نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

تشويق كودك به غذا خوردن با ترفندهاي بسيار ساده امكان پذير است. خيلي اوقات والدين از اين شكايت دارند كه فرزندشان بد غذا است. و يا ميل به خوردن غذا ندارد، در اغلب موارد پدر و مادر به بازيگوشي و شيطنت، ذائقه متفاوت يا ساعات ميل به غذا خوردن فرزندشان توجهي نمي‌كنند. عادات غذايي بزرگسالان با كودكان متفاوت است، از اين جهت شايد برخي كودكان نسبت به خوردن برخي از طعم‌ها و مواد غذايي مقاومت نشان دهند. درست است كه دلتان مي‌خواهد كودك تان طعم هاي مختلف را بچشد و دوست داشته باشد، اما تنبيه و يا اجبار روش مناسبي نيست. در ادامه به روش هاي مناسب جهت تشويق و علاقه مند كردن كودك به غذاخوردن اشاره كرده‌ايم. در صورتي كه مدت‌هاست با اين مشكل مواجه‌ايد، حتما از خدمات مشاوره كودك استفاه نماييد.

منبع: تشويق كودك به غذا خوردن | علاقه مند كردن كودك به غذا

تشويق كودك به غذا خوردن

وجود كودكاني كه بد غذا هستند و نداوم براي خوردن غذا غر مي‌زنند سخت، دشوار و البته يكي از مشكلات اغلب والدين است. اما از آنجايي كه برخي از مواد غذايي سالم، سلامت فرزند را تضمين و تامين مي‌كند، باعث مي‌شود والدين بسيار به غذا خوردن اهميت دهند. با بسياري از تكنيك هاي ارائه شده در اين مقاله تشويق كودك به غذا خوردن را آموزش ببينيد. كمك از روانشناس بسيار كمك كننده و حائز اهميت در اين شرايط است. بهتر است براي تشويق كودكان از روانشناس و مشاورين كودك كمك بگيريد. براي دريافت مشاوره تلفني كودك كليك كنيد.

 

كدام كودكان نياز به تشويق براي غذا خوردن دارند؟

علت بدغذايي هر كودك مي‌تواند نسبت به كودك ديگر متفاوت باشد. برخي از كودكان به طور زيستي كم غذا يا بد غذا هستند. اما برخي ديگر ممكن است خوش اشتها و خوش غذا باشند. و ميل به خوردن غذاها و طعم‌ها مختلف داشته باشند. بدغذايي كودك اگر در يك دوره رشدي خاص و براي مدت كوتاهي رخ دهد يك مسئله عادي است و نياز به بررسي ندارد. اما اگر عادت بدغذايي كودك براي مدت طولاني ادامه داشت نياز است تا علت آن به درستي توسط يك متخصص بررسي شود. با بررسي هاي متخصص با روش هاي متفاوتي مي‌توان تشويق كودك به غذا خوردن را آموخت. براي كسب اطلاعات بيشتر در رابطه با علت غذا نخوردن كودك كليك كنيد.

از جمله عواملي تربيتي و محيطي كه مي‌تواند با بد غذايي كودك ارتباط داشته باشد. مي‌توان به وعده‌هاي غذايي زياد، شيوه فرزندپروري غلط، پريشاني‌هاي روانشناختي مانند استرس و اضطراب، خوردن تنقلات و مواد غذايي بيهوده، غذا نخوردن به عنوان روشي براي جلب توجه والدين، شيطنت و بازي گوشي و… اشاره كرد.در برخي از مواقع علل بدغذايي كودك مي‌تواند به دليل شرايط نامناسب مانند خوردن غذا در اتاق نامناسب، ميز و صندلي نامناسب، ظرف غذاي نامتناسب با سن كودك و… باشد. كه با رفتار اصولي و تشويق كودك به غذا خوردن مشكلات را مي‌توان برطرف كرد. در نتيجه براي بررسي علل بدغذايي كودك بايد عوامل زيستي، رواني، اجتماعي را در نظر گرفت.

راه‌هاي تشويق كودك به غذا خوردن

در مواردي كه يك مشكل پزشكي يا زيستي مانند مشكل گوارشي وجود داشته باشد. والدين بايد كودك را براي ارزيابي و درمان نزد يك پزشك متخصص ببرند. در اين شرايط تا مشكل زيستي و پزشكي كودك برطرف نشود، همچنان او علاقه‌اي به خوردن غذا نخواهد داشت. براي آشنايي با علل بي اشتهايي كودكان كليك كنيد. در ادامه روش هاي علاقه مند كردن و تشويق كودك به غذا خوردن را آورده‌ايم.

1. الگوبرداري اصلي ترين روش براي تشويق كودك به غذا خوردن

يكي از روش هاي تشويق كودك به غذا خوردن،الگو برداري است. كودكان بسياري از اعمال، رفتارها و عقايد را از طريق مشاهده و الگوبرداري از والدين و يا اطرافيان خود ياد مي‌گيرند. اگر والدين بد غذا نباشند و ميل به خوردن غذاهاي مختلف داشته باشند كودك هم معمولاً چنين رفتاري را مشاهده مي‌كند و تكرار مي‌كند. همچنين اگر در اطراف كودك، كسي وجود داشته باشد كه ميلي به خوردن غذا نداشته باشد ممكن است كودك رفتار او را تقليد كند. در نتيجه الگوبرداري مي‌تواند يك راه براي علاقه‌مند كردن كودك به غذا محسوب شود.

2. امتحان كردن طعم‌هاي جديد را فراموش نكنيد

دومين راه تشويق كودك به غذا خوردن، تجربه طعم هاي جديد است. اگر هنوز كودك‌تان سن پاييني دارد بهتر است از همان ابتدا او را با طعم‌هاي جديد آشنا كنيد تا در سنين بالاتر مقاومت كمتري نسبت به طعم‌هاي ناآشنا داشته باشد. براي آشنايي تغذيه سالم كودكان كليك كنيد.

3. خلاقيت در ارائه غذا نوعي تشويق كودك است

يكي از بهترين راه هاي تشويق كودك به غذا خوردن،خلاقيت در طراحي غذا است. جذاب كردن و متنوع كردن شيوه ارائه غذا مي‌تواند راهي براي علاقه مند كردن كودك به غذا باشد. به عنوان مثال طراحي غذا مانند شكلك‌ها و يا اشياي مختلف، شخصيت‌هاي كارتوني مي‌تواند باعث شود تا كودك ميل به خوردن غذايي با طعم جديد را داشته باشد. همچنين طرح ظروف غذايي متناسب با علاقه كودك راهي اثربخش براي افزايش ميل كودك به غذا است.

4. تعيين پاداش را براي كودك مشخص كنيد

كودك ممكن است فقط از خوردن بعضي غذاها مانند ميوه و سبزيجات اجتناب و مقاومت كند، در چنين شرايطي مي‌توانيد با تعيين كردن جايزه و پاداش، او را به خوردن اين مواد غذايي تشويق كنيد. پاداش دادن و تشويق كردن كودك روش‌هاي مختلفي دارد كه بهتر است براي يادگيري شيوه اصولي آن و تشويق كودك به غذاخوردن از يك روانشناس كودك كمك بخواهيد.

5. تنظيم عادات غذايي را انجام دهيد

تنظيم عادات غذايي يكي از روش هاي تشويق كودك به غذا خوردن است. همچنين همانند بزرگسالان مواردي وجود دارد كه فرد در يك دوره يا يك شبانه روز ممكن است ميلي به خوردن غذا نداشته باشد، در اين شرايط بهتر است به كودك خود فشار نياوريد و به او زمان دهيد تا دوباره به عادت قبلي‌اش بازگردد. به طور كلي بهتر است ميزان ميان وعده‌ها را طوري تنظيم كنيد كه ويتامين‌ها و مواد مغذي به حد كافي به بدن كودك برسد.

6. از غذاهاي مورد علاقه كودك بيشتر استفاده كنيد

يكي از راه هاي تشويق كودك به غذا خوردن، استفاده از مواد مورد علاقه است. بسياري از والدين اصرار به غذا خوردن كودك خود بدون ذره اي علاقه دارند. خود را جاي فرزندان بگذاريد، آيا اگر طعم غذايي براي شما خوشايند نباشد بارها و بارها آن را امتحان مي‌كنيد؟ خير. بنابراين از مواد غذايي مورد علاقه كودك استفاده كنيد تا براي غذا خوردن رغبت داشته باشد.

7. هنگام صرف غذا با كودك بازي كنيد

بازي هنگام صرف غذا، يكي از روش هاي تشويق كودك به غذا خوردن است. همه افراد با بازي هواپيما آشناييت دارند. زماني كه به كودك غذا مي‌دهيد با بازي و تفريح او را به غذاخوردن تشويق كنيد. سعي كنيد اصرار نكنيد زيرا با لجباز بچه ها روبرو خواهيد شد.

8. هنگام آشپزي از كودك كمك بگيريد

آشپزي با كودك يكي از زيبا ترين روش هاي تشويق كودك به غذا خوردن است. بسياري از كودكان زماني كه وقت خود را صرف آشپزي مي‌كنند در انتظار غذايي كه خود تهيه كرده اند مي‌مانند. با تشويق كودك به اين كار احتمالا با پاسخ مناسب تري از سمت كودك مواجهه خواهيد شد.

9. هر هفته غذاي جديد را طبق خواسته كودك طبخ كنيد

يكي از روش هاي تشويق كودك به غذا خوردن، امتحان غذاهاي جديد به خواست كودك است. هر هفته روز مشخصي را در نظر بگيريد و از كودك بخواهيد تا در جستجوي غذاي جديد باشد. با اين روش علاوه بر كنجكاوي كودك در رابطه با طعم غذا، مسلما غذاي انتخاب شده خود را امتحان خواهد كرد.

10. طبق خواسته كودك غذا را بپزيد

آخرين روش تشويق كودك به غذا خوردن، طبخ غذا به روش دلخواه كودك است. براي مثال برخي از كودكان تخم مرغ را سفت و ته ديگي دوست دارند. اينكه به كودك اصرار كنيد تخم مرغ عسلي بخورد اصلا جالب نيست. با اين روش برخورد كودك از خوردن هر نوع تخم مرغ متنفر خواهد شد.

تشويق كودك به غذا خوردن با توجه به سن او

تشويق كودك به غذا خوردن در سنين مختلف متفاوت از يكديگر است. كودكان در دوره‌هاي رشدي مختلف عادات غذايي مختلفي دارند در نتيجه نمي‌توان به همان شيوه‌اي كه مثلا در يك سالگي به كودك غذا مي‌داديد در 5 سالگي هم غذا دهيد. رفتارهاي ناصحيح والدين و شيوه‌هاي فرزندپروري غلط، عادات غذايي نامناسب مي‌تواند از جمله عواملي باشد كه بر بدغذايي كودكان و يا كم غذايي آن‌ها دامن زند.

والدين در اين سنين نبايد نگران برهم زدن سفره توسط كودك و يا ريخت و پاش غذا باشند، آنچه كه اهميت دارد توجه به نيازها و ويژگي‌هاي كودك است. در برخي از سنين كودكان ممكن است لجباز‌تر و يا پرخاشگر‌تر شوند، در چنين شرايطي نقش عوامل تربيتي و تقويت رفتارهاي مطلوب اهميت زيادي دارد. كودكان در سنين يك سالگي معمولاً دوست دارند تا خودشان غذا بخورند، توجه والدين به اين نياز و ويژگي كودك مي‌تواند در علاقه مند كردن كودك به غذا خوردن نقش داشته باشد. براي آشنايي با نيازها اساسي كودك كليك كنيد. برخي كودكان ممكن است از خوردن ميوه‌ها و سبزيجات اجتناب كنند، در اين شرايط مي‌توانيد براي تشويق كودك به غذا خوردن، اين مواد غذايي را رنده كنيد يا آب بگيريد، بعد در اختيار كودك قرار دهيد.

كلام آخر

تشويق كودك به غذا خوردن روش هاي اصولي دارد كه در اين مقاله شرح داده امي. اما همانطور كه گفته شد، با كودكان سنين مختلف بايد با روش هاي متفاوتي برخورد كرد. اين روش ها توسط روانشناس و مشاورين كودك انتخاب و ارائه داده مي‌شود. كمك از روانشناس شما را به ارائه راهكارهاي بهتري هدايت مي‌كند. خانواده ها براي رشد مناسب و سالم كودك خود با توجه به رفتارهاي گوناگون بايد از روانشناس كمك بگيرند. مركز مشاوره ني ني مايند به صورت تلفني و حضوري به شما عزيزان خدمات ارائه مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر روي لينك زير كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تشويق كودك به غذا خوردن مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

سوالات متداول

آيا بد غذايي يك اختلال در دوره كودكي محسوب مي‌شود؟

بدغذايي به تنهايي نشان‌دهنده يك اختلال در كودكي نيست، چرا كه كودكان ممكن است به علت مختلفي در دوره‌اي از زندگي دچار بدغذايي يا كم‌غذايي شوند. با اين حال اگر بدغذايي همراه علائم ديگري باشد مي‌تواند نشان‌دهنده يك مشكل باشد، در چنين شرايطي براي ارزيابي بيشتر بهتر است به يك متخصص مراجعه كنيد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: تشويق كودك به غذا خوردن | علاقه مند كردن كودك به غذا

امتیاز:
بازدید:
[ ۶ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۰۲:۳۲:۵۲ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی