادر باردار بايد از دو هفته قبل از تاريخ احتمالي و تعيين‌شده زايمان منتظر شروع دردزايمان باشد.

انقباضات رحم از حدود ماه چهارم بارداري آغاز مي‌شود، البته اين انقباضات در ابتدا بدون درد بوده و با نزديك شدن به زمان زايمان دردناك مي‌شوند. در صورتي كه سن بارداري كمتر از ۳۷ هفته باشد، اما درد و انقباضاتي شبيه به دردها‌ي‌زايمان وجود دارد بهتر است به بيمارستان مراجعه كنيد.

به نقل از متخصصان هنگامي كه جنين آمادگي لازم براي تنفس در محيط خارج رحمي را به دست بياورد. ماده‌اي از ريه‌هاي وي به مايع آمنيوتيك آزاد مي‌شود. با ارسال پيام به عضلات رحم، انقباضات رحمي و درد‌ هاي زايمان شروع مي‌شوند. براي آشنايي با علائم زايمان كليك كنيد.

طبقه‌بندي سطوح درد زايمان

درد زايمان طبيعي را به سطوح درد ابتدايي‌زايمان، دردفعال زايمان، درد زمان‌زايمان، دردفشار زايمان و درد جفت تقسيم‌بندي مي‌كنند كه در اينجا به توضيح كوتاهي از هر سطح مي‌پردازيم. براي آشنايي با دردهاي انواع زايمان كليك كنيد.

درد ابتدايي زايمان

اين سطح معمولا ۶ ساعت طول مي‌كشد. دهانه رحم حدود ۳ تا ۴ سانتي‌متر باز شده و انقباضات خفيف ۳۰ تا ۶۰ ثانيه‌اي كه هر ۵ تا ۲۰ دقيقه رخ مي‌دهد از ويژگي‌ها اين سطح دردزايمان است.

دردفعال زايمان

ميانگين زماني اين درد بين ۲ تا ۸ ساعت است. دهانه رحم حدود ۷ سانتي‌متر باز مي‌شود. و انقباضات نسبت به مرحله قبل قوي‌تر و فواصل بروز بين انقباضات كمتر مي‌گردد. پزشكان در اين مرحله جهت تسكين درد، مسكن مي‌دهند.

درد حين زايمان

مادر قوي‌ترين درد را در اين مرحله تجربه مي‌كند. در حين زايمان حدود ۱ ساعت به طول مي‌انجامد. مادر در اين مرحله علاوه بر انقباضات، احساس درد شديد در كشاله ران و پشت و گاهي حالت تهوع را تجربه مي‌كند. اندازه دهانه رحم در اين مرحله به ۱۰ سانتي‌متر مي‌رسد.

دردفشار زايمان

درد هم‌چنان از مرحله قبل ادامه داشته و در اين مرحله از چند دقيقه تا ۳ ساعت زمان مي‌برد. به دنبال درد، مادر فشارهايي وارد مي‌كند كه منجر به بيرون راندن جنين مي‌شود. احساس سوزش و گزش اطراف واژن در مادر با نمايان شدن سر نوزاد ايجاد مي‌شود. به عقيده برخي مادران، واردآوردن فشار باعث تسكين درد مي‌شود.

درد جفت

نسبت به مراحل قبل راحت‌تر است. درد ناشي از جفت حدود ۳۰ دقيقه طول مي‌كشد. در اينجا نوزاد متولدشده و توجه و تمركز مادر معطوف به فرزندش است، به همين دليل به درد توجه كمتري دارد. هم‌چنين جفت با انقباضات خفيف خارج مي‌شود.

شروع درد زايمان از كجاست؟

لازم به ذكر است دردزايمان تدريجي بوده و شدت آن با پيشرفت در مراحل زايمان افزايش مي‌يابد. دردهاي زايماني ابتدا نامنظم و با فواصل زياد از هم رخ مي‌دهد. با نزديك‌شدن موعد زايمان، دردها منظم‌تر و با فواصل كمتر بروز مي‌كند.

شايد درد زايمان باپارگي كيسه‌آب و ترشحات صورتي‌رنگ ديده شود. يا كيسه آب تا زمان زايمان سالم باقي بماند. به نقل از بيشتر مادران باردار دردزايمان از كمر شروع و به تدريج با پيشرفت زايمان به شكم مي‌رسد. در نهايت واژن و قسمت داخلي كشاله ران را درگير مي‌كند.

عوامل موثر در شدت درد زايمان

ميزان دردزايمان به عوامل مختلفي چون قدرت انقباضات رحم، موقعيت جنين در لگن و طول مدت زايمان بستگي دارد. دريافت دارو اكسي‌توسين منجر به تشديد و منظم شدن دردهاي زايماني مي‌شود.

هم‌چنين ترس و نگراني درباره‌زايمان، نگرش مثبت يا منفي در خصوص دردزايمان، حمايت اجتماعي، آستانه تحمل درد مادر، تجربه قبلي مادر و ژنتيك در درك شدت درد زايمان موثر است.

براي دريافت مشاوره در زمينه درد زايمان مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره بارداري با برترين متخصصان در كلينيك تخصصي كودك ني ني مايند از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

منبع: درد زايمان طبيعي يا سزارين معادل چيست؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۴۳:۴۳ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی