نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

هفته سي و يكم بارداري در كنار تمام شور و اشتياقي كه مادر براي تولد نوزاد دارد، داراي استرس‌ها و نگراني‌هايي نيز مي‌باشد. نگراني از سلامت فرزندي كه در راه است و يا ترس از زايمان، مي‌تواند باعث افزايش استرس‌ها و اضطراب‌هاي مادر شود. به همين دليل توجه به سلامت روان در كنار سلامت جسماني در هفته سي و يكم‌بارداري داراي اهميت است. در ادامه قصد داريم به علائم مادر و جنين در هفته سي و يكم بارداري و اقدامات لازم در اين دوران بپردازيم. براي دريافت مشاوره بارداري كليك كنيد.

منبع: هفته سي و يكم بارداري | هفته 31 ام حاملگي

هفته سي و يكم بارداري

در هفته سي و يكم بارداري جنين با وزن 1400 گرم و قد 40 سانتي متري، اندازه نارگيل است. در‌اين هفته اغلب مادران خواب و خوراك ندارند و شكم به شدت سفت و گرد است. در اين هفته بيش از هفته هاي قبل مي‌چرخد و قادر به چرخاندن سر در تمام جهت است. در‌هفته سي و يكم‌بارداري چربي بدن جنين شكل مي‌گيرد و وزن او افزايش مي‌يابد. جنين روزي چند بار ادرار مي‌كند و تمام حواس 5 گانه اش تشكيل شده است. اما در اين هفته نوزاد ساعت هاي طولاني تري را به خواب فرو مي‌رود و شما با آرامش بيشتري ربرو خواهيد شد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مراحل رشد جنين كليك كنيد.

 

علائم مادر در هفته سي و يكم بارداري

علائم مادر در هفته سي و يكم بارداري تغييرات چنداني ندارد؛ به طوري كه علائم قبلي با شدت بيشتري ادامه پيدا مي‌كنند. البته ممكن است برخي از علائم نيز در اين دوران كاهش پيدا كنند. اغلب مادران در هفته سي و يكم‌بارداري اضطراب بيشتري را نسبت به گذشته احساس مي‌كنند و همين موضوع سبب افزايش نگراني و فشار رواني در آن‌ها مي‌گردد. در ادامه به ديگر علائم مادر در هفته سي و يكم بارداري اشاره كرده‌ايم.

1.تنگي نفس

تنگي نفس با شروع هفته سي‌ام بارداري آغاز مي‌شود و با بزرگ‌تر شدن جنين در هفته سي و يكم بارداري، شدت بيشتري پيدا مي‌كند. دليل اين موضوع اين است كه با افزايش قد و وزن جنين، به ريه‌ها و ديافراگم نيز فشار بيشتري وارد مي‌شود و فرآيند نفس كشيدن به سختي انجام مي‌گردد. البته اين علائم با گذشت زمان و حركت جنين به سمت دهانه رحم كم‌تر مي‌شود. استراحت بيشتر و انجام ورزش‌هاي سبك براي بهبود تنفس در اين دوران موثر است.

2.خشكي و شكننده شدن ناخن‌ها

از ديگر علائم شايع در دوران بارداري تغييرات پوست و ناخن است كه با ورود به هفته سي و يكم بارداري شدت بيشتري پيدا مي‌كند. دليل اصلي اين موضوع به عقيده متخصصان، تغييرات هورموني است.

3.انقباضات رحمي

با ورود به هفته سي و يكم بارداري، زمان باقي مانده تا زايمان نيز كوتاه‌تر مي‌شود. همين موضوع سبب مي‌گردد كه بدن نيز خود را براي زايمان آماده كند. انقباضات رحمي در اين دوران نيز به همين دليل اتفاق مي‌افتد.

انقباضات رحمي در هفته سي و يكم بارداري به صورت كوتاه است و معمولا پس از يك مدت زمان كوتاه از بين مي‌رود. در صورتي كه اين انقباضات را به صورت مكررا و در طولاني مدت تجربه مي‌كنيد؛ براي جلوگيري از زايمان زودرس به پزشك مراجعه نماييد. اهميت اين موضوع در بارداري دوقلو و چند قلو دو چندان مي‌شود.

4. هفته سي و يكم بارداري | ترشح شير

از ديگر علائم هفته سي و يكم بارداري، ترشح شير از پستان‌ها مي‌باشد. اين موضوع طبيعي است و در واقع بدن در حال توليد غذا براي نوزادي است كه قرار است متولد شود.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه سه ماه آخر بارداري كليك كنيد.

5.تكرر ادرار

با ورود به هفته سي و يكم بارداري، جنين بزرگ‌تر مي‌شود و به مثانه نيز فشار بيشتري وارد مي‌كند. همين موضوع سبب ايجاد تكرر ادرار مي‌گردد. با اين حال مادران باردار نبايد ميزان آب مصرفي روزانه خود را كاهش دهند؛ چراكه ممكن است دچار ديگر مشكلات گوارشي همچون يبوست شوند.

6. هفته سي و يكم بارداري | كمر درد

بديهي است وقتي جنين وزن بيشتري مي‌گيرد، فشار بيشتري را به بدن مادر وارد كند. همين موضوع مي‌تواند سبب ايجاد دردهايي در قسمت كمر، باسن و يا پاها شود. انجام تمرينات كششي و يا يوگا در كاهش ميزان اين دردها در هفته سي و يكم بارداري به مادر كمك مي‌كند.

7. ديگر عوارض

هفته سي و يكم بارداري عوارض ديگري به همراه دارد كه عبارتند از.

  • يبوست
  • ورم پا
  • نابينايي موقت
  • تهوع
  • سر درد شديد
  • تاري ديد
  • تورم در صورت
  • گرفتگي عضلات پا
  • سوزش معده
  • تغييرات خلق و خو

تغييرات جنين در هفته سي و يكم بارداري

با ورود به هفته سي و يكم بارداري، به جز استخوان جمجمه جنين كه هنوز نرم است؛ باقي استخوان‌هاي او محكم مي‌شوند. البته لازم است بدانيد كه نرم بودن سر جنين به اين دليل است كه در زمان تولد بتواند به راحتي از كانال زايمان عبور كند.

از ديگر تغييرات جنين طي هفته سي و يكم بارداري، رشد و تكامل مغز او است. همينطور حواس پنچ گانه جنين طي اين هفته كامل مي‌شود و او توانايي‎‌هاي بيشتري را نسبت به گذشته كسب مي‌كند.

در هفته سي و يكم بارداري تقريبا تمامي اعضاي جنين شكل مي‌گيرد و او مي‌تواند چشمانش را باز نگه دارد. قلب او توانايي پمپاژ خون بيشتري را دارد و موهاي سر، مژه‌ها و ابروي او نيز نسبت به قبل ضخيم‌تر و پرپشت‌تر مي‌شوند. در صورتي كه جنين طي هفته سي و يكم بارداري به دنيا بيايد، شانس زيادي براي زنده ماندن دارد؛ اما بايد مراقبت‌هاي پزشكي دريافت كند.

مراقبت‌هاي پزشكي هفته 31 ام بارداري

مادران باردار از هفته سي و يكم بارداري تا هفته سي و چهارم بارداري فرصت دارند، تا براي انجام معاينات بارداري در سه ماهه سوم حاملگي به پزشك مراجعه كنند. طي اين آزمايشات وضعيت عمومي سلامت مادر و جنين بررسي مي‌شود و در صورتي كه علائم و نشانه‌هاي خطرسازي همچون ديابت بارداري، زايمان زودرس و … وجود داشته باشد؛ مشخص مي‌گردد. در اين هفته پزشك به بررسي سلامت مادر و جنين مي‌پردازد. در‌اين جلسات پزشك معاينات لازم زنانه، دهانه رحم و ترشحات را بررسي مي‌كند تا زايمان زودرس را بررسي كند. در هفته سي و يكم بارداري پزشك در رابطه با علائم درد زايمان، روش كنترل دردهاي زايمان و نگراني ها صحبت مي‌كند.

خود مراقبتي طي هفتۀ سي و يكم

خود مراقبتي هاي مادر در هفته سي و يكم بارداري را در ادامه شرح داده ايم.

  • در صورتي كه پاهاي‌تان ورم زيادي كرده است، سعي كنيد از ايستادن به مدت طولاني بپرهيزيد و در مقابل زمان‌هايي از روز پاهاي خود را رو به بالا قرار دهيد. ورزش سبك و روزانه مثل پياده‌روي داشته باشيد و همينطور براي كاهش تورم پاها مي‌توانيد از جوراب و يا جوراب شلواري واريس استفاده كنيد.
  • براي جلوگيري از تكرر ادرار سعي كنيد، كم‌تر از چاي و قهوه مصرف نماييد.
  • در جهت كاهش كمر درد، حركات كششي و تمرينات تقويت عضلات كمر را در برنامه روزانه خود قرار دهيد.
  • براي جلوگيري از ابتلا به مشكلات گوارشي همچون يبوست، سعي كنيد از غذاهاي سرشار از فيبر، ميوه، سبزيجات و مايعات استفاده نماييد.
  • مصرف غذاهاي سنگين، تند، چرب و ادويه دار را به خصوص در وعده شام به حداقل برسانيد؛ تا دچار سوزش معده نشويد.

علائم نيازمند مراجعه به پزشك در هفته سي و يكم

داشتن هر گونه درد شديد در هفته سي و يكم بارداري نيازمند مراجعه به پزشك مي‌باشد تا مادر بتواند از سلامت خود و جنين اطمينان حاصل نمايد.

در ميان تمامي علائمي كه مادر باردار در هفته سي و يكم بارداري تجربه مي‌كند، برخي از علائم مي‌تواند نشانه‌اي خطرناك باشد. بنابراين در صورتي كه هر كدام از علائم زير را مشاهده كرديد، سريعا به پزشك مراجعه نماييد.

  • سردردهاي شديد و مداوم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • مشكلات بينايي مثل تاري ديد و يا جرقه زدن چشم
  • درد در قسمت زير دنده‌ها و بالاي شكم
  • ورم كردن ناگهاني صورت، دست‌ و پاها
  • انقباضات رحمي مكرر و طولاني
  • لكه‌بيني يا خونريزي واژينال
  • فشار غيرمعمولي در لگن
  • كمردرد شديد
  • دردهاي كرامپي همانند قاعدگي
  • بيشتر يا رقيق‌تر شدن حجم ترشحات واژن
  • تغيير رنگ در ترشحات واژن

تغذيه مادر در هفته سي و يكم بارداري

در هفته سي و يكم بارداري جنين بايد مقدار زيادي ويتامين، پروتئين، آهن و اسيد فوليك دريافت كند. در اين هفته به دليل اينكه استخوان ها در حال رشد هستند، مصرف كلسيم حائز اهميت است. شير، ماست، پنير، سبزي برگ دار، كلم بروكلي، اسفناج، لوبيا و بادام به ساخت استخوان هاي جنين كمك مي‌كند. در صبحانه از مصرف عسل، شير كم چرب، عدسي و سيب زميني دريغ نكنيد. و در نهايت شام ها را سبك مصرف كنيد. براي كسب اطاعات بيشتر در زمينه تغذيه دوران بارداري كليك كنيد.

كلام آخر

در هفته سي و يكم بارداري پزشك با مادران در رابطه با دردهاي زايمان صحبت مي‌كند تا مادران آمادگي لازم را بدست بياورند. اما برخي از مادران براي زايمان استرس و اضطراب زيادي را تجربه مي‌كنند كه هم براي خود و هم براي نوزاد بسيار مضر و خطرساز است. روانشناسان و مشاورين متخصص در حوزه بارداري به كاهش استرس و كنترل آن كمك مي‌كنند. مركز مشاوره ني ني مايند به صورت تلفني و حضوري به شما عزيزان خدمات ارائه مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر روي لينك زير كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه هفته سي و يكم بارداري مي‌توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در كلينيك تخصصي كودك ني ني مايند از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

سوالات متداول

قد و وزن جنين در هفته سي و يكم بارداري تا چه اندازه زياد مي‌شود؟

با ورود به هفته سي و يكم بارداري، قد جنين تا 41 سانتي متر و وزن او تا 1 كيلو نيم افزايش پيدا مي‌كند.

آيا بانوان باردار مي‌توانند در هفته سي و يكم بارداري اقدام به برقراري رابطه جنسي نمايند؟

برقراري رابطه جنسي در هفته سي و يكم بارداري مانعي ندارد و مشكلي را براي جنين ايجاد نمي‌كند. اما از آنجايي كه شكم در اين دوران نسبت به قبل كمي بزرگ‌تر شده است؛ ممكن است داشتن رابطه جنسي كمي سخت به نظر برسد. در صورتي كه شما مي‌توانيد در يك پوزيشن راحت با همسرتان رابطه جنسي داشته باشيد؛ ممنوعيتي در اين كار برايتان وجود ندارد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: هفته سي و يكم بارداري | هفته 31 ام حاملگي

امتیاز:
بازدید:
[ ۳ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۴۷:۵۹ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی