نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

بهترين سن براي بچه دار شدن حائز اهميت است زيرا سن والدين تاثيرات مهمي در سلامت جسمي و رواني فرزندان دارد. از طرفي والدين نيز آمادگي بيشتري براي تربيت فرزند داشته و مي‌توانند ارتباط نزديكي با كودك خود برقرار كنند. با اين حال امروزه سن ازدواج به دلايل مختلفي افزايش پيدا كرده است و از آنجايي كه قدرت باروري و بچه‌دار شدن براي هميشه در انسان وجود ندارد طبيعي است كه با افزايش سن، ميزان قدرت باروري در مردان و زنان تحت تاثير قرار مي‌گيرد.

با اين حال سن بسيار پايين براي بچه‌دار شدن هم مي‌تواند گزينه نامناسبي باشد. از اين جهت در اين مقاله سعي شده تا جنبه‌هاي مختلف زمان و سن مناسب براي بچه‌دار شدن مورد بررسي قرار بگيرد تا افرادي كه به دنبال پاسخي براي اين مسئله هستند راحت‌تر بتوانند تصميم گيري كنند.

منبع: بهترين سن براي بچه دار شدن | سن مناسب بارداري

بهترين سن براي بچه دار شدن

تصميم گيري براي باردار شدن و فرزندآوري به عوامل مختلفي نظير آمادگي جسماني، سلامت رواني، وضعيت اقتصادي و… بستگي دارد. اما عموماً فقط به وضعيت سلامت جسماني پدر و مادر توجه مي‌شود. معمولا مطالعات مخلتف بهترين سن براي بچه دار شدن در خانم‌ها را بين 23 تا 26 سالگي در نظر گرفته‌اند.

در اين سنين معمولا عوارض بارداري كمتر نشان داده مي‌شود و بارداري به صورت طبيعي رخ خواهد داد. همچنين احتمال ابتلاي مادر به بيماري‌هاي مختلف مانند ديابت و فشار خون كمتر است و حتي اختلالاتي مانند ناهنجاري‌هاي جنيني مانند سندرم داون و… هم كمتر رخ مي‌دهد اما به ياد داشته باشيد اين كه سن فردي بالاي 30 يا 40 باشد به معناي اين نيست كه نمي‌تواند فرزندي سالم به دنيا بياورد.

همانطور كه مي‌دانيد تمام تخمك‌هاي يك خانم در هنگام تولد به وجود مي‌آيد و هر ماه يكي از آن‌ تخمك‌ها آزاد مي‌شود و منجر به تخمك‌گذاري و عادت ماهيانه مي‌گردد. مسئله‌اي كه وجود دارد اين است كه هرچقدر سن خانم پايين‌تر باشد، ميزان كيفيت اين تخمك‌ها براي بارور شدن بهتر هستند اما با اين حال نبايد سن كمتر از 18 سال نيز باشد.

عوارض سن بالا و پايين براي بچه دار شدن

همانطور كه گفته شد بهترين سن براي بچه دار شدن سن پايين است. بارداري و فرزندآوري در سن پايين خصوصاً زير 20 سالگي مي‌تواند مشكلات و مسائلي را براي جنين به وجود بياورد. از جمله رايج‌ترين مسائلي كه رخ مي‌دهد مي‌توان به حاملگي خارج رحمي، رشد نارس، تولد زودرس و… اشاره كرد. همچنين معمولاً در سنين زير 20 سال بارداري‌ها بدون برنامه‌ريزي رخ مي‌دهد و اين مسئله مي‌تواند ميزان احتمال سقط جنين را به دلايل مختلفي افزايش دهد.

علاوه بر اين ميزان كيفيت پايين اسپرم و تخمك‌ها در سنين زير 20 سال يكي از عوامل رايج سقط جنين در سن پايين محسوب مي‌شود. تخمك‌گذاري در سنين ابتدايي بعد از بلوغ، به صورت نامنظم رخ مي‌دهد و براي مدتي طول مي‌كشد تا عادت ماهانه ريتم طبيعي خود را داشته باشد.

از طرفي بارداري در سنين بالا نيز با مشكلاتي مواجه است. از جمله عوارض و مشكلاتي كه در بارداري با سنين بالا رخ مي‌دهد مي‌توان به افزايش احتمال ناهنجاري‌هاي ژنتيكي و كروموزومي اشاره كرد به طوريكه احتمال ناهنجاري‌هاي كروموزومي حدودا 10 برابر مي‌شود. علاوه بر اين احتمال ديابت و مرگ داخل رحمي جنين، ناهنجاري‌هاي قلبي و… افزايش پيدا مي‌كند.

بهترين سن براي بچه دار شدن | زمان مناسب براي باروري آقايان

همانند خانم‌ها سن دقيقي براي مشخص كردن بهترين وضعيت در آقايان وجود ندارد اما به طور كلي مي‌توان گفت بين 20 تا 30 سالگي و حتي قبل از 40 سالگي بهترين سن براي بچه دار شدن در مردان محسوب مي‌شود. آقايان محدوديت سني براي باروري ندارند و با افزايش سن فقط قدرت باروري كمتر مي‌شود. آقايان با رعايت اصول تغذيه، ورزش و سلامت جسماني مي‌توانند تا سنين پيري هم قابليت بارور كردن داشته باشند. با اين حال ميزان كاهش هورمون‌هاي مردانه با افزايش سن رخ مي‌دهد كه مي‌تواند يكي از عوامل موثر و تاثير گذار بر قدرت باروري مردان باشد

عوامل رواني و اجتماعي موثر بر بهترين سن براي بچه دار شدن

عوامل رواني و اجتماعي تاثيرات زيادي براي فرزندآوري دارند. بنابراين بهترين سن براي بچه دار شدن تنها كافي نيست و عوامل مختلفي از جمله رواني و اجتماعي تاثيرات بسزايي دارند.

1. ارتباط وضعيت سلامت روان و سن مناسب براي بچه‌دار شدن

اولين عامل براي بهترين سن براي بچه دار شدن، وضعيت سلامت روان والدين است. متاسفانه در اغلب موارد والدين صرفا به مسائل مرتبط با سلامت جسماني توجه مي‌كنند و براي مسائل روانشناختي ارزش و اهميت كمتري قائل هستند. در حاليكه براي بچه‌دار شدن و پرورش يك فرزند سالم علاوه بر سلامت جسمي والدين نياز است تا سلامت رواني آنان هم مورد توجه قرار بگيرد زيرا ويژگي‌هاي شخصيتي و يا پريشاني‌هاي رواني والدين به راحتي به كودك منتقل مي‌شوند و تاثير منفي بر رشد شخصيت كودك مي‌گذارند.

سلامت رواني مادر

مطالعات نشان داده مادراني كه در دوران بارداري اضطراب و استرس بيشتري دارند فرزندان مضطرب و افسرده بيشتري به دنيا مي‌آورند. اين موضوع نشان دهنده آن است كه وضعيت سلامت رواني مادر علاوه بر بهترين سن براي بچه دار شدن، در دوران بارداري هم اهميت ويژه‌اي دارد. اين اضطراب و استرس مي‌تواند بر خلق و خوي كودك تاثير منفي داشته باشد و كودك با خلق و خوي دشوارتري به دنيا بيايد. خلق و خوي دشوار باعث مي‌شود تا نوزاد مسائلي نظير گريه بيش از حد، لجبازي بيشتر، پريشاني، بي قراري و ناآرامي از خود نشان بدهد.

سن مناسب براي بچه دار شدن | سلامت رواني پدر

اهميت توجه به سلامت روان صرفا محدود به مادر نيست. سلامت روان پدران هم مي‌تواند به طور غير مستقيم بر وضعيت سلامت روان همسر و فرزندش تاثير منفي بگذارد. به عنوان مثال پدري كه مضطرب يا افسرده باشد مي‌تواند با انجام كارهايي منجر به اضطراب و افسردگي بيشتر همسر باردار خودش شود و همين مسئله بر كودك هم اثر مي‌گذارد. والديني كه در بهترين سن براي بچه دار شدن نباشند و به اصطلاح آمادگي مناسبي براي فرزندآوري نداشته باشند اين اضطراب‌ها و پريشاني‌هاي رواني را بيشتر تجربه مي‌كنند.

2. اهميت تفاوت سن والدين با فرزند

امروزه بنا به دلايل اجتماعي و اقتصادي سن ازدواج افزايش پيدا كرده است و به دنبال همين اتفاق، سن بچه‌دار شدن هم افزايش يافته است. همه افراد مي‌دانند كه سن بالا براي بچه‌دار شدن مي‌تواند احتمال به دنيا آوردن فرزند ناسالم را افزايش دهد. با اينحال يكي ديگر از مشكلاتي كه براي بچه دار شدن در سنين بالا رخ مي‌دهد ميزان تفاوت فرهنگ و سبك زندگي بين فرزند و والدين است.

اين اختلاف سن مي‌تواند بر وضعيت ارتباط عاطفي و فرزندپروري و درك دنياي كودك تاثير منفي بگذارد. مطالعات مختلف نشان داده‌اند كه براي انتخاب بهترين سن براي بچه دار شدن اين است كه اختلاف سني كمتر از 20 سال و بيشتر از 40 سال نباشد.

3. وضعيت مالي و اقتصادي

والدين علاوه بر انتخاب بهترين سن براي بچه دار شدن، بايد به وضعيت مالي نيز اهميت بدهند. امروزه توجه به وضعيت مالي و اقتصادي يكي از مسائل اساسي براي داشتن يك زندگي رضايت بخش محسوب مي‎‌شود. والدين در هنگام تصميم براي بچه‌دار شدن بايد بتوانند حداقل امكانات رفتاري، تفريحي، تغذيه مناسب و… را براي فرزند خود فراهم كنند. برخي والدين بدون در نظر گرفتن اين مسئله تصميم به دنيا آوردن بچه مي‌گيرند، عدم توجه به اين موضوع مي‌تواند باعث آسيب به وضعيت رواني و يا حتي جسماني كودك مي‌شود.

4. زمان كافي

علاوه بر انتخاب بهترين سن براي بچه دار شدن، زمان كافي براي بچه دار شدن در نظر بگيريد. اكثر والدين امروزه شاغل هستند و بيشتر وقت خود را در محيط‌هاي شغلي مي‌گذرانند. والدين بايد انرژي و زمان كافي براي فرزند خود داشته باشند. بچه براي اينكه رشد سالم و ايمني داشته باشد نياز به توجه و مراقبت دائمي دارد و پرستار و مهدكودك به تنهايي نمي‌توانند جاي محبت و روابط والد و كودك را پر كنند.

5. سن مناسب براي بچه دار شدن | مهارت فرزندپروري

مهارت فرزند پروري مانند انتخاب بهترين سن براي بچه دار شدن حائز اهميت است. مهارت فرزندپروري مهم‌ترين پيش‌بين براي رشد و تربيت يك فرزند سالم و با شخصيت پخته است. فرزندپروري مسئله‌اي است كه نياز به كسب مهارت و آموزش دارد. امروزه به دليل شرايط اجتماعي، محيطي كه كودك در جامعه با آن مواجه مي‌شود با محيطي كه پدر و مادر در دوران كودكي خود تجربه كرده‌اند متفاوت است.

والدين نبايد بر اساس حدسيات و فرضيات خودشان فرزندشان را تربيت كنند. از اين جهت يكي از نيازهاي اساسي براي بچه‌دار شدن كسب مهارت‌هاي فرزندپروري است كه مي‌تواند قبل از دوران بارداري و پس از تولد نوزاد ادامه داشته باشد. براي كسب مهارت فرزندپروري مي‌توانيد به يك روانشناس متخصص در زمينه كودك مراجعه كنيد

بهترين سن براي بچه دار شدن از نظر روانشناسي

هيچوقت نمي‌توان بهترين سن براي بچه دار شدن را انتخاب كرد. زيرا همه زوجين در سنين بهتر شايد از نظر روانشناختي آمادگي نداشته باشند. بنابراين علاوه بر سن مسائل مهم ديگري نيز وجود دارد كه براي بچه دار شدن بايد در نظر گرفت. حس زوجين براي بچه دار شدن بهترين زمان انتخابي است. بچه دار شدن هميشه چالش هاي رواني و عاطفي را به دنبال دارد كه بايد از همه مهم تر به موارد زير اهميت بدهند.

  • برنامه ريزي مناسب
  • صبر و حوصله كافي
  • انعطاف پذيري
  • همدلي پدر و مادر
  • كمك از يكديگر
  • توانايي مشاركت

براي اقدام به بچه دار شدن و انتخاب بهترين سن براي بچه دار شدن لازم است تا با همسرتان به سوالات زير پاسخ دهيد تا به جواب درستي برسيد.

  1. آيا براي مراقبت از كودك حاضر به تغيير سبك زندگي خود هستم؟
  2. آيا احساس مي‌كنم توانايي مراقبت از كودك را دارم؟
  3. زندگي من پس از بچه دار شدن به چه شكل خواهد شد؟
  4. آيا توانايي عقب انداختن رسيدگي به اهداف را به دليل فرزند آوري دارم؟
  5. قبل از بچه دار شدن دوس دارم به چه اهدافي دست پيدا كنم؟

كلام آخر

بهترين سن براي بچه دار شدن بسته به آمادگي والدين دارد. فرزند آوري فرايندي است كه تغييرات زيادي در زندگي افراد به وجود مي‌آورد. برخي افراد به دليل اينكه احساس دارند هرگز آمادگي ندارند براي بچه دار شدن اقدام نمي‌كنند. بنابراين براي آگاهي و كمك از سن دقيق براي بچه دار شدن به كمك روانشناس نياز دارند. مركز مشاوره ني ني مايند به صورت تلفني و حضوري به شما عزيزان خدمات ارائه مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر روي لينك زير كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه بهترين سن براي بچه دار شدن مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

سوالات متداول

آيا امكان ذخيره سازي تخمك‌ها براي فرزندآوري وجود دارد؟

امروزه به دليل پيشرفت‌هايي كه در علم پزشكي انجام شده است امكان ذخيره سازي و فريز كردن تخمك‌ها وجود دارد. با اين روش بسياري از خانم‌ها حتي در سنين بالا و بعد از 35 سالگي هم مي‌توانند فرزندي سالم به دنيا بياورند.

بهترين سن براي بچه دار شدن چه زماني است؟

بهترين سن براي بچه دار شدن در خانم ها بعد از 18 سالگي است. به دليل وجود تخمك هاي سالم و تازه. در مردان نيز بهترين سن براي بچه دار شدن قبل از 35 سالگي است. به دليل اينكه بعد از 35 سالگي آقايان سرعت و قدرت اسپرم هايشان كاهش مي‌يابد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: بهترين سن براي بچه دار شدن | سن مناسب بارداري

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۱۳:۲۱ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی