نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

دمر خواباندن نوزاد يكي از عوامل خطرزا به خصوص زير شش ماهگي به شمار مي‌رود و گاه منجر به مرگ ناگهاني نوزاد مي‌شود. برخي نوزادان به شدت دمر خوابيدن را دوست دارند و اغلب والدين نيز ترجيح مي‌دهند نوزاد خود را به دمر بخوابانند چرا كه در اين حالت به خواب عميق‌تري فرو مي‌رود و كمتر به سر و صداي اطرافش واكنش نشان مي‌دهد. غافل اين كه اين حالت خواب براي نوزادان خطرناك است. براي هر والديني لازم است تا با افزايش آگاهي و ايجاد شرايط امن براي نوزادان و كودكان، خطر مرگ ناگهاني را كاهش و سلامت رشد آن‌ها را افزايش دهند. در ادامه مطلب به بررسي كامل دمر خواباندن نوزاد مي‌پردازيم.

 منبع: دمر خواباندن نوزاد | چرا بياد نوزاد را دمر يا روي شكم بخوابانيم ؟

عوارض دمر خواباندن نوزاد

آگاهي از عوارض و پيامدهاي دمر خواباندن نوزاد به شما كمك مي‌كند تا حالت خواب فرزند خود را اصلاح كنيد و بيشتر به فكر امنيت و راحتي او باشيد. برخي از عوارض دمر خواباندن نوزاد را در ادامه شرح داده‌ايم. براي اطلاع از بهترين حالات خواباندن نوزاد كليك كنيد.

1. احساس ناراحتي

نوزاداني كه به دمر خوابانده مي‌شوند به خصوص در روزهاي اول تولد، احساس ناراحتي كرده و ممكن است در خواب گريه كنند. اين حالت خوابيدن براي آن‌ها وضعيتي ناآشناست و به لحاظ جسمي نيز آزاردهنده است. همچنين خواباندن نوزاد به شكم نفس كشيدن را براي او سخت مي‌كند، به خصوص كه هنوز نمي‌تواند سر خود را بالا نگه دارد.

2. استفراغ يا رفلاكس معده

دمر خواباندن نوزاد آن هم بلافاصله بعد از شير خوردن باعث مي‌شود محتويات معده خود را بالا بياورد. براي جلوگيري از رفلاكس اسيدي معده، از دمر خواباندن نوزاد به خصوص تا قبل از شش ماهگي بپرهيزيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد رفلاكس معده كودك كليك كنيد.

3. افزايش خطر خفگي و مرگ

دمر خواباندن نوزاد احتمال خطر خفه شدن و انسداد لوله‌هاي تنفسي فوقاني را افزايش مي‌دهد. اين عارضه باعث مي‌شود كودك باز دم خود را به داخل ببرد و در نتيجه آن دي اكسيد كربن افزايش و اكسيژن كاهش مي‌يابد. علاوه بر اين تنفس بازدم باعث مي‌شود بدن نتواند با موفقيت گرما را از بدن نوزاد خارج كند و افزايش گرماي بدن خطر سندرم مرگ ناگهاني را افزايش مي‌دهد. بنابراين هيچ‌وقت نوزاد را در اين حالت رها نكنيد. همچنين اگر كودك را به مراقبي ديگر مي‌سپاريد حتما برايش توضيح دهيد كه او را به شكم نخواباند.

بيشتر بخوانيد: نوزاد تازه متولد شده

چه زماني مي‌توان كودك را به شكم خواباند؟

اغلب كودكان زماني كه مهارت غلت زدن را به دست مي‌آورند، تمايل دارند دمر بخوابند و به نظر مي‌رسد در اين حالت راحت‌تر هستند؛ كودكان با بزرگ‌تر شدن كم كم دمر خوابيدن را ياد مي‌گيرند و به آن عادت مي‌كنند. بهتر است براي به دمر خواباندن كودكتان عجله نكنيد و حتما  در اين مورد با پزشك مشورت نماييد، چرا كه هر كودك شرايط خاص و متفاوتي دارد.

 

شرايط دمر خواباندن نوزاد

اگر مي‌خواهيد كودك بالاي شش ماه خود را به روي شكم بخوابانيد، بهتر است او را روي سطح صاف و نرمي قرار دهيد. البته نه آنقدر نرم كه در آن فرو برود. هر گونه اسباب بازي نرم و يا بالش و پتويي كه باعث بسته شدن راه تنفس مي‌شود را از محل خوابش دور نگه داريد. همچنين قبل شير خوردن يا بلافاصله بعد از شير خوردن كودك را دمر نخوابانيد.

 

فوايد دمر خواباندن نوزاد

دمر خواباندن نوزاد در حالت بيداري فوايدي را براي او به همراه دارد كه در ادامه ذكر كرده‌ايم:

  • دمر خواباندن نوزاد در حالت بيداري باعث تقويت عضلات و ماهيچه‌هاي او مي‌شود؛ در نتيجه سريع‌تر مي‌تواند بخزد، بشيند و بايستد.
  • از اين طريق مي‌توانند مهارت خزيدن را كه يكي از مراحل مهم رشد است، بياموزند.
  • كودك با دمر خوابيدن مي‌تواند كم كم سر خود را حركت دهد و چيزهايي كه مانع تنفس مي‌شود را از خود دور كند.
  • نوزاد كم كم مي‌تواند سر خود را كنترل كرده و زماني كه قفسه سينه و ستون فقراتش را از روي زمين بلند كند، مي‌تواند پشت گردن خود را نيز نگه دارد.
  • دمر خواباندن نوزاد باعث مي‌شود از صاف شدن پشت سرش جلوگيري شود. چرا كه استخوان‌هاي او نرم هستند و هنوز به صورت كامل سفت نشده‌اند. به همين دليل اگر مدت طولاني به پشت بخوابد ممكن است پشت سرش از حالت طبيعي خارج شود.

بهترين حالت خواباندن نوزاد

سعي كنيد نوزاد را به شكم نخوابانيد اما اگر غلت زد و دمر شد، به آرامي او را به پشت برگردانيد. هر چند زماني كه كودك شروع به غلت زدن مي‌كند، دمر خوابيدن به اندازه‌ي روزهاي اول براي او ضرر ندارد. بهترين حالت خواباندن نوزاد به پشت است؛ سعي كنيد هر چند وقت يكبار او را به حالت‌هاي مختلف مانند پهلو بخوابانيد چرا كه استخوان‌هايش هنوز نرم هستند و ممكن است حالت استخوان سر با ماندن طولاني مدت در يك وضعيت تغيير كند. شما به عنوان والدين كودك نقش مهمي در حفظ سلامتي و تأمين آسايش فرزند خود داريد؛ با كمك مشاوره كودك مي‌توانيد در اين مسير مطمئن‌تر و با آگاهي بيشتر حركت كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

 

دمر خواباندن نوزاد | نكات ايمني در مورد خواباندن نوزاد

بهتر است در نيمه‌هاي شب به صورت مرتب وضعيت نوزاد خود را بررسي كرده و هر از گاهي به او سر بزنيد. مهم‌ترين موضوعي كه والدين بايد به آن توجه كنند خواباندن نوزاد در تختي جداگانه است؛ زيرا كسي كه كنار كودك مي‌خوابد ممكن است به خواب عميق فرو برود و متوجه حضور او نشود. حتي توصيه مي‌شود كودكان چند قلو نيز هر كدام در تخت جداگانه بخوابند.

بهتر است گهواره كودك در اتاق پدر مادر باشد و كنار تخت آن‌ها خوابانده شود چرا كه در اين صورت رسيدگي به وضعيت او، شيردهي و ارتباط با نوزاد راحت‌تر است. مراقب باشيد زماني كه نوزاد در خواب فرو رفته، پتو روي سرش را نپوشاند. مكيدن پستانك يكي از راه‌هايي است كه سندروم مرگ ناگهاني در خواب را كاهش مي‌دهد اما اگر نوزاد تمايلي نداشت، او را مجبور نكنيد. در صورتي كه نوزادتان به سختي به خواب مي‌رود، مقاله آرام كردن نوزاد را هم بخوانيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه دمر خواباندن نوزاد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

چرا نوزادان به حالت دمر بهتر مي‌خوابند؟

زماني كه كودك دمر مي‌خوابد خوابش عميق‌تر مي‌شود و كمتر به صداهاي اطراف واكنش نشان مي‌دهد و احتمال از خواب پريدن كاهش مي‌يابد. اما در اين حالت فشار خون و ضربان قلب نيز كاهش يافته و خطراتي را براي او به دنبال دارد.

تا چه زماني نبايد نوزاد را دمر بخوابانيم؟

زماني كه نوزاد شروع به غلت زدن مي‌كند، مي‌تواند دمر بخوابد اما بهتر است هر از گاهي وضعيت او را در خواب تغيير دهيد. براي اطمينان تا يك سالگي صبر كنيد. بعد از آن خطر مرگ ناگهاني در كودكان به شدت كاهش مي‌يابد

منبع: دمر خواباندن نوزاد | چرا بياد نوزاد را دمر يا روي شكم بخوابانيم ؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۰ آبان ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۰۰:۱۵ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی