نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

هفته سي و پنجم بارداري جنين بيشترين تكامل خود را داشته و به نوزاد انساني كه تازه متولد مي‎‌شود، بيشترين شباهت را دارد. شكم مادر طي اين هفته بزرگ‌تر مي‌شود. به همين دليل كم‌كم خود را براي زايمان آماده مي‌كند. چراكه مي‌تواند تغييرات جنين خود و آماده شدن او براي به دنيا آمدن را حس كند. طي هفته سي و پنجم بارداري ممكن است علائم مادر بيش از گذشته تشديد پيدا كند و سختي‌هايي را براي او به وجود آورد. در ادامه علائم مادر و تغييرات جنين در هفته سي و پنجم بارداري آشنا مي‌شويم.

منبع: هفته سي و پنجم بارداري

هفته سي و پنجم بارداري

در هفته سي و پنجم بارداري جنين با قد 47 سانتي متر و وزن 2500 گرم وجود دارد. جنين در هفته سي و پنجم بارداري تا 450 گرم نيز وزن مي‌گيرد. و چربي هاي جنين در شانه هاي او افزايش مي‌يابد. در اين هفته ظاهر جنين تغيير نمي‌كند اما وزن او افزايش مي‌يابد. جنين كم كم در حال ترك محل تنگ و تاريك رحم است. حركات جنين در هفته هاي 35 بارداري به شدت شديد مي‌شود و كامل حركات را حس خواهيد كرد. كليه جنين به طور كامل تشكيل مي‌شود و كبد وظيفه تصفيه مايع آمنيون را شروع كرده است. مغز جنين در اين هفته كامل مي‌شود و اتصالان نوروني به مرور كامل مي‌شود. در ادامه در رابطه با علائم و تغييرات مادر در هفته سي و پنجم بارداري توضيح داده‌ايم.

علائم مادر در هفته سي و پنجم بارداري

بسياري از خانم‌ها طي هفته سي و پنجم بارداري ترجيح مي‌دهند براي تجربه يك زايمان بهتر، استراحت بيشتري داشته باشند. اين هفته جزو دوران‌‌مهم بارداري محسوب مي‌شود و بانوان باردار بايد حتما علائم و نشانه‌هاي بارداري در اين دوران را بشناسند و از اقدامات لازم براي آن مطلع باشند تا در صورت لزوم بهترين تصميم و اقدام را اتخاذ نمايند.

1. افزايش فشار بر روي مثانه

در هفته سي و پنجم بارداري، كودك به اندازه كافي بزرگ شده است. به همين دليل فشار بيشتري به مثانه مادر وارد مي‌كند. افزايش فشار به مثانه مادر سبب مي‌شود كه تكرر ادرار بيش از گذشته شدت پيدا كند. اين موضوع امري طبيعي است، بهتر است مادران براي كنترل بهتر آن از سفر كردن و يا بيرون ماندن‌هاي طولاني در بيرون از خانه جلوگيري كنند تا مجبور به نگه داشتن ادرار خود نباشند. البته با تمامي اين شرايط نيز بانوان باردار بايد در جهت جلوگيري از آسيب جنين و همينطور ايجاد ساير مشكلات گوارشي همچون يبوست، روزانه به اندازه 6 تا 8 ليوان آب بنوشند.

2.يبوست

دومين علائم در هفته سي و پنجم بارداري يبوست است. يبوست از آن دسته از علائمي است كه در دوران بارداري به خصوص در هفته‌هاي آخر ديده مي‌شود. ممكن است در بسياري از خانم‌هاي باردار اين مشكل با ورود به هفته سي‌وپنجم‌بارداري شدت نيز پيدا كند. با تمامي اين شرايط بانوان باردار مي‌توانند با رعايت برخي نكات در رژيم غذايي‌شان از اين مشكل گوارشي جلوگيري نمايند. مصرف روزانه فيبر كافي و نوشيدن آب از بروز يبوست جلوگيري مي‌كند.

3. درد در ناحيه لگن و باسن

درد در ناحيه لگن و باسن طي هفته سي و پنجم بارداري امري طبيعي است. دليل اين موضوع اين است كه در هفته سي‌و‌پنجم‌بارداري وزن جنين افزايش پيدا مي‌كند. و براي آماده شدن جهت زايمان به قسمت پايين رحم حركت مي‌كند. همين موضوع سبب ايجاد درد در ناحيه لگن و باسن مادر مي‌شود. البته اين موضوع ضمن اينكه مي‌تواند براي بانوان باردار كمي ناخوشايند به نظر برسد. اما خبر از آماده شدن بدن براي زايمان جنين را نيز مي‌دهد.

4. افزايش انقباضات رحم

انقباضات رحمي با ورود به هفته سي و پنجم بارداري تشديد پيدا مي‌كند. ممكن است مادر اين انقباضات رحمي را همراه با سفت شدن شكم و درد احساس كند. به هر حال انقباضات رحم نيز نشان دهنده آماده شدن بدن براي تولد جنين است و تا حدي طبيعي است. مادران باردار براي اينكه بتوانند در هنگام رخ دادن انقباضات رحمي احساس بهتري داشته باشند؛ مي‌توانند بيشتر استراحت كنند و به اندازه كافي آب بنوشند.

لازم است بانوان باردار آگاه باشند كه در صورتي كه دردهاي ناشي از انقباضات رحمي در آنان افزايش پيدا كند و با تغيير وضعيت و استراحت كردن بهبود پيدا نكند. بهتر است جهت بررسي‌هاي بيشتر به پزشك مراجعه كنند تا دهانه رحم آن‌ها معاينه گردد و فرد دچار زايمان زودرس نشود.

5.احساس خفگي

با اينكه جنين به سمت پايين رحم حركت كرده است و از فشار زياد بر روي ريه‌ها كم‌تر شده است، اما مادر طي هفته سي و پنجم بارداري احساس خفگي دارد. دليل اين موضوع اين است كه هورمون‌هاي بارداري باعث مي‌شوند كه غشاهاي محيطي در بيني افزايش پيدا كند و مادر تنواند به درستي نفس بكشد. استفاده از قطره بيني مي‌تواند اين مشكل را حل كند.

6.خونريزي لثه

از ديگر آسيب‌هاي هورمون بارداري، خونريزي لثه است. به همين دليل تورم و يا خونريزي لثه در هفته سي و پنجم بارداري تا حدي طبيعي است. بهتر است بانوان باردار در زمان مسواك زدن دقت داشته باشند كه مسواك به لثه برخورد نكند و باعث خونريزي نشود. همينطور بهتر است براي تقويت لثه‌ها در اين دوران به اندازه كافي ويتامين C مصرف گردد.

7.افزايش سايز سينه‌ها

سينه‌هاي مادران باردار طي هفته سي و پنجم بارداري، بزرگ‌تر از گذشته مي‌شود چراكه براي شيردهي به نوزاد خود را آماده مي‌كند. بسياري از بانوان باردار طي اين هفته ترشحات آغوز از سينه را كه اولين شير مادر است را نيز تجربه مي‌كنند.

8. پارگي كيسه آب

اغلب زنان پس از هفته سي و پنجم بارداري ممكن است پاره شدن كيسه آب را تجربه كنند. پارگي كسيه آب قبل از موعد مقرر زايمان و تكميل سن بارداري، مي‌تواند به دلايل مختلفي همچون عفونت دستگاه تناسلي، ضربه خوردن به شكم، زمين خوردن، ناهنجاري‌هاي رحمي، كوچك بودن طول دهانه رحم و باز شدن ناگهاني آن اتفاق بيافتد. بنابراين توصيه متخصصان اين است كه بانوان باردار با مشاهده علائم پارگي كيسه آب سريعا به پزشك مراجعه كنند.

9. ترشحات پستان ها

در هفته سي و پنجم بارداري تغييرات بافت و ترشح پستان ها در مادران مشهود است. خانم هاي باردار در اين هفته ها به دليل نزديكي به زايمان سينه هايشان شروع به ترشح شير مي‌كند. در واقع براي زايمان آماده مي‌شود.

10. اختلالات خواب

به دليل سنگيني مادر و جنين در هفته سي و پنجم بارداري خواب راحت از مادر گرفته مي‌شود و در نهايت با اختلالات خواب مانند بي خوابي روبرو مي‌شود.

11. تغييرات خلق و خو

اكثر مادران در هفته سي و پنجم بارداري به دليل نزديك شدن به تايم زايمان استرس زيادي را تحمل مي‌كنند و اين نگراني ها به اضطراب و استرس دچار مي‌شود. و در نهايت خلق و خوي مادران در حالت تعادل قرار ندارد.

12.كمر درد

وزن سنگين و تحمل اين وزن براي مادر در هفته سي و پنجم بارداري سخت است. به دليل فشارهاي سنگيني كه به مادر وارد مي‌شود و تحمل اين سنگيني را ندارد به كمر درد مبتلا مي‌شود.

خود مراقبتي در هفته سي و پنجم بارداري

در هفته سي و پنجم بارداري مادران بايد به نكات زير عمل كنند.

  • رژيم غذايي سالم داشته باشيد.
  • ساك بيمارستان خود و جنين را آماده كنيد.
  • ماساژ دوران بارداري بگيريد.
  • لباس هاي نخي بپوشيد.
  • نواحي عرق سوز بدن را خشك نگه داريد.
  • مقدار چاي و قهوه را براي تكرر ادرار كاهش دهيد.
  • پياده روي را براي كاهش ورم پا داشته باشيد.
  • براي كاهش سوءهاضمه از خوردن نوشيدني گازدار اجتناب كنيد.
  • تمرينات ورزشي را فراموش نكنيد.
  • اجسام سنگين بلند نكنيد.
  • يوگا و مديتيشن را در برنامه هاي خود قرار دهيد.

تغييرات جنين در هفته سي و پنجم بارداري

با ورود به هفته سي و پنجم بارداري وزن جنين تا بيش از دو كيلو و پانصد گرم و قد او به بيش از 45سانتي‌متر مي‌رسد؛ هر چند جنين تا روز زايمان وزن‌گيري دارد و بزرگ‌تر نيز مي‌شود. بزرگ‌تر شدن جنين سبب مي‌شود كه جاي كمتري در رحم براي حركت او وجود داشته باشد؛ به همين دليل مادر باردار طي اين هفته بيش از لگد زدن‌هاي جنين، فشار او بر شكم را احساس مي‌كنند. به همين دليل حركات جنين داخل شكم مادر كمتر از گذشته مي‌شود.

در هفته سي و پنجم بارداري تقريبا تمامي اعضاي بدن جنين رشد كرده و كامل شده است. او بيشتر طي اين هفته در قسمت‌هاي مختلف بدن چربي جمع مي‌كند و عضلاتش قوي‌تر مي‌شود. جنين در اين هفته كاملا شبيه به يك نوزاد است و از الان تا زمان تولد تنها وزنش زياد خواهد شد.

تغذيه در هفته سي و پنجم بارداري

تغذيه مادر در هفته سي و پنجم بارداري از دو جهت حائز اهميت است. از سويي جنين در حال وزن‌گيري مي‌باشد و به مواد معدني و مغذي بسياري احتياح دارد و از طرفي ديگر نيز مادر بايد با داشتن يك تغذيه سالم و اصولي توان و انرژي خود را براي زايمان افزايش دهد.

به همين دليل لازم دانستيم به برخي از مهم‌ترين مواردي كه مادر بايد طي هفته سي و پنجم بارداري از آن در رژيم غذايي خود استفاده كند، اشاره كنيم.

  • مصرف منابع حاوي كلسيم همچون شير تازه، شير سويا، شير بادام و …
  • استفاده از انواع خشكبار و آجيل
  • مصرف ميوه‌ها و سبزيجات تازه
  • استفاده از غذاهاي آبپز شده و جايگزين آن با غذاهاي سرخ كردني
  • غذاخوردن در حجم كم اما در تعداد وعده‌هاي غذايي بيشتر
  • عدم حذف وعده‌هاي غذايي و ميان وعده‌ها
  • استفاده از شيرين كننده‌هاي طبيعي همچون عسل، شيره انگور، شيره خرما
  • عدم استفاده از غذاهاي فرآوري شده و فست فودها
  • حذف نوشيدني‌هاي گازدار همچون نوشابه
  • دريافت پروتئين، آهن و اسيدفوليك از طريق مصرف موادغذايي و يا دريافت مكمل‌ها

بايدهاي هفته سي و پنجم بارداري

توجه به برخي علائم دوران بارداري، طي هفته سي و پنجم بارداري بيشتر از گذشته اهميت دارد و ممكن است علائم و نشانه‌اي از يك خطر براي مادر و فرزند به شمار رود. در صورتي كه هر كدام از موارد زير را مشاهده كرديد، بهتر است سريعا به پزشك معالج خود مراجعه كنيد.

  • خارج شدن ترشحات آبكي از واژن به صورت غيرارادي كه مي‌تواند نشانه پاره شدن كيسه آب باشد.
  • كاهش قابل توجه حركات جنين و يا ناآرامي بيش از اندازه او
  • احساس درد در قفسه سينه و بروز مشكلات تنفسي شديد به صورت ناگهاني

لازم است بدانيد شما پس از يك مدت زمان كوتاه از تولد فرزندتان به يك متخصص اطفال نياز خواهيد داشت. بهتر است از طريق پرس و جو از اطرافيان خود طي مدت زمان باقي مانده تا زايمان يك پزشك خوب را نيز پيدا كنيد.

نبايدهاي هفته سي و پنجم بارداري

بهتر است با ورود به هفته سي و پنجم بارداري، بانوان باردار فعاليت‌هاي جنسي خود را كم‌تر كنند. از اين زمان تا شش هفته پس از زايمان طبيعي بهتر است از برقراري رابطه‌جنسي خودداري شود.

مراقبت هاي پزشكي در هفته سي و پنجم بارداري

در هفته سي و پنجم بارداري و 3 ماه سوم بارداري مادران بايد حداقل 6 جلسه به مراقبت هاي پزشكي مراجعه كنند. جلسه دوم در 3 ماه سوم بارداري بايد در هفته 35تا 37 انجام شود. بنابراين از هفته سي و پنجم بارداري تا هفته سي و هفتم بارداري بايد جلسه دوم مراقبت پزشكي را رفته باشيد. در اين جلسات پزشك فشار خون، ميزان رشد جنين، نحوه قرار گيري جنين در شكم مادر، معاينات واژن، علائم زايمان زودرس، اقدامات پزشكي و اندازه دهانه رحم را اندازه گيري مي‌كند.

سخن پاياني

با ورود به هفته‌هاي آخر بارداري، سعي كنيد همه چيز را در مورد زايمان خود در يك ليست، فهرست‌بندي كنيد. احتمال دارد برخي از خانم‌ها طي هفته سي و پنجم بارداري، زايمان كنند. بنابراين لازم است پيرامون اين موضوع با ماما و يا پزشك خود مشورت كنيد و مطابق نظر او عمل نماييد. اين موضوع مي‌تواند از ميزان ترس و استرس شما در اين دوران نيز بكاهد.

در صورتي كه طي اين هفته‌ها استرس زيادي داريد و يا دچار ترس از زايمان شده‌ايد، سعي كنيد برخي تكنيك‌هاي آرام سازي را ياد بگيريد. انجام ورزش‌هايي همچون يوگا و مديتيشن نيز مي‌تواند در كاهش ميزان استرس‌هاي شما موثر باشد. شما عزيزان مي‌توانيد در اين راستا از مشاوران و روانشناسان مركز مشاوره ني ني مايند مشاوره دريافت كنيد و از تكنيك‌هاي غلبه بر استرس و اضطراب مطلع شويد.

براي دريافت مشاوره در زمينه هفته سي و پنجم بارداري مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

سوالات بارداري

علائم و نشانه‌هاي خطر بارداري طي هفته سي و پنجم بارداري چه مي‌باشد؟

بانوان باردار در صورتي كه علائمي شامل لكه بيني، خونريزي، ترشحات آبكي واژن، سردرد شديد، انقباضات شديد رحمي، مشكلات بينايي و … را مشاهده كنند؛ بايد سريعا به پزشك مراجعه كنند تا مشكلي براي آن‌ها ايجاد نشود.

با توجه به افزايش پوسيدگي دندان‌ها طي هفته سي و پنجم بارداري، مراجعه به دندانپزشك بلامانع است؟

به منظور جلوگيري از پوسيدگي دندان‌ها طي هفته‌هاي آخر بارداري، بهتر است بانوان باردار به سلامت دهان و دندان خود توجه بيشتري داشته باشند و قبل از مراجعه به دندانپزشك با پزشك خود مشورت كنند.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: هفته سي و پنجم بارداري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: هفته سي و پنجم بارداري،
موضوع:
[ ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۰۴:۵۰:۲۷ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی