نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

اختلال يادگيري رياضي يكي از انواع مختلف اختلال يادگيري است كه با عدم توانايي كودك در يادگيري و درك مفاهيم مرتبط با رياضي مشخص مي‌شود. كودك مبتلا به اختلال ‌يادگيري رياضي داراي هوش طبيعي است، يعني تفاوتي بين بهره هوشي اين كودكان با ساير كودكان همسال وجود ندارد، اما در محاسبه و انجام عمليات رياضي و انتزاعي نسبت به همسالان خود به طور واضح عملكرد پايين‌تري دارند. آشنايي با علل و تشخيص و مداخلات بهنگام اختلال يادگيري مي‌تواند در جهت بهبود عملكرد اين كودكان امري موثر باشد. براي آشنايي بيشتر با شرايط كودكان استثنايي كليك كنيد.

منبع: اختلال يادگيري رياضي | راه هاي درمان اختلال حل مسئله رياضي كودكان

اختلالات يادگيري رياضي

اختلالات يادگيري (LD) يا Learning Disability  يكي از انواع اختلالات عصبي رشدي است. كه عمدتاً در كودكي تشخيص داده‌مي‌شود و تمام عمر در زندگي فرد وجود دارد. در مجموع سه نوع كلي از اختلالات يادگيري وجود دارد. اين سه نوع به اختلال يادگيري خواندن، نوشتن و محاسبات و درك مفاهيم رياضي تقسيم مي‌شوند.

اختلال‌يادگيري رياضي ارتباطي با هوشبهر كودك ندارد. ممكن است يك كودك تيزهوش، عقب‌مانده و يا طبيعي دچار اختلال يادگيري رياضي شود. كودكان مبتلا به اختلال يادگيري‌رياضي در انجام عمليات و هرگونه محاسبات مرتبط با رياضي مشكل دارند. و نمي‌توانند به خوبي اين مفاهيم را درك كنند. اين كودكان عمدتاً در چهار مهارت مرتبط با زبان، توجه، ادارك و رياضي دچار اختلال هستند. كودكاني كه اختلال يادگيري رياضي دارند، هنگام شمارش از انگشتان دست خود استفاده مي‌كنند. حدود 7% از كودكان دبستان مبتلا به اختلال يادگيري رياضي هستند.

براي آشنايي بيشتر با ساير اختلالات يادگيري كليك كنيد.

نشانه هاي اختلال يادگيري رياضي

نشانه هاي متعددي وجود دارد كه مي‌توان كودكان با اختلال يادگيري رياضي را با اين نشانه ها شناسايي كرد.

  • تخمين نزدن زمان
  • ناتواني در فهم مسائل رياضي
  • ناتواني در حل جمع، تفريق، ضرب و تقسيم
  • ناتواني در درك كسرها
  • شباهت‌دادن عدد 1 به “يك” زبان فارسي
  • ناتواني در درك نمودار هاي تصويري و فضايي
  • ناتواني در حساب كردن پول
  • ناتواني در بخاطر سپردن شماره تلفن ها
  • ناتواني درخواندن زمان و ساعت
  • اختلال در انجام  بازي هاي فكري رياضي

چجوري تشخيص بدم كه كودكم دچار اختلال يادگيري رياضي است؟

اگر كودك شما با اعداد و ارقام مشكل داشت از يك روانشناس كمك بگيريد. سپس با مراجعه به معلم رياضي از او بخواهيد كه به شما مشكلاتي كه فرزندتان در مسائل رياضي دارد و حتي مباحث مخالف را توضيح دهد. پس از اطمينان از اين موضوع به يك متخصص و روانشناس مراجعه كنيد. روانشناس با انجام تست هاي مختلف و تحليل آنها به اختلال يادگيري رياضي كودك پي مي‌برد. تست هاي مختلفي در اين زمينه وجود دارد كه به شرح زير است.

  • مهارت هاي محاسباتي
  • تسلط به رياضيات
  • محاسبات ذهني
  • استدلال رياضي

تاثير اختلال يادگيري رياضي در عملكرد روزانه

كودكان مبتلا به اختلال يادگيري رياضي به طور كلي در انجام محاسبات و درك مفاهيم رياضي مشكلاتي را تجربه مي‌كنند. اين موضوع باعث مي‌شود تا هر مسئله‌اي كه در زندگي نياز به محاسبه و درك عدد داشته باشد. كودك به درستي متوجه آن نشود، از جمله مسائلي كه ممكن‌است در زندگي فرد پيش آيد مي‌توان به محاسبه قيمت يك كالا، شمردن پول، تاثير در عملكرد تحصيلي اشاره كرد.

علل و دلايل بروز اختلال يادگيري رياضي

تاكنون علل اصلي و قطعي ابتلا به اختلالات يادگيري مشخص نشده است، با اين حال مي‌توان مجموعه‌اي از عوامل زيستي، رواني، آموزشي و فرهنگي را در ابتلا به اين اختلال موثر دانست. از جمله مشكلات مرتبط با عوامل زيستي مي‌توان به ضعف در حافظه و مشكلات مرتبط با حافظه ديداري فضايي در نظر گرفت. مشكل مرتبط با حافظه و نقص در حافظه ديداري فضايي باعث‌مي‌شود تا كودك در به يادآوردن اعمال اصلي و مفاهيم رياضي مشكلاتي را تجربه كند. همچنين در برخي از اعمال رياضي كه كودك نياز به در نظرگرفتن مفاهيم و مسائل انتزاعي و فضايي دارد به دليل نقص در حافظه ديداري فضايي دچار مشكلاتي مي‌شود.

هرچقدر كه سطح اين عمليات و مفاهيم پيچيده‌تر شود كودك با مشكلات بيشتري مواجه مي‌شود. همچنين مشكل در رشد شناختي كودك مي‌تواند باعث شود تا كودك ترتيب توالي اعداد، نظام‌هاي عددي و مفاهيم رياضي را به درستي درك نكند، علاوه بر اين مسائل علت اختلال يادگيري رياضي مي‌تواند ناشي از فقر آموزشي و غني نبودن محيط آموزشي كودك باشد.

بهترين راه هاي درمان اختلال يادگيري رياضي

اختلال يادگيري‌رياضي درمان هاي مخصوص خود را دارد كه به شرح زير است.

1. دارو درماني اختلال يادگيري رياضي

به طور كلي دارو درماني جزء روش‌هاي درماني انتخابي براي اختلال يادگيري رياضي نيست. از آن جايي كه اختلال حل مسئله رياضي يك موضوع در طول تمام عمر محسوب مي‌شود و نياز به انجام تمرينات و مداخلات هميشگي دارد، دارو درماني روش درماني مناسبي نيست. با اين حال استفاده از ويتامين‌هاي مختلف مي‌تواند برخي از عملكرد‌هاي اين كودكان را بهبود دهد.

2. تمرين‌هاي رياضي

انجام تمرين‌هاي رياضي يكي از راه هاي درمان اختلال يادگيري رياضي است. و به طور طبقه بندي شده و از آسان به سخت باعث مي‌شود تا كودك به صورت تدريجي با مفاهيم و عملكردهاي رياضي آشنايي پيدا كند. انجام تمرين‌هاي رياضي مورد انتظار با سطح كودك، استفاده از مسائل حل شده و تكرار آن روش توسط كودك و.. مي‌تواند روش موثري براي آموزش مهارت رياضي كودك باشد. با اين حال به ياد داشته باشيد كه تشخيص و ارزيابي و شيوه مداخله آن بايد توسط يك روانشناس كودك يا معلم آموزش ديده انجام شود. براي دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

3. بازي درماني براي بهبود اختلالات يادگيري

بازي درماني از جمله‌ روش‌هاي درماني اختلال يادگيري رياضي است. كه بري درمان و بهبود اختلالات مختلفي در كودكان به كار گرفته مي‌شود. بازي درماني انواع مختلفي دارد و با توجه به وضعيت و اختلال كودك مي‌توان آن‌ها را شخصي سازي كرد. بازي درماني براي مهارت‌هاي توجه، ادراك، درك مفاهيم انتزاعي، بازي رياضي و… مي‌تواند به شكل سنتي، مداد كاغذي يا كامپيوتري انجام شود. نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه بازي درماني صرفاً انجام بازي و سرگرمي نيست. بلكه روش‌هاي درماني و نكات درماني به طور مستقيم و غير مستقيم به كودك آموزش داده مي‌شود. زيرا كه بازي درماني مي‌تواند بر فرايندهاي رفتاري و شناختي كودك تاثير بگذارد و عملكرد مغز را بهبود دهد. براي آشنايي بيتشتر با روش هاي درمان اختلالات يادگيري كليك كنيد.

4. بهبود مشكلات روانشناختي كودكان

كودكان مبتلا به اختلال يادگيري رياضي به دليل عملكرد تحصيلي پايين، يا مورد مقايسه قرار گرفتن در مدرسه با همسالان ديگر و… ممكن است مورد سرزنش و انتقاد والدين و معلمان قرار بگيرند، اين مسئله مي‌تواند باعث شود تا كودك مشكلاتي نظير افسردگي، اضطراب، اعتماد بنفس و عزت بنفس پاييني را تجربه كند. اين مشكلات روانشناختي مي‌تواند اختلال حل مسئله رياضي كودك را بدتر كند. از اين جهت بهبود وضعيت روانشناختي كودكان مي‌تواند به طور مستقيم و غير مستقيم با عملكرد رياضي كودكان ارتباط داشته باشد.

5. استفاده از روش ديداري

در اين روش درماني از كودك خود بخواهيد كه مسائل را در ذهن خود تجسم كند. با استفاده از نمودارهاي رياضي به او كمك كنيد كه مسائل را بهتر درك كند.

6. با صداي بلند مطالعه كند

براي تمركز بيشتر و توجه به مسائل رياضي، از كودك خود بخواهيد تا درس رياضي را بلند بخواند. با بلند روخواني كردن تمركز برخواندن بيشتر مي‌شود. و كودك توجه بيشتري به نوشته ها دارد.

كلام آخر

والديني كه كودكان كه مبتلا به اختلال‌يادگيري رياضي دارند با خود درماني كمكي به كودكشان نمي‌كنند. بهترين راهكار براي بهبود اختلال كودك، مراجعه به بگك روانشناس و متخصص در حوزه كودك است. مركز مشاوره ني ني مايند به صورت حضوري و تلفني به شما والدين آگاه خدمات ارائه مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره درج شده تماس بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلال يادگيري رياضي مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

 

سوالات متداول

آيا كودكان مبتلا به اختلال يادگيري رياضي مي‌توانند در مدارس عادي درس بخوانند؟

به طور كلي كودكان مبتلا به اختلال يادگيري رياضي، غير از اين مسئله در مهارت‌هاي ديگر مشكلي ندارند و عملكرد تحصيلي عادي دارند. تنها مشكل اين كودكان عدم درك مفاهيم رياضي است. بنابراين اگر به اين كودكان آموزش‌هاي بيشتري در زمينه رياضي، درك مفاهيم اعداد و.. داده شود مشكل ديگري را در مدارس عادي تجربه نمي‌كنند.

منبع: اختلال يادگيري رياضي | راه هاي درمان اختلال حل مسئله رياضي كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ] [ ۰۳:۳۹:۳۳ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی