نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

افزايش تمركز در كودكان به خصوص آن‌هايي كه بازيگوش هستند، به راحتي انجام نمي‌شود. كودكان زماني كه مشغول يك فعاليت هستند به راحتي حواسشان پرت مي‌شود و تمركزشان را از دست مي‌دهند. با اين حال برخي كودكان به نسبت ساير همسالان خود زودتر حواسشان پرت مي‌شود و تمركز و توجه پايين‌تري دارند. در شديدترين حالت احتمالا كودك دچار اختلال بيش‌فعالي است. با اين حال نمي‌توان گفت كه هر كودكي كه توجه و تمركز پاييني دارد بيش فعال است. كمبود توجه باعث مي‌شود تا كودك والدينش را كلافه كند و تكاليفش را به درستي تمام نكند. روش‌هايي وجود دارد كه مي‌توان به واسطه آن‌ها توجه و تمركز كودك را افزايش داد. اما اگر نتوانستيد روشي موثر براي افزايش تمركز كودكان خود پيدا كنيد، حتما از خدمات مشاوره كودك استفاده نماييد.

منبع: افزايش تمركز در كودكان

افزايش تمركز در كودكان | علت كاهش توجه و تمركز كودك

كمبود توجه و تمركز كودك مي‌تواند تحت تاثير عوامل زيستي، رواني و اجتماعي مختلفي به وجود بيايد. با اين حال يكي از جدي‌ترين عواملي كه با كمبود توجه و تمركز همراه است اختلال بيش‌فعالي و نقص توجه است. كودكان با اين مشكل هميشه در حال انجام فعاليت‌هاي مختلف هستند و به راحتي و با كوچكترين مسئله‌اي حواسشان پرت مي‌شود و تمركز خود را از دست مي‌دهند. با اين حال بايد توجه داشت كه هرگونه كمبود توجه و تمركز نشان دهنده اختلال بيش‌فعالي نيست، تشخيص اين اختلال بايد توسط روانشناس يا روانپزشك كودك انجام شود. در برخي موارد علت كمبود توجه و تمركز كودك مي‌تواند به علت مشكلات و پريشاني‌هاي رواني نظير اضطراب و افسردگي باشد، اين مسئله عمدتاً در بين كودكان دبستاني و در محيط مدرسه به چشم مي‌خورد.

كودكاني كه تحت فشار والدين و اطرافيان قرار دارند ممكن است به راحتي تمركز و توجه خود را در طول فعاليت از دست بدهند، زيرا اين اضطراب و پريشاني رواني كه به دليل فشار والدين و اطرافيان تجربه مي‌كنند بر عملكردهاي شناختي و مغز آن‌ها تاثير منفي مي‌گذارد و باعث ايجاد چنين مشكلاتي مي‌شود. همچنين برخي از كودكان از نظر زيستي مستعد ابتلا مشكلات كمبود توجه و تمركز هستند، در بهترين شرايط بهتر است براي ارزيابي دقيق و اصولي به يك روانشناس يا روانپزشك كودك مراجعه كنيد. براي آشنايي با بيش فعالي كودكان كليك كنيد.

راه هايي براي افزايش توجه و تمركز در كودكان

راهكارهاي به كار گرفته شده براي بهبود مشكل توجه و تمركز كودك بايد متناسب با علت آن باشد. به عبارت ديگر اگر علت كمبود توجه و تمركز كودك به درستي مشخص نشود، ارائه راهكار نادرست مي‌تواند نتيجه مطلوبي به همراه نداشته باشد. بنابراين مشخص كردن علت اصلي مشكل توجه داراي اهميت فراواني است. با اين حال راهكارهايي وجود دارد كه مي‌تواند در افزايش توجه و تمركز كودك موثر واقع شود كه در ادامه توضيح داده خواهد شد.

براي بررسي ميزان هوش كودك كليك كنيد.

1- بازي هايي كه نياز به تمركز در كودكان دارند

بازي ها پل ارتباطي بين ما و كودكان هستند. پس با يك بازي مناسب مي‌توان درمان مناسبي براي افزايش تمركز كودكان به كار برد. بازي هاي فكري نياز به تمركز و توانايي حفظ و برنامه ريزي دارند. بازي هايي مثل پازل، پيدا كردن قطعات اشتباه، بازي با كارت و اعداد به تقويت تمركز كودكان كمك مي كنند.

همچنين بازي هايي كه بايد ترتيب گذاري شوند نيز تاثير زيادي در تمركز كودك دارند. براي مثال الگويي از رنگ ها مشخص كنيد و از كودك بخواهيد عروسك هايش را بر اساس آن بچيند.

صندلي بازي نيز بسيار در تمركز و توجه كودك موثر است. كودك همزمان با فعاليت بدني بايد نسبت به قطع و وصل بودن موسيقي تمركز لازم را داشته باشد.

2- محيط را خالي از عوامل متعدد كنيد

كودكان به مانند بزرگسالان قادر به تمركز بر روي يك عامل نيستند. آن ها به راحتي تحت تاثير يك صدا، فرد و عروسك حواسشان پرت مي شود. پس براي آن كه موفق به حفظ تمركز و انجام تكاليف شان شوند، بايد عوامل حواس پرت محيطي حذف شود.

3- محيط و شرايط لازم را فراهم كنيد

كودك شما براي برآورده كردن انتظارات تان بايد شرايط و امكانات لازم را داشته باشد. پس محيط او را بررسي كنيد. آيا واقعا براي انجام موضوع مورد نظر مناسب است؟ براي مثال نور، وسايل، تغذيه، آموزش و غيره به درستي در اختيار او گذاشته شده است؟ اگر جواب شما به همه اين پارامترها مثبت است، پس حتما براي بررسي بيشتر مساله با متخصصين كودك از طريق شماره هاي درج شده تماس بگيريد. شما براي افزايش تمركز در كودكان بايد محيط مناسب نيز فراهم كنيد.

4-افزايش تمركز در كودكان با توجه به تغذيه آن ها

كودكان به مواد معدني مختلفي براي رشد نياز دارند. اگر تغذيه كودك مناسب نباشد، تلاش هاي شما براي افزايش تمركز در كودكان بي نتيجه خواهد ماند. پس حتما مطمئن شويد كه او به اندازه كافي پروتئين و ويتامين جذب مي كند. خوردن غذاهايي داراي چربي و روغن هاي مانده و مواد نگهدارنده اصلا مناسب رشد آن ها نيست.

5- استراحت و خواب كافي

كودكان بيش از بزرگسالان نياز به خواب دارند. خواب براي رشد آن ها ضروري بوده و بدون آن عملكردهاي ذهني شان دچار اختلال خواهد شد. پس حتما شرايط را براي خواب و استراحت كودك فراهم كنيد. شما به عنوان والد موظفيد كه او را در ساعت مشخص آماده خواب كنيد. هرگز زمان استراحت را به خود او نسپاريد. چرا كه توانايي كافي براي درك اهميت و برنامه ريزي ندارد. افزايش تمركز در كودكان خسته و بي خواب امكان پذير نيست.

6- اهداف را براي او تقسيم كنيد

همانطور كه ذكرشد كودك قادر به برنامه ريزي و هدف گذاري نيست. پس وقتي كارهاي پيچيده به او محول مي‌كنيد، احتمال گيج شدن نيز زياد مي‌شود. براي افزايش تمركز در كودكان نبايد كارهاي پيچيده و سخت به او محول كنيد.

7- دارودرماني براي افزايش تمركز در كودكان

يكي از شيوه‌هاي رايج براي افزايش تمركز در كودكان (البته در مواردي كه كودك دچار اختلال جدي باشد) استفاده از دارو است. ريتالين يكي از داروهاي محركي است كه عمدتاً براي درمان و بهبود مشكلات ناشي از توجه و تمركز استفاده مي‌شود. با اين حال دارو درماني و استفاده از ريتالين اثرات جانبي زيادي به همراه دارد، اين مسئله باعث مي‌شود تا ريتالين خط اول درمان‌هاي افزايش توجه و تمركز نباشد. با اين حال اگر شدت اين كمبود زياد باشد كودك بايد براي مدتي به تشخيص و تجويز پزشك ريتالين مصرف كند. مهم‌ترين نكته اين است كه هر مشكل توجه و تمركزي نياز به مصرف ريتالين ندارد. اگر كودكي بيش فعال نباشد و ريتالين مصرف كند عوارض جانبي زيادي براي او به وجود مي‌آيد، پس به صورت خودسرانه هيچگاه به سراغ مصرف ريتالين براي كودك خود نرويد.

8- افزايش توجه در كودكان با بازي درماني

يكي از درمان‌هاي انتخابي و موثر براي افزايش توجه و تمركز كودكان بازي درماني است. بازي درماني بر اساس رويكردهاي مختلفي قابل انجام است و توسط يك روانشناس بازي درمانگر ارائه مي‌شود. در بازي درماني روانشناس با استفاده از روش‌هاي درماني رفتاري يا شناختي و… به صورت غير مستقيم و در حين بازي مشكل كودك را هدف قرار مي‌دهد و بر روي آن كار مي‌كند. انجام بازي درماني به صورت مداوم باعث تغيير ويژگي‌هاي رفتاري و شناختي كودك مي‌شود.

جذابيت بازي درماني در اين است كه كودك در حين درمان خسته نمي‌شود، زيرا كه در ظاهر مشغول بازي كردن است و اين بازي كردن احساس خوشايندي براي كودك به وجود مي‌آورد. والدين مي‌توانند با مراجعه به روانشناس انجام بازي‌هاي مختلف و مخصوص كودك‌شان را آموزش ببينند و با كودك خود كار كنند. به عنوان مثال يكي از بازي‌هايي كه مي‎‌توان براي افزايش تمركز كودك انجام داد نگاه كردن و خيره شدن به اجسام است. به اين صورت كه جسمي را در وسط اتاق قرار دهيد و به كودك خود توضيح دهيد كسي برنده اين بازي است كه به مدت بيشتري به آن جسم نگاه كند بدون آنكه چشم از آن بردارد.

براي آشنايي با درمان بيش فعالي كودكان بدون دارو كليك كنيد.

9- درمان‌هاي رايانه‌اي

امروزه علاوه بر بازي‌هاي سنتي بازي‌هاي رايانه‌اي مخصوص افزايش توجه و تمركز در كودكان توليد شده است كه جذابيت بيشتري براي آن‌ها دارد. به ياد داشته باشيد بازي‌هاي درماني رايانه‌اي با بازي‌هاي معمول كه كودكان انجام مي‌دهند متفاوت است. براي دريافت اطلاعات بيشتر مي‌توانيد از يك روانشناس كودك كمك بگيريد.

10- افزايش تمركز در كودكان با نوروفيدبك

يكي از روش‌هاي درماني كه در سال‌هاي اخير طرفدار و در عين حال مخالفين زيادي دارد روش نوروفيدبك است. علاوه بر مخالفت‌هايي كه براي استفاده از روش نوروفيدبك وجود دارد، اين روش درماني يكي از روش‌هاي اثربخش افزايش توجه و تمركز است. نوروفيدبك يا بازخورد عصبي با ثبت امواج مغزي و دادن بازخورد به كودك در حين انجام يك فعاليت يا بازي باعث آموزش نوعي خود تنظيمي در كوك مي‌شود. مهم‌ترين نكته كه در ارتباط با اثربخشي نوروفيدبك وجود دارد اين است كه بايد جلسات آن به صورت كامل و تا انتها انجام شود، برخي از افراد به دليل هزينه‌هاي زياد، جلسات را تا انتها ادامه نمي‌دهند، اين مسئله باعث مي‌شود تا نوروفيدبك اثربخشي كمتري داشته باشد.

11- شيوه‌هاي تقويت رفتار

شيوه‌هاي تقويت رفتار و اصول فرزندپروري مانند تعيين و تنظيم قوانين و شيوه‌هاي تقويت رفتار مطلوب مي‌تواند در افزايش توجه و تمركز در كودكان نقش اساسي داشته باشد. به عنوان مثال براي تعيين و تنظيم قوانين مي‌توانيد به فرزند خود بگوييد كه پس از انجام و تكميل فعاليت‌هاي درسي خود مي‌تواند بازي رايانه‌اي انجام دهد. به عنوان والد بايد در انجام و تعيين قوانين حد تعادل را رعايت كنيد، سهل گيري يا سخت گيري بيش از حد باعث مي‌شود تا كودك رفتارهاي لجبازانه انجام دهد.

همچنين تنبيه كودك هيچگاه يك روش موثر براي تربيت و فرزندپروي كودك نيست، اگر مي‌خواهيد حواس‌پرتي و تمركز كودكتان بيشتر شود رفتارهاي مطلوب او را تشويق كنيد. تاييد و تشويق رفتارهاي مطلوب در بلندمدت باعث مي‌شود تا كودك رفتارهاي نامطلوبش را به مرور زمان انجام ندهد. پس از انجام رفتار مطلوب بهتر است يك پاداش براي كودك در نظر بگيريد، بهترين پاداش‌ها تقويت كلامي و تحسين كودك مي‌باشند نه خريد اساب‌بازي و لوازم گران قيمت. شيوه‌هاي تقويت رفتار اصول و مسائل گسترده‌اي دارد كه براي آشنايي با آن‌ها بهتر است از يك روانشناس كودك كمك بخواهيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه افزايش تمركز در كودكان مي توانيد از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان در كلينيك تخصصي كودك ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

آيا كمبود توجه و تمركز كودك نشان دهنده بيش فعالي است؟

به طور كلي ويژگي اصلي اختلال بيش فعالي كمبود توجه و تمركز است. اما به اين صورت نيست كه هر كودكي كه توجه و تمركز پايين دارد بيش فعال است. بيش فعالي اختلالي جدي‌تر است كه تشخيص آن بايد توسط يك متخصص انجام شود. بنابراين هر كمبود توجه و تمركزي نشان دهنده بيش فعالي نيست.

چه راه هايي براي افزايش تمركز در كودكان وجود دارد؟

متخصصان با توجه به شدت مساله، روش هاي مختلفي براي افزايش تمركز در كودكان پيشنهاد مي‌دهد.

دارو مناسب براي افزايش تمركز در كودكان چيست؟

دارو تنها در صورتي تجويز مي شود كه كودك دچار اختلالي مثل ADHD باشد. بنابراين هرگز سرخود دارويي به كودك ندهيد.

براي عضويت در اينستاگرام (ذهن نو) كليك كنيد

آخرين تحقيقات علمي روانشناسي

 

ورود به صفحه

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: افزايش تمركز در كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: افزايش تمركز در كودكان،
موضوع:
[ ۹ دى ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۵۸:۲۳ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی