نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

عوارض بعد زايمان معمولا تا شش هفته پس از وضع حمل در مادر وجود دارد و او عوارض مختلفي را همچون خونريزي و يا درد در ناحيه‌هاي مختلف بدن تجربه مي‌كند. معمولا متخصصان و پزشكان اين شش هفته را دوران بهبودي مي‌نامند؛ به اين معني كه بدن پس از به دنيا آوردن فرزند در حال گذراندن دوره بهبودي است. برخي از عوارض پس از زايمان‌هاي طبيعي و سزارين شايع است اما برخي ديگر چندان شايع نيست و براي بهبودي نيازمند دريافت مراقبت‌هاي پزشكي مي‌باشد. در ادامه قصد داريم به عوارض پس از زايمان و راهكارهايي براي مديريت آن‌ها بپردازيم. براي دريافت مشاوره بارداري كليك كنيد.

منبع: عوارض بعد زايمان

عوارض بعد زايمان

زايمان كردن به هر دو روش زايمان طبيعي و يا زايمان سزارين، داراي برخي عوارض است كه در ميان تمامي زنان شايع مي‌باشد و در صورتي كه مراقبت‌هاي لازم انجام شود به مرور و طي يك مدت زمان كوتاه بهبود مي‌يابد.

برخي از اين عوارض بعد از زايمان همچون درد پرينه، درد نوك سينه، كمر درد و … با كمي استراحت بهبود پيدا مي‌كند؛ اما برخي ديگر همچون خروج غيرارادي شير از سينه ممكن است تا چند هفته ادامه داشته باشد.

اين موضوع بسيار مهم است كه زنان پس از زايمان كردن، ضمن رسيدگي و توجه به نوزاد خود، از سلامت خودشان نيز غافل نشوند. در واقع مادري توانايي مراقبت صحيح از فرزندش را خواهد داشت كه ابتدا خودش از نظر جسماني و رواني سالم باشد.

عوارض پس از زايمان وابسته به نوع زايمان و ديگر فاكتورها همچون زايمان اول و … مي‌تواند با يكديگر فرق داشته باشد. در ادامه به شايع‌ترين عوارض پس از زايمان اشاره كرده‌ايم. جهت مقايشه معايب و مزاياي انواع زايمان كليك كنيد.

1.خونريزي واژن

مهم‌ترين عوارض پس از زايمان كه تقريبا تمامي خانم‌ها آن را تجربه مي‌كنند، خونريزي واژن است و طبيعي نيز مي‌باشد. معمولا خونريزي واژن پس از زايمان به مدت شش هفته ادامه دارد؛ البته لازم است اشاره كنيم كه اين خونريزي گاهي منقطع است.

توصيه مي‌شود با قرار گرفتن در چنين شرايطي از پدها و نواربهداشتي‌هاي بزرگ استفاده كنيد و سعي كنيد پس از زايمان از مصرف تامپون خودداري نماييد. در صورتي كه احساس مي‌كنيد موارد غير طبيعي در خونريزي واژن شما وجود دارد و يا به طور ناگهاني زياد شده است؛ حتما به پزشك مراجعه كنيد. براي آشنايي با راه هاي جلوگيري از خونريزي بعد زايمان كليك كنيد.

2.درد شكم به علت انقباض رحم | عوارض بعد زايمان

پس از زايمان، رحم كوچك مي‌شود و به حالت و اندازه قبلي خود برمي‌گردد. اين تغيير اندازه و بازگشت به سايز قبلي ممكن است براي فرد درد آور باشد.

معمولا دوره بهبود دردهاي ناشي از انقباض رحم، معمولا تا شش هفته به طول مي‌انجامد. مي‌توانيد براي تسكين درد آن، استامينوفن معمولي استفاده كنيد.

3. درد در ناحيه پرينه از عوارض بعد زايمان

يكي از عوارض پس از زايمان به خصوص پس از زايمان طبيعي، احساس درد در ناحيه پرينه است. ناحيه پرينه يك بافت نرم بين واژن و مقعد مي‌باشد كه در طول زايمان فشار زيادي را متحمل مي‌شود و حتي ممكن است كشيده شود تا فضا براي تولد نوزاد فراهم گردد.

براي تسكين درد اين قسمت مي‌توانيد در يك لگن آب گرم تميز بنشينيد. خوابيدن به پهلو، پوشيدن لباس گشاد، انجام تمرينات كگل، مصرف استامينوفن با تاييد پزشك و … مي‌تواند از ميزان درد در ناحيه پرينه بكاهد.

4.درد و بي‌حسي در اطراف زخم سزارين | عوارض بعد زايمان

زناني كه به روش سزارين فرزند خود را به دنيا مي‌آورند، ممكن است تا چند هفته در اطراف زخم سزارين احساس درد داشته باشند. براي تسكين درد زخم سزارين مي‌توانيد با تاييد پزشك، از داروهاي مسكن مصرف كنيد. توصيه مي‌شود در چند هفته اول پس از زايمان از بلند كردن اجسام سنگين جدا خودداري كنيد تا به مرور زخم شما بهبود پيدا كند.

5.مشكل دفع ادرار از عوارض بعد زايمان

از ديگر عوارض شايع در ميان زناني كه زايمان انجام داده‌اند، مشكل در دفع ادرار مي‌باشد. در صورتي كه شما نيز پس از زايمان در دفع ادرار مشكل داريد، سعي كنيد مايعات فراوان بنوشيد و ورزش‌هاي سبك همچون پياده‌روي را انجام دهيد. نشستن در لگن آب گرم نيز مي‌تواند به شما كمك كند تا احساس دفع ادرار داشته باشيد.

6.يبوست

اولين مدفوع پس از زايمان كمي كند اتفاق مي‌افتد و دليل اين موضوع نيز اين است كه احتمالا چيزي درون روده‌ها وجود ندارد. بنابراين براي اجابت مزاج به خود فشار نياوريد. چند روزي غذاهاي سالم و منابع حاوي فيبر، سبزيجات، ميوه و غلات كامل را مصرف كنيد، مايعات فراوان بنوشيد و همينطور پياده‌روي داشته باشيد. در صورتي كه يبوست شما با اين راهكارها برطرف نشد، با تاييد پزشك ملين مصرف كنيد.

پيشنهاد مي‌شود مقاله كاهش وزن بعد از زايمان را بخوانيد.

7.بواسير يا هموروئيد | عوارض بعد زايمان

يكي ديگر از عوارض زايمان طبيعي بواسير و يا هموروئيد مي‌باشد. دليل اصلي اين موضوع زور زدن زياد در هنگام زايمان است. مي‌توانيد براي رفع اين مشكل در هنگام دستشويي از آب ولرم تا گرم استفاده كنيد. نشستن در لگن آب گرم نيز مي‌تواند در كاهش درد ناشي از بواسير به شما كمك كند.

در صورتي كه احساس درد زيادي ناشي از بواسير داريد به پزشك مراجعه كنيد و مطابق با دستور او از بي‌حس كننده‌هاي موضعي، شياف، كمپرس آب سرد و گرم استفاده نماييد.

8.خستگي از عوارض بعد زايمان

سعي كنيد براي رفع خستگي پس از زايمان استراحت كنيد. از همسر، خانواده، دوستان و يا يك پرستار كمك بگيريد تا در نگهداري از نوزاد تازه متولد شده و انجام كارهاي روزمره به شما كمك كنند.

بهتر است روي سلامتي خودتان تمركز بيشتري داشته باشيد و تميزكاري خانه، خريد كردن، آشپزي و … را به زمان ديگري موكول كنيد. در زماني كه نوزاد مي‌خوابد، شما نيز بايد استراحت كنيد و در طول روز رژيم غذايي سالم و مقوي داشته باشيد.

9.درد عمومي | عوارض بعد زايمان

بسياري از خانم‌ها پس از زايمان يك درد عمومي را در بدنشان تجربه مي‌كنند. حمام آب گرم مي‌تواند در كاهش اين نوع از دردها به شما كمك كند.

همينطور مي‌توانيد با اجازه پزشك خود، استامينوفن مصرف نماييد. توصيه مي‌شود براي تسكين دردهاي عضلات‌تان، ماساژ را امتحان كنيد.

10.قرمزي يا پف چشم‌ها

زور زدن در هنگام زايمان مي‌تواند سبب قرمزي و يا پف كردن چشم‌ها شود. كمپرس آب سرد بر روي چشمان مي‌تواند قرمزي و پف آن‌ها را كم كند.

11.تعرق شبانه از عوارض بعد زايمان

ميزان تعرق پس از زايمان ممكن است افزايش پيدا كنيد. سعي كنيد آبي را كه از طريق عرق كردن از دست مي‌دهيد، با مصرف مايعات جبران كنيد.

12.ناراحتي در سينه | عوارض بعد زايمان

احساس درد در نوك سينه از ديگر عوارض پس از زايمان است. براي تسكين اين درد سعي كنيد از يك حوله نرم و مرطوب شده با آب گرم در اين ناحيه استفاده كنيد. از پوشيدن سوتين‌هاي تنگ در اين زمان خودداري كنيد و سوتين‌هاي شيردهي را جايگزين آن‌ها نماييد. در صورتي كه در ناحيه نوك سينه احساس درد و سوزش زيادي داريد به تاييد پزشك از پمادهاي مخصوص استفاده نماييد.

13.گرفتگي خلق و افسردگي

همانطور كه اطلاع داريد بسياري از زنان پس از زايمان دچار افسردگي مي‌شوند. علائم افسردگي پس از زايمان معمولا چند روز پس از زايمان شروع مي‌شود و چند هفته ديگر بهبود پيدا مي‌كند. در صورتي كه احساس مي‌كنيد اين علائم در شما به مدت طولاني‌تري ادامه پيدا كرده است، حتما به پزشك مراجعه كنيد.

14.ورم كردن پاها از عوارض بعد زايمان

معمولا زنان پس از زايمان سزارين خارش و ورم پاها را تجربه مي‌كنند. دليل اين موضوع شايد تزريق مايعات به بدن مادر براي آماده شدن جهت سزارين باشد. ورم پاها و يا بدن طي يك هفته تا ده روز از بين خواهد رفت. شما در هر جايي كه هستيد مي توانيد از خدمات مشاوره كودك ني ني مايند بهرمند شويد.

15.ريزش مو | عوارض بعد زايمان

از ديگر عوارض زايمان، ريزش مو مي‌باشد كه به دليل كاهش ميزان هورمون استروژن پس از زايمان اتفاق مي‌افتد.

16.بزرگ شدن شكم

بزرگ شدن و بزرگ ماندن شكم پس از بارداري نيز از عوارض زايمان كردن است. براي اينكه بتوانيد شكم خود را به حالت اوليه برگردانيد، بايد كمي صبور باشيد. سعي كنيد ورزش كنيد و به ماهيچه‌ها كمك كنيد كه همانند قبل سفت و محكم شوند.

17.عفونت رحم

عفونت رحم پس از زايمان به روش سزارين تقريبا شايع مي‌باشد. از دلايل اصلي اين موضوع اين است كه در روش سزارين، جفت با دست خارج مي‌گردد و احتمال عوفت افزايش مي‌يابد. براي آشنايي با علل سرد شدن رابطه بعد از زايمان كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه عوارض بعد زايمان مي‌توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني كودك با برترين متخصصان در كلينيك كودك ني ني مايند از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

براي عضويت در اينستاگرام (ذهن نو) كليك كنيد

آخرين تحقيقات علمي روانشناسي

 

ورود به صفحه

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: عوارض بعد زايمان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: عوارض بعد زايمان،
موضوع:
[ ۳۰ دى ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۰۳:۰۹ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی