نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

حمام كردن نوزاد و يا شستن نوزاد يكي از هيجان انگيزترين لحظاتي است كه والدين پس از به دنيا آمدن فرزندشان تجربه مي‌كنند. نوزادان اغلب از تماس آب ولرم با پوست خود احساس آرامش مي‌كنند و از حمام رفتن لذت مي‌برند. با اين حال بسياري از پدر و مادرها به خصوص در تجربيات اول خود از حمام بردن نوزاد مي‌هراسند. آن‌ها زمان و چگونگي اين كار را نمي‌دانند. (بهترين زمان براي اولين حمام، 24 ساعت پس از به دنيا آمدن نوزاد است. چرا كه در آينده از بروز سرماخوردگي و خشكي پوست جلوگيري مي‌شود). ما در ادامه تلاش كرده‌ايم تا دراين باره توضيحات بيشتري را در اختيار شما قرار دهيم پس تا انتهاي مطلب با ما همراه باشيد. براي دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

منبع: حمام كردن نوزاد

شستن نوزاد | حمام كردن نوزاد

براي شستن و حمام كردن نوزاد شما بايد اصولي را براي حفظ امنيت او رعايت كنيد. تميز كردن نوزاد آن هم براي تازه مادران كار آساني نيست. شما بايد براي شستن نوزاد چند روزه خود آموزش ديده باشيد و يا از كمك كساني كه در اين زمينه تجربه دارند استفاده كنيد. در ادامه تمامي نكات لازم در اين زمينه بحث شده است.

 

بهترين زمان براي اولين حمام كردن نوزاد

اولين حمام نوزاد متناسب با سياست‌هاي پزشكي و بهداشتي مناطق مختلف متفاوت است. در سال‌هاي گذشته بسياري از بيمارستان‌ها حدوداً دو ساعت پس از تولد نوزاد او را استحمام مي‌كردند. اما سازمان بهداشت جهاني (WHO) توصيه‌دارد كه حداقل 6 ساعت پس از به دنيا‌آمدن كودك به او فرصت دهيم. پس از گذشت اين زمان بگذاريم كه او اولين حمام خود را تجربه نمايد. در همين راستا سازمان بهداشت جهاني بهترين زمان براي اولين حمام را 24 ساعت پس از به دنيا آمدن كودك مي‌داند. براي شناخت بيشتر در زمينه مراقبت از نوزاد در هفته هاي اول كليك كنيد.

 

چرا بايد براي اولين حمام كمي صبر كنيم؟

همان طور كه گفته‌شد سازمان بهداشت جهاني امروزه حمام كردن نوزاد بلافاصله پس از تولد را توصيه نمي‌كند. بلكه پيشنهادمي‌دهد در صورت امكان يك روز براي آن صبر كنيد و يا حداقل 6 ساعت آن را به تعويق بياندازيد. اگر در مورد علل اين موضوع كنجكاو هستيد ما در ادامه به توضيحات بيشتري در اين باره پرداخته‌ايم.

حمام كردن نوزاد و تأثيرگذاري آن بر دماي بدن و قند خون

مطالعات نشان مي‌دهند كودكاني كه بلافاصله پس از تولد حمام مي‌شوند بيشتر در معرض سرماخوردگي قرار مي‌گيرند و دچار هيپوترمي يا همان كاهش زياد دماي بدن مي‌شوند. همچنين حمام كردن در ساعات اوليه زندگي نوزاد، استرسي جزئي را به او وارد مي‌كند كه اين مسئله مي‌تواند در افت قند خون آن‌ها يا همان بروز هيپوگليسمي نيز تأثير گذار باشد.

ساعات اوليه تولد زماني براي پيوند با مادر و شيردهي

مطالعات علمي بيانگر اين نكته هستند كه نوزادان پس از تولد نياز عاطفي زيادي به تماس پوستي و جسماني بسيار نزديك با مادر خود دارند. اگر آن‌ها در همان ساعات ابتدايي از مادر خود جدا نشوند و بتوانند از شير او تغذيه كنند نسبت به ساير كودكان راحت‌تر مي‌توانند با مادر ارتباط برقرار كنند و با سهولت بيشتري شيرخوردن را آغار مي‌نمايند.  پژوهشي در همين زمينه نشان‌داد نوزاداني كه در بيمارستان‌ها ابتدا براي استحمام برده مي‌شوند، نسبت به نوزاداني كه در بدو تولد در آغوش مادر قرار مي‌گيرند، مشكلات بيشتري در جهت خوردن‌شير از سينه مادر تجربه مي‌كنند.

حمام كردن زود هنگام نوزاد و بروز خشكي پوست

نوزادان پس از تولد اغلب پوشش سفيدرنگي روي پوست خود دارند كه حالتي مومي شكل داشته و ورنيكس نام دارد. ورنيكس به عنوان يك مرطوب كننده طبيعي براي بدن كودك عمل مي‌كند و خاصيت آنتي باكتريايي نيز دارد. انجمن متخصصان طب اطفال آمريكا پيشنهاد مي‌دهند كه بگذاريد اين ماده اندكي روي پوست كودك بماند تا پوست حساس و ظريف آن‌ها با خشكي مواجه نشود. اين امر به خصوص براي كودكان نارس كه در زايمان زودهنگام به دنياآمده‌اند از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. براي اطلاعات بيشتردرباره نوزاد تازه متولد شده كليك كنيد.

 

توصيه‌هايي براي حمام كردن و شستن نوزاد در خانه

حمام كردن نوزاد در خانه به خصوص در تجربيات اول براي والدين هيجان انگيز و دلهره‌آور است. توصيه‌هاي زير به شما كمك مي‌كنند تا اين كار را با سهولت بيشتري انجام دهيد.

1- قبل از شستن نوزاد همه چيز را آماده كنيد

براي آنكه نيازهاي كودك، گريه‌هاي او و وظايف مختلفي كه داريد شما را سردرگم و كلافه نكند، قبل از بردن نوزاد به حمام ابتدا همه چيز را آماده كنيد. براي مثال مي‌توانيد لگنچه كوچكي را از آب  پر كنيد، ليف مخصوص شست و شوي كودك و حوله را در دسترس خود قرار دهيد و وسيله‌اي نظير يك فنجان كوچك را براي ريختن آب روي بدن نوزاد در نظر بگيريد.

2- براي حمام كردن نوزاد او را روي سطحي صاف قرار دهيد

لازم است كه هنگام حمام كردن نوزاد مكان صاف و امني را در نظر بگيريد و او را روي آن قرار دهيد. توجه داشته باشيد كه اين فضا بايد به‌ گونه‌اي باشد كه هم نوزاد روي آن احساس راحتي داشته باشد و هم شما روي كودك خود مسلط باشيد. سطحي كه كودك روي آن قرار مي‌گيرد مي‌تواند چيزي نظير ميز تعويض يا يك تشكچه ابري مخصوص حمام كودك باشد. در حين شست و شوي نوزاد همواره مراقب غلتيدن يا خطر افتادن او باشيد به همين منظور در حين حمام كردن كودك يك دست خود را به صورت حائل جلوي او نگه داريد تا امكان بروز هر گونه خطر را كاهش دهيد.

3- براي حمام كردن نوزاد ابتدا از شستن صورت او شروع كنيد

حمام كردن نوزاد لازم است كه آرام آرام و با شكيبايي كامل انجام شود. در همين راستا ابتدا از شستن صورت فرزندتان شروع كنيد. براي اين كار از يك پارچه مرطوب شده استفاده نماييد و آرام آن را روي صورت نوزاد بكشيد. توجه داشته باشيد كه همان ابتدا آب را مستقيماً روي صورت نوزاد نريزيد و نگذاريد كه آب وارد دهان و چشم‌هاي كودك شود.

در مراحل بعدي آرام آرام بدن كودك را وارد آب ولرم كنيد تا در نهايت بتوانيد او را به طور كامل در لگنچه‌اي كوچك قرار دهيد و تمام بدنش را بشوييد. استفاده از اين روش سبب كاهش ترس فرزند شما  از آب و حمام مي شود. اگر حمام كردن نوزاد به شيوه اصولي انجام شود مي‌تواند امري بسيار آرام بخش براي او باشد و به كاهش بي‌قراري‌هاي فرزندتان كمك كند.

4- هنگام حمام كردن، نوزاد و محيط او را گرم نگه داريد

نوزاد را در حوله مناسبي بپيچيد؛ سپس آرام آرام هنگام شستن نقاط مختلف بدن حوله را از روي او برداريد. در اين فاصله تلاش كنيد تا از مناسب بودن دماي حمام براي فرزندتان آگاه باشيد و بيش از اندازه او را در محيط سرد نگه نداريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه حمام كردن نوزاد مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سؤالات متداول

نوزادان هر چند وقت يك بار به حمام رفتن نياز دارند؟

نوزادان همانند بزرگسالان يا كودكان بزرگ‌تر از خود به حمام كردن روزانه و مكرر نياز ندارند چراكه آن‌ها كمتر عرق مي‌كنند و در نتيجه كمتر نيز كثيف مي‌شوند. تقريباً دوبار حمام در هفته مي‌تواند در طول يك سال اول زندگي براي نوزادان كافي باشد.

پس از آوردن نوزاد به خانه از چه زماني حمام كردن منظم او را مي‌توانيم شروع كنيم؟

براي اين كار ابتدا بايد منتظر بهبود ناحيه ناف كودك، افتادن و خشك شدن بند ناف او باشيد. تلاش كنيد تا اولين حمام‌هاي نوزاد تا حد امكان كوتاه باشد تا او به مرور به فضاي آن عادت كند و سازگاري بيشتري نشان دهد.

منبع: حمام كردن نوزاد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حمام كردن نوزاد،
موضوع:
[ ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۳۰:۱۳ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی