نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

علل ترسيدن نوزاد چه عواملي هستند؟ ترس و اضطراب يكي از هيجانات اوليه و اصلي است كه از همان سال‌هاي اوليه كودكي در افراد بروز پيدا مي‌كند. نوزادان معمولا در واكنش به مسائلي نظير سر و صداي بلند يا ناگهاني، دورشدن از مادر يا ساير مراقبين اوليه و قرارگرفتن نزد افراد غريبه، واكنش ترس و اضطراب را از خود نشان مي‌دهند. در ادامه اين مقاله به توضيحات جامع‌تري در مورد علل ترسيدن نوزاد و روش‌هاي مقابله با آن پرداخته‌ايم. همچنين شما مي‌توانيد با كمك گرفتن از مشاوره كودك، عوامل ترس و اضطراب را در او كاهش دهيد. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد. 

 منبع: ترسيدن نوزاد

علائم ترسيدن نوزاد

نوزادان همانند بزرگسالان نمي‌توانند در مورد احساسات و هيجانات خود صحبت كنند. اما اين بدان معنا نيست كه آن‌ها احساساتي نظير ترس و اضطراب را تجربه نمي‌كنند. وجود علائمي نظير از جا پريدن نوزاد، گرد شدن چشم‌ها، گريه و بي قراري شديد، رنگ پريدگي، قطع تنفس براي چند ثانيه، كبود شدن صورت و تمايل به ماندن در آغوش مادر يا ساير مراقبين از جمله علائمي است كه نشان مي‌دهد فرزند شما ترسيده است.

بيشتر بخوانيد: نوزاد تازه متولد شده 

دلايل و علت هاي ترسيدن نوزاد

بسياري از والدين وقتي ترس نوزاد خود را مي‌بينند به دنبال كشف علل آن هستند تا بتوانند با حذف عامل ترسناك فرزندشان را آرام نمايند. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترين عواملي كه منجر به ترسيدن نوزاد مي‌شوند اشاره كرده‌ايم:

1- صداهاي ناگهاني

نوزادان اغلب نسبت به صداهاي محيطي حساسيت بيشتري دارند. آن‌ها در مواجهه با صداهاي بلند و ناگهاني احساس وحشت مي‌كنند و با گريه و بي قراري از خود واكنش نشان مي‌دهند. در نتيجه از كارهايي نظير پخش موسيقي با صداي بلند، دادزدن يا حرف‌زدن با صداي بلند در اتاق كودك بپرهيزيد. براي آشنايي با روش هاي ايجاد احساس امنيت نوزاد كليك كنيد.

2- ناگهاني نوزاد را حركت دادن

حركت سريع و ناگهاني نوزاد باعث ترسيدن او مي‌شود. و گريه و بي قراري او را در پي خواهد داشت. در نتيجه هنگامي كه مي‌خواهيد نوزاد را در آغوش بگيريد يا او را جابجا كنيد، او را به آرامي حركت دهيد. تكان‌هاي سريع نوزاد در شرايطي كه او احساس ناراحتي مي‌كند، منجر به تشديد بي‌قراري او مي‌‍شود.

3- اشياء بزرگ

نوزادان به ديدن اشياء بسيار بزرگ عادت ندارند. يك اسباب بازي خيلي بزرگ نظير خرس‌ها مي‌تواند فرزندتان را تا حد زيادي بترساند. او با گريه‌‌هاي شديد ترس خود را نشان مي‌دهد. در نتيجه براي بازي كردن با نوزادان در ماه‌هاي اوليه از اسباب بازي‌هاي كوچك و متناسب با سن خودشان استفاده نماييد.

4- مواجه شدن با افراد غريبه

نوزادان در ماه‌هاي اوليه زندگي خود تنها مادر را مي‌شناسند و هنگام جدايي از او واكنش نشان مي‌دهند. در نتيجه تنهاگذاشتن نوزاد با يك غريبه يا حتي يك مواجهه ساده نظير در آغوش كشيده‌شدن توسط يك فرد ناشناس شايد به گريه و ترسيدن نوزاد منجر شود. البته اين واكنش‌ها به مرور زمان و با شكل گيري دلبستگي سالم در كودك از بين مي‌رود. اگر فرزند شما پس از دو سالگي همچنان ترس زيادي از غريبه‌ها دارد و هنگام جدايي ترس و از اضطراب زيادي را تجربه مي‌كند، لازم است براي بهبود اوضاع از يك روانشناس متخصص در حوزه كودك كمك بگيريد.

5- ايجاد تغيير در محيط

همان طور كه نوزادان از افراد غريبه مي‌ترسند از محيط‌هاي جديد و ناشناس نيز استقبال نمي‌كنند. به همين خاطر ممكن است هنگامي كه بخواهيد در يك مكان جديد بمانيد يا زماني كه اتاق كودك را عوض مي‌كنيد با ترس، اضطراب و گريه فرزند خود مواجه شويد. به همين خاطر بهتر است براي ايجاد تغييرات گام به گام عمل كنيد و به مرور زمان كمك كنيد نوزاد با شرايط جديد انس پيدا كند.

بيشتر بخوانيد: نشانه هاي سلامت نوزاد

نحوه برخورد با ترسيدن نوزاد

طبق نظريات رشدي نوزادان در اولين مرحله از زندگي خود با يك بحران اصلي در زندگي مواجه مي‌شوند و آن هم بحران ” اعتماد در برابر بي اعتمادي” است. والدين در حل كردن اين بحران نقش بسيار كليدي ايفا مي‌كنند و همين مسئله زمينه ساز شكل گيري سبك‌هاي دلبستگي در كودك مي‌شود. براي اينكه فرزندتان بتواند به دنيا اعتماد كند و دلبستگي ايمني با شما برقرار نمايد، بايد وقتي متوجه ترس او مي‌شويد، از رفتارهايي مثل ناديده‌گرفتن يا بي‌توجهي به نوزاد خودداري كنيد. براي آشنايي بيشتر با روند رشد شناختي كودك كليك كنيد.

در اين شرايط بايد در كنار او بمانيد. با رفتارهايي نظير در آغوش‌گرفتن، نوازش‌كردن و بوسيدن‌كودك به او نشان‌دهيد كه مراقبش هستيد. توجه داشته باشيد كه افراد در سنين پايين توانايي بسيار كمي براي هضم هيجانات منفي دارند. در نتيجه عدم مراقبت والدين مي‌تواند زمينه ساز بروز مشكلات روحي جدي در آينده شود.

براي آشنايي بيشتر با راه هاي گرفتن ترس نوزاد كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترسيدن كودك در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

گريه و بي قراري نوزاد در مهماني و جمع‌ها چه علتي دارد؟

نوزادان اغلب از سر و صدا و قرار گرفتن در محيط‌هاي جديد وحشت دارند. در نتيجه لازم است كه فرزند خود را به مرور با افراد جديد آشنا كنيد و به او فرصت دهيد تا به آرامي با محيط سازگار شود.

منبع: ترسيدن نوزاد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترسيدن نوزاد،
موضوع:
[ ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۵۲:۱۶ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی