نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

هفته سي و دوم بارداري با اينكه مادر براي زايمان آماده نيست و آن را دور از ذهن تصور مي‌كند؛ اما جنين بيش از گذشته براي به دنيا آمدن آماده است. به طوري كه طي اين هفته جنين در داخل رحم تغيير وضعيت مي‌دهد و در حالت برعكس به گونه‌اي قرار مي‌گيرد كه سر او به قسمت پايين رحم نزديك است. با در نظر گرفتن تمامي اين موارد مادر هنور براي زايمان، چند هفته‌اي فرصت دارد و مي‌تواند براي كارهاي خود برنامه ريزي كند. در ادامه با علائم مادر در هفته سي و دوم بارداري و همينطور تغييرات جنين طي اين هفته بيشتر آشنا شويم. در صورت نياز مشاوره بارداري دريافت نماييد.

منبع: هفته سي و دوم بارداري | هفته 32 ام بارداري

هفته سي و دوم بارداري

در هفته سي و دوم بارداري نوزاد با قد 43 سانتي متري و وزن 1700 گرم تقريبا تمام فضاي رحم را اشغال كرده است. به طوري كه فضاي خالي براي تكان هاي خود ندارد و فقط فضاي غلط خوردن دارند. در اين هفته ناخن هاي دست و پا شكل مي‌گيرد و موهاي كركي جاي خود را به موهاي واقعي مي‌دهد. جنين در اين هفته با سر به سمت دهانه رحم حركت مي‌كند تا براي تولد آماده باشد. اسكلت جنين به طور كامل تشكيل شده اما اسكلت هم چنان نرم و منعطف است. تقريبا بيشتر روز در حال جنب و جوش است و مدت زمان خواب در 20 تا 40 دقيقه خلاصه مي‌شود. حتي بر اساس بررسي ها مطلع شده اند كه جنين در اين دوران خواب هم مشاهده مي‌كند. براي آشنايي با دوران بارداري كليك كنيد.

علائم مادر باردار در هفته سي و دوم بارداري

علائم مادر طي هفته سي و دوم بارداري تغيير چنداني نمي‌كند؛ در واقع همان علائمي كه در هفته‌هاي قبل وجود داشته است حالا نيز با شدت بيشتري نمايان مي‌شوند. در ادامه به برخي از مهم‌ترين علائم مادر در هفته سي‌و‌دوم‌بارداري اشاره كرده‌ايم. براي آشناييت با مراحل رشد جنين كليك كنيد.

1.افزايش انقباضات رحمي

هر چه جنين بزرگ‌تر مي‌شود و براي زندگي در خارج از رحم آماده‌تر مي‌گردد. رحم نيز براي به دنيا آمدن او خود را آماده مي‌كند. به همين دليل ممكن است طي هفته سي و دوم بارداري انقباضات رحمي در بانوان باردار افزايش پيدا كند.

مادران باردار ممكن است انقباضات رحمي را با دل پيچه و دل دردهاي شكمي اشتباه بگيرند. اين انقباضات به صورت گرفتگي‌هاي موقتي ظاهر مي‌شوند و پس از مدت زمان كوتاهي نيز رفع مي‌گردند. در صورتي كه شما در هفته سي و دوم بارداري اين انقباضات رحمي را در طولاني مدت و مكرر تجربه مي‌كنيد، بهتر است براي جلوگيري از زايمان زودرس به پزشك مراجعه نماييد. براي آشنايي با عوارض زايمان زودرس كليك كنيد.

2.تيره‌تر شدن پستان‌ها

طي هفته سي و دوم بارداري، تغييراتي در رنگ پوست و حاله اطراف پستان‌ها ايجاد مي‌شود. نواحي اطراف نوك سينه زنان باردار طي اين هفته تغيير رنگ مي‌دهد و كم‌كم تيره مي‌شود. متخصصان تاكنون دليل اين موضوع را متوجه نشده‌اند؛ اما بسياري بر اين عقيده مي‌باشند كه تيره شدن اطراف نوك پستان به اين دليل است كه نوزاد در زمان شيرخوردن بتواند آن را راحت‌تر تشخيص دهد.

3.تنگي نفس

مشكلات تنفسي و يا به عبارت بهتر تنگي نفس از ديگر علائم شايع در هفته سي و دوم بارداري مي‌باشد كه طي هفته‌هاي آخر شدت بيشتري پيدا مي‌كند. اين مشكل با حركت جنين به سمت پايين رحم، كم‌تر مي‌شود.

تنگي نفس در هفته سي و دوم بارداري چندان نگران كننده نيست، چراكه دليل اصلي اين موضوع بزرگ شدن جنين و وارد كردن فشار بيشتر به ريه‌ها است. سعي كنيد با انجام ورزش‌هاي سبك همچون پياده‌روي و داشتن يك رژيم غذايي سالم، اين مشكل را حل كنيد.

4.سوزش معده

يكي از علائم مادران در هفته سي و دوم بارداري، سوزش معده است. همانطور كه بزرگ‌تر شدن جنين سبب وارد شدن فشار بيشتر به ريه‌ها مي‌شود، افزايش وزن او نيز باعث تحت فشار قرار گرفتن دستگاه گوارش نيز خواهد شد. به همين دليل داشتن مشكلات گوارشي همچون سوزش معده و يا يبوست، طبيعي مي‌باشد. بانوان باردار مي‌توانند براي جلوگيري از ايجاد مشكلات گوارشي همچون يبوست و يا سوزش معده، از يك رژيم غذايي سالم حاوي منابع فيبر و بدون غذاهاي چرب و اسيدي استفاده كنند.

5.ترشح شير

در هفته سي و دوم بارداري، ممكن است مادران باردار ترشح كمي شير را از سينه‌هاي خود مشاهده كنند كه موضوعي طبيعي است. سينه‌ها طي هفته سي و دوم بارداري تا حد زيادي بزرگ مي‌شوند و قبل از زايمان براي توليد شير آماده هستند.

6.افزايش ترشحات واژن

از ديگر علائم مادر باردار طي هفته سي و دوم بارداري، افزايش ترشحات واژن مي‌باشد كه تا حد زيادي براي بانوان ناخوشايند است. در واقع اين وضعيت نشان دهنده اين است كه بدن بيش از پيش براي زايمان خود را آماده مي‌كند و اين ترشحات مي‌تواند از بروز عفونت در اين ناحيه جلوگيري كند.

اما بهتر است در نظر داشته باشيد كه ترشحات بيش از اندازه آبكي واژن در هفته سي و دوم بارداري، مي‌تواند نشانه‌اي از پاره شدن كيسه آب و زايمان زودرس باشد. بنابراين بهتر است در صورت مشاهده هر گونه علائم سريعا به پزشك مراجعه كنيد.

7. اختلالات خواب

در هفته سي و دوم بارداري مشكلات خواب به دليل فعاليت هاي جنين و سنگيني وزن پديدار مي‌شود. گاهي استرس براي زايمان نيز باعث بي خوابي و بروز اختلالات خواب مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بي خوابي در بارداري كليك كنيد.

ديگر علائم در هفته سي و دوم بارداري

  • كشيدگي پوست
  • تورم لثه ها همراه با خونريزي
  • درد ناشي از برآمدگي شكم
  • سردرد و كمر درد
  • نفخ و يبوست
  • احساس گرما
  • عفونت هاي واژن
  • پوست چرب
  • پوست لكه دار (لكه هاي تيره)

خود مراقبتي در هفته سي و دوم بارداري

در هفته سي و دوم بارداري هنگام خروج از رخت خواب مراقب كمر خود باشيد. به پهلو بچرخيد و با كمك از دست ها سعي در نشستن كنيد. عادت كنيد كه هميشه قبل از ايستادن به مدت 1 تا 2 دقيقه در حالت نشسته بمانيد تا فشار خون تنظيم شود. از مصرف وعده هاي غذايي سنگين خودداري كنيد تا براي هضم نياز به زمان زيادي نداشته باشيد. از ميوه، سالاد، سبزيجات، غلات صبحانه، بيسكوييت، ماست و نان تست استفاده كنيد. مصرف مايعات را زياد كنيد و زماني كه دچار گرفتگي عضلات شديد مصرف لبنيات را افزايش دهيد. در طول روز پياده روي كنيد و از غذاهاي ادويه دار و نوشيدني گازدار اجتناب كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تغذيه در بارداري كليك كنيد.

تغييرات جنين در هفته سي و دوم بارداري

جنين در هفته سي و دوم بارداري بيشتر از گذشته به يك نوزاد شبيه است. موهاي سر او به همراه مژه‌ها و ابروهايش به اندازه كافي رشد كرده‌اند و موهاي كركي موجود بر روي بدن او از بين رفته‌اند. البته برخي از نوزادان در زمان تولد بر روي بدن خود نيز مو دارند. طي هفته سي و دوم بارداري جنين داخل شكم مادر تغيير وضعيت داده و در حالت برعكس بر روي سر خود ايستاده است. دليل اين موضوع اين است كه او خود را براي عبور از كانال زايمان آماده مي‌كند.

جنين در هفته سي و دوم بارداري داراي قدي در حدود 43 سانتي‌متر و وزني در حدود يك كيلو و هفتصد گرم مي‌باشد. او با اين قد و وزن بيشتر فضاي رحم را اشغال كرده است و نسبت به گذشته تحرك و حركت‌هاي كمتري دارد. بد نيست بدانيد طي اين هفته چربي بيشتري زير پوست جنين حمع مي‌شود و باعث نرم‌تر شدن بافت پوست او مي‌گردد. اسكلت جنين به طور كامل در هفته‌هاي آخر بارداري شكل مي‌گيرد، اما هنوز تمامي استخوان‌ها به خصوص استخوان جمجمه او كامل سفت نشده است و نرم و انعطاف پذير مي‌باشد.

بايدهاي هفته سي و دوم بارداري

در هفته سي و دوم بارداري جنين و در نتيجه رحم بزرگ‌تر مي‌شوند. ممكن است در حالت ناشي از بزرگ شدن شكم، ناف به صورت برجسته بيرون بزند كه طبيعي است و پس از زايمان به حالت اوليه خود برمي‌گردد. در صورتي كه طي اين هفته‌ها دچار احساس خستگي و يا دردهاي عمومي در ناحيه‌هاي مختلف بدنتان مي‌باشيد؛ سعي كنيد دوش آب گرم بگيريد و يا با نوشيدن آب و يك ليوان شير گرم از ميزان دردهاي خود كم كنيد.

توجه به حركت‌هاي جنين در هفته سي و دوم بارداري بسيار مهم است. سعي كنيد حركت‌هاي جنين خود را بشماريد و اگر تعداد آن‌ها كمتر از حد معمول است؛ به پزشك مراجعه كنيد. در برنامه غذايي خود استفاده از كلسيم را فراموش نكنيد؛ چراكه جنين براي وزان گرفتن و محكم كردن استخوان‌هايش به كليسم دريافتي شما نياز دارد. به برخي علام زايمان زودرس شامل تجربه دردهايي همچون درد دوران قاعدگي، خونريزي واژينال، انقباضات شديد رحمي و … توجه كنيد و در صورت رويت هر كدام سريعا به پزشك مراجعه نماييد.

نبايدهاي هفته سي و دوم بارداري

طي هفته سي و دوم بارداري از بلند كردن اجسام سنگين خودداري كنيد. اگر مي‌خواهيد چيزي را از روي زمين برداريد؛ كمر خود را خم نكنيد تا به شكم‌تان فشاري وارد نشود. بهتر است براي جلوگيري از احساس سنگيني در معده از خوردن غذاهاي ديرهضم، چرب و شور جلوگيري كنيد.

آزمايشات هفته سي و دوم بارداري

آزمايشات در هفته سي و دوم بارداري با توجه به تشخيص پزشك انجام مي‌شود. آزمايشاتي كه شايد پزشك به دليل سابقه بيماري، سن و سلامت عمومي مي‌گيرد عبارت است از.

  • تست استرس انقباض
  • تست استرپتوكوك گروه B
  • آزمايش قند خون
  • تست بدون استرس

با مشاهده علائم زير به پزشك مراجعه كنيد

در هفته سي و دوم بارداري با مشاهده برخي علائم، زايمان زودرس اتفاق خواهد افتاد. لازم است علائم زير را در صورت مشاهده جدي بگيريد و فورا با پزشك مراجعه كنيد. اين علائم عبارتند از.

  • تاري ديد
  • سر درد
  • تورم ناگهاني دست و صورت
  • تهوع
  • سرگيجه
  • خستگي و ضعف
  • تپش قلب
  • تنگي نفس
  • زردي پوست

سخن پاياني

بانوان باردار در هفته سي و دوم بارداري، مشكلات جسمي و تنش‌هاي رواني زيادي همچون استرس و ترس از زايمان را تجربه مي‌كند. همه اين موارد ممكن است منجر به افسردگي شود. چنانچه به اين دسته از تنش‌هاي رواني در دوران بارداري، رسيدگي نشود؛ شايد منجر به ايجاد مشكلات بزرگ‌تري گردد. همين موضوع لزوم دريافت مشاوره و درمان‌هاي غير دارويي را براي مادران بارداري كه دچار افسردگي هستند، مشخص مي‌كند. در صورتي كه احساس مي‌كنيد در اين زمينه به راهنمايي‌هاي بيشتري نياز داريد؛ مي‌توانيد از روانشناسان مركز مشاوره ني ني مايند كمك بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه هفته سي و دوم بارداري مي‌توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در كلينيك تخصصي ني ني مايند از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

سوالات متداول

قد و وزن جنين طي هفته سي و دوم بارداري تا چه اندازه افزايش پيدا مي‌كند؟

قد جنين در هفته سي و دوم بارداري تا بيش از 42 سانتي‌متر و قد او تا بيش از يك كيلو و 500 گرم افزايش پيدا مي‌كند.

كدام دسته از علائم نشان دهنده فشار خون بالا و يا پره اكلامپسي در زنان باردار است؟

افزايش وزن ناگهاني، درد در ناحيه شكم، سردرد شديد، كاهش ادرار يا قطع شدن آن، سرگيجه، حالت تهوع و يا استفراغ شديد، تغيير در بينايي و … از علائم فشار خون در بارداري و يا همان پره اكلامپسي مي‌باشد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: هفته سي و دوم بارداري | هفته 32 ام بارداري

امتیاز:
بازدید:
[ ۸ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۰۲:۳۵:۰۲ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی