نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

تربيت كودك 6 تا 12 سال ( شش تا دوازده ساله ) با توجه به اينكه فرزند شما اكنون وارد سنين مدرسه شده و محيط اجتماعي و شيوه زندگي وي تا حد زيادي نسبت به قبل تفاوت پيدا كرده موضوع مهمي است كه بايد به آن توجه كافي داشته باشيد. بعضي ويژگي‌هاي شخصيتي بسيار مهم يا نحوه برقراري روابط اجتماعي با ديگران در اين دوره در حال شكل‌گيري هستند. و بي‌توجهي به آن‌ها مشكلات بسياري را در آينده كودك به همراه دارد. علاوه بر اين نخستين تجربه‌هاي كودك از ورود به محيط مدرسه و درس‌خواندن از آن دسته مسائلي است كه اگر براي كودكان لذت‌بخش نباشد، مي‌تواند باعث از دست رفتن تمايل آن‌ها تمايل به تحصيل شود. به همين خاطر تربيت كودك 6 تا 12 ساله يا تربيت در سنين مدرسه موضوع مهمي است. براي آشنايي با ابعاد كليك تربيت كودك كليك كنيد.

منبع: تربيت كودك 6 تا 12 سال | تربيت كودك شش تا دوازده ساله

تربيت كودك 6 تا 12 سال ( شش تا دوازده ساله )

در سنين 6 تا 12 سالگي كودك‌تان در تمامي جنبه‌هاي جسماني، ذهني و همين‌طور اجتماعي در حال رشد است. و براي تربيت وي شما بايد به تمامي اين ابعاد توجه كافي داشته باشيد. در غير اين صورت نابرابري در رشد باعث خواهد شد، كودك شما در برخي جنبه‌ها ناتوان باشد و اين موضوع در آينده مشكلاتي را براي وي ايجاد مي‌كند. به همين خاطر در اين بخش ابعاد مختلف رشد و تربيت كودك 6 تا 12 سال را با يكديگر بررسي خواهيم كرد.

رشد جسماني

سلامت جسماني رابطه بسيار نزديكي با سلامت رواني كودك دارد و به همين خاطر شما در اين دوره مي‌بايست به وضعيت خوراك، خواب و همين‌طور فعاليت بدني فرزندتان نيز به ‌اندازه پرورش هوش اهميت بدهيد. سعي كنيد تا جاي ممكن از مواد غذايي سالم و تازه در تغذيه كودك استفاده كنيد و برنامه منظمي را براي ورزش در نظر بگيريد. ورزش علاوه بر اينكه به تناسب‌اندام و سلامتي كودك كمك مي‌كند در بالا بردن روحيه و احساس شادابي نيز نقش دارد.

براي آشنايي با بهترين سن تربيت كودك كليك كنيد.

تربيت كودك 6 تا 12 رشد ذهني

احتمالاً متوجه اين نكته شده‌ايد كه توانايي‌هاي ذهني فرزند شما در اين دوره نسبت به قبل رشد قابل‌ملاحظه‌اي داشته است. كودكان در اين سنين معمولاً تفكرات غيرمنطقي را كنار مي‌گذارند؛ ذهن آن‌ها اكنون مي‌تواند راجع به مسائل مختلف منطقي‌تر فكر كند و همچنين آن‌ها علاقه‌مند به يادگيري موضوعات جديد خواهند بود. همچنين آن‌ها مي‌توانند براي مدتي در حدود 45 دقيقه تمركز خود را روي موضوعات مختلف نگه دارند و از توجه به مسائل نامربوط خودداري كنند.

مهم‌تر از همه اين‌ها اين است كه مغز فرزند شما ازنظر رابطه ميان سلول‌هاي عصبي در حال رشد است؛ به‌طوركلي با يادگيري هر موضوع جديد رابطه ميان سلول‌هاي عصبي محكم‌تر شده و يا ارتباط‌هاي جديدي شكل مي‌گيرند. به ميزاني كه در ذهن يك فرد اين ارتباطات بيشتر و محكم‌تر باشند توانايي وي در زمينه‌هاي مختلف بيشتر خواهد بود. براي همين خاطر بهتر است در اين دوران تجربيات مختلفي را براي فرزندتان در نظر بگيريد و به او اجازه بدهيد علاوه بر تكاليف درسي با موضوعات ديگري نيز آشنا شود. به ميزاني كه شما بتوانيد تنوع مطالبي كه كودك با آن‌ها مواجه مي‌شود را افزايش دهيد به رشد ذهني وي بيشتر كمك كرده‌ايد.

اما اين به معناي آن نيست كه سعي كنيد تمام زمان كودك را با فعاليت‌هاي فوق‌برنامه مختلف پركرده و او را خسته كنيد بلكه سعي كنيد نكاتي كه او ياد مي‌گيرد را به يكديگر مرتبط كنيد. براي مثال اگر تهيه دو مدل غذا را به فرزندتان ياد مي‌دهيد سعي كنيد تفاوت‌ها و مشابهت‌هاي روش پخت آن‌ها را نيز بيان كنيد. و يا اگر فرزندتان در حال يادگيري موسيقي است سعي كنيد اين كار را با شعرهاي كتاب فارسي يا ساير آهنگ‌هايي كه كودك مي‌شنود تركيب كنيد. به عبارتي شما مي‌بايست به فرزندتان كمك كنيد موضوعات مختلف را به‌صورت يك شبكه در ذهنش رمزگذاري كند.

رشد عاطفي و اجتماعي

ورود به محيط اجتماعي مدرسه باعث مي‌شود فرزند شما نسبت به قبل اجتماعي‌تر شده و به اين مسائل توجه خاصي داشته باشد. در اين سنين برقراري رابطه با دوستان و موردپذيرش قرار گرفتن در گروه‌هاي دوستي براي آن‌ها اهميت ويژه‌اي پيدا مي‌كند. به همين خاطر بهتراست روي مهارت‌هاي اجتماعي فرزندتان در اين دوره سني توجه بيشتري داشته باشيد. اگر احساس مي‌كنيد در برخي زمينه‌ها ضعيف عمل‌مي‌كند پيش از آنكه با مشكل جدي مثل طرد شدن از جانب دوستان مواجه شود راجع به اين موضوع از يك مشاور كودك كمك بگيريد.

زورگويي از جانب همسالان يكي از مشكلات شايع در اين دوره سني به‌ويژه براي پسران است. به همين خاطر مهم است كه شما سعي كنيد مفاهيمي مثل محبت و نوع‌دوستي را به كودك آموزش دهيد و در كنار آن‌ها روش‌هايي براي دفاع از خود را نيز به فرزندتان بياموزيد. براي مثال ممكن است آن‌ها نياز داشته باشند مهارت مخالفت كردن با ديگران يا بيان نظرات خود را ياد بگيرند.

تربيت كودك 6 تا 12 با توجه رشد جنسي

دير يا زود نشانه‌هاي جسماني و رواني بلوغ در فرزند شما ظاهر مي‌شوند. به همين خاطر يكي از نكات مهمي كه بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه به‌مرورزمان اطلاعات و آگاهي لازم راجع به تغييرات جسماني كه قرار است فرزندتان تجربه كند و همين‌طور راه‌هاي رعايت بهداشت فردي يا مراقبت از خود را به او آموزش دهيد. اين كار باعث مي‌شود آن‌ها با آرامش و آگاهي بيشتري وارد دوره سني بعدي شوند و با بعضي از بحران‌هاي مربوط به دوره نوجواني درگير نشوند

آموزش مهارت‌هاي زندگي

مهارت‌هاي زندگي مجموعه‌اي از اصول و قواعد است كه به شما كمك مي‌كند تا زندگي خود را با قدرت بيشتري مديريت كنيد. بعضي از اين مهارت‌ها مثل قدرت مخالفت با نظر ديگران يا كنترل احساسات ازجمله مسائلي هستند كه بهتر است فرزند شما در سنين پايين‌تر آن‌ها را آموزش ببيند. به همين خاطر بهتر است براي نحوه آموزش اين مهارت‌ها به فرزندتان از يك روانشناس كودك كمك بگيريد. براي آشنايي با مطالب روانشناسي كودك كليك كنيد.

 

بايدونبايدهاي تربيت كودك 6 تا 12 سال

پرورش اعتمادبه‌نفس

كودكان در سنين مدرسه نسبت به واكنش شما در مورد كارهايشان بسيار حساس هستند. شما با تاييد و تشويق كودك هنگام انجام كارهايش به او در باور توانايي‌هايش كمك مي‌كنيد. به همين نسبت تمسخر يا ايرادگرفتن از كارهاي آن‌ها احساساتي مانند شرم يا عدم اعتمادبه‌نفس را در كودك شكل مي‌دهد. به همين خاطر سعي كنيد فعاليت‌ها و پيشرفت‌هاي كودك را مورد تشويق قرار دهيد و از رفتار كمال‌گرايانه اجتناب كنيد.

آموزش مسئوليت‌پذيري

كودكان در اين دوره سني دوست دارند برخي كارهاي ساده مثل مسواك‌زدن يا حمام‌رفتن را به‌تنهايي انجام دهند. بهتر است در كنار نظارتي كه روي انجام كارشان داريد به آن‌ها اجازه بدهيد. اين كارها را به‌تنهايي انجام دهند و علاوه بر اين برخي مسئوليت‌هاي ساده و متناسب با سنشان را نيز براي آن‌ها در نظر بگيريد. اين كار باعث‌مي‌شود آن‌ها علاوه بر يادگيري مهارت‌ها، اعتمادبه‌نفس خود را تقويت كنند. همين‌طور مسئوليت‌پذيري راجع به موضوعات مختلف را نيز ياد خواهند گرفت.

استفاده از تلفن همراه و اينترنت

يكي از چالش‌هايي كه والدين با آن مواجه مي‌شوند علاقه كودكان به استفاده از تلفن همراه و اينترنت است. بعضي از دوستان آن‌ها ممكن‌است تلفن همراه داشته باشند و يا حتي در شبكه‌هاي اجتماعي عضو باشند؛ اين مساله باعث مي‌شود فرزند شما نيز چنين تقاضايي داشته باشد. در اين مواقع بهترين‌است به‌جاي مخالفت با كودك به او اجازه دهيد با نظارت شما و براي زمان‌هاي مشخصي از اينترنت استفاده كند.

اهميت مشاوره

سنين مدرسه با مشكلات و چالش‌هاي بسياري همراه خواهد بود. بي‌ميلي نسبت به مدرسه رفتن يا انجام تكاليف، دشواري در توجه و تمركز و همين‌طور اختلالات يادگيري ازجمله مشكلاتي هستند كه شايد شما هم با آن‌ها مواجه شده باشيد. در كنار همه اين‌ها ناتواني در برقراري رابطه اجتماعي يكي ديگر از مشكلاتي است كه در اين سنين كودكان را آزار مي‌دهد. و بارسيدن به سنين بلوغ احتمالاً مشكلات والدين با فرزندشان افزايش پيدا خواهد كرد. به همين خاطر بهتراست در تربيت فرزندتان از يك متخصص درزمينهٔ روانشناسي كودك مشورت بگيريد. تا علاوه بر برطرف‌كردن مشكلات موجود بتوانيدكيفيت رابطه خود با فرزندتان را نيز افزايش دهيد. و از بروز بسياري از مشكلات پيشگيري كنيد. براي دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تربيت كودك 6 تا 12 سال مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سؤالات متداول

مهم‌ترين چيزي كه در تربيت كودك 6 تا 12 سال بايد در نظر داشت چيست؟

سعي كنيد تا جاي ممكن دايره تجربيات كودك را گسترده‌تر كنيد تا آن‌ها با موضوعات مختلفي آشنا شوند و بتوانند ميان يادگيري‌هاي مختلف خود ارتباط برقرار كنند.

منبع: تربيت كودك 6 تا 12 سال | تربيت كودك شش تا دوازده ساله

امتیاز:
بازدید:
[ ۹ آذر ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۳۶:۲۹ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی