نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

هوش بدني و جنبشي يكي از انواع هوش يا استعدادهايي است كه بيشتر از هر چيز به توانايي كنترل حركات بدن و همين‌طور برقراري ارتباط با اشيا مربوط مي‌شود. احتمالاً شما هم در اطرافتان ديده‌ايد كه بعضي‌ها براي درس خواندن بايد دور خانه راه بروند يا موقع صحبت كردن بيش‌ازحد از دست‌هايشان استفاده مي‌كنند؛ همه اين‌ها نشانه هوش بدني و جنبشي بالاست، اما شايد بيشتر از هركسي بتوانيد اين هوش را در هنرمندان ببينيد.

مجسمه‌سازي، نقاشي يا حتي رقص، هنرهايي هستند كه نياز به هماهنگي بدني بالايي دارند و اين هماشن هوش بدني و جنبشي است. سطح اين هوش را مي‌توان از دوران كودكي شناسايي و پرورش داد، براي آن كه زمينه رشدي مناسب را براي فرزندتان محيا كنيد، مي‌توانيد براي استعداديابي كودك‌تان به متخصصان مراجعه نماييد. براي دريافت خدمات مشاوره كودك كليك كنيد.

منبع: هوش بدني و جنبشي چيست

هوش بدني و حركات جنبشي چيست

بسياري از روانشناسان براي اينكه توانايي‌هاي ذهني يا هوش را اندازه‌گيري كنند به نمره تست هوش يا IQ توجه مي‌كنند. اما روانشناسي به نام هوارد گاردنر معتقد بود كه هوش دامنه بسيار وسيع‌تري دارد و به همين خاطر هشت هوش مختلف را معرفي كرد كه يكي از آن‌ها هوش بدني و جنبشي است. اين هوش از دو توانايي در كنار هم تشكيل شده؛

1. توانايي كنترل و تنظيم حركات بدن

2. توانايي برقراري ارتباط با اشيا

كساني كه هوش بدني و جنبشي بالايي دارند ممكن است تنها در يكي از اين توانايي‌ها قوي باشند، اما برخي ديگر از آن‌ها هر دو توانايي را هم‌زمان دارند.

بيشتر بخوانيد : سن استعداديابي كودكان

ويژگي‌هاي هوش بدني و جنبشي

  1. يادگيري عملي بالايي دارند. يعني هنگامي‌كه با چيزي مستقيماً درگير شوند بهتر آن را ياد مي‌گيرند. آن‌ها در ساده‌ترين شرايط براي يادگيري بايد راه بروند يا از دست‌هايشان براي توضيح دادن استفاده كنند.
  2. آن‌ها حركات پيچيده را سريع‌تر از ديگران ياد مي‌گيرند. هنگامي‌كه براي يادگيري ترتيب فعاليت‌هاي پيچيده مثل يك تكنيك ورزشي ديگران نياز به مدتي تمرين دارند، آن‌ها به‌سرعت تكنيك را ياد مي‌گيرند.
  3. هماهنگي بين دو نيمه بدن و همين‌طور چشم و دست يا دست‌وپا در آن‌ها بسيار بالاست.
  4. هوش بدني و جنبشي بالا از شما يك ورزشكار مي‌سازد. آن‌هايي كه در اين هوش نمرات بالايي مي‌گيرند نسبت به ورزش و فعاليت توجه بالايي دارند و يكجا نشستن آن‌ها را خسته مي‌كند.
  5. هوش بدني و جنبشي بالا كمك مي‌كند به كمك دستان خود بتوانيد كارهاي بسيار ظريف و هنرمندانه‌اي مثل نقاشي، سفالگري، خياطي يا حتي جراحي را انجام دهيد.

اهميت هوش بدني و جنبشي

هوش بدني و جنبشي استعدادي است كه اگر در شما يا فرزندتان وجود داشته باشد مي‌تواند از او يك جراح، مهندس، ورزشكار يا هنرمند تمام‌عيار بسازد. به همين خاطر اگر اين توانايي را در خود يا هركدام از اطرافيانتان احساس مي‌كنيد بهتر است به پرورش آن توجه داشته باشيد. براي آشنايي با ساير انواع هوش كودكان كليك كنيد.

مشاغل مرتبط با هوش بدني و جنبشي

  • جراحي
  • پرستاري
  • كاردرماني
  • فيزيوتراپي
  • سخنران
  • نقاش
  • ورزشكار
  • مربي رقص
  • بافنده فرش
  • طراح هنري
  • خياط
  • مربي ورزشي
  • مكانيك
  • كشاورز

تقويت هوش بدني و جنبشي

گاردنر معتقد بود همه ما انسان‌ها از زمان تولد به‌صورت فطري تمامي هوش‌هاي هشت‌گانه و همين‌طور هوش بدني و جنبشي را در خود داريم اما بر اساس محيطي كه در آن زندگي مي‌كنيم ممكن است برخي از اين توانايي‌ها بيشتر و برخي ديگر كمتر شوند. درنتيجه اگر احساس مي‌كنيد نياز داريد اين هوش را در خود يا فرزندتان پرورش دهيد جاي نگراني نيست زيرا به‌راحتي مي‌توانيد با استفاده از راهكارهايي اين توانايي را افزايش دهيد. ازجمله اين راهكارها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد. براي آشنايي بيشتر با روش‌هاي استعداديابي كودكان كليك كنيد.

1- ورزش كردن

ورزش كردن مرتب حتي اگر در حد چند تمرين ساده باشد مي‌تواند رابطه ذهني را با شرايط جسمي بهتر كند. ورزش كمك مي‌كند تا در حفظ تعادل و همين‌طور برقراري رابطه بين اندام‌هاي مختلف توانايي بيشتري به دست بياوريد. بهتر است براي تمرين كردن از چند حركت ساده شروع كنيد و اين برنامه را تا انجام ورزش‌هاي پيچيده‌تري مثل زومبا يا ايروبيك جلو ببريد. بهتر است ورزش را با سرگرمي تلفيق كنيد تا علاقه كودكتان نيز به اين دست فعاليت‌ها بيشتر شود.

2- تمرينات ريلكسيشن

تمرينات آرام‌سازي كمك مي‌كنند براي مدت كوتاهي تنها به خود توجه داشته باشيد و بالاترين هدف آن‌ اين است كه بتوانيد بين ذهن و جسمتان ارتباط برقرار كنيد. درنتيجه اين تمرين‌ها تا حد زيادي مي‌توانند به شما براي تسلط پيدا كردن روي بدنتان كمك كنند. انجام اين تمرينات با صداي بلند به همراه فرزندتان به ياد مي‌دهد كه چگونه اين كار را انجام دهد.

به هنر اهميت بدهيد

يكي از راهكارهايي كه براي پرورش توانايي بدني و جنبشي خيلي كمك خواهد كرد اين است كه زماني را به ساختن كاردستي‌هاي مختلف اختصاص دهيد. ساختن كاردستي يا كار كردن با دست مي‌تواند توانايي شما را براي انجام حركات ظريف افزايش دهد. مي‌توانيد با توجه به سليقه و علايق خود فعاليت‌هاي مختلفي مثل صنايع‌دستي، سفالگري، خياطي يا حتي درست كردن كاردستي‌هاي ساده مقوايي در خانه را شروع كنيد. براي فرزندتان از وسيله‌هاي آموزشي يا بازي‌هاي مختلف مثل مداد رنگي، خمير بازي، سفالگري، شن بازي و… استفاده كنيد.

حس لامسه را تقويت كنيد

مي‌توانيد اين بازي را همراه با كودكتان انجام دهيد و از اين راه هوش بدني و جنبشي را در هر دوي‌تان افزايش دهيد. براي اين كار چشمانتان را ببنديد و سپس با لمس كردن اشيا نام آن‌ها را حدس بزنيد. يا انجام كارهاي مختلف مثل بريدن يك كاغذ به شكلي خاص را با چشمان بسته انجام دهيد.

نمايشنامه اجرا كنيد

يكي از بهترين راهكارها براي تقويت هوش بدني و جنبشي در كودكان اين است كه داستان‌هاي موردعلاقه آن‌ها را به‌صورت يك نمايشنامه با يكديگر اجرا كنيد. اين كار در كنار بالا بردن هوش بدني و جنبشي مي‌تواند به تخيل و حافظه فرزند شما نيز كمك كند.

هوش بدني | اهميت مشاوره‌

همان‌طور كه گفته شد گاردنر معتقد است همه ما تمامي اين هوش‌هاي هشت‌گانه را در خود داريم اما ميزان آن‌ها در هريك از ما فرق مي‌كند. كمك گرفتن از مشاوره كودك باعث مي‌شود از سنين پايين با استعدادهاي فرزند خود آشنا شويد و بتوانيد برنامه مناسبي براي پرورش آن‌ها در نظر بگيريد. به علاوه بسياري از ما حتي زماني‌كه به سن بزرگسالي مي‌رسيم هنوز استعدادهاي خودمان را نمي‌شناسيم و اين موضوع اغلب مشكلاتي را در پيدا كردن شغل يا انتخاب رشته تحصيلي براي ما ايجاد مي‌كند. براي كشف استعداد كودكان كليك كنيد.

به همين خاطر معمولا پيشنهاد مي‌‌شود كه براي شناخت استعدادها و مسيري كه مي‌خواهيد براي زندگي درنظر بگيريد از يك مشاور كمك بگيريد. مشاورين كمك مي‌كنند تا متوجه شويد كدام‌يك از استعدادها يا هوش‌هايي كه گاردنر از آن صحبت مي‌كند در شما بيشتر است و براي موفق شدن تلاش خواهيد كرد. روانشناس حتي مي‌تواند با بررسي شغل شما و توانايي‌هايي كه اين شغل نياز دارد به شما كمك كند تا در زمينه كاري خودتان موفق‌تر باشيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه هوش بدني جنيشي مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سؤالات متداول

هوش بدني و جنبشي يعني چه؟

هوش بدني و جنبشي به معناي توانايي فرد براي كنترل و تنظيم حركات بدن و همين‌طور ارتباط برقرار كردن با اشيا است.

چه افرادي هوش بدني و جنبشي بالايي دارند؟

هماهنگي بالا بين اندام‌هاي مختلف بدن و همين‌طور توانايي در ساختن اشيا مختلف دو نمونه از مهم‌ترين توانايي‌هاي اين افراد است. به‌طوركلي ورزشكاران و هنرمندان دو دسته از افرادي هستند كه هوش بدني و جنبشي بالايي دارند.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: هوش بدني و جنبشي چيست،
موضوع:
[ ۱۳ دى ۱۴۰۱ ] [ ۰۱:۱۸:۳۶ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی