نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

بازتاب لابيرنتي يكي از انواع بازتاب‌هاي دوران نوزادي است و از اول اولين اشكال حركت انساني است. بازتاب‌ها حركات غير ارادي براي كمك به بقا و رشد سالم هستند. بازتاب‌ها در سن معيني آغاز و پس از مدتي ناپديد مي‌شوند. وجود بازتاب لابيرنتي تا سنين بزرگسالي حاكي از وجود مشكلي در سيستم عصبي است.

معمولا با به دنيا آمدن نوزاد متخصصين آزمايشات لازم را انجام مي‌دهند، اما خودتان هم مي‌توانيد با رفلاكس‌هاي نوزادتان آشنايي پيدا كرده و در صورت نياز اقدامات لازم را انجام دهيد. براي دريافت اطلاعات بيشتر مي‌توانيد از خدمات مشاوره كودك نيز استفاده نماييد.

منبع: بازتاب لابيرنتي در نوزادان از چه زماني ظاهر مي‌شود؟

بازتاب تونيك لابيرنتي چيست؟

اين بازتاب به دو شكل رو به جلو و رو به عقب اتفاق مي‌افتد و به طور كل تلاش نوزاد جهت جلوگيري از خم شدن بدن و حفظ تعادل در برابر جاذبه است.

بازتاب رو به جلو هنگامي اتفاق مي‌افتد كه نوزاد از روي زمين بلند شده و در تلاش براي حفظ تعادل سر، دست و پاهاي خود را در داخل بدن جمع مي‌كند و در اين حالت براي مقابله با نيروي جاذبه سرش را به سمت بالا و به داخل شكم حركت مي‌دهد و پاهايش را شبيه به حالت جنيني جمع مي‌كند.

دقيقا برعكس اين حالت در بازتاب رو به عقب اتفاق مي‌افتد كه هنگامي كه نوزاد در حال زمين گذاشته شدن است، سر و پايش را به سمت پايي برده و از خم شدن بدنش جلوگيري مي‌كند. پس قبل از اينكه به زمين گذاشته شود دست‌هايش را به طرفين و عقب باز كرده و سر و پاهايش نيز رو به عقب مي‌رود.

براي آشنايي با ساير انواع بازتاب نوزادان كليك كنيد.

تعريف بازتاب

به منظم‌ترين و سازمان يافته‌ترين رفتارهاي نوزاد كه فطري است و به صورت خودكار اتفاق مي‌افتد و براي رشد سيستم عصبي و عضلاني لازم است، بازتاب مي‌گويند.

بازتاب‌ها براي ادامه زندگي نوزاد ارزش زيادي دارند و در صورت عدم وجود آن‌ها روند طبيعي رشد مختل خواهد شد و نوزاد قادر به رفع نيازهاي اوليه خود نيست. نبودن بازتاب‌ها، ادامه يافتن پس از سن معين و بروز مجدد در سنين بزرگسالي مي‌تواند از علايم آسيب مغزي باشد. براي آشنايي با نشانه هاي سلامت نوزاد كليك كنيد.

دليل وجود بازتاب لابيرنيتي در نوزاد

شايد بتوان گفت مهم‌ترين كاركرد و وظيفه اين بازتاب، ايجاد پاسخ‌هاي عضلاني براي حفظ تعادل سر در برابر جاذبه است. پاسخ‌هاي عضلاني اندام را ياري مي‌دهد تا به تغييراتي كه در وضعيت قرارگيري جسماني رخ مي‌دهد واكنش مناسب نشان بدهند.

ايجاد تعادل، پردازش شنوايي، تنش عضلاني و توسعه سيستم اتصال عصب به عضله از ديگر كاركردهاي بازتاب لابيرنتي است. گفتني است سيستم اتصال عصب به عضله در بزرگسالي باعث مي‌شود فرد از موقعيت بدنش آگاه شود. گفتني است كه به دليل پيام‌هاي كه از گوش مياني (كه مسئول تعادل است) ارسال مي‌شود، اين بازتاب ظاهر مي‌شود.

زمان ظهور و از بين رفتن بازتاب تونيك لابيرنتي در نوزاد

اين بازتاب در ماه‌هاي سوم و چهارم دوران جنيني ظاهر شده و تا حدود 4 الي 6 ماهگي بعد از تولد باقي مي‌ماند و بعد از 6 ماهگي به دليل اين كه نوزاد توانيي كنترل ارادي عضلاتش را به دست مي‌آورد، از بين خواهد رفت. در صورت عدم توانايي نوزاد در كنترل ارادي عضلات پس از 6 ماهگي، مراجعه به متخصص اطفال ضروري است.

اختلال در بازتاب لابيرنيتي نوزاد

در صورت عدم بروز اين بازتاب و يا زود يا ديرتر ناپديد شدن، مي‌تواند مشكلات ذيل بوجود آيد:

-مشكل در ادراك ديداري

-اختلال تعقيب چشمي كه از مهارت‌هاي لازم براي خواندن است.

-مشكلات جهت يابي و حافظه فضايي

-اختلال در يادآوري و هجي كردن كلمات

-مشكل در رياضيات

– اختلال در يادگيري مفاهيم همچون جدول ضرب، ماه هاي سال و روزهاي هفته و حروف الفبا

– مشكل در خواندن ساعت‌هاي عقربه‌اي

– عدم تمايل به فعاليت هاي بدني

والدين بايد توجه داشته باشند كه در صورت تحريك اين بازتاب چه هنگام بالا بردن و چه پايين آوردن و عدم مشاهده واكنش در اندام فوقاني و تحتاني نوزاد خود، حتما به متخصصين اطفال مراجعه كرده و ضمن پيگيري روند درمان، نسبت به انواع بازتاب‌ها و هم چنين روش‌هاي تربيتي مناسب اطلاعات لازم را بدست آورند.

براي دريافت مشاوره در زمينه بازتاب لابيرنتي مي توانيد از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان در كلينيك تخصصي كودك ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

منبع: بازتاب لابيرنتي در نوزادان از چه زماني ظاهر مي‌شود؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۵ دى ۱۴۰۱ ] [ ۰۴:۵۱:۴۳ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی