نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

آرام كردن كودك گاه انگار غيرممكن مي‌شود. هيچ چيز بيش از گريه‌هاي كودك، روان والدين را متشنج مي‌كند. والدين از ناتواني‌شان در آرام كردن كودك بيشتر در ساعت 6صبح و هنگام پافشاري شان براي خواسته‌اي شكايت دارند. اگرچه انتظار يك روز بدون گريه و سر و صدا با كودكان، دور از ذهن است، اما حداقل بايد بتوانيم قبل از اينكه گريه‌كودك به اوج برسد، او را آرام كنيم! هر كودكي در هر سني با روش خاصي آرام مي‌شود. مسلما گريه نوزاد با كودك دو ساله فرق دارد. كودك دو ساله حتي براي داشتن يك اسباب بازي ارزان ممكن‌است گريه كند، ولي اين دليل براي نوزادان صدق نمي‌كند. پش روش‌هاي آرام كردن كودكان را بايد با توجه به سن آنها انتخاب نمود. براي دريافت كمك روي مشاوره كودك كليك كنيد.

منبع: آرام كردن كودك | آرام شدن كودكان با چند روش ساده

آيا نا آرامي كودك طبيعي است؟

گريه در كودكان يك پديده طبيعي و فطري است. نوزاد بعد از تولد از طريق گريه، نيازهاي خود را مي‌طلبد و ممكن است تا دو تا سه سالگي هم ادامه يابد. به طور كلي كودك براي خواسته‌هايش دست به گريه مي‌زنند. و بايد به نيازهاي آن‌ها پاسخ دهيد و براي آرام كردن كودك اقدام لازم را انجام دهيد.

كودكان ذاتا بي دليل نا آرام نيستند. در بي‌اهميت‌ترين حالت، علت گريه آن‌ها نياز به توجه شماست! كودكان بعد از تولد، تا مدت زيادي نمي‌توانند حرف بزنند و خواسته‌هاي‌شان را بيان كنند. يعني توانايي برقراري ارتباط درست و عميق با دنياي اطراف را ندارند. از اينرو گريه را وسيله‌اي براي فهماندن نياز خود به اطرافيان قرار مي‌دهند. در حقيقت، گريه براي كودكان تنها راه ممكن، جهت برقراري ارتباط با دنياي اطراف و بزرگترهاست.

اگر هميشه فرزندتان رفتارهاي نامتعارف دارد حتما بايد توسط متخصص اختلالات رواني كودكان بررسي شود.

آرام كردن كودك با يافتن علت ناآرامي

گريه‌كودك هميشه دلايل اصلي و مشخصي چون گرسنگي، درد، گرما، سرما، ترس، اضطراب، خستگي، ادرار يا مدفوع و… مي‌باشد. با يافتن علت گريه كودك، راحت‌تر مي‌توانيد او را آرام نماييد. در ادامه نكاتي كه بايد در مورد علت ناآرامي كودك تان بدانيد، آورده‌ايم.

اگر هيچ كدام از علل زير صدق نمي‌كرد. حتما مقاله كودك عصبي را بخوانيد.

1- تغذيه

نوزاد هر 3 ساعت يكبار نياز به تغذيه دارد. كودكان نيز مقدار كم ولي در تعداد وعده هاي زياد مي‌خورند. پس والدين و مراقبان بايد به نياز و علائم گرسنگي فرزندتان توجه كنند. بين وعده هاي غذايي اصلي ميان وعده هاي سالم به كودك بدهيد. براي مثال بين وعده صبحانه و نهار، يك ليوان شير و بيسكوييت به او بدهيد. بين نهار و شام هم از ميوه هاي فصل به كودك بدهيد. اين گونه او در طول روز انرژي لازم براي فعاليت را خواهد داشت. پس كمتر بهانه گيري خواهد كرد.

2- نياز به خواب

نوزادان بعد از هر 3 ساعت بيداري نياز دارند كه بخوابند. خستگي و بيخوابي يكي از اصلي‌ترين علل بي قراري كودك است. كودكان به مرور نياز به خوابشان كم مي‌شود. اما حت در سنين دبستان نيز به 10 ساعت خواب در روز احتياج دارند.

3- سرما و گرما

سرد و گرمي هواي محيط نوزاد را بررسي نماييد. دماي اتاق و محيط كودك را متناسب با اينكه كودك تان گرمايي يا سرمايي است، تنظيم كنيد. براي اين كار بايد لباس مناسب فصل و طبع كودك به تن او كنيد.

4- تعويض پوشك

مرتب پوشك كودك را چك كنيد. كثيفي و سفتي پوشك باعث ناراحتي او مي‌شود. هر از گاهي پوشك او را باز بزاريد. حساسيت پوستي او را در نظر بگيريد و از اجناسي مناسب براي پوشك كردن‌او استفاده كنيد.

5- باد شكم

شما بايد بعد از هربار شير دادن، آروغ نوزاد را بگيريد. تا از ايجاد درد شكم در او جلوگيري شود. چرا كه باد معده كودك موجب درد و ناراحتي در او مي‌شود. البته آروغ ممكن است موجب استفراغ و بالا آوردن كودك شود. هرگز ازين بابت او را دعوا نكنيد. در عوض او را بغل و نوازش كنيد تا آرام شود.

هيچ وقت از نوازش و توجه به گريه كودك‌تان غافل نشويد. كودكان در سنين اوليه زندگي (مخصوصا زير 2 سال) به ناز و نوازش زياد احتياج دارند و نبايد فكر كرد كه با توجه زياد ممكن است لوس شود. توجه زياد در اين سنين هرگز باعث لوس شدن او نمي‌شود.

بيشتر بخوانيد: افسردگي در كودكان

آرام كردن كودك

مهم‌ترين اصل براي آرام كردن كودك ، آرامش خود مادر است. اگر تنش و استرسي در زندگي داريد، آن را به كمك مشاور رفع كنيد. كودك شما نسبت به ضربان قلب تان نيز حساس است. پس با آرامش خود كودك تان را راحت تر آرام كنيد. روش‌هاي زيادي براي آرام كردن كودك وجود دارد. براي هر كودك بايد با توجه به شرايط او، يكي از اين تكنيك‌ها استفاده شود. در ادامه به موثرترين روش‌ها پرداخته‌ايم. اما خلاقيت هاي از خودتان مي‌توانيد داشته باشيد.

1- تغيير حالت دادن نوزاد

كودك ممكن است به دلايلي چون خستگي، نفخ، دل درد و… گريه كند. در اين مواقع با تغيير حالت كودك مي‌توانيد كمك كنيد تا او احساس بهتري كند و آرام شود.

روش اول

او را به شكل دَمَر(روي شكم) بر روي دست خود قرار بدهيد. در اين روش، صورت بايد به طرف آرنج باشد و شما با انگشتان از قسمت پايين‌تنه او محافظت كنيد؛ و شروع به ماساژ كمر كودك به آرامي و در جهت عقربه‌هاي ساعت بكنيد.

روش دوم

كودك را طوري در آغوش بگيريد كه كمرش به سينه شما بچسبد و دستان‌ شما از مقابل شكم كودك رد شود، با كمك كف دست‌تان قسمت پايين‌تنه كودك را نگه داريد تا فشاري روي ستون مهره‌ها وارد نگردد.

روش سوم

كودك را روي شانه‌تان بگذاريد طوري كه شكم به شانه بچسبد و اندكي فشرده شود و سر كودك در قسمت بالايي شانه باشد. البته دقت كنيد كه سر كودك نبايد به سمت گردن‌تان باشد.

روش چهارم

در اين روش كودك را به همان شكلي كه در گهواره قرار مي‌گيرد، درون دست‌تان نگه داريد و همانند گهواره دست‌تات را تكان دهيد تا كودك آرام شود.

2- آرام كردن با زمزمه براي كودك

يك روش بسيار موثر براي آرام كردن كودك ، خواندن هر چيزي به صورت زمزمه‌وار است. اگر لالايي يا ترانه‌اي آرام بلد باشيد، براي كودكتان بخوانيد تا آرام شود. حتي در برخي مواقع، تنها چيزي كه كودك مي‌خواهد، زمزمه‌هاي مادر است و شايد دليل گريه‌اش هم طلب صداي مادر باشد. كودك با شنيدن صداي مادر بسيار آرام مي‌شود. البته حتما لازم نيست كه صدايتان زيبا باشد، زيرا هدف آواز خواني و ترانه‌سرايي نيست؛ بلكه فقط بايد با زمزمه‌هاي خودتان قلب كودك را غرق در آرامش نماييد.

3- آرام كردن كودك با شيردهي

وقتي مادر، كودك را به منظور شيردادن در آغوش مي‌گيرد، كودك خود را در بهترين و امن‌ترين نقطه جهان حس مي‌كند. از اين رو اگر كودك به هر روشي آرام نگرفت به او شير دهيد. تا علاوه بر رفع گرسنگي، بي‌قراري‌هايش هم رفع شود. براي نتيجه بهتر و سريع‌تر، مي‌توانيد هنگام شير دادن در گوشش به آرامي زمزمه كنيد و حس امنيت كودك را بيشتر نماييد.

4- كودك را به محيطي آرام و كم نور ببريد

كودكان هم از سر و صداي زياد خسته مي‌شوند و نياز به محيط آرام، ساكت و تاريك دارند تا بتوانند در آرامش به خواب روند. با انتقال كودكي كه گريه مي‌كند به يك محيط آرامش‌بخش، مي‌توانيد سريع‌تر او را آرام كنيد.

5- آرام كردن كودك با كمك اطرافيان

توجه كنيد كه گاهي تشويش والدين، گريه نوزاد را بدتر مي‌كند. در اين مواقع بهتر است كه از بقيه كمك بخواهيد و كودكتان را به آن‌ها بسپاريد. زيرا ممكن است شما به خاطر استرس زياد نتوايد خواسته كودك را درك كنيد و از نيازش غافل بمانيد. اين امر موجب افزايش گريه فرزندتان مي‌شود. فرد ديگري كه درگير تنش عصبي ناشي از گريه كودك نيست، مي‌تواند در اين مواقع كمك كند تا علت گريه كودك را پيدا كنيد.

6- صبور باشيد

صبوري، براي آرام كردن كودك بسيار مهم است. با صبوري راحت تر مي‌توانيد صداي كودك‌تان را درك كنيد و با دقت در مدل گريه او، نيازش را بفهميد. گريه كودك براي هميشه نيست و با كمي صبر و حوصله شما، آرام خواهد شد. ايجاد تنش در خود شما و فقدان صبر و حوصله، تنها موجب آزار خود و كودك تان مي‌شود. نوع گريه‌كودك در شرايط مختلف، متفاوت است و فقط با صبوري و دقت مي‌توان دليل آن را تشخيص داد.

7- بازي براي آرام كردن كودك

از نيازهاي ديگر كودكان تا سن دو سالگي، نياز به بازي با پدر و مادرش است. آن‌ها دوست دارند زمان خود را با والدين بگذرانند. با يك سطل شن‌بازي، مي‌توانيد تفريحات متفاوتي با كودكتان تجربه كنيد و يا با كمك رنگ انگشتي علاوه بر آرام كردن كودك گريان، مي‌توان خلاقيت او را هم افزايش داد.

كلام پاياني

شما با كمك راهكارهاي پيشنهادي در اين مقاله حتما مي‌توانيد گريه كودك خود را آرام كنيد. ولي آنچه در درجه اول اهميت دارد، اين است كه آرامش خودتان را حفظ كنيد. دچار تنش و استرس نشويد، زيرا كودك مي‌تواند حالات روحي شما را حس كند و در نتيجه استرس شما به او منتقل مي‌شود و بيشتر گريه خواهد كرد. اگر با هيچ كدام از روش‌هاي فوق كودك آرام نگرفت، ممكن است درد جسمي و يا مريضي داشته باشد. در اين حالت بهتر است او را نزد پزشك ببريد تا معاينه گردد.

براي دريافت مشاوره در زمينه آرام كردن كودك در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك با برترين متخصصان در كلينيك تخصصي كودك ني ني مايند از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

منبع: آرام كردن كودك | آرام شدن كودكان با چند روش ساده

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۴۳:۳۸ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی