نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

آموزش معذرت خواهي به كودك در بازه سني 6 سالگي قابل انجام است. در اين سنين بهتر است با كمك روانشناس شيوه هاي آموزش‌معذرت خواهي به كودك را آغاز كنيد و براي تربيت‌كودك‌ تلاش كنيد. اشتباه و خطا در كودكان به دلايل جلب توجه، خشم و عصبانيت صورت مي‌گيرد. اما اين اشتباهات گاهي با طرز برخوردهاي بد با ديگر كودكان، والدين، خواهر، برادر و يا اطرافيان همراه است. در اين صورت كودك بايد روش هاي عذرخواهي و جبران اشتباه را آموزش ببيند و ديگر رفتارهاي بد را تكرار نكند. عذرخواهي نقش اساسي در تربيت دارد اما اگر والدين اصرار به عذرخواهي هاي مداوم داشته باشند به كودك آسيب هاي مخربي مانند اضطراب، بروز عقده، كاهش اعتماد به نفس و … وارد مي‌شود. بنابراين بايد براي تربيت كودك از وقت و آگاهي بيشتري استفاده كرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تربيت كودك كليك كنيد.

منبع: آموزش معذرت خواهي به كودك | عذرخواهي از ديگر كودكان

آموزش معذرت خواهي به كودك

معذرت خواهي كودكان مانند تمامي موارد نياز به آموزش دارد. تمام كودكان بايد روش هاي معذرت خواهي را آموزش ببينند تا متوجه كار اشتباه خود شوند. گاهي بچه ها توانايي معذرت خواهي ندارند اما با شيوه هاي آموزشي ياد مي‌گيرند كه چه زماني و در چه موقعيتي معذرت خواهي الزامي مي‌باشد. آموزش معذرت خواهي به كودك اگر به شيوه هاي صحيح انجام شود براي كودك موثر واقع مي‌شود. يكي از اصلي ترين روش هاي تربيتي، معذرت خواهي است. اما اگر به كودك بياموزيد كه با كوچكترين خطاها نيز بايد معذرت خواهي كند، به مرور كودك سرشكسته و بدون اعتماد به نفس خواهد شد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه افزايش اعتماد به نفس در كودكان كليك كنيد.

چگونگي آموزش معذرت خواهي به كودك

آموزش معذرت خواهي به‌كودك بايد به گونه اي باشد كه كودك، زمان و موقعيت مناسب معذرت‌ خواهي را نيزآموزش ببيند. در ادامه 13 روش آموزش‌ معذرت خواهي به كودك را ارائه داده ايم.

1. آرام سازي كودك

اولين مرحله كه اصلي ترين مرحله آموزش معذرت خواهي به كودك محسوب مي‌شود، آرام سازي كودك است. كودكان زماني كه بايد معذرت خواهي كنند يا خطايي انجام داده اند، يا عصبي و خشمگين هستند. بنابراين ابتدا بايد شرايط را طوري آرام كنيد كه كودك به آرامش برسيد تا زمينه آموزش‌معذرت خواهي به كودك فراهم شود.

2. كمك به بيان احساسات براي آموزش‌معذرت خواهي به كودك

دومين مرحله از آموزش معذرت خواهي به كودك، كمك به فرزند براي بيان احساسات است. از كودك بخواهيد در رابطه با شرايط و احساسي كه دارد صحبت كند. با اين روش از احساسات كودك خبردار مي‌شويد و براي كنترل احساسات كمك مي‌كنيد.

3. دليل كار اشتباه كودك چيست؟

يكي از مهم ترين بخش هاي آموزش معذرت خواهي به كودك سوال در رابطه با اشتباه كودك است. از كودك بپرسيد كه دليل كار اشتباهش چه بوده و چرا اين كار را انجام داده است. با اين سوال به تمامي جواب هايي خود بايد در جستجو باشيد دست مي‌يابيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه برخورد با اشتباهات كودك كليك كنيد.

4. چرايي و چگونگي عذرخواهي به كودك

در اين مرحله از آموزش معذرت خواهي به كودك، حالا كه از دليل رفتار كودك آگاه شديد، به دنبال شيوه هاي عذرخواهي باشيد. مثلا: اگر با برادرش دعوا كرده و درحال گريه است، از او بپرسيد كه اگر جاي برادرت بودي چه كاري انجام مي‌دادي؟ با اين روش فرزندتان خود را جاي برادرش مي‌گذارد و از اشتباه خود آگاه مي‌شود. و به اين نتيجه مي‌رسد كه بايد معذرت خواهي كند.

5. مهلت پشيماني به كودك بدهيد

در آموزش معذرت خواهي به كودك به گونه اي رفتار كنيد كه كودك به اشتباهش پي ببرد سپس معذرت خواهي كند. اگر از كارش پشيمان نشود و فقط به دليل فرار از تنبيه شروع به عذرخواهي كند تربيت را اشتباه پيش گرفته ايد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مسئوليت پذيري كودكان كليك كنيد.

6. مديريت احساسات به كودك را آموزش دهيد

به كودك خود مديريت احساس و كنترل خشم را آموزش دهيد. براي مثال به او تنفس عميق را آموزش دهيد تا زماني كه احساس خشم يا اضطراب كرد با تنفس هاي عميق به خود مسلط شود. با اين آموزش كودك به رفتار و احساس خود بيشتر فكر مي‌كند و بهتر در رابطه با هيجانات خود برخورد مي‌كند.

7. عدم تكرار اشتباه در آموزش‌ معذرت خواهي به كودك

براي آموزش معذرت خواهي به كودك بايد به او بگوييد كه زماني اين عذرخواهي درست صورت گرفته كه دوباره تكرار نشود. و اگر تصميم جدي براي عدم تكرار اين رفتار داري معذرت خواهي را انجام بده. اما اگر دوباره تكرار شد او را ببخشيد و حتما به او بگوييد متوجه شديد كه اين رفتار اشتباه غير عمدي بوده و قابل بخشش است.

8. جبران خطا را به كودك آموزش دهيد

جبران خطا جزو اصلي ترين آموزش معذرت خواهي به كودك است. از كودك بپرسيد كه بعد از معذرت خواهي چه كاري را بايد انجام دهد تا اشتباه خود را جبران كند. با اين رفتار او ياد مي‌گيرد كه بايد بعد از عذرخواهي در جستجوي دلجويي باشد تا فرد مقابل نيز احساس خوبي را تجربه كند.

9. خودتان را تقويت كنيد

تمام والدين الگوي كودكان خود هستند. شما براي آموزش معذرت خواهي به كودك، به عنوان والدين وظيفه داريد تا الگوي خوبي براي فرزندان باشيد. بايد بعد از هر خطا معذرت خواهي كنيد، جبران يا دلجويي كنيد و قول دهيد كه دوباره تكرار نخواهد شد. به اين ترتيب كودك رفتار شما را مشاهده مي‌كند و متوجه مي‌شود كه بعد از هربار خطا بايد مراحلي كه شما انجام داديد را پيش برود.

10. در آموزش‌معذرت خواهي به‌ كودك مراقب روان كودك باشيد

براي آموزش معذرت خواهي به كودك بايد روان او را از ابتداي تربيت تا هميشه در نظر داشته باشيد. بعد از خطا يا اشتباه شخصيت او را هدف قرار ندهيد و با جمله هايي مانند تو بچه بدي هستي، ديگه دوست ندارم چون كار بد كردي و … شخصيت كودك را تخريب نكنيد. به جاي اين جملات آسيب زا از جملاتي مانند “تو بچه خوب و دوست داشتني هستي اما اين رفتارت اشتباه است” استفاده كنيد تا شخصيت او را مورد هدف قرار نداده باشيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه آموزش مهارت هاي زندگي به كودك كليك كنيد.

11. به كمك نقاشي يا داستان سرايي معذرت خواهي را آموزش دهيد

از نقاشي، بازي با عروسك و داستان سرايي براي آموزش معذرت خواهي به كودك كمك بگيريد. براي مثل فرض كنيد كه كودك شما در محيط مدرسه دعوا كرده است و باعث گريه همكلاسي خود شده است. نقاشي بكشيد يا داستاني بسازيد و اتفاق را در آن تعريف كنيد. سپس از كودك بپرسيد كه براي لبخند و خوشحالي همكلاسي چه كارهايي بايد صورت بگيرد؟ به اين ترتيب كودك با انديشيدن در جستجوي راه حلي مي‌گردد كه خود توانايي انجام آن را داشته باشد.

12. براي معذرت خواهي اصرار نكنيد

هميشه به خاطر داشته باشيد كه براي آموزش معذرت خواهي به كودك نبايد اصرار كرد. با اصرار براي عذرخواهي اثرات مخربي را در روان كودك جا مي‌گذاريد كه در آينده باعث كاهش اعتماد به نفس و منزوي شدن كودك مي‌شود. و در نهايت باعث بروز عقده در روان كودك خواهد شد.

13. براي آموزش معذرت خواهي به كودك از روانشناس كودك كمك بگيريد

يكي از مهم ترين و اثر بخش ترين روش آموزش معذرت خواهي به كودك، كمك از روانشناس كودك است. روانشناس با توجه به شيوه هاي آموزشي اصولي و با كمك ابزار بهترين روش ها را به كودك آموزش خواهد داد و چيزي را ارائه مي‌دهد كه در نهايت موجب بروز عقده، عدم اعتماد به نفس و دوري از اجتماع در كودك نشود. براي دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

كلام آخر

براي مهارت آموزي، آموزش معذرت خواهي به كودك نيز لازم است. بزرگسالان معمولا كودكان را مجبور به معذرت خواهي مي‌كنند اما همانطور كه اشاره كرديم اين شيوه آسيب هايي را به كودك وارد مي‌كند. براي تربيت و آموزش درستي كه بر كودك آسيب وارد نكند، كمك به روانشناس الزامي است. مركز مشاوره ني ني مايند به صورت تلفني و حضوري به شما عزيزان خدمات ارائه مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر روي لينك زير كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه آموزش‌معذرت خواهي به كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: آموزش معذرت خواهي به كودك | عذرخواهي از ديگر كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۸ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۰۲:۲۹:۴۶ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی